{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.859 visninger | Oprettet:

Problemer med træning for lange liner {{forumTopicSubject}}

Jeg er endnu engang gået igang med at træne min hoppe for lange liner, efter 3 måneders pause.
Inden pausen, nåede vi kun at træne en 5-6 gange, så vi er ikke langt endnu.

Vi har trænet 3 gange nu, og idag begyndte hun så at hoppe med bagparten. Ikke decideret sparke bagud, med hoppe med benene under sig.
Dette gør hun når hun bliver utryg og forvirret, og ikke ved hvad jeg vil have hende til, og jeg har en dum måde at reagere på - råber "Nej" og tager i tovet, istedet for bare at slippe den og berolige hende - min fejl, men reagerer pr. refleks.

Nu vil jeg høre jer, om I har tilkørt en hest der var en smule løs bagtil. I så fald så vil jeg meget gerne høre hvordan I griber det an?

Jeg er nok gået for hurtigt frem, så nu starter jeg forfra, med at træne start, stop og drej.
Hun kan det rimeligt, men der skal ikke meget til før hun bliver forvirret. Jeg har dog altid en hjælper, når vi træner, som støttepædagog.

Men godt råd vil jeg meget gerne have.
Hun er kun nr. to hest jeg tilkøre, og den første var de allerede startet da jeg kom til, plus det er 8 år siden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med træning for lange liner
  • #1   10. okt 2012 Du kan evt. forsøge at longere hende på to liner først, ved ikke om det ville have en effekt. Ellers ville jeg bare holde en længere afstand til hende. Så du ikke føler dig truet når hun bliver forvirret.

  • #3   11. okt 2012 Husk du heller ikke må slippe det pres du ligger på den, når den hopper. Så finder den ud af, at det hjælper at hoppe med bagbenene. Hold det derimod indtil den står stille igen, og så slipper du lynhurtigt smiley

  • #4   11. okt 2012 Longering er ikke godt for hendes ben, derfor vælger jeg at træne i liner, så vi kan gå rundt på hele banen.

    Ja, at stå bag en hest der hopper bagtil, er nok ikke det klogeste valg lige sådan (og fremover kommer hjelmen også på). Det er også derfor jeg vil starte stillle ud. For det er kun fordi hun er forvirret - ikke fordi hun forsøger at sparke efter mig. Tror det er tovet hun bliver frustreret over.

    Jeg fik nok formuleret mig lidt dårligt. Jeg mente ikke slippe som give tøjlen, mere give hende lidt frihed, så hun ikke krøller sammen og bakker, hvilket hun ellers gør, når det er hun ikke forstår mine signaler.
    Det er med garanti mig der giver fejlsignaler, fordi hun har en tendens til at slange sig rundt, så jeg skal have fundet de rigtige knapper til trunten, så jeg kan være mentor, og ikke frøken fummelfinger på styrpinden. Så er der jo ikke noget at sige til, at hun bliver forvirret.

    Så langsomt fremad - Jeg er gået alt for hurtigt til værks, er jeg bange for.


  • #5   11. okt 2012 Altså nu har jeg ikk personligt prøvet det, men har set på og snakket med en der arbejder for et stutteri i at tilkøre deres hest. Noget af det allervigtigste han sagde igen og igen er, at hvis hesten har tendens til at sparke så skulle man gå helt oppe i røven af den så den HVIS den sparker ikke når at få fuld kræft til det. for er du lige den der meter bagved, så passer det perfekt til at den kan ramme med al dens kraft. ELLERS kan man også gå bag, og lige til højre eller venstre afhængig af hva side du går rundt til. sådan at den skal sparke lidt til side for at ramme.

    Jeg kan kun anbefale at du læser nogle bøger eller snakker med en der har prøvet det nogle gange. smiley


  • #7   12. okt 2012 Jeg synes dit eget forslag med at gå et par skridt tilbage er rigtigt godt - stille og roligt, masser af ros, langsomt fremad.

    Held og lykke med det smiley


Kommentér på:
Problemer med træning for lange liner

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce