{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.119 visninger | Oprettet:

En diskussion om sko {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen, jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal starte denne tråd - så nu gør vi det bare lige på og 'hårt':

Jeg har det seneste år brugt barfodstrimmer til vores 4 heste - i starten var det fordi vores opstalder brugte ham og så virkede det jo oplagt at vores heste bare røg over til ham også.

Til at begynde med var jeg noget skeptisk - ikke fordi jeg var imod at heste gik med sko, men jeg havde hørt mange historier hvor barfodstrimmere ikke gjorde deres arbejde ligeså godt som en almindelig smed.

Nu er fordommene brudt og jeg er blevet sindssygt glad for vores nye trimmer ! Han kan sige 1000 gange mere om vores hestes hove end nogen smed jeg har brugt og går meget mere op i den enkelte hests hove end andre.

Mine heste har aldrig gået med sko - eller min hoppe gjorde da jeg fik hende, da smeden ellers konstaterede at hendes ben ville blive ødelagte. På daværende tidspunkt var jeg 14 og havde lige fået min første hest - så der blev ikke rigtigt stillet nogle spørgsmål: hesten fik sko på omkring 9 måneder og da hendes hove var stærke igen kom de af. Siden har ingen af mine heste brugt sko.

Som sagt bruger jeg barfodstrimmer nu og jeg må indrømme at jeg er mere modstander af sko end jeg lige troede, da "diskussionen" pludselig kom meget tæt på.

Min søsters hoppe fra 2007 snubler meget da hun er indtået og vi er så lige begyndt på kiropraktisk hjælp for at gøre det nemmere for hoppen. Kiropraktoren (som også er vores dyrlæge) foreslog at hun fik forsko på så vi bedre kunne styre hoven (alternativt at hun fik ordnet hove oftere end man normalt gør) - jeg meldte klart at jeg ikke var meget for sko, men at mine holdninger selvfølgelig ikke skulle gå ud over hoppen, så jeg ville snakke med min nuværende trimmer omkring det.

Vi snakkede sammen ca. 30 minutter omkring det og han ville ikke sige hvad jeg skulle gøre - men han kunne ikke se hvordan det ville gavne hesten med sko. Hans begrundelse var b.la. at hun havde brug for en fleksibel hov som kunne aftage stød mere end mange andre heste netop fordi hun er indfodet (hendes ben er lige, det er først i koderne hun beynder at bege indad).

Jeg kunne ikke være mere enig, da det netop var det jeg tænkte da dyrlægen foreslog sko.

Jeg er nået frem til at vi i første omgang prøver med smed hver 5.-6. uge i stedet for hver 8. uge og ser om ikke vi på den måde kan styre hoven bedre. Er det ikke blevet bedre til foråret må vi prøve med sko og se om det er det der skal til.

Dette skal ikke blive en diskussion om hvad JEG skal gøre med VORES hoppe, men jeg vil gerne høre hvilken holdning i har omkring brugen af sko. Ville i løbe ud og kaste sko på jeres heste, hvis dyrlægen abefalede det, eller ville i se på andre muligheder?
Det er først nu, hvor "sko" er blevet aktuelt at det går op for mig at jeg faktisk er mere imod brugen heraf end jeg troede. Førhen har det jo ikke været aktuelt, da alle vores heste har fungeret perfekt uden, men nu skulle jeg ligesom ind og tage stilling "hvad er bedst for Luna?" - og ja, jeg er jo så endt med at vi fortsætter uden sko og giver hende den kiropraktiske hjælp hun har brug for, men andre havde helt sikkert valgt oget andet.

Glæder mig til at høre jeres argumenter smiley
Mvh Frederikke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En diskussion om sko
  • #1   22. okt 2012 Min hest går med 4 sko i sommer halvåret da det er i det halvår vi ferdes mest udendørs og med mest ridning¨og ad min hest hov ikke vokser secielt meget og han er indfodet på forbene = en pisse skæv hov.

    i vinter halvårte bliver det mest til bane ridning og så er det farligt med iis og en hest med sko


  • #2   22. okt 2012 Jeg er også til barfods og det har min hest været de sidste 4-5 år
    min hest begyndte lige pludselig sidste weekendt at få galle i bagbenene. Så meget at hun haltede. Dyrlægen kom alligevel i stalden om mandagen og tog et kig på min.
    Han sagde det var galle og hesten er ømtået samt jeg skulle få sko på hende hurtigst mulig.
    Det er så aftaget men der er stadig galle i bagbenene dog ikke så meget.
    Hun har tidligere gået med sko, men hun var ømtået og døjede med galle dengang. Så jeg vil ikke ligge sko på da det kun vil blive værre eller i hvert fald ikke bedre.

    Så hun får boots på og trimmeren kommer og 3 uger så må vi se hvad hun siger til fusserne.


  • #3   22. okt 2012 Min hest går med roller forsko efter en skade i maj.. Dette skulle hjælpe med at aflaste senerne når han går i forhold til en helt glad hov smiley
    Jeg bruger alm smed men stoler fuldt ud på hende - hun ved godt at jeg rene ville klare den uden sko så længe som muligt - så hun siger til hvis hun mener det bliver nødvendigt men indtil da er der kun forsko på med mindre han en dag kan klare sig uden smiley


  • #5   22. okt 2012 Vi havde en stor diskussion med en af mandens gammel venner, da vi fik vores nyeste heste hjem. Hendes hov var meget skævt og han ment hun skulle have sko. Manden overvejet pga presset men jeg var stærk imod. Manden bestemt sig til at forsøge så uden, som jeg ønsket. Men efter et par måneder med regelmæssigt beskæringer, var kammeraten nødt til at indrømme at hun havde klaret det udmærket alligevel. 5-6 uger er stadigvæk lang tid imellem beskæringer for en "problemhest." Sko er også for dyrt til at tage på og af til at man kan beskære tit nok til at rette langsomt op. Derfor kan jeg ikke rigtig se ret meget fordel for en problemhest.

    Vores der er lidt infodet bliver raspet ca hver 3 uger for at holde sliden balanceret og det går rigtig godt med hende. Hun havde problemhov der vil noget i begyndelsen og den regelmæssigt barfods beskæringer har gjørt en kæmpe forskel. Hun skal stadigvæk få boots på til at rides omkring grus og sten i perioder, specialt i vådt vejr, men hun har virkelig fået det meget bedre.

    Den nye blev også beskåret og raspet meget tit i begyndelsen, så fejlerne kunne rettes langsomt op. Siden har det været tilbage til hver 4-6 uger med beskæringer.

    Havde vi en med problemer med at gå på fold uden sko, vil vi nok overveje sko. Men ellers hellere boots eller kunsthov.

    Måske kunne du snak med trimmeren om du kunne blev lært at raspe lidt i mellem beskæringer for at gør situationen endnu bedre for hesten.


  • #7   22. okt 2012 Hvorfor bliver den også kun trimmet hver 8. uge? Det er der da ikke mange barfodstrimmere, der gør.

    Jeg trimmer mine egne selv nu, men har tidligere brug fire forskellige trimmere. Alle har trimmet heste hver 3-4 uge om sommeren og 4-5 uge om vinteren. Hvilket jeg også lærte. Min tinker trimmer jeg faktisk nogle gange hver 2. uge. Jo oftere trimninger jo bedre, og jo hurtigere går det jo også at trimme, da man ikke skal tage særlig meget hver gang smiley


  • #10   22. okt 2012 Dejligt og høre nogle meninger - mht trim kan jeg kun sige at jeg følger trimmerens anbefalinger. Han vil gerne have lidt hov og arbejde med - og tjah, hestene har altid pæne hove smiley

  • #12   22. okt 2012 Jeg er generelt mod sko, da jeg mener man bør ændre årsagen til, at hesten evt er øm, i stedet for bare at kyle noget jern på. Hvis hesten har sur stråle - så fjern det, hvis hesten har white line disease - så fjern det, hvis hestens fødder bliver opløst af foldens mudder - så smid penge i skidtet og fjern mudderet og anlæg noget andet, hvis.......

    ................ og så står jeg alligevel og vil lægge sko på min hest nu smiley

    I mit tilfælde er min hest visiteringsøm, hvilket muligvis skyldes for tynde såler. Hun har prøvet chancen ved forskellige smede og to forskellige trimmere, ja hovene er blevet bedre, men de mangler stadig konkavitet fx
    Muligvis er de sidste mangler grundet hun måske har haft subklinisk(symptomfri forfangenhed) eller meget svag forfangenhed de sidste par år.

    Så sidste udvej er at prøve om sko kan aflaste sålen nok til at inflammationen i hoven ikke trikkes. Hvis det ikke hjælper, så bliver hun svag forfangen af ca intet græs og så må jeg nok vælge, at hun skal have lov til at få fred ...............

    Så hellere sko!


  • #15   24. okt 2012 Camilla:
    Må man spørge hvorfor du vil gå så drastisk og fanatisk til værks at sige, at hvis hesten ikke kan klare at gå uden sko, så skal hesten aflives? - Nu snakker vi hvis alternative udveje er blevet taget uden held...


Kommentér på:
En diskussion om sko

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce