{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.720 visninger | Oprettet:

Flytte hjemmefra {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Jeg har egentlig ikke tænkt særligt meget på at flytte hjemmefra, men nu slår det mig at jeg snart bliver 18 (om ca. en måned) og egentlig får muligheden for at flytte hjemmefra smiley
Men jeg synes at det virker VIRKELIGT uoverskueligt...
Jeg har det også lidt blandet omkring det. På den ene side er det nok meget fedt at komme lidt væk og have egne rutiner osv. men på den anden side kommer jeg godt nok til at savne min familie og min hund meget... det bliver nok meget ensomt.
Jeg er ret meget i tvivl om jeg skal vente nogle år endnu eller ikke. Jeg har økonomien til det, det er ikke det der er problemet. Min mor forslår at jeg flytter på kollegie til at starte med. Jeg går lige nu i 1.g, og skal studere videre på universitetet (højt sandsynligt inde i kbh)
Hvornår flyttede i hjemmefra og flyttede i på kollegie, i lejlighed eller noget helt andet? Var det uoverskueligt? Var det ensomt? Har i nogle gode råd?
Mvh Dina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flytte hjemmefra
  • #1   28. dec 2017 Hvis du har det godt hjemme, så kan jeg kun anbefale at blive boende så længe det fungerer. Jeg bor stadig hjemme og er 23, det giver bare en god ro for mig.
    Herhjemme er det dog også sådan, at vi er voksne der bor sammen. Så jeg har ikke spisetider eller andet jeg skal passe, jeg skal bare fortælle om jeg er hjemme eller ej. Så jeg føler mig stadig som et voksent, selvstændigt menneske. Jeg nyder bare af goderne ved at bo hjemme mens jeg studerer smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   28. dec 2017 jeg flyttede hjemmefra som 22 årig, i fælles lejlighed med min kæreste.

    jeg så virkelig ingen grund til at flytte hjemmefra, når det fungerede godt med at bo hjemme.

    jeg syntes ikke at det var uoverskueligt, men det var dyre end forventet. Men okay, jeg gider heller ikke med at nøjes - så det er jo en prioriterings sag smiley

    Hvis du ved at du skal flytte efter få år, så vent med at flyt. Det er dyrt at flytte. og hvis du skal flytte fra en lejlighed, så skal du automatisk bruge en del penge på istandsættelse - penge man måske hellere ville bruge på andre ting.


  • #3   28. dec 2017 Smut: Det fungerer fint herhjemme, bortset lige fra en ting... Jeg ville rigtigt gerne have mere frihed til at planlægge min tid. Jeg føler at jeg hjælper meget til herhjemme (min mor har alene ansvaret for mig og min lillesøster), så det er jo fair nok, men den tid går bare fra tid hvor jeg kunne lave lektier... Og jeg ved at jeg vil få flere og flere lektier jo længere jeg kommer i gymnasiet... det kommer allerede oven i hinanden... så hvis jeg flytter hjemmefra vil jeg have mere tid til lektier.

  • #4   28. dec 2017 AMT: Er det også dyrt at flytte på kollegie?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   28. dec 2017 alt er relativt.

    Men det koster hver gang - indskud, istandsættelse, hvis man mangler noget osv osv.

    indskud er oftes 3 x husleje + en forudbetalt husleje. så det render hurtigt op.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   28. dec 2017 i den by jeg bor i (mindre by i sønderjylland), koster et kollegieværelse 3500 kr. inkl. vand/varme/el, tv og internet.

    indskud er 9000 kr.

    så skal du også have forsikringer mm. så det render hurtigt op smiley


  • #7   28. dec 2017 Okay jeg har kigget på et til 1800 kr pr. måned, med depositum på 3 måneder.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   28. dec 2017 hvor kan man få så billige kollegie værelser henne?? smiley

  • #9   28. dec 2017 Det jeg kigger på er i Lyngby. Men ved ikke rigtigt noget om det, det kan jo være at det er dårlige værelser smiley

  • #11   28. dec 2017 Det var så kun inkl vand haha. Derfor... Med det hele koster det ca. 2400kr pr. måned.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   28. dec 2017 hvilket kollegie er det?


  • #13   28. dec 2017 Nybrogård


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   28. dec 2017 det er med fælles køkken.

    altså du deler køkken med 13 andre lejligheder smiley


  • #15   28. dec 2017 Jeg flyttede hjemmefra som 20 årig, da jeg startede på universitetet smiley

  • #16   28. dec 2017 AMT: Er det skidt? smiley

  • #17   28. dec 2017 Sandra: Det er måske en ret god ide at vente til man starter på uni.

  • #18   28. dec 2017 Jeg vil næsten garantere dig at du får MINDRE tid til lektier, hvis du flytter hjemmefra - så er der nemlig kun dig til at klare alt fra madlavning til rengøring og tøjvask... og så self arbejde (for på SU alene kan man sjældent klare sig som udeboende).

    Det er overraskende dyrt at bo alene - der er naturligvis husleje, mad og den slags, men hvad mange glemmer er ting som licens, forsikringer (du vil ikke længere høre under dine forældres ansvars- og ulykkesforsikring og dertil kommer at det er en MEGET god idé at have indboforsikring).
    Og så vil der jo lige i forbindelse med flytningen være nogen større udgifter til indskud, møbler, køkkenting og hvad man nu ellers skal bruge, når man flytter hjemmefra - her kan dog spares meget ved f.eks. at købe genbrug.

    Jeg flyttede hjemmefra da jeg var 16. Det der overraskede mig mest var, hvor svært det var at få pengene til at slå til smiley

    Ang. ensomhed handler det måske om at man opsøger muligheden for at møde mennesker. Du går i skole, så der vil du formentligt have nogen venner og derudover kan man jo f.eks. melde sig til en sport eller andet, hvor man kommer ud at møde mennesker, hvis man er bekymret for, at gå hen at blive ensom.

    Personligt ville jeg nok blive derhjemme et par år endnu, hvis det fungerer ok derhjemme. Tiden kan så bruges på en (endnu?) større opsparing - jeg gentager bare lige, det er dyrt at flytte hjemmefra smiley


  • #19   28. dec 2017 Jeg “flyttede” da jeg startede på efterskole som 16 årig. Har efter efterskolen ikke boet hjemme ud over i ferier og ca 5 måneder da jeg sagde op på daværende arbejde.

    Har udover efterskolen boet hvor jeg har arbejdet. I august (efter at have boet hjemme i ca 5 mdr) flyttede jeg sammen med min kæreste.

    Jeg har de fleste steder boet sammen med andre, et enkelt sted boede jeg alene, men synes det var rart, bare at være mig selv efter en lang arbejdsdag. smiley


  • #20   28. dec 2017 Fælles køkken har både fordele og ulemper - en af fordelen er jo, at du netop ikke er helt alene, senest ved spisetid er der nogen at sludre med smiley
    Ulempen er, at det kan give noget ballade om, hvem der har glemt at vaske op, drukket af en andens mælk og alle de der småting der kan gå hen at give skænderier, når unge mennesker bor sammen.



  • #21   28. dec 2017 Hvis du har det godt derhjemme, så tænker jeg det giver mest mening at blive boende hjemme mens du går i gymnasiet.

    Hvis du flytter hjemmefra, så er der både regninger der skal betales og du står selv for madlavning, indkøb, oprydning, rengøring osv.


  • #22   28. dec 2017 Jeg flyttede hjemmefra som 16 årige. Havde jeg fungeret der hjemme havde jeg bestemt ville bo hjemme længst muligt. Men det gik ikke med mig, min mor og papfar. Ja det er ikke gratis, husker ikke hvad jeg gav da det er over 20 år siden. Men der var svært at få pengene til at løbe rundt selvom jeg arbejdet meget ved siden af SU og SU lån.

    Mvh TT


  • #23   28. dec 2017 Jeg fyldte også 18 i 1.g og det samme gjorde min kæreste. Vi flyttede sammen hjemmefra, efter vi blev studenter, for at starte på KU. Vi er fra Midtjylland så der er langt hjem til familien. Jeg har aldrig haft problemer med hjemve og har gået på efterskole så jeg synes ikke det var slemt, lidt underligt måske, men det passede mig meget godt.
    Det kan godt være at du har økonomien til det men spar hver en krone du kan, man kan hurtigt komme til at flytte et par gange og det trækker i pengekassen specielt i storbyerne og der skal nok komme rigeligt med udgifter senere. Hvis du har det godt derhjemme så bliv der i hele din gymnasietid, du skal hurtigt nok komme til at flytte hjemmefra. Nyd det. Hvis du gerne vil have forsmag på at bo ude så hjælp en helt masse til derhjemme med alting. Når du kommer til at skulle flytte så er et kollegie en god idé, hvis du ved hvor du skal læse henne så skriv dig allerede op til nogen nu, køerne er lange smiley


  • #24   28. dec 2017 Når du er i tvivl, så vent! Du ved når den rette tid kommer!
    Så er der ingen tvivl, ingen bekymringer og det kan ikke gå hurtigt nok! smiley
    Som andre også skriver, brug tiden hjemme på at spare noget mere op til den dag du er helt klar til at flytte, jeg vil ikke sige noget om hvor længe, det kan være alt fra 1 måned til flere år før du er klar, det ved kun du!

    Da jeg var 17 (1/2) flyttede jeg ned til min kæreste, som boede hjemme ved hans forældre, det var lidt presset, men jeg havde fået et arbejde hvor det gav mest mening at bo der, da jeg blev 18 flyttede vi sammen, jeg brugte hele min børneopsparing ca. 20.000 på at flytte hjemmefra, trods jeg havde samlet "flytte hjemmefra" ting siden jeg var 13.
    Hvis jeg var dig, ville jeg vente.... nyd ikke at skulle bekymre dig om regninger, forsikringer, økonomi osv. Det kan tids nok komme!


  • #25   28. dec 2017 Har du det godt hjemme og sammen med dine forældre, så er der altså ingen skam i at blive boende lidt endnu smiley

    Jeg er lige fyldt 22, og bor stadig hjemme. Jeg er først indenfor det sidste års tid begyndt at føle mig rigtig klar til at stå på egne ben. Vores lejekontrakt på det hus vi bor i udløber til sommer, så der er det oplagt at flytte hjemmefra for mig smiley Nu mangler jeg så bare at finde noget jeg har råd til at bo i smiley


  • #26   29. dec 2017 Jeg flyttede da jeg var knap 22 år.

    Flyttede i egen lejlighed og har ikke fortrudt det en dag siden.

    Jeg valgte dog at bo tæt på mine forældre. Så jeg er rigtig mange timer ved dem, men når jeg har brug for alenetid og ikke magter at folk stiller krav til mig. Så søger jeg hjem til mig selv.

    På den måde har jeg alle friheder ved at bo selv. Men er aldrig ensom.
    Jeg er dog ikke i tvivl om at jeg ville være ensom hvis jeg boede så jeg ikke kunne besøge mine forældre tit.

    Så kan godt forstå at du er i tvivl.
    Jeg syntes dog at når du er i tvivl om du har lyst til at flytte, så er det lidt et tegn på at man ikke er klar.
    Nu kender jeg ikke din familie, men at bo selv kan være hårdt. Hver evig eneste dag skal du sørge for madlavning og opvask, derud over kommer vasketøj og rengøring.
    Jeg ved ikke hvordan det fungere hos jer, men da jeg boede hjemme blev mit tøj vasket helt af sig selv. Nu skal man huske at sætte det over og få det tørret osv smiley

    Så tænker at du skal overveje det kraftigt. Kan du klare de opgaver alene mens du er på ungdomsuddannelse?

    Jeg skal ikke tale dig fra det. Men at flytte som 18 årig er en meget ung alder. Måske du skal prøve at overtage nogle pligter hjemme først og opholde dig mere for dig selv. Så kan du afprøve nogle af de ting der bekymre sig? smiley

    Ved ikke om det hjalp dig. Men det er nok mit bedste gæt.
    Det er jo også meget individuelt i forholds til hvem man er.
    Jeg er et MEGET socialt menneske. Alenetid fungere kun hvis jeg ser serier eller læser bøger. Ellers trives jeg slet ikke alene smiley

    Så jeg bliver meget hurtig ensom smiley


  • #27   29. dec 2017 Jeg flyttede først hjemmefra som 21-årig da jeg startede på uni! smiley
    Det var ikke den lejlighed jeg ville have, jeg følte mig utryg, ensom, savnede det velkendte.

    ... så stoppede jeg studie og flyttede hjem igen et halvt års tid, indtil jeg efter ny studiestart fik tilbudt den lejlighed jeg i sidste ende ville have.

    Og det er så meget bedre end sidste lejlighed! Jeg er i et dejligt område, jeg hviler meget mere i mig selv, og jeg er bare tilpas her. I mellemtiden er jeg jo blevet et år ældre og man udvikler sig hele tiden.

    Angående kollegie, så skal du gøre det DU har det bedst med. Jeg vil have min egen lejlighed og gider ikke bo på kollegie/med roomies. Sådan fungerer det godt for mig, og jeg føler mig ikke ensom bare fordi jeg bor for mig selv.

    Så mit råd er at du tager din tid. Gør gymnasiet færdigt først. Har du det bedst derhjemme for nu, jamen så bliv. Det er så surt hvis du flytter og finder ud af, at du egentlig ikke havde lyst.


  • #28   29. dec 2017 Tak for svar allesammen. Tror måske at det er bedst at vente lidt endnu, men det kan være at jeg skriver mig på venteliste til kollegie.
    Bettemus: jeg har mange pligter herhjemme, bl.a. luftning af vores hund, madlavning (godt nok kun 1 gang om ugen), tøjvask, opvask osv, så tror ikke at det bliver meget overvældende smiley Men der kommer helt sikkert endnu flere når jeg flytter hjemmefra.


  • #29   29. dec 2017 Og ja, jeg er enig med Michelle: med mindre du har helt ekstraordinært yderligere opgaver derhjemme, så skal du huske på, at alle de opgaver skal du til gengæld selv stå for når du flytter.

    Nu har jeg fx. lige fået en besked om, at jeg åbenbart skifter elselskab fra d. 1/1, hvilket jeg ikke har sagt ja til. Så nu skal jeg til at finde ud af hvad der foregår, helst i dag, og jeg har også lige fået en regning fra min ulykkesforsikring som jeg skal kigge på...

    Alle de der små ting, som bare automatisk blev ordnet, tager samlet set også tid. Det er ikke fordi at det er verdens undergang, det er bare pissekedeligt tidskrævende papirarbejde. Det glemmer man ofte, fordi der ikke er behov for det, når man bor under forældrenes tag smiley


  • #30   29. dec 2017 Jeg havde også pligter da jeg boede hjemme. Men det kom stadigvæk bag på mig hvor krævende det faktisk var.
    Hvis jeg en dag var træt så var der ingen til lige at lave mad til mig så man kunne tage en break. Når man vil have gæster så ser huset ikke pænt ud af sig selv.
    Og som en anden nævner så er der alt det ekstra ansvar i forholds til papirarbejde. Det sker af og til at tingene ikke bare lige glider så man skal have fat i boligforeningen, forsikringen osv. Og de har også specifikke arbejdstider som man skal følge så det er ofte mens man er i skole.
    Det er helt okay du gerne vil flytte. Der når alle jo til og det er naturligt. Man skal bare være forberedt på hvad der venter. Jeg er ikke i tvivle om at jeg ikke havde kunnet gøre det mens jeg gik på HF.
    Og lige nu snyder jeg faktisk også fordi jeg spiser hos mine forældre hver aften.
    Så det mest optimale for mig ville være at finde en kæreste at flytte sammen med. Men han lader vente på sig, så nu har jeg fundet noget der fungere for mig.

    Det samme skal du gøre.
    Det kan være kollegie er det rigtige. Det kan også være du skal bo tæt på dine forældre. Eller måske du bare er så klar så du sagtens kan flytte langt væk.
    Det ved kun du selv. Men min største anbefaling er klart at afprøve nogle af tingene mens du bor hjemme hvis du er i tvivl om du er klar til at flytte smiley


  • #31   29. dec 2017 Hvis du kan med dine forældre og har det godt hjemme, så vent smiley
    Jeg flyttede først hjemmefra da jeg var 23 år (tæt på de 24). Det fungerede fint, jeg fik lidt flere pligter da jeg fyldte 18år og skulle betale en lille husleje på 1000kr, så det var helt fint. Jeg oplevede dog, at det til tider var svært at slippe ud af rollen som "barn" (jeg skulle gøre som de sagde, så længe jeg boede hjemme).
    Da jeg flyttede, flyttede jeg ind til min søster i lejlighed, så det bedre kunne hænge sammen økonomisk smiley


  • #32   31. dec 2017 Jeg flyttede hjemmefra, på kollegium, da jeg var 18 år. Har du ikke travlt er det jo intet issue at blive boende hjemme, men vi skal jo alle stå på egne ben før eller siden. Personligt kan jeg i øvrigt anbefale www.flyttetilbud.dk, hvis/når det bliver aktuelt for dig. Det er ganske vist nogle år siden, men jeg var ganske tilfreds med dem smiley

    Alt det praktiske finder du jo ud af i takt med du bor ude længere, så tænk ikke så meget på det.

    Godt nytår!


  • #33   2. jan 2018 Jeg flyttede hjemmefra, da jeg var 21 - forinden havde jeg dog 2 sabbatår, hvor jeg var i udlandet i først 6 mdr., derefter 3 mdr. og så 1 måned plus 4 mdr. på højskole. Så jeg boede hjemme on/off fra jeg var 19 til 21 år.

    Jeg flyttede som 21-årig, fordi jeg startede på uni, og mine forældre bor langt væk derfra. Det var ret smertefrit at flytte hjemmefra - dog kan jeg huske, at jeg snakkede i telefon med min mor næsten hver dag det første halve år smiley Man bliver nemt lidt ensom om aftenen, hvis man ikke er så god til at lukke nye mennesker ind. Uddannelsesstart er dog en glimrende mulighed for at lære en masse nye at kende, og mange er jo i samme båd - lige flyttet hjemmefra og uden netværk i nærheden. Så man klynger sig lidt til hinanden smiley Desuden delte jeg hus med 4 andre piger, og selvom vi aldrig blev tætte veninder, så var det rart, at der var andre i huset om natten fx.


  • #34   2. jan 2018 Hvis du har det godt derhjemme, og dine forældre har det fint med at have dig boende så bliv hjemme, det behøver ikke være en hastesag at finde sit eget hvis du har det tilpas der hvor du står nu.

    jeg selv er 20 og hjemmeboende. det har så ikke været med egen vilje, har ville flytte siden jeg var 17, men jeg har det så heller ikke godt hjemme, jeg er mildest talt ved at blive skør i bolden af det smiley så i tilfælde af du ikke har det godt hjemme så lad kan jeg kun sige en ting, og det er at flytte hjemmefra er en god mulighed smiley


  • Claus B
    Claus B Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #35   15. nov 2018 Husk også at tænkte over dagpenge når I flytter hjemmefra, denne guide skriver om det: https://www.skift-a-kasse.dk/flytte-hjemmefra-den-ultimative-guide-til-dagpenge-og-a-kasser/

  • #36   15. nov 2018 Claus b
    #reklame


Kommentér på:
Flytte hjemmefra

Annonce