{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
601 visninger | Oprettet:

Er det ansvarligt at hun får hvalpe? {{forumTopicSubject}}

Hej HG/hundekendere smiley Jeg håber I kan svare på et spørgsmål, som jeg har haft i tankerne i lang tid.
Jeg har en dværgschnauzer-tæve på 5 år, som vi, her i familien, længe har tænkt på at få hvalpe på. Problemet er bare, at Kikki, som hun hedder, har en meget speciel personlighed. Hun er sund og rask, men hun opfører sig lidt ligesom et lille barn. Hun kan blive sygeligt jaloux på både mindre børn og vores andre dyr, hvis de får for meget opmærksomhed, hun laver næsten hele tiden sådan en mærkelig øffe-lyd for at gøre opmærksom på sig selv, hun vil altid 'hænge' med hendes hoved på én, når man sætter sig på gulvet (fx på hug), hun kan se sig sur på én og nægte hverken at adlyde eller gå tur med en, hvis han/hun fx har børstet hende (hvilket bl.a. har resulteret i, at hun ikke længere kommer til trimmer, fordi hun simpelthen er så ked af det i flere dage efter) osv osv osv! I det hele taget opfører hun sig på mange punkter ikke som en hund. Hun har fx aldrig løbet efter eller hentet en pind (hun kigger bare på en, som om man er dum)
Hun er selvfølgelig også en meget kærlig og sød hund. Hun er meget rolig og mange, som normalt ikke kan lide hunde, føler sig trygge ved hende.
Vi har givet hende en normal hundeopdragelse, men det er sikkert og vidst, at hun har fået (og får) for meget opmærksomhed.
Spørgsmålet er bare.. Er hun egnet til at få hvalpe? Vi er lidt bange for, at hun ikke vil kendes ved hvalpene, hvis de nu får mere opmærksomhed end hende (hvilket de nok gør)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det ansvarligt at hun får hvalpe?
  • #1   19. feb 2010 Synes du skal spørge på hundegalleri..

    Men hvorfor skal den have hvalpe ? Hvad kan den give til racen ?


  • #2   19. feb 2010 Jeg vil tro hun er for gammel. Jeg har ikke helt forstand på hundeavl, men vil mene at en 5-års er for gammel at få første kuld på.

    Og med sådan et sind, ville jeg nok heller ikke overveje et kuld. Med alle de hunde der er rundt omkring, er det vigtigt at det kun er det bedste der bliver brugt til avl.

    Er hun tjekket for diverse sygdomme?


  • #3   19. feb 2010 - Ja, hun er tjekket for sygsomme og dyrlægen mener ikke at hun er for gammel.

  • #4   19. feb 2010 Også arvelige sygdomme - dem man ikke tjekker for ved normalt tjek? Jeg ved ikke hvilke sygdomme der ligger til racen, men sådan noget som HD/AD, Patella og hva pokker de alle sammen hedder.

  • #6   19. feb 2010 Hvad kan hun bidrage til avlen med? Et specielt sind?? Det er der slet ingen grund til at avle videre på.
    Hundemarkedet bugner af hvalpe og unghunde, - lad du din tæve være hund, - hun går ikke glip af noget.


  • #7   19. feb 2010 For det første er det næsten ved at være udløbsdato, hvis det er hendes første kuld.
    For det andet, er det vigtigt hun har et sind der er til at have med at gøre. Du beskriver hvordan hun er, og udfra det vil jeg sige nej. Moderen smitter uhyggeligt meget af på sine hvalpe, så derfor er er det vigtigt man vælger tæverne med omhu.
    Om hun bliver jaloux på hvalpene tror jeg ikke kan ske, da instinkterne plejer at tage over. Dog kan der selvfølgelig ske den slags.
    Men ud fra det du beskriver, ville jeg ikke sige hun var egnet (o:


  • #8   19. feb 2010 5 år er ikke gammelt for en lille hund... men jeg ville klart anbefale at i gør op med jer selv hvorfor hun skal have hvalpe, det er et stort arbejde for hende og for jer. jeg ville faktisk ikke avle på hende med mindre hun havde tavle og var avlsgodkendt, og tjekket for arvelige sygdomme

  • #9   19. feb 2010 Hvorfor vil I avle på den? Nogen speciel grund?


  • #10   19. feb 2010 nå¨r tæven er over 4 år, og endnu ikke har fået hvalpe, er det ikke etisk forsvarligt at lade den få sit første kuld hvlape, jf DKK...

    det vigtigste i hundeavl er en god stabil tæve, der præger sine hvalpe godt. hun behøver ikke nødvendigvis være skønheden selv, det kan man altid putte på hvalpene, iform af hanhund...

    nu er en dværgschnauser heller ikke den åbenlyst apporterende hund... den vil hellere drive smiley og fange mus og rotter...


  • #11   20. feb 2010 Hun er for gammel til at få første kuld, så nej det er ikke ansvarligt.

    Derudover bør man ikke avle på et sind der ikke er racetypisk, så er det ikke det, ja så bør man undlade at avle


Kommentér på:
Er det ansvarligt at hun får hvalpe?

Annonce