{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.437 visninger | Oprettet:

Anbefal hunderace {{forumTopicSubject}}

Anbefal en hunderace!

Krav:
- godt sind og temperament
- ikke en man skal "vise hvem der bestemmer"
- mellem størrelse (lille labrador agtig)
- ikke en som skal aktiveres 17 timer hver dag, men som stadig har energi og ikke bare vil ligge og sove 24/7
- familiehund
- evt. vagthund
- evt. en som har talent for agility

Håber ikke det er for svære krav! Det må ikke være noget kamphund - no offense!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anbefal hunderace
  • #1   1. okt 2012 tja hvis det ikke må være en kamp hund så skal i jo bare lade være med at træne den til kamp, så bliver det aldrig nogensinde en kamphund

  • #2   1. okt 2012 Whippet
    Men dog ikke egnet som vagthund i den forstand. smiley



  • #3   1. okt 2012 Det hedder ikke kamphunde, men muskelhunde.

  • #4   1. okt 2012 Cocker spaniel :)! de er nemme og opdrage, har energi (dog ikke så lang tid af gangen), men er ikke nogen særlig god vagthund ;)! Har selv både golden retriver og cocker spaniel.. en golden retriver er en stor hund, og skal sættes på plads fra starten af, men til gengæld er den verdens nemmeste når den ved hvem der bestemmer :)!

  • #5   1. okt 2012 Det med "vise hvem der bestemmer", er nok ikke noget i bund og grund man bare kan slippe uden om (: Hunden skal jo opdrages, samt lære at respektere sin herre (:

    Men ellers ville jeg personligt anbefale en cocker spaniel (: Den passer på ALLE dine kriterier, ud fra mine personlige erfaringer (:


  • #6   1. okt 2012 tolling duck retriever (kan ikke lige huske detsidste af navnet)

    vi har sådan en og det er en race som jeg har erfaring med der fungere som familie hund. vores er 13 år og han er frisk på en løbetur og et par spring, desværre er hans ben ikke så gode mere, så det må vi sige nej til. han er virkelig familiehund, han er faktisk den eneste hund vi har haft som har fungeret med hele familien (vi har et dampbarn i familien, og hunden skal have en god portion tålmodighed og godmodighed) vores hund er også virkelig vagthund, men det har mere at gøre med hans fortid - som bestemt ikke har været god.



  • #7   1. okt 2012 eller ja en cocker spaniel er også et godt valg! smiley

  • #8   1. okt 2012 Cocker Spaniel! smiley Det har jeg selv haft hele mit liv og den race passer helt perfekt til dine krav!

  • #9   1. okt 2012 Nova Scotia Tolling Duck Retriever var navnet smiley

  • #10   1. okt 2012 En cavalier King Charles spaniel smiley en dejlig hund smiley

  • #11   1. okt 2012 hvis jeg skal være helt ærlig så vil jeg slet ikke anbefale jer nogen former for hund før du har sat dig ind i hvad det indebærer at have en hund.
    Din tjek liste på krav bærer så tydelig præg af grove fodfejl at det at anskaffe sig en hund for dig nu, vil ende op med at være en rigtig dårlig ide for og hunden.
    Jeg synes mere du skulle bruge lidt mere tid på at sætte dig ind i at have hund og hvad det indebærer, og når du så er mere afklaret med hvad en hund er


  • #13   1. okt 2012 Jeg har en blanding af labrador og golde retriever,
    Hun har det dejligst temp. Hun er sød, hvis jeg fx bare vil have en hygge dag i sengen, så ligger hun gladelig ved siden af og putter, hvis der skal arbejdes meget udenfor går hun og underholder sig selv, hvis hun skal trænes så er hun lydig og med og energi. Hun er perfekt (;



    profilbillede
  • #14   1. okt 2012 Jeg tænker også Whippet smiley Har selv en og en Rhodesian Ridgeback. Min store han ridgeback vejer godt 47 kg og er 72 høj, et kæmpe brød, men det er den lille fortæller når der kommer nogen smiley En Whippet er kærlighed på 4 ben, og jeg skal aldrig have et hus uden en whippet smiley

    profilbillede
  • #16   1. okt 2012 Fæhesten: Nu er det både til mig og min mor og vi har haft hund før. Ville sådan set bare gøre indlægget kort i stedet for at skrive en roman, som folk ikke gider at læse alligevel.

    Og jeg beklager fejlen mellem kamphund/muskelhund - kunne ikke huske hvad de rigtig hed, så håber ikke nogen tog det ilde op smiley

    Camilla H: Med at sætte på plads, mente jeg mest det med de hunde som er lidt mere.... ja, det ved jeg ikke. Men vi har haft en rottweiler som min mor havde en del "diskussioner" med, og det vil hun ikke igen, for det begyndte at blive farligt for hende. Og har også set en schæfer, som var liiiige lovlig legesyg overfor en anden hund. Og ja, jeg ved godt at det er meget med opdragelse, men der er bare de par racer som er no go smiley


  • #17   1. okt 2012 Vi har kleiner munsterlander og dem har vi aldrig haft problemer med, har en bruger på hundegalleri hedder ida k

  • #18   1. okt 2012 Cecilie: Vi har også snakket meget om labrador eller golden retriver, men min mor er bange for at der er for meget jagthund i i hvert fald labradoren, så den skal aktiveres for meget. Men ellers er blanding måske en mulighed???

  • #19   1. okt 2012 Syntes også En Toller kunne være det rigtige. (Nova Scotia Duck Tolling Retriver..)

  • #21   1. okt 2012 Ida: Vores gamle hund var også en kleiner munsterlander og det er simpelthen verdens bedste hund. Men min far brugte den til jagt, så der er min mors holdning igen ^

  • #22   1. okt 2012 Cecilie
    Du har vist INGEN forstand på racen Whippet, så undlad at komme med usande udtalelser om denne race !!!

    Du ved åbenbar ikke noget om hunde. Fraråder jagthunde og anbefaler labrador, som ER en jagthund.
    Og at størrelsen afgør hvor nem en hund er at opdrage er da det mest latterlige jeg har hørt.


  • #23   1. okt 2012 Nemlig verdens bedste hund, min far bruger også vores til jagt men de er verdens bedste familie hunde:)

  • #24   1. okt 2012 Ida: Men skal den så ikke aktiveres meget??? Det er nemlig det eneste rigtige "problem" ved den. Ellers ville det være perfekt!

  • #25   1. okt 2012 Labrador formel 1 smiley

  • #26   1. okt 2012 Ja jeg tænkte også først cocker spaniel.
    Men det er min erfaring at alle hunde skal sættes på plads, fra hvalp af. Ellers ender du med at få en ustyrlig hund, og så er den så godt som ødelagt. Den fejl begik vi desværre, og den måtte aflives smiley
    Så det kan altså gå meget galt!
    Ellers synes jeg en golden Retriever ville være god? smiley


  • #27   1. okt 2012 Vi har en King Charles chavalier han-hund og han er virkelig skøn! En rigtig nem familie hund og vi har aldrig haft hund før, og vi har aldrig haft problemer med ham og vi kan nemt gå tur uden snor osv. Vil klart anbefale denne race smiley

  • #29   1. okt 2012 Nanna: Den splitter ALT ad! Og skal aktiveres HELE tiden! Det vil jeg bestemt ikke anbefale. Den skal helst ud og arbejde som jagthund eller andet smiley

  • #30   1. okt 2012 Anne
    Nu er det jo lige det med, hvordan man udlægger "sættes på plads".
    JA, ALLE hunde skal opdrages, lige fra chihuahua til ulvehund, ellers får man en hund som ikke kan fungere ordentlig, og dem findes der mange af !



  • #31   1. okt 2012 Ellers - kan I anbefale nogen "eksperter" som kan hjælpe en med at finde en hund der passer rigtig godt til en? Kan dyrlæger eller er der nogen hundetrænere eller noget? Eller vil det hjælpe at læse bøger eller noget om forskellige racer? smiley

  • #35   1. okt 2012 Selvfølgelig skal der være respekt med i det! Men mener bare at der skal være en ''alfahan'' som bestemmer, og det skal jo så være dig! Fordi ellers så styrter hunden rundt, og er fløjtende ligeglad med dig, og gør hvad der passer den.

  • #38   1. okt 2012 Ja en blandings hund er typisk ''bedere'' end race hunde, og har et roligere temprament (i mange tilfælde)

  • #41   1. okt 2012 Går ud fra du ikke kan lide cesar millan selvom han kan dokumentere MANGE gode resultater.
    smiley


  • #47   1. okt 2012 Du skal ikke kun tænke på hunde du kan lide, tænk i andre baner. Du kan Google om alle racer og deres temperament.

    Jeg har haft en blandingshund, den havde slem HD og skulle til sidst aflives pga det. Så de kan have de samme sygedomme som racehunde, for de er jo også bare krydsninger af racehunde.

    Jeg valgte min hund ene og alene ud fra racebeskrivelsen, da det passede perfekt ind i vores familie.
    Den skulle ikke kræve for meget motion
    Skulle ikke være en med tendens til at gø meget
    Ikke kræve masse af motion eller aktivering
    Nem i pelspleje
    En sund race
    En som elsker at nusse
    God til børn
    Og en man nem kunne opdrage

    Wupti - jeg har nu været den stolte ejer af en vidunderlig Whippet, som er SÅ perfekt til vores familie.

    Har også haft
    labrador-mix som dog havde fået alt af en labrador og jeg elskede ham
    ægte labrador, men lige han havde for meget jagt lyst i sig
    Dansk silkepuddel - vidunderlig hund
    Puddel - en rigtig lille skat
    Schäferhund - tydelig brugshund og perfekt til det formål


  • #49   1. okt 2012 Synes det er nogen gode forslag I er kommet med! Især det med at finde de 10 racer vi kan lide og ellers komme ud og besøge nogen opdrættere.
    Tak for hjælpen allesammen! smiley


  • #50   1. okt 2012 vælg en hund med dansk kennel klub stamtavle. der kan du gå tilbage i generne, og se, om hundene er testet for racerelaterede sygdomme, og vælge hvalp ud fra det.

    en dkk stambog er ikke en garanti for en sund hund, men den gir dig mulighed for at tjecke forældredyrenes sundhed.
    det er ikke nok, at "moren er super sød, og har aldrig fejlet noget" - mange arvelige lidelser viser sig først i en mere voksen alder, efter den føde dygtige, og så er det altså ærgelight at have bragt hvalpe til verden....

    min erfaring siger, at alle spaniels er ideelle familiehunde. nogen er bare for aktivitetskrævende, til en almindelig familie, andre igen er generelt set en race med mange skavanker. vi har fravalgt spaniels (hele gruppen), pga sygdom.
    vi har gravhund og ruhåret hønsehund.
    hønsehunden er ikke for en almindelig familie, men det kan gravhunden sagtens være. Den er bedre til at slappe af hjemme.


  • #52   1. okt 2012 Ja jeg tænker Broholmer smiley

  • #53   1. okt 2012 laila: een ting er stamtavler, en anden ting er at bruge det som avlsredskab før man parrer, og huske at lave de rigtige sundhedstjeck, og tage hunde ud af avlen ...

    du kan jo få hd fotograferet eller patella testet dine hunde, men hvis du alligevel vælger at avle på noget lort, så er det ris til egen røv.
    stamtavlen gir dig redskabet, om du vælger at bruge det eller ej, er op til den enkeltes forstand.


  • #54   1. okt 2012 jeg har feks en top-gravhund, med fin stambog, og evnerne i top.

    jeg har testet hende før avl, og derfra valgt ikke at bruge hende. hendes testresultat er ikke godt nok.

    det er ikke nok at teste, du skal også være klar til at specifikt vælge en værdig avlspartner der opvejer dit resultat, eller trække hunden ud.


  • #55   1. okt 2012 Laila
    Kloge ord !





  • #56   2. okt 2012 Jeg har kun gode erfaringer med blandinger af Golden retriever og labrador.

    Flere der er bange for hunde har snakket med hende, og alle vil gerne have hende med sig hjem. Hun ligner er flat Golden retriever (;


    profilbillede
  • #58   2. okt 2012 Oh nej...nu kommer vi til DRU og DKK diskussionen... Bare stop den for sorte får findes der over alt.
    Tror heller ikke det er det tråden skal handle om, men hvordan finder hun den rette hund som passer til hende og hendes mor !!! smiley

    Opret en ny diskussion på hundegalleri hvis du vil fortsætte diskussionen om avl, stamtavle og avlsforbund til hunde. smiley


  • #59   2. okt 2012 Jeg synes ikke umiddelbart Whippen passer til din søgning på en hund der er god til agility osv.
    Mynder er ikke brugshunde i samme forstand som schæfer, border collie, etc. - de er meget specielle hunde med et unikt sind der af og til minder mere om en kat end en hund.
    Lige så er mynder heller ikke første-valg til en hundeejer der gerne vil konkurrere i lydigheds- og rally-stævner.

    Jeg har selv en ren Labrador, en lab/dansk svensk gårdhund/springer spaniel (et ægte energibundt!) og desuden to plejebørn, en Grand Danois og en sankt bernard/bulldog blanding.


  • #61   2. okt 2012 Heij har først set dit svar nu(sorry) nej jeg syntes endelig ikke de skal aktiveres så meget, den ene sover det meste af dagen væk, mens den er lidt mere aktiv. Vi bor så på en gård, så vi lukke dem i en 5-10 så vil de ind og hygge med os igen:)

  • #62   2. okt 2012 Tja, jeg har 2 skønne hunde som er Cairn Terrier størrelse :* De er bare dejlige.

    Den ene han er blandingshund mellem alt muligt fra spaniens gader smiley

    Og så har vi Bella. Større Cairn Terrier, rigtig sød af sind og sød og rolig. Skal aktiveres minimum et par timer om dagen, men hun er nu en B-hund.. Hun står ikke op om morgenen før 10-11 tiden. gerne senere.. smiley Og så er hun frisk når vi har hende med på stalden, og så aktiverer hun sig selv her en gang imellem med hendes pivedyr. smiley Hun er rigtig nem og hun gør og knurrer når noget ukendt er på besøg og er rigtig vagthund.. Skræmmer folk væk INDEN de kommer til døren smiley

    (link fjernet)

    Og nej - fordi hun er en Terrier er hun ikke hidsig. Jeg har mødt flere Cairns nu og der har kun været én som har været agressiv.

    Bella gik løs med 3 fremmede Cairns og legede med det samme og de satte lige hinanden på plads med lidt knurren og snappen(altså, hallo nu holder vi - ikke bide ud efter) og så hyggede de sig alle sammen smiley De var SÅ rolige smiley


  • #63   2. okt 2012 MEN.. En blandingshund er simpelhen noget af det aller bedste smiley Anton er en blanding mellem alle mulige, er 20 år gammel og der er helt sikkert et eller andet muskelhund i ham... Men han er nok af 10 forskellige racer og Chihuahua træder frem med ansigt og ører i ham smiley og han var en dejlig god vagthund og den dejligste familiehund. Frisk og kunne sagtens gå en tur på 7 timer, og kunne også sove dagen væk. Nu er han jo 20, halvblind og næsten hel døv, så meget vagthund er der ikke over ham længere smiley

  • #65   3. okt 2012 Hopper også på whippet-'holdet'.
    Simpelthen den smukkeste og sødeste hund nogensinde. Til trods for at de er hurtigløbere kræver de ikke mega meget aktivering, de er super sjove at gå tur og lege med, de hyggeligste puttedyr når man er hjemme, god størrelse, perfekte familiehunde, meget lærenemme og intelligente og... bare dejlige!

    Ligger med min højtelskede whippet under dynen lige nu smiley min kæmpe-chihuahua smiley
    (link fjernet)

    Men generelt er det meget smag og behag når det gælder valg af hund. smiley


  • #66   3. okt 2012 So true !!!
    Og regner det vil min helst ikke ud, men heller putte. Hahaha.



    profilbillede
  • #67   3. okt 2012 Cocker spaniel helt klart..

    Vi har en delig pige og hun passer lige på de ting du skriver..


  • #71   3. okt 2012 Gider ikke at høre de dumme fordomme om Whippets af folk som ikke har fostand på racen.

    Agility:
    Google bare Whippet agility og der kommer masse af eksempler på at en Whippet er <b>yderst</b> egnet til agility.

    Lydighed
    <b>Der er flere whippets som er blevet lydighedschampions i Danmark - beviset for at en whippet kan være lydig!!</b>



    profilbillede
  • #72   3. okt 2012 Indtil videre hælder vi vist mest til en Shetland Sheepdog smiley

  • #74   3. okt 2012 Cocker spaniel, eller labrador smiley

  • #75   3. okt 2012 Anne: Vi bor i nærheden af Viborg i Midtjylland smiley Min mor skal ud til en opdrætter nær Holstebro i weekenden og har også hørt om en i Hobro, men du må da gerne komme med flere smiley

  • #79   3. okt 2012 Super, tak skal du have!

  • #81   3. okt 2012 Det var da alligevel en aktiv hund du helder til, MEN en yderst dejlig og flot hund !!!
    Som barn ønskede jeg mig sådan en. smiley




  • #82   3. okt 2012 Hovsa.. kan man ikke lægge billeder ind længere? smiley

    nå, her er ihvertfald links så:

    (link fjernet)

    (link fjernet)

    Dette er så et par år siden nu:
    http://billeder.hundegalleri.dk/galleri/183/628/471/910809-blanding-af-racer-anton

    (link fjernet)

    http://billeder.hundegalleri.dk/galleri/183/628/471/910811-blanding-af-racer-anton

    (link fjernet)

    20 år, gode gamle Anton smiley


  • #83   3. okt 2012 TickTack: Aktiv? Er det så slemt??? Jeg mener, vi vil gerne have en hund som vil slæbe os ud på nogen traveture, som gerne vil fise rundt i haven og sådan, men som stadig også bare er en hyggehund en gang i mellem smiley

  • #84   3. okt 2012 Den er ellers sød Camilla!

  • #86   3. okt 2012 Sandie
    Nu er det dig selv som har skrevet du ikke vil have en for aktiv hund !!!
    Og har du fulgt din egen tråd så var netop DET grunden til at folk synes forskellige hunde ikke passede !

    Så NEJ, jeg synes ikke det er slemt, det er jo ikke mig som skal aktivere den. smiley

    Oplysninger fundet under forskellige racebeskrivelser

    De er meget kloge hunde og de skal have meget motion og aktivering.

    Sheltien er en hund der ofte kan være meget gøende [...]

    Den er utrolig blid, men samtidig er det også en stærk hund, der elsker udfordringer, bruge hjernen og være aktiv.

    Den adræt og hurtig og er en fremragende hyrdehund. Den kræver meget motion og bør have et aktivt liv. Det er en munter og intelligent hund, der er glad for børn og elsker og lege.
    Den knytter sig tæt til sin familie, men er reserveret overfor fremmede.


    Som jeg har skrevet synes jeg det er en utrolig dejlig hund, som jeg som barn selv gerne ville have haft !!!
    Og hvis racebeskrivelse af denne lille vidunderlige hund passer til det i ønsker og kan give hunden, så er det da bare perfekt !!! smiley
    Andet siger (skriver) og mener jeg ikke ! smiley


  • #88   3. okt 2012 Jah berner er en helt igennem fantstisk hund.. Men ikk en hund jeg ville købe hvis den skal bruges til agillity.. Plus den er sådan rimelig stor..

    Har selv haft en og mener til dags dato det er verdens dejligste race og havde også en hvis den passede til vores behov herhjemme men gør den ikk..

    Har selv haft en og også udstillet med dem..
    Dog har rigtig mange af dem problemer med hofter og kræft så man skal være meget OBS på dette


  • #89   3. okt 2012 Nej det er ikk alle som har det men det er et yderst udbredt problem og ville derfor ikk anbefale dem til agillity..

    selvom de godt kan og sådan er det ikk en agilliy hund.
    selvfølgelig kan de men er ikk en storts gren for dem


  • #90   4. okt 2012 tænker Golden Retriver smiley

  • #91   4. okt 2012 Pitbull er verdens bedste hund (;

    Bullmastiff måske? Det er en godmodig hund, der ikke kræver det helt store i aktivering, men motioneres skal den da.. Vagthund, det har du i sådan en bullerbasse! Agility er den så nok ikke ret god til xD Og så savler den en hel del.. Men det er en skøn og blid hund.. Ihvertfald efter min erfaring (:


  • #92   4. okt 2012 Du kan jo evt. også finde en hund på et internat og i vælge efter dens energi, eller det den udstråler smiley Så kan du også rede en hund.
    Vi har selv en blandning af labrador, gammel dansk hønsehund og tysk korthåret hønsehund, hun er super skøn. Men vælg efter hvilken energi hunden udstråler i stedet for race.


  • #93   4. okt 2012 Frederikke T : vi vil bare gerne have en hvalp, så vi ligesom ved hvad vi får og selv kan opdrage den smiley ellers en god idé!

  • #94   4. okt 2012 Ejj det er selvfølgelig forståeligt nok, held og lykke med jagten på den perfekte hund! smiley

  • #95   4. okt 2012 Åh gud, tag et kig på mellemschnauzeren! Den opfylder alle dine krav, og de er simpelthen så fantastisk kloge og smukke

  • #97   6. okt 2012 læste kun lige de første par indlæg...

    Cocker Spaniel vil jeg ikke anbefale for dem jeg har kendt af den race har været pisse hysteriske og bidt smiley

    Jeg kan anbefale en hvid schæfer smiley sådan en har jeg selv og den har et fantastisk temperament og behøves ikke aktiveres 127 timer hver dag og er fantastik vagthund og skal ikke hele tiden teste sin ejer om hvem der bestemmer smiley

    Ellers en labrador smiley


  • #98   7. okt 2012 Vil da lige dele min smukke hund, Tjalfe som er hvid schæfer smiley

    profilbillede
  • #99   8. okt 2012 LABRADOR smiley
    Vi har haft 12 af dem og det er virkelig bare ne dejlig race, både til jagt, familie hund og meget mere.
    Vi har også en Springer spaniel, men det er den første og sidste vi har i hvert fald, han er sød nok der er ikke noget men han er mere jagt hund en familie hund, det passer de ikke rigtig til, den har også utrolig meget energi, når vi altid kun har haft rolige labrador. smiley den springer vi har, har også været svær at opdrage han bed i altig som hvalp og ødelage mange ting! nu er han to og han er stadig ikke helt ovre det, skæld ud siger ham igen ting han spiller bare død smiley
    Labrador elsker at vise hvad de kan og elsker at være sammen med menneker og BØRN smiley de er også meget lærenemme


Kommentér på:
Anbefal hunderace

Annonce