{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.105 visninger | Oprettet:

slå sin hest {{forumTopicSubject}}

Jeg synes at det er forfærdeligt med dem der slår sin hest. Hvad lære hesten af det. Den lære ikke en skid. Den lære bare at den har en ejer der slår sin hest og det er jo ikke så rart. Hvordan ville i have det hvis jeg slo (staves) dig vær gang du var lidt fjollet? desuden er der mange der bruger pisken som straf og ikke som hjælper.
Man for overhovedet ikke et godt bånd til sin hest. Jeg synes at dem der slår hesten skal stoppe nu og tænke over det jeg har skrevet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  slå sin hest
  • #1   17. feb 2013 Må nu nok indrømme at hvis mine heste sparker/bider efter mig så får de et rap over mulen eller i røven. For det ville førehoppen også gøre på folden smiley men tæver dem med en pisk og sådan gør jeg ikke.

  • #2   17. feb 2013 nej man kan skælde den ud altså sige nej! eller andet

  • #3   17. feb 2013 Hvor vil du hen med det her emne? tror det logik for perlehøns man ikke bare skal tæve løs på sin hest lige så vel som man ikke skal save den i munden?

  • #4   17. feb 2013 synes du skal tænke om hvad du skriver for nej man skal ikke tæve en hest men hvis en hest bider eller sparker ud efter mig så for den som de andre siger en over mulen!!

    Du ser heller ikke en hest der bare tager imod spark for en anden hest uden den giver igen!!


  • #5   17. feb 2013 du kan ikke sige nej til en hest for den forstår ikke dit spørg kun din tone

  • #6   17. feb 2013 nej men hesten forstår heller ikke hvorfor den bliver slået

  • #7   17. feb 2013 Ja men den forstår ikke ordet smiley
    Det var bare det..

    Men undskyld jeg kan ikke se hvorfor dette emne skulle oprettes :?


  • #8   17. feb 2013 hvis en hest på folden genere en anden, så vil den få igen .... i går da min hidsige hoppe totalt overså mig og hoppede ind i mig og brækkede min tå, der slog jeg hende ikke, men jeg skubbede sq hårdt til hende for at fortælle det var ikke ok. Lige som en anden hest på folden ville have gjort, fordi et nej i den situation ville ikke have gjort noget, men her fik jeg hendes opmærksomhed og hun trak sig tilbage.

  • #9   17. feb 2013 hvorfor tror i man ikke må slå børn? heste er ikke bare et du. det har OGSÅ følelser!

  • #10   17. feb 2013 mener dyr og ikke du

  • #11   17. feb 2013 tina: det var et uheld. hun gjorde det nok ikke med vilje

  • #12   17. feb 2013 ved et barn er det nok at sige et nej da den forstår hva du siger men ved en hest der ikk kan forstå dig er du nødt til at tale med kroppen .

  • #13   17. feb 2013 den kan jo godt forstå tonefaldet

  • #14   17. feb 2013 altå kan ikke sige at min ikke har fåer en i røven, men det gjorde sku mere ondt på mig end på hende, hun ville myre mig op i vægen i boksen, og så fik hun en flad hånd lige i rumpen, hvor til hun kiggede på mig med sagelige øjne, som om ihh hvor dejligt det er det det klør(fjordhest) og min hånd gjorde ondt en time efter. men hun lystrede når jeg sagde nej, og slut og gjorde et håndtegn, men det kræver jo noget at nå der til og vil sige nej man skal da ikke slå, men bliver den farlig så må man godt sætte den på plads, ikke altid tonen hjælper


  • #15   17. feb 2013 Hvis hun rendte i en anden hest på folden ville det da også være et uheld, men de ville da være ligeglad og ofte vil den anden hest markere at det ikke var ok, lige som jeg gjorde i går, nej det var ikke med vilje, men det var bestemt heller ikke ok at hun overså mig og trådte på mig, hvis hun ikke havde overset mig så havde jeg heller ikke reagret på det anden ved at berolige hende. Men hun SKAL respektere mennesker da de er mindre end hende og hun kan lave en utrolig stor skade på et menneske. Derfor skubbede jeg til hende og fortalte hende på den måde DET var bare ikke ok, og forhåbenlig næste gang vil hun respektere det menneske der trækker med hende.

    Og man bare ikke sammeligne børn og dyr da børn er selvtænkene og forstå for det meste et nej. Hvis jeg står og siger "det må du ikke hest" og " fordi at jeg er mindre end dig" så vil hesten ikke fatte en dyt og bare hoppe videre, på min måde fik jeg hendes opmærksomhed og hun så mig og stoppede med at hoppe i min retning. Og jeg slap med en brækket tå og ikke en brækket nakke eller ryg


  • #16   17. feb 2013 Hvis min pony prøver på at bide så får den også et lille dask på mulen ( ikke ret hård!!!!!!, for det behøver man ikke fordi når man gør det får de også et lille chok og de syntes jo ikke at det et rart at få et chok ). Men jeg kunne heller ikke drømme om at ride med pisk på min pony og så efterfølgende slå hende hvis hun gør noget forkert... for der går min grænse... Men jeg gad godt lære at når jeg laver schenkel vigning så når jeg røre min pony med pisken så fik hun bagparten med ( for hun får ikke bagparten med i schenkel visningen!!!! ) så pisken blev et hjælpe middel istedet for en straf...:-) men jeg kan nu heller ikke finde ud af at ride pisk så....

  • #17   17. feb 2013 Jeg må også indrømme at jeg giver hesten et dask når den gør noget den ved den ikke må eller som de andre siger bider eller sparker mig eller andre... Selvfølgelig forstår de en hård tone men der er bare så stor forskel på heste: Nogle forsvinder så langt væk som muligt og andre er bare fuldstændig kolde!

    Heste er et stort dyr der må og skal have respekt for os der håndtere det eller ville vi jo ikke have en chance! Jeg siger ikke vi skal tæve løs på vores dyr hvis de træder os over tæerne, men almindelig og sund respekt skal de have!


  • #18   17. feb 2013 Team Cream: Om du vil det eller ej, så må du altså forstå, at vi ikke lever i en perfekt verden, hvor hestene forstår hvad vi siger til dem.

    Jeg er blevet bidt i kinden, i armen og i ryggen ca. 5-7 gange efterhånden, og jeg kan da lige sige dig, at den hest har fået et klask, for jeg vil fandme ikke finde mig i, at min hest er dominerende.. Når hesten bider er den sgu farlig! Så hjælper et fast, hårdt "NEJ" ikke altid. Hestene i naturen siger jo heller ikke nej til hinanden, vel?

    Hesten er et farligt dyr, det kan vi ikke komme udenom, og ja, efter min mening så er det sgu ikke synd for hesten, at jeg klaskede ham, da han bed mig i kinden - jeg var da heldig, at han ikke bed rigtig hårdt!

    F.eks. har denne hest jeg omtaler, også pludseligt faret på en kvinde på folden - en kvinde han har kendt i efterhånden en del af hans liv -, LØFTET hende i hendes kraveben, og smidt hende hen af jorden... Vil du stadig sige, at man bare skal sige fast "NEJ"? Tror sgu ikke det er ret effiktivt, da man sikkert vil være i fuldstændig panik...

    Kan også tilføje her den anden dag, hvor min lånepony sparkede ud efter mig. Jeg råbte "NEJ", og klaskede hende på skulderen. Hun blev lidt paf først, men det er fordi der aldrig er nogen der har sat hende på plads.
    Resten af tiden var hun sød, og har ikke sparket ud siden.


  • #19   17. feb 2013
    Eftersom at en hest ikke er et stykke legetøj er det vigtigt at den respekterer mennesker, og jeg går ikke ind for at slå hesten nej, men som mange andre har skrevet - så kan man altså blive nødt til at markere overfor hesten hvem der bestemmer.

    Man ser ofte eksempler på heste der er fuldstændigt ligeglade med deres kære ryttere/ejere/whatever der står og skriger og skråler "NEJ!, FY!" men uden at hesten reagerer.. Hvis de bare en enkelt gang ville sætte sig igennem til deres hest, er jeg sikker på at situationen ville være en anden.

    Det er ligesom når man skal lære den noget nyt ridemæssigt. Først kraftige signaler, og når den så begynder at forstå tone og signal så kan man nøjes med langt mere diskrete signaler.


  • #20   17. feb 2013 Som du er inde på lære en hest intet af slag eller straf, og man kan ikke sammenligne os med andre heste, de har en hel serie af små signaler osv vi ikke kan efterligne..
    Men ind imellem kan man være nød til at være hård for at stoppe en situation, fx en hest der maser en og ikke flytter sig ved skub, jamen der ville jeg gøre hvad jeg skulle for at flytte den, ikke for at straffe eller opdrage den, men for at forhindre skade på mig selv..
    Ved bid og spark reagere man ofte instinktivt på smerten og sær fra sig..
    Har også en gang måtte slå med en pisk, for hesten havde slået hjernen fra og var ved at bakke ud over en stejl skrænt og ja den skulle bare frem, koste hvad det ville..
    Men som straf og opdragelse mener jeg ikke slag har nogen særlig effekt, men ind imellem er det nødvendigt for at beskytte sig selv..


  • #22   17. feb 2013 altså det kan godt være at jeg er et barn men jeg har set mange på min alder slå hesten (endda vride mulen på en hest) så jeg lyder nok sådan lidt outsider agtig men børn kan også slå heste OG DET ER SELVFØLGELIG IKKE OKAY men jeg må indrømme det er irreterende at i dømmer mig på min alder. hesten kan godt forstå mig når jeg skælder den ud

  • #23   17. feb 2013 En hest har ikke følelser som os mennesker.
    En hest ved hvad den kan lide og ikke lide.

    Alfred kan lide mig fordi jeg kommer med maden og han ser mig som en "førehest" han kan være tryg ved når han ikke er ved flokken.

    Det ligger til naturens side at de sparker og bidder hindanden men det tager de jo ikke så tungt for det ER bare hesteadfærd.

    Jeg laver meget jordtræning og der gør man de ting man før ud fra hestens natur.

    En hest der bider eller sparker et menneske er ikke okay! og det skal den vide!
    Selvfølgelig skal man ikke tæve løs på sin hest eller piske den. men der er forskel på et knyttet næve og en flad hånd.


  • #24   17. feb 2013 The bad: Den hest du beskriver vil jeg så ikke mene det hjælper at slå(og eftersom den efterhånden har reageret aggressivt en del gange viser det jo også det ikke hjælper) ville nok finde ud af hvorfor den reagere så voldsomt, for en sådan hest er jo farlig og en hest er ikke så voldsom uden grund..

  • #25   17. feb 2013 jo hesten er heller ikke så dum, at den ikke kan sætte lighedstegn mellem uønsket opførsel giver et los bagi.. Den er samme metode de bruger overfor hinanden på folden..

    Ved nogle er det nok bare at sige nej, ved andre er man nødt til at markere hårdere..

    Man skal jo ikke rende rundt og banke hesten hver gang den laver en fejl, men sparker, bider eller truer den, så får den det at føle, da jeg på ingen måder tolerere den adfærd.. Og tænk, oftest er det kun nødvendigt en enkelt gang eller to, da det hurtigt og effektivt giver hesten besked om hvor den befinder sig i hierarkiet. Resten er tiden er den jo fuldt accepteret og det skal den også være, ellers er man ond overfor dyret. Det skal være en irettesættelse, ikke en straf.


  • #26   17. feb 2013 Jeg dømmer ikke på din alder,har ikke været inde og kigge før nu du selv nævner det, men jeg vil godt tilbyde du kommer i dag og trækker min hest til og fra fold.. vi har stævne og hun er ikke vild med alt den tumult. så kan vi se hvordan det går når 600 kg meget meget varm hoppe får et nej. hun vil nok, som igår, være ret ligeglad fordi alt er farligt og hun vil bare væk. Derfor råbte jeg og skubbede hende så hun fik øjne på mig igen

    som sagt jeg brækkede en tå i går, men jeg sagde også kraftig fra.


  • #27   17. feb 2013 Han får "sine flip" engang imellem, og der er en historie bag, og det er så simpelt, at han som føl fik en knytnæve lige i mulen, fordi han bed ud efter min oldefar (min oldefar og oldemor har avlet ham, og siden har vi haft ham), dog er det mest når han er i boksen han er sur. Men så snart han får grimen på, er han fuldstændig "børnesikker" i den forstand, at du kan gøre hvad som helst med ham.

    Men han lider også af "jalousi" (dette i "", fordi ligesom en hest ikke kan være fræk, kan den jo heller ikke være jaloux på den måde), og ja, nogle gange skal man bare tænke på at snakke med en anden hest, og så er han der..

    Dog har han ikke bidt efter nogen, siden min søster fik sin hest, der har sat ham på plads.

    Men trods det, er han alligevel den hest alle elsker, fordi han samtidig også er så dejlig en hest, og så børnevenlig.


  • #28   17. feb 2013 jeg vil ALDRIG slå en hest som straf og det vil jeg blive ved med

  • #29   17. feb 2013 ~team cream~

    Man skal heller aldrig straffe sin hest? man skal irettesætte den så den ved at du er førehesten og den skal have respekt for dig.


  • #30   17. feb 2013 Team Cream: Det er jo heller ikke fordi din mening er forkert smiley Men det er bare ikke ensbetydende med at den er rigtig, det er meget forskelligt hvordan vi opdrager vores heste og hvad vi har ERFARET virker og hvad slet ikke virker smiley Desuden må du forvente uenighed når du skriver i et forum om sådan et amne her smiley

  • #31   17. feb 2013 Elsker bare folk som eeeej man må ikk slå sin hest bla bla bla det forstå den ikk.

    Det så morsomt for hvad gør de andre heste mod hinanden hvis den ene hest bider den anden bider de jo igen eller sparker.

    Og nej man skal ikk tæske en hest.


  • #32   17. feb 2013 Cream: Måske du skulle prøve at studere hestene på flokken, især hvis der kommer en ny - så ser du tydeligt hvordan hestene siger fra.
    Ellers kan du også kigge på hvordan hoppen fortæller føllet hvad der er forkert, den bider eller "sparker" (nok nærmere markere med bagbenet) føllet hvis den gør noget forkert.

    Hesten forstår ikke vores sprog, men hvis vi prøver at efterligne deres kropsprog så vil de bedre kunne se hvad der er rigtigt og forkert. Og kan sige dig at hesten forstår et hurtigt dask over mulen, for det skal falde i samme sek. som den bider. Samtidig med dasket kommer det bestemte "nej" så, for på den måde lære hesten at det ord/toneleje betyder den gør noget forkert. Men det er ikke noget der er medfødt.


  • #34   17. feb 2013 White Beauty: Hvad ville du så gøre, hvis du som jeg er blevet bidt i kinden, armen og ryggen, og evt. havde fået samme tur som hende kvinden jeg fortalte om, hvor vores hest løftede hende i kravebenet, og smed hende hen af jorden? Bare råbt nej? Jeg tør skam godt sige, at jeg selv klaskede ham, og han har siden respekteret mig.


    Jeg tror da, at hvis folk oplever en hest bide, vil de fleste lange ud af den, måske af ren refleks. Man står ikke lige og tænker "Nej, det løser intet, man slår ikke en hest", når hesten har fat. Nogle mennesker går måske i panik, og så arbejder hjernen og munden da ikke altid lige godt sammen, og så tror jeg da mange ender med at lange ud efter hesten.


  • #35   17. feb 2013 jeg red engang på en hest der blev bidt af en anden hest og hun fik et stort sår. skal jeg så også bare bide hesten så jeg har kropsprog som en hest?!

  • #36   17. feb 2013 Team Cream: Du skal ikke blande dig i om en hest bider en anden, det er dominans, og det skal de selv løse. Det er for at holde orden i hierakiet.

  • #37   17. feb 2013 Det kommer så af det blå med denne hest.

    Sidst han bed mig var i sommers. Jeg havde lige snakket med ham, mens vi var ved at lave fold (fordi min lånepony kom, så vi skulle dele folden op), jeg blev bedt om at hente noget snor, og da jeg vender ryggen til ham, og er næsten henne ved hegnet KLAPS!! Så havde jeg et tandsæt i min arm.


  • #38   17. feb 2013 det eneste jeg kan sige er at slå sin hest gør det ikke bedre

  • #39   17. feb 2013 Ret vildt at der er så mange der skriver det gør de når hesten bider eller sparker efter dem.. Hold kæft der er da mange der bliver bidt og sparket efter smiley INGEN af mine heste har NOGENSINDE bidt eller sparket efter mig ! Hvis jeres heste bider eller sparker efter jer, er der seriøst et eller andet i gør forkert, eller noget galt med hesten, oftes smerte eller ubehag..

  • #40   17. feb 2013 Jamen så er du jo nok bare heldig, at dine heste ikke gør det. Men det gør den ene af vores altså nu nogle gange, så får han et klask, og ja, det ændre vi ikke ved sådan lige foreløbigt. Dog slår vi self. ikke fordi det er "sjovt", men fordi det er nødvendigt.

  • #41   17. feb 2013 Du er sådan et menneske jeg ALDRIG vil købe hest af TS, for jo hesten er altså nu engang et dyr.
    Du kan ikke kommunikere med en hest ved at snakke med den, ligegyldig hvor meget du prøver vil den ikke kunne forstå vores sprog - derfor er man nødt til at kommunikere med dem på det sprog de forstår, og som en anden skriver ja så sparker og bider heste altså hinanden hvis nogen går over grænsen på folden. Heste kan godt forbinde dit tonefald med noget enten godt eller skid og det er da helt sikkert det man skal stræbe efter så man slipper for at slå hesten - tror ikke der er nogen der synes det er sjovt at komme i en sådan situation at man er nødt til det.
    Det er bare så forbandet vigtigt at man helt fra hesten er føl for fortalt den hvor grænsen går omkring mennesker, for når man en dag står med 500 kg hest der ingen respekt har overfor mennesker fordi man har valgt ikke at tage 'kampen' med den fra føl og sætte grænser ja så er man rimelig fucked.
    Det er en sød tanke du har, men rimelig rosenrødt - en hest opfatter ikke at blive slået på samme måde som vi gør, de bliver ikke kede af det eller fornærmede, for sådan er de vandt til at behandle hinanden hvis de overskrider grænserne.

    Selvfølgelig skal man ikke tæske løs på sin hest hver gang der sker det mindste, men har man sat en grænse og opdraget den ordentligt fra starten bør det heller ikke være nødvendigt. Men jeg kan love dig for at jeg vappede min hest en hvis den bed, sparkede eller på anden måde truede mig, det er bare ikke i orden i min verden!


  • #42   17. feb 2013 Team cream

    Din alder tager betragtning i at du ikke har studeret eller sat dig ind i hesteadfærd. vi er mange der snart har forklaret dig hvorfor tingende er som det er men du ser os som onde mennesker der slår vores heste.. så vi kan snart ikke gøre andet end at lade dig sidde og være bitter på os andre smiley


  • #44   17. feb 2013 jeg slår ikke min hest, fordi hun er ekstrem følsom og ville bære det med sig længe. men i en situation som i går hvor hun kogte helt over i hovedet og bare moslet mig ned, og slet ikke respekteret mig, der satte jeg en grænse ved at skubbe hårdt til hende for at hun kunne komme ud af hendes "dis" at overkogt hed i knolden, og efter jeg gjorde det fik hun også øje på mig, hun faldt ikke ned, men hoppede af min fod og holdte sit hopperi i en tilpas afstand fra mig, og selv om hun dansede rundt og var helt overskruet, oven på alle de ting der skete, så prøvede hun ikke på at rende fra mig eller lign. Der hjalp det ikke at sige nej, fordi i hendes verden så hun ikke mig, ikke før jeg markeret mig over for hende, så så hun mig igen.... og hvad gør man med sådan en hest som er så følsom og er i en situation hvor det hele bare kammer over for hende ? Siger nej ?

  • #45   17. feb 2013 Hvis hesten er farlig (Bider eller sparker) kan du måske blive nød til at give den et rap over mulen smiley Den forstår jo som sagt ikke vores sprog så den må jo bare føle hvad vi mener smiley Jeg er ikke ond fordi jeg dasker hesten en. Hvis hesten sparker eller bider kan de være fordi den gerne vil bestemme og så er det at give den frikvarter ved at sætte den på plads smiley jeg har selv en pony som skal sættes på plads hele tiden og kan bliver nød til at mærke for han vil ikke lytte smiley

  • #46   17. feb 2013 Stine

    Som du selv siger HVIS! Der står ikke noget om alle har gjort det smiley


  • #47   17. feb 2013 enig med freja k

  • #48   17. feb 2013 Kveikja: Måske det er fordi mange tager adfærdvanskelige heste til sig - som f.eks mig smiley Min den ene har ved tidligere ejere lært at være dominerende over for mennesker, han sparkede efter mig hver gang jeg skulle børste det ene bagben, ja jeg gav ham et rap på låret og nu sparker han så ikke længere og nej han er ikke bange for mig. Han ved bare at jeg ikke finder mig i at han sparker efter mig.

  • #49   17. feb 2013 Ja, der er en grund bag, og det kan være dominans. Self. KAN det også være smerter, men eftersom vores er tjekket i hoved og røv, ved vi med ham, at det IKKE er smerte, men dominans.

    Men du har helt ret i, at hesten ikke tænker som os.


  • #50   17. feb 2013 White beauty:
    Ja grunden kan fx være dominans og hvad førehesten ude på folden, den lapper lømlen en, så den ikke gør det igen..

    Du har tydeligvis ikke stået med en rigtig adfærdsvanskelig hest.

    Heste er forskellige og skal behandles forskelligt.


  • #51   17. feb 2013 Min pony får også et klask over mulen når han napper ud efter mig, det tolerere jeg ikke på nogen måde.

  • #52   17. feb 2013 En fører er lig med tryghed i hestens øjne.. Så skal man have en rolig hest og undgå en masse problemer, er det vigtigt at du sidder i førerollen.

    Freja: det kan godt ske at du ikke ser dig selv om fører, men det er du, når du kan få hesten til at samarbejde og følge dig.. Den gør det både fordi det er en sjov leg, men også fordi at den ved at du passer på den, hvilket gør hesten tryg. Og det er det samme som at være i førerollen.
    Dominans fra hestens side af, kan sagtens være et udbrud af misforståelse. Den "dominere dig til at flytte dig, fordi du opfører dig underligt og skaber usikkerhed. Så gå væk med dig, du gør mig usikker"


  • #53   17. feb 2013 Nu har jeg arbejdet med hestesvømning, hvor vi har mange forskellige heste inde. Vi oplever en masse pjat med nutidens rideheste. Når vi har traverene og islænderne inde, så er der bare ingen bøvl. De kender deres plads, og selv Johan's 6 hingste, kan stå side om side uden nogen masen i rækkerne.

    Ridehestene er til gengæld en anden sag. Der er simpelthen for meget spørgen i tøsernes omgang med de store dyr. Vi oplever ofte heste der reagerer udadtil, og når vi så korrigerer adfærden, så træder lille Marlene straks til og siger fy ha. Oftest er det faktisk rarest at svømme med hesten, uden at ejeren er tilstede.

    Vi er på ingen måde hårde, men vi er kontante og DET trives hestene med. De ved præcis hvad vi forventer, og stiller med glæde op. For er der noget heste har det godt med, så er det forudsigelighed. Man skal aldrig straffe for at straffe, men når hoppen bare er hoppesur som følge af en svag ejer. Og mener at det er i orden at slå eller bide, så er der kontant afregning ved kasse 1. Der bliver ikke båret nag eller noget efterfølgende, og så kan vi udføre vores arbejde uden fare for liv og lemmer.


  • #54   17. feb 2013 Igen har det som sagt også stor betydning, at man er tydelig i sit kropssprog. Vi giver ikke hesten andet valg, og fordi vi er så stålsatte. Så følger hesten uden problemer. Heste trives med en stærk fører, for det letter dem for meget. Men det er vigtigt at huske at stærk ikke er lig med en hård fører. En stærk fører er bare en der tydeligt viser hesten vejen og ikke er bange for at forlange noget af den.

  • #55   17. feb 2013 Enig med Freja, heste ser os ikke som ledere og træning handler ikke om dominans, heste reagere på roligt, konsekvent og let forståeligt kropssprog og signaler og om de gør som ønsket handler om korrekt indlæring ikke lederskab.. Desuden ville teorien ikke holde selv om vi kunne blive leder, en leder vinder ikke respekt med "vold"..

    The bad: Så du mener hesten er agressiv og angriber pga den engang er blevet slået voldsomt og jeres løsning på dette er så at slå den!!


  • #56   17. feb 2013 min hest bider eller sparker aldrig mig! hun har sparket mig en gang ved et uheld, da jeg stod det forkerte sted, så det fik hun ikke irettesættelse for.

    Men, hun kan ofte blive lidt tummelumsk oven i hovedet, hvor hun så overhovedet ikke ser mig, og bare hopper rundt i spiltovet og maser mig. der får hun et klask, da hun så nærmest "vågner op" og så kan man kommunikere med hende igen. hun får kun et klask når hun ikke reagerer på andet og bare "lukker af".
    det heldigvis sjældent at det sker mere.

    Hver gang min hest har gjort noget som jeg ikke tolerer, så bakker jeg hende! og det bruger jeg HVER gang!


  • #57   17. feb 2013 bruger også den med at bakke, det er som om det giver min krikke ro i knolden til de dage hun ser igennem hvad jeg signalere, jamen så bakker vi og så er den der igen smiley

    mener heller ikke jeg er fører hesten eller prøver på det, jeg vil bare have hun respektere mennesker, fordi de er mindre, og en hest kan lave meget skade på et menneske


  • #58   17. feb 2013 Nej Signe, jeg siger, at vi tror det er der det stammer fra, at han opfører sig utroligt dominerende og aggressivt i boksen specielt.

    Jeg går jo ikke rundt og slår ham, men jeg sætter ham på plads på den måde som han kan fatte. Tro mig, vi har prøvet en del forskellige ting, men et klask/dask/slag whatever folk kalder det, på skuldren virker for ham. Der bliver også råbt "NEJ", men det fiser sgu ind af det ene øre og ud af det andet, når han bliver som han nogle gange gør.

    Vi går jo ikke rundt og slår ham voldsomt, og det er da ej noget vi er stolte af, at min oldefar har gjort, men det skete nu engang med ham, og det kan vi ikke ændre.

    Kan jo også sige, at min mor, der har haft med ham at gøre siden han var to, er en han respekterer. Han er blevet sat på plads, når det har været nødvendigt, og hende respekterer han.

    Som jeg desuden også skrev, er det også blevet bedre med ham, siden han er blevet sat på plads af en anden vallak, der på daværende tidspunkt var nykastreret hingst. Prins fik nogle hug af ham den nye, som det nu sker, når der kommer en ny i flokken, og han er blevet sat på plads. Han var mere dominerende og aggressiv, da det var ham der bestemte.


  • #59   17. feb 2013 Jeg har ikke læst det hele.

    Jeg har altså SLÅET min hest. Den havde en periode, hvor den bed ud efter mig. Og når jeg ikke er den eneste der håndtere ham, og han også engang i mellem håndteres af uerfarne personer.. Tjah, så skal han bare ikke bide. Han kan sku godt kappe en finger af, kan han! Og det vil jeg bare ikke risikere. Så hellere give ham et par slag over mulen samtidig med at han får skæld ud.

    Og nej, jeg skammer mig ikke og føler mig ikke som en dårlig hesteejer.


  • #60   17. feb 2013 Team Grafik
    Jeg har også haft en adfærdsvanskelig pony der bed alle.. Efter jeg købte ham bed han aldrig igen.. Jeg har ikk slået ham smiley


  • #61   17. feb 2013 Jeg har vappet kasmir en gang. Og det var med flad hånd og den sad.
    Han var lige lukke på fold hvor jeg var ved at lukke ledet hvor han vader lige ind i mig for at komme gemme ledet igen. For det er ikke okay ved mig .


  • #62   17. feb 2013
    Jeg pander gerne en hest en. Hvis det ikke er min egen kan jeg ikke træne med hesten som man ville kunne med sin egen. Så i de tilfælde pander jeg gerne en hest en, der vil sætte tænderne i mig. Eller råber højt og slår ud efter, der er forskelligt om der bliver ramt.

    Ligesom jeg ikke vil mases ned når jeg åbner ved folden og nogle andre heste vil med ud, så der har jeg også ingen problemer med store armbevægelser og et dask og højt råb. Jeg vil IKKE løbes ned eller have løbske heste der skal hen og fanges.


  • #63   17. feb 2013 Freja:
    Nej tryghed for dig er måske ikke lig med leder, men det er det for hesten.. Du kan ikke se hesten igennem dig selv på den måde.
    Det samarbejde som du beskriver og som Signe beskriver, er bare en anden beskrivelse af ét ord, nemlig ledelse..
    Det er en kæmpe rolle for en hest at være leder og derfor er der også mange heste, som ikke er det, da det er nemmere at være den der bare hører efter. Så skal man nemlig ikke passe på territorium osv.
    Heste er ikke anerledes end så mange andre dyr på dette område, der er en grund til at naturen er indrettet sådan - best benefits..


  • #64   17. feb 2013
    Eftersom jeg ingen hest er og der ikke er nogen leder i en hesteflok fra mit synspunkt, så jeg kan aldrig blive en leder for hesten.

    Nogle vil måske bruge ordet leder fordi man bestemmer over hesten, fortæller den hvad den skal. Men der bruger jeg så istedet det at træne hesten, indlære signaler mm.


  • #65   17. feb 2013 Selvfølgelig skal man ikke tæske sin hest!
    Men hvis min hest bider mig får den et dask over mulen og et "NEJ"!
    Syntes det er helt fair at sige fra på den måde, da det jo er samme princip som på folden - sparker du så sparker jeg igen smiley
    Men man skal jo ikke slå den flere gange med en pisk.


  • #66   17. feb 2013 Lige præcis dette: "heste reagere på roligt, konsekvent og let forståeligt kropssprog og signaler og om de gør som ønsket handler om korrekt indlæring" - er en beskrivelse af lederskab

    Om man så vil kalde det lederskab eller ej, er op til en selv, men det er nu en gang det det er..

    Der er lederskab i en hesteflok, det kan man altså ikke argumentere sig udenom, ligesom der også er det i en flok af marsvin, myrer, mennesker, you name it.. Der vil altid være outsidere osv.. Selvom man ikke bryder sig om ordet, så er det forkert et benægte det


  • #67   17. feb 2013 Så snart dyr optræder i en flok - så vil der skabes et hierarki. Det er en helt naturlig process..

    Lederskab behøves ikke at være en der står og siger "gør det og det".. Lederskab er lige så meget "hvem har retten først", altså hierarki.. Der er altid en der "har første priotet" ved foderet fx. Det er en proces hvor man indordner sig og den der ikke skal vige for nogen, er lederen - dermed ikke sagt, at lederen ikke viger overhovedet. Det kommer an på vigtigheden af situationen for dyrets velbefindende.


  • #68   17. feb 2013 cake - der burde manden jo så have aflæst hesten og accepteret dens advarsel. Han var jo blevet advaret. Det var jo tydeligt.

  • #69   17. feb 2013 Jeg har også været den nok "onde" hesteejer overfor min hest. Men han har haft sine "livsfarlige" perioder, og at det var i leg gjorde det ikke mindre farligt at han sprang frem og sparkede bagud på gåture. Han ramte mig aldrig andet end på armen (som var løftet i hovedhøjde!!) men det kunne han have gjort.
    Det var bid og næsebånd på, og så blev hesten sku holdt tilbage. Han lærte at når han sprang fremad, så blev han flået tilbage, og fik skældud. Blev han hos mig, fik han ros og godbidder. Det tog ikke mange ture sådan før han forstod princippet.

    Jeg har også (med en pisk) slået ham for at ligge sig ned da han havde kolik.

    Jeg forstår ikke hvis nogen kan dømme mig til at være en dårlig ejer/ træner på baggrund af det. Jeg har gjort hvad jeg følte var det rigtige/mindst farlige i givne situationer, og vil ikke tøve med at gøre det igen.


  • #70   17. feb 2013 Tenna:
    Jeg tror ikk at det det handler.. Tror hun mener, at hvis hun står med en hest hvis adfærd generelt er sådan..

    Manden er formentlig ikke vant til at omgåes heste, så man kan jo ikke klantre ham for at prøve selvom den ligger øre.


  • #71   17. feb 2013
    JH - Jeg tror bare vi siger det samme, men på forskellige måder :o).

    Det du kalder lederskab i en flok, kalder jeg hvem der er mest dominerende. Nogle heste er mere dominerende end andre, samt mere motiverede for nogle ting. Fx. er nogle heste meget madglade, det er ofte dem man ser jage de andre heste væk fra hø mm.
    Men derfor kan man også opleve en folk uden nogen uenigheder, alle heste kan med alle, ingen sure miner, sparkerier, bideri mm. fordi ingen af hestene er særligt dominerende eller motiveret for fx. mad.



  • #72   17. feb 2013 cake - FYR: TS ville sige " nej lille guldklump, det må du altså ikke !"

    for man må jo ikke slå en hest, det var jo ikke med vilje xD


  • #73   17. feb 2013 Krikken:
    Ja, men jeg synes det er vigtigt, at man ligesom forstår at det er "lederskab", bare med en lang forklaring bagved.. Det er forkert at fraskrive ordet lederskab, når det er det der ligger til bund for adfærden..
    Ja det kan man og det kaldes velfungerende flokke, der alle ved hvem der hører til hvor og vigtigst af alt, har nok mad tilgængeligt til alle. Hvis maden blev en begrænsende faktor, så vil du nok begynde at se en mere madelskende adfærd i form af "jeg vil ha først", altså hvis dyrerne begynder dicideret at være sultne tit.
    En god leder er heller ikke en leder der sparker og bider hele tiden. En god leder, er en leder der har så meget autoritet, at det langt de fleste gange ikke er nødvendigt at markere særlig kraftigt..
    Min hest er en lederhest, men hun er ingen ond hest.. Hun kæmper ikke for at få rollen, men acceptere bare heller ikke at andre heste jager med hende. Gør de det, så markerer hun, dog uden at ramme og vupti så er hun overhovedet. Men derfor viger hun stadig ind i mellem for de andre, hvis hun ingen interesse har i det de vil.. Men vil hun noget, så får hun lov af de andre.


  • #74   17. feb 2013 nu har jeg ikke læst kontekst, så jeg svarede bare på videoen smiley
    og jeg er da godt klar over, at manden nok ikke har meget erfaring med heste. Mit svar var egentlig mere baseret på, at man da i hvert fald heller ikke kan beskylde hesten for ikke at have kommunikeret og advaret.
    Det er jo desværre kommunikationsvanskeligheder, der ofte leder til sådanne situationer.


  • #75   17. feb 2013 Ts/team cream: nu må du ikke tage det her som en ond eller dømmende kommentar, men jeg kan se, at du er 11 år og rider på rideskole. Så kan jeg ikke lade være med at tænke, at du højst sandsynligt aldrig har stået med en såkaldt adfærdsvanskelig hest alene, og skulle opdrage på den. Derfor synes jeg også du skal passe på med at sige, at det altid er nok at sige "nej" til hesten. smiley

    Jeg slår heller ikke min hest, men jeg kan sige dig, at hun har brug for at blive opdraget på hver dag mere eller mindre, og hun har altså mange gange fået nogle hårde ryk i tovet.


  • #76   17. feb 2013 TS - Here we go again....Så fortæll mig hvis man ikke må slå sin hest. Hvad gør du så når du skal opdrage en unghest der bare går dig ned?? Hvor det ikke hjælper at bakke den og skubbe tilbage eller tale højt???
    Jer andre - Har ikke læst de andre indlæg og har ikke tænkt til det medmindre de kommer efter mit indlæg....


  • #77   17. feb 2013 Så sent som i dag sparkede min hest ud efter mig, jeg sagde nej til den. Lidt senere gjorde den det igen, og ramte, der sparkede jeg altså igen og der var ikke mere smiley

  • #78   17. feb 2013 *BUMLE *

    Ha det gjorde min gamle ridelære også engang smiley
    der var nemlig en hest med tindens til løse bagben og da min ridelærer trak en pige på en pony ind på banen kom den flyvende med bangenende(den med tildens til det) og så sparkede hun den igen og så var der heller ikke mere fra dens side af smiley


  • #79   17. feb 2013 Det er godt at man tænker på hestevelfærden og at man har fokus på at man skal samarbejde med hesten og at det skal gøres på en god måde. Men synes også at der er en tendens til at mange bliver for sarte og det skaber farlige heste hvis de ikke bliver sad på plads en gang for alle.

    Synes dog ikke TS svarer mig på mit spørgsmål....??....!


  • #80   17. feb 2013 for 10 år siden gjorde man det samme med hunde. men det er man HELDIGVIS stoppet med og UHELDIGVIS er man ikke stoppet med hestene

  • #81   17. feb 2013 TS har sikkert aldrig stået med en hest der har givet hende en grund til at slå den, så hun ved ikke at de findes... Så det er nok for meget at forlange at hun kan svare på dit spørgsmål Team Tindur smiley

  • #82   17. feb 2013 Nu er der altså også forskel på hunde, børn og heste smiley

  • #83   17. feb 2013 jeg har skam også smækket Hekla en flad hvis hun er gået ind i mig og vist tænder. Nu har hun så fundet ud af at jeg ikke acceptere den slags adfærd, så det er hun holdt op med smiley nu kommer hun med ørerne fremme i stedet smiley

  • #84   17. feb 2013 Og min besked var til TS, glemte jeg at skrive smiley

  • #85   17. feb 2013 Line - Så skal hun også holde op med at skrive ting hun ikke kan stå inde for/har forstand på....
    TS - Du svarer stadigvæk ikke på mit spørgsmål.....
    Bumle - Lige nøjagtig.


  • #86   17. feb 2013 Team Tindur: hun har jo kun haft med robot-agtige rideskoleponyer at gøre (overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen ;D)
    så det er helt ude af hendes univers at der kan opstå farlige situationer med heste..
    hun bliver jo nok klogere med tiden smiley


  • #87   17. feb 2013 jamen på et tidspunk finder hun vel ud af at nogle heste både bider og sparker, og at et "nej" ikke altid vil være nok til at forsvare sig selv..
    Det er da positivt at man bliver klogere med tiden når man får mere erfaring smiley


  • #88   17. feb 2013 jeg rider da på en hest der bider OG sparker og det går da fint nok med et nej

  • #89   17. feb 2013 men har du nogensinde mødt en hest hvor et nej ikke hjælper? smiley

  • #90   17. feb 2013 okay ? smiley

  • #91   17. feb 2013 læs det her: http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/straf

  • #92   17. feb 2013 TS hvis du en dag står med en hest der har begravet tandsættet i din ene arm og dit "Nej" ikke virker.. hvad vil du så gøre ?
    Jeg taler ikke om daglig træning af hesten, for nej man skal da selvfølgelig ikke slå sin hest hele tiden.. Jeg taler om hvis en hest angriber dig


  • #93   17. feb 2013 det er sjovt som I går uden om mit spørgsmål smiley

    hvad gør I hvis en hest angriber og et nej ikke får den til at stoppe ? smiley


  • #94   17. feb 2013 ja der er noget at tænke over *konfliktadfærd, frygt mm.*

  • #95   17. feb 2013 -.-' jeg giver op

  • #96   17. feb 2013 jeg er en dyreplager der slår heste i selvforsvar ... kom og skyd mig, jeg fortjener jo tydeligvis ikke at leve x)

  • #97   17. feb 2013 ~team cream~

    ved du overhovedet hvad konfliktadfærd er?


  • #98   17. feb 2013 line t- tar den i grimen og lave en halvparade eller hvad man kalder det imens man siger nej (ville ikke gøre det med hovedtøj på eftersom den nok har bid i munden

  • #99   17. feb 2013 ja det skulle du måske lige læse op på så..

  • #100   17. feb 2013 nej du må da ikke tage den i grimen! hvor er du dog ond ! smiley

  • #102   17. feb 2013 Team cream: du siger at hesten du rider både bider og sparker, men at et nej er nok? Det kan det da ikke være, hvis den stadig gør det smiley

  • #103   17. feb 2013 undskyld det var en fejl smiley du skal da ikke snydes smiley

    hvad gør du hvis en hest angriber og et nej ikke får den til at stoppe ?


  • #104   17. feb 2013 at tage den i grimen er ikke ondt. det går jo ikke ondt det gør det at slå hesten

  • #105   17. feb 2013 har du spurgt hesten om det? smiley

  • #106   17. feb 2013 line holst petersen- konflikt adfærd betyder fx. hesten ik forstår hvad ejeren forlanger af den (deres bånd er brudt) *lidt drama agtigt*

  • #108   17. feb 2013 Vidste du efter efter du havde læst mit link? flot..

  • #109   17. feb 2013 hvad med angrebs adfærd? smiley
    jeg taler ikke om at hest og rytter misforstår hinanden under træning, jeg taler STADIG om hvis en hest angriber dig smiley


  • #110   17. feb 2013 har DU spurgt hesten om det går ondt at blive slået?

  • #111   17. feb 2013 Freja: hvis du nu er ude for at en hest på folden sparker ud efter dig i et forsøg på at dominere dig... hvad så?

    jeg plejer heller ikke at slå når hesten får spændt gjord, jeg lader bare være med at spænde gjorden for meget ad gangen smiley


  • #112   17. feb 2013 JEG HAR IKKE LÆST DET FRA DIT LINK LINE

  • #113   17. feb 2013 Synes det er skræmmende så mange der åbenbart har bidende og sparkede heste smiley og sjovt nok lader det til at være dem der mener hesten opdrages med et dask hvis heste både bider og sparker, det må da om noget vise at det ikke virker..
    Tror kun jeg har oplevet en af mine heste sparke efter mig 2-3 gange i de snart 30 år jeg har haft med heste at gøre, og der har været en grund..
    De gange jeg er blevet bidt kan også tælles på en hånd og har også været pga div ting.. Har også haft plage og de har da smånappet og smagt på men ikke rigtig bidt..

    The bad: Hvis det virkede at slå den så ville den jo have stoppet efter få gange og ikke fortsat, det afbryder den måske men det løser jo ikke problemet eller lære den ikke at gøre det..

    JD: Ekspertene er faktisk meget uenig for tiden om heste overhoved har limiter hiraki som man ellers har troet, meget tegner på at de ikke har en fast leder.. Jeg har da også oplevet at det er forskelligt hvilken hest der har førsteret alt efter hvad de forskellige heste fandt vigtigst..
    Ang mennesker som leder så synes jeg det er tydeligst ved at man modsat hvad nogen tror jo ikke får en hest til at gøre som man ønsker ved at "lege leder" men ved indlæring, at man så måske samtidigt i vores øjne virker ledende er ikke det samme som at hesten ser os som leder..

    Line: Der er jo forskel på en nødsituation og så almen opdragelse, hvis en hest direkte angreb, ja så ville jeg slå om nødvendigt for mit eget helbreds skyld, men ikke for at straffe hesten og jeg ville ikke bilde mig selv ind at det løste problemet, det ville der skulle arbejdes med bagefter..


  • #114   17. feb 2013 TS - nej, det er ikke helt det konfliktadfærd betyder smiley
    Vil anbefale dig at læse linket, der er blevet lagt ind. Det forklarer det i korte og let-forståelige træk.
    Og jeg kan forresten ikke forestille mig mange mennesker strammer deres heste for konfliktadfærd..


  • #115   17. feb 2013 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L: det er sådan set også det jeg taler om. Situationer hvor hesten angriber. Men der er man åbenbart også dyreplager hvis man slår hesten i selvforsvar smiley

  • #116   17. feb 2013 Tullefisen: Og dem der slår, deres heste bider og sparker jo også stadig, så det hjælper jo heller ikke..

  • #117   17. feb 2013 Freja: du har måske aldrig oplevet at en hest gør det på folden, men der er altså heste der finder på den slags smiley

  • #118   17. feb 2013 nej det vil du ikke tro på. men faktum er at der er nogle heste der gør det smiley

  • #119   17. feb 2013 Line: Men hvor tit er man ude for heste der angriber ? Jeg har oplevet det en gang med en hest jeg lige havde fået, den viste sig at have traume med longepisken hvilket vi ikke vidste, så da vi ville løsspringe gik den amok og angreb, og jeg mener virkeligt angreb for at "dræbe".. Og ja jeg slog den en gang over benet med pisken for at stoppe den i angrebet, derefter smed jeg pisken og fik talt den til ro.. Den stod og slog med forbenet som en arrig tyr, men jeg ignorerer det og talte roligt og bestemt mens jeg langsomt nærmede mig..
    Ser ikke at nogle skriver at man er dyrplager hvis man gør hvad der er nødvendigt i en nød situation, men de opstår jo heldigvis sjældent..
    De andre gange heste er løbet imod mig (oftest andres heste på fold) har det været nok at løfte armene, råbe eller slå i luften med rebet..


  • #120   17. feb 2013 Line: Nix ikke uden grund, der er altid en grund, selv om vi ikke altid kender den..

  • #121   17. feb 2013 Jeg siger det igen - i to skulle ALDRIG i nærheden af mine heste, det kan da med de tåbelige kommentarer kun gå galt! lave en halparade i grimen hvis en hest angriber, det er umiddelbart det mest åndssvage jeg nogensinde har hørt! Det er så respektløst og ansvarsløst ikke at opdrage på sine heste, hvis andre en dag skal håndtere dem kan det gå grusomt galt - nu har i begge to små ponyer så skaden er selvfølgelig ikke så stor, men hvor er det en uansvarlig tilgang i har til opdragelse af dyr.
    For 10 år siden slog man sgu da ikke på sine hunde, det er da noget pjat at fyre af. Selvfølgelig er der en smal margin af folk der går over grænsen og folk der er for slappe, personligt synes jeg at det er lige slemt!
    Selvfølgelig er der ingen der har SPURGT deres heste om det gør ondt at blive slået, heste forstår ikke hvad du siger derfor kan du ikke spørge dem om ting, færdig slut! JEEEZ, mod dumhed kæmper selv guderne forgæves, og det her må da i høj grad siges at være dumhed eller uvidenhed.... Man kan ikke sammenligne en baby med en hest, og derfor kan man ikke opdrage dem ens - heste kræver regler og rammer og har bedst af rutiner og konsekvent behandling. Hvor vores grænser går er individuel og hvad man gør og hvordan man opdrager i bagatel situationer er selvfølgelig op til den individuelle - nogen er large med hvad deres heste må, andre går i små sko, det kommer langt hen af vejen også an på hvad for en type hest man har.. Men jeg tror da de fleste er enige i at en hest der angriber som den i videoen skulle have sådan en på kassen at den ikke kan huske hvad den selv hedder. Så kan man diskutere signalerne den sender om at man nok ikke skal komme hen til den - men i mit hoved er det rimelig underordnet, for sådan skal en hest ALDRIG overhovedet overveje at reagere imod et menneske!
    Jeg kan mærke at jeg bliver en lille smule hidsig over naiviteten i den her tråd, men gud hvor er jeg glad for at jeg ikke er den eneste 'heste mishandler' der godt kan finde på at knalde min hest en på låget hvis den går over grænsen.


  • #122   17. feb 2013 Da vores Hekla var yngre forsøgte hun ofte at bide og sparke for at få os ud af folden, da det var "hendes" område. Der flyttede jeg mig ikke for hende, men gjorde udfald mod hende i stedet for..
    Resultat: en glad, rolig hest der med ørerne fremme kommer hen til en på folden uden at bide og sparke. Hun fandt ud af at jeg ikke accepterede hendes opførsel.


  • #123   17. feb 2013 astrid: hvad mener du med i to

  • #124   17. feb 2013 og JO man slo hunde for (hvis du har det bedre med ca.) for ca. 10 år siden

  • #125   17. feb 2013 Fuldstændig enig med Astrid smiley

  • #126   17. feb 2013 Signe, det sagde jeg sådan set heller ikke, at de gjorde. Sagde bare, at det at hun siger "nej" til hendes hest, jo ikke er nok, hvis den ikke holder op af den grund smiley

  • #127   17. feb 2013 Freja: jeg var jo på vej hen for at hente en anden hest, havde ikke nærmet mig Hekla. Hun kom jo rendende for at "smide mig ud" smiley og sådan et adfærd tolererer jeg altså ikke smiley

  • #128   17. feb 2013 du skriver at jeg begår den fejl at nærme mig hesten smiley

  • #129   17. feb 2013 jeg tror det var myntet mig og på dig (freja k)

  • #130   17. feb 2013 Den var rimelig meget møntet på dig Freja K og især TS - jeg har læst side op og side ned, og samtlige indlæg og referencer i tråden og jeg er til en vis grad enig i din træning Freja og synes du er super dygtig og tålmodig inden for det du nu laver med Dixie - der hvor det hele knækker for mig er at I begge to ALDRIG kunne finde på at smække jeres hest en over mulen hvis den overskrider grænserne.. Jeg vælger at tro at dem der her skriver at de har gjort det er ude i så extreme situationer at det bare er ren instinkt og logik at man har klappet hesten en, jeg snakker i hvert fald ikke om situationer hvor hesten bliver lidt nærgående eller 'drillesyg' eller andre småting, men derimod situationer hvor jeg føler at jeg bliver truet på livet (overdrivelse fremmer forståelsen) og situationer hvor jeg virkelig føler at hesten er gået over grænsen - min hest skal ikke se mig som en hest eller en leder, den skal se mig som det jeg er og vide at man ikke behandler mig som en hest.
    Så kan det godt være at Signe undrer sig over at alle de folk der slår deres heste stadigvæk har heste der sparker og bider, men hvor pokker læser hun at de stadig gør det?? De situationer hvor hesten seriøst har brug for at 'blive slået' opstår så sjældent og hvis man reagere prompte og ikke afstraffer hesten efter at det er sket men i momentet så bør det ikke ske igen.
    I er alle velkomne her i stalden så vil i se velopdragne, kontaktsøgende heste der ikke er bange for mennesker eller store armbevægelser på nogen måde, men holder 'hestelege' (bid, spark, stejlen osv.) til heste og opføre sig ordentligt så snart de får et torv på og er omkring mennesker..


  • #131   17. feb 2013 Freja: nå okay.. ja det har du ret i smiley

    men heste skal stadig ikke have lov til at angribe mennesker smiley


  • #132   17. feb 2013 Line: Hvis jeg forstår dig ret så slog du jo heller ikke hesten (eller misforstår jeg ?) men blev stående og pustede dig op for at vise den ikke kunne jage dig ud, det synes jeg er helt ok..

  • #133   17. feb 2013 TS - Du har endnu ikke svaret mig på mit spørgsmål.....Du undgår det bevidst:-) Nok fordi du ikke ved hvordan.....

  • #134   17. feb 2013 Signe: hun stejler op ad mig= jeg smækker hende en med tovet (selvfølgelig IKKE den ende med metal :P)

  • #135   17. feb 2013 altså jeg slår stadig aldrig en hest

  • #136   17. feb 2013 Astrid: Fordi flere af dem direkte skriver at deres heste sommetider bider eller sparker (dvs ikke noget der er sket en gang) eller at nogle heste bare bider eller sparker, dvs igen ikke bare en gang..
    Og the bad skriver jo og fortæller at hesten igen og igen har angrebet..


  • #137   17. feb 2013 .. For 10 år siden havde min familie en boxer, og hun blev ALDRIG slået eller på anden måde angrebet, så nej MAN slog ikke hunde for 10 år siden, det er noget pjat at sige og en direkte løgn! - nogen gjorde måske, men som jeg skrev tidligere vil der ALTID være folk der falder udenfor normen både på den ene eller anden måde, de mennesker burde skydes og bankes ihjel for INGEN dyr bør lide overlast og blive tæsket, det er simpelthen uacceptabelt. Men såvel som jeg ville klappe min hest en hvis den angreb ville jeg også klappe min hund en hvis den angreb - det har så aldrig været et problem da alle de dyr der har været i min familie er blevet opdraget konsekvent og som en del af familien. Jeg stræber da ligesom alle andre mennesker efter ALDRIG at skulle slå eller irettesætte min hest eller hund for den sags skyld, for der er sgu da ikke noget sjovt ved at komme i en situation hvor man er nødt til at reagere så voldsomt, men hvis man opdrager dyrene ordentligt fra starten burde det i mit hoved heller ikke være nødvendigt..

  • #138   17. feb 2013 Line: I den situation ville jeg nok have gjort det samme og så bagefter arbejdet på at den skulle acceptere mennesker på folden, for selvfølgelig kan man være nød til at "forsvare" sig.. Det er slag som opdragelse og ved "småting" jeg er imod

  • #139   17. feb 2013 Undskyld, men hvad hvis du en dag skal ride på hest der ikke reagere på din tone?

  • #140   17. feb 2013 ~team cream~

    Nej det har vi fattet.. du er pisse hellig mens vi andre er nogle dumme svin der tæsker vores heste... omfg hvor er vi dog grumme!


  • #141   17. feb 2013 Signe: ja jeg er også helt klart i mod at man slår og sparker hesten hvis den fx ikke kan finde ud af at lave en schenkelvigning smiley

    det jeg har prøvet på her i tråden var at forklare TS at det kan i nogle situationer være nødvendigt at gøre andet en bare at sige NEJ til hesten smiley


  • #142   17. feb 2013 må jeg gætte........er jeg ts?!

  • #143   17. feb 2013 jeg er så enig med dig astrid m ..

  • #144   17. feb 2013 Ja, du er TS.

    TS: men hvad hvis du en dag skal ride på hest der ikke reagere på din tone?


  • #145   17. feb 2013 Hvis det er tilfældet Signe, så er jeg helt enig med dig, så virker det jo tydeligvis ikke at slå på hesten hvis den alligevel fortsætter den uønskede adfærd. Det er jo for dumt at blive ved med at handle på samme måde hvis det i sidste ende ikke har den ønskede effekt, man bliver jo da heller ikke ved med at lægge 2 og 2 sammen for at få regnestykket til at blive 5 når det tydeligvis aldrig kommer til at gå op... Så vælger man da en anden løsning..
    Jeg snakker UDELUKKENDE om enkeltstående situationer hvor man ikke har andre muligheder. Det ville da også være komplet idiotisk at begynde at slå på en hest der har gjordkrampe hver gang man lægger sadel på når problemet tydeligvis ikke ligger i dårlig opdragelse men noget helt andet.


  • #146   17. feb 2013 ja du er T(råd) S(tarter) smiley

  • #147   17. feb 2013 Alsår jeg giver en advarelse et forsigtigt lille klap lidt hården en et kæle lap je det er ikke i orden at tæve heste men vis du har en pony må man sætte sig i respect over for den så kan man ikke altid klare det med et nej!!!! Det er noget andet med rideskole heste som man rider en gang om ugen måske to behøver man ik få hesten i respekt jeg laver meget jord træning for af få et bpnd men vis man rider og hesten skaber sig ikke høre efter og begynder og hoppe giver jeg en advarlse heste forstår ikke et nej og det finder man ud af når man skal begynde på mere en bare -rideskoleheste- og ingen burte tæve heste med piske og sådan!!!!!!!!:-):-):-):-)

  • #148   17. feb 2013 black dulcis chagall: jeg plejer altid at skælde hesten ud. det siger min ridelære jeg skal gøre. og så rose den når den gør noget godt

  • #149   17. feb 2013 Jamen så er vi jo enige Freja, kan dog ikke se at jeg har udtalt mig om noget mht. dig, er nok mest slået lidt ud af kurs over TS dumhed, så det var ikke min mening at du skulle føle dig ramt.
    Jeg er helt på samme side som dig med hensyn til afstraffelse omkring eksempelvis gjordkrampe heste, fodersure heste, heste der skal lære nye ting og ikke forstår det osv. Sådanne heste er det UACCEPTABELT at begynde at slå på da det som du så flot skriver handler om indlæring og komunikations vanskeligheder.
    Tror også at samtlige folk herinde havde valgt at holde sig langt væk fra den hest der vises på filmen da det er meget tydeligt for folk der selv har hest at den nok ikke er så interesseret i at snakke eller blive klappet. Så selvfølgelig prøver man ikke at rode sig selv ud i en situation hvor man er nødt til at slå hesten hvis man kan lade vær, det er jo for åndssvagt. Jeg holder mig fra min hest når den spiser, og jeg holder mig fra den når den går på folden med sine 'venner' det er dens frirum og jeg ved at jeg muligvis ville kunne komme i en situation hvor hun ville begynde at se mig som en legekammerat eller bare en situation jeg ikke vil være en del af og ville være nødt til at slå den for ikke at blive skadet - så jeg holder mig pænt og respektfuldt væk i stedet for at opdrive situationen.


  • #150   17. feb 2013 TS: hvad hvis det ikke hjælper?

  • #151   17. feb 2013 Jeg synes nu ikke at jeg kritisere din måde at træne heste på Freja, skriver da netop at jeg synes det er rigtig flot det du laver med Dixie, og det tyder da på at din hest kender grænsen - du behøver slet ikke at blive så ophidset, kan godt se at det lyder lidt hårdere på skrift end hvad jeg egentlig mener,men det er bare sværere at forklare når jeg kun har ord og ikke står ansigt til ansigt med jer, for jeg tror umiddelbart at vi er rimelig enige om tingene så det er da lidt ærgerligt at 'spilde' tiden med diskution - faktisk tror jeg mere eller mindre at alle her er enige om at det er ekstreme situationer at det er ok at irettesætte hesten med et slag og ikke situationer som du Freja beskriver - det er hovedsagligt TS jeg ikke kan komme mig over, det er simpelten så latterligt åndssvagt det meste af det hun skriver at jeg er helt chokeret, meget meget rosenrød holdning hun har...

  • #152   17. feb 2013 astrid: Ts DUMHED

  • #153   17. feb 2013 Jeg har læst en del indlæg fra dig Freja, og ja du er lidt mere ovre i rød blok end jeg er hvis vi skal snakke politik, men jeg er som oftest MEGET enig i det du skriver, og jeg er også ret sikker på at vi bare er gået forbi hinanden - det er sgu lidt svært at ramme præcis det jeg mener når jeg kun har mulighed for at skrive det.
    Men det er vigtigt for mig at du forstår at jeg ikke OVERHOVEDET synes at det er i orden at slå eller irettesætte en hest medmindre den direkte angriber en eller på anden måde truer ens sikkerhed. Man slår ikke en hest der ikke forstår hvad man vil have den til eller reagere pga. smerte eller andre situationer der tydeligvis giver hesten en grund til at reagere uønsket..


  • #154   17. feb 2013 Nej man skal ikke slå/tæske sin hest.

    men hvis min hest sparker eller bider får den altså et Dask og et NEJ.

    Men jeg har det også sådan, hvis jeg har prikket til ham 3 gange og bed ham flytte sig får han også et klask og en hårdere komando, for han skla flytte sig når JEG siger det


  • #155   17. feb 2013 Jeg har også klappet min hest en i dagligdagssituationer, for det er min daglige omgang med hesten at den har bidt ud efter mig, været farlig at fodre og gå tur med..

    Min vallak mente han kunne bestemme over maden og hvornår han skulle have mad. Lagde øre af os, virrede med hovedet og var utålmodig blev accepteret til at starte med, men efter en ferie hvor hende der fodrede bare skulle give ham først eskalerede det til at han truede os til at give maden, bed ud efter os eller sågar kunne finde på at vende røven mod os for at få maden.
    Og den fik sku nogle over mulen når den bed ud efter os. Jeg taler ikke om en syngende lussing af fuld kraft, men et dap og en tilhørende vred lyd og vredt kropssprog (og naturligvis en masse andet træning omkring mad oveni).
    Den dag i dag er han fredelig at fodre. Virre stadig med hovedet og er utålmodig, men hva faen, han er jo bare sulten og vi er meget opmærksomme på at træne at han skal vente på maden og det har altså givet pote.

    Jeg er ikke bleg for at daske ham en over mulen, for jeg frygter da at hvis min 12 årige ikke heste erfarne søster er ude og hjælpe mig ned noget og han pludselig bider hende i utålmodighed eller noget i den stil.

    Beklager hvis i opfatter mig som en ond hesteejer. Jeg har en pony der vrinsker på mig, er glad, kælen og nogenlunde velopdragen, så noget mener jeg selv jeg gør rigtigt.


  • #156   17. feb 2013 Lige over Freja, det var virkelig ikke min mening at træde på dig, og mine indlæg er nok også en smule offensive, men igen er det lidt svært når al kommunikation foregår over skrift smiley
    TS??? Jeg er simpelthen så forvirret over dig hvad er det du vil frem til? og jaja, du er kun 12 år og går på rideskole så jeg kan godt se at du måske ikke er den 'sjoveste' at begynde at debattere med idet at dine meninger for det første er helt åndssvage (eks. man slog hunde for 10 år siden) og for det andet skriver du kun 3 ord og forsvare slet ikke alle de latterlige beskyldninger og holdninger du har - overbevis mig om at jeg tager fejl med fakta og begrundelser - jeg er lutter øre og vil gerne vide hvordan jeg kan undgå ALDRIG at komme i en situation hvor jeg er nødt til at slå en/min hest, for du har tydeligvis fundet den hellige gral indenfor hestetræning


  • #157   17. feb 2013 Synes stadig ikke jeg fik svar på mit spøgsmål, og mit tilbud står stadig ved magt for Ts må gerne komme og prøve at trække min hest på fold, en dag vi har landsstævne lign, og se om hun kan trænge igennem til hende i hendes panik rus med et nej

  • #158   17. feb 2013 Er man dum vis man gir et lap når hesten ik gider gøre hvad man og springer frem og til bage? For ti år side bankede man ikke sine hunde man kan ikke samline heste og hunde og mennsker, de vejer mellem 450-700 kg de gør det jo også på folden hvor de bukker og sparker og bider hinadanden og det er langt hårde en flad hånd:-O

  • #159   17. feb 2013 Har aldrig diskuteret politik med dig Freja, du virker bare umiddelbart mere rød end mig i dine meninger - men hey, det var slet ikke politik det her handlede om smiley

  • #160   17. feb 2013 team cream/TS - Gider du ikke li slette dette indlæg, bliver simpelthen så forarget over at man oprætter et emne og så vil man alikevel ikke debatere eller svare de der skriver. Hvis du ikke ved eller ikke har lært ting så må du så erkende at du ikke kan de ting og så se at din indstilling til tingerne måske ikke er tænkt ordentlig igennem. Jeg er en person der er oplært af den gamle skole men har lært at tingerne ikke behøver at være på den måde. Men når man ejer en plage/unghest så er man stadigvæk nødt til at opdrage på de og sætte grænser. Min hest (2år) har perioder hvor han skal prøve mig af, han er i en af de nu. Senest i går prøvet han at gå mig ned da jeg skulle have en anden hest ud af boksen fordi han mente han skulle ud før hende. Jeg viftet med rebet imod han og hævet stemmen men han gik bare på mig. I den situation var jeg nødt til at sætte ham på plads ved at losse ham en. Jeg HADER når det sker, at der kommer nogle situationer hvor jeg er nødt til at sætte ham på plads på den måde. Heldigvis sker det ikke tit. Og han har ALDRIG prøvet at sparke mig eller rigtig bide.

  • #161   17. feb 2013 jeg er godt nok 11 år

  • #162   17. feb 2013 White Beauty:
    Det er sødt du forsvare din veninde. Men som 11-12 årige, lige meget hvor dygtig man er, vil ens viden være begrænset og man er stærkt præget af alt omkring en. Det kan jeg i hvert fald huske. smiley


  • #163   17. feb 2013 Ts, har du tænkt dig at svare på vores spørgsmål? smiley

  • #164   17. feb 2013 Jeg har da været en 13-14 år før jeg sagde "NEJ, jeg slår ikke hesten!" til min ridelære og stoppede til undervisning fordi jeg synes det de lærte os var forkert. Jeg så det ikke før det. Jeg så ikke at når den voksne bad mig sidde og "arbejde med hænderne" (save i hesten sagt pænt) så gjorde det ondt på den. Jeg så ikke at det var derfor den stoppede op, så når den voksne sagde "slå den med pisken!" så slog jeg.
    Indtil det gik op for mig hvad jeg havde gang i, og så stoppede jeg deroppe til der kom ny underviser.


  • #165   17. feb 2013 Det har hun nok ikke.....Tror vi bare skal lade dette useriøse emne ligge

  • #166   17. feb 2013 Midt inde i en dejlig diskusion kommer min mening ;)<3

    Altså for det føste.. Hvor vil du hen med dette emne? stemple folk som slår deres heste eller..?

    Jeg vil da gerne indrømme at jeg har klappet min, og flere heste en på lytlampen..
    Vi har med så store dyr at gøre, så det er helt vildt! Der skal være respekt mellem os..
    Bider en hest mig klapper jeg den sådan en på mulen! Og hvad angår min egen hest har dette kun været nødvendigt en til to gange! Og sparker hesten, så sparker jeg sørme igen, eller klapper den en på måsen..

    Min hest har sparket efter mig EN gang.. Det var næsten lige da jeg havde fået hende og hun havde INGEN respekt for mennesker.. Så en dag sparkede hun vildt ud efter mig i boksen, men heldigvis nåede jeg væk inden jeg blev ramt! Der blev hun smækket sådan en i røven, med grimen ( det var lige hvad jeg havde i hånden, og det ville ike give mening hvis jeg ville hente pisk el. andet?!)
    Men så har hun heller aldrig gjort det igen smiley
    Hun har dog tendens til at stejle når vi er på tur, men der går hun bare en mellem ørene smiley
    Og selvom dette kan ske, så har mig og Tykke nu sådan et dejligt forhold til hinanden.. Og tror absolut ikke det ville blive bedre hvis jeg lod være med dette ^_^

    Men nej, selvfølgelig skal man ikke tæske løs på hesten, men jeg syntes personligt at det er okay at klappe hesten en hvis den fx. bider osv smiley


  • #167   17. feb 2013 Enig med Nullerdut. Man ind så heller ikke det før jeg blev 14-15 og jeg har redet i ca. 10 smiley

  • #168   17. feb 2013 Selv tak Freja smiley
    TS: jeg er teknisk set ret ligeglad med om du er 11 eller 12 år.. Synes du skal prøve at forklare dine holdninger i stedet for at snakke udenom og komme med åndssvage sætninger der er helt udenfor kontekst og kun på 4 ord, det er simpelthen ikke til at debatere med dig eller forstå dine holdninger hvis du hele tiden taler udenom og/eller kommer med nye påstande uden begrundelser!
    Vi er mange her der tydeligvis er af samme holdning (nogen mere røde end andre selvfølgelig smiley ) men der er så vidt jeg kan se ikke nogen der er enige i din påstand eller dine holdninger (korriger mig hvis jeg tager fejl) og det er dybt irriterende at vi ikke får svar fra dig selvom der kommer mange gode grunde og situationer hvor det netop har været nødvendigt at 'slå' sin hest.
    Det er meget sødt at du White Beauty prøver at hjælpe din veninde, men hun har lidt skudt sig selv i foden og det er tydeligt at hun er MEGET uerfaren både i de ting hun skriver og de billeder man kan se af hende på hendes profil.. Jeg kunne komme med mange grimme kommentarer om hendes ridning og udstyr som jeg personligt synes er en del værre en folk der slår deres heste hvis de angriber - jeg vælger dog at lade vær...


  • #169   17. feb 2013 er inde nu. min mobil fik spat


  • #170   17. feb 2013 Black Dulcis Chagall
    Tak tror jeg nok. Jeg frygtede lidt at blive smidt i hovedet at man som 12-13 årig da i hvert fald burde være ansvarlig nok, men det er man ikke. Man lytter til hvad de voksne siger og parere odre, og det er TIL TRODS for hos mig, at mine første ridelektioner uden trækker blev "banket" ind i hovedet på os, at kunne vi ikke holde hænderne i ro og sidde pænt uden at hive i hesten blev vores hænder sat fast til saddelen med gafftape, og så måtte vi selv om at komme fri! smiley


  • #171   17. feb 2013 Så venter vi spændt;-)

  • #172   17. feb 2013 ja jeg vil gerne høre hvad der er galt med din ridning siden jeg ikke kan forstille dig mere *har ikke et ord for det men nok i nærheden af tarvlig (stave)*

  • #173   17. feb 2013 undskyld Team tindur men hvad for et spørgsmål?

  • #174   17. feb 2013 TS - Hvem er den myntet på???Husk at skrive til hvem.....

  • #175   17. feb 2013 skal snart i seng så kan ikke være på MEGA længe

  • #176   17. feb 2013 den var møntet på mig og freja k hvis det er det du mener

  • #177   17. feb 2013
    ''ja jeg vil gerne høre hvad der er galt med din ridning siden jeg ikke kan forstille dig mere *har ikke et ord for det men nok i nærheden af tarvlig (stave)*'' - hvem snakker vi om her, og hvilket sprog bliver der brugt?


  • #178   17. feb 2013 og jeg skrev det til astrid

  • #179   17. feb 2013 Så fortæll mig hvis man ikke må slå sin hest. Hvad gør du så når du skal opdrage en unghest der bare går dig ned?? Hvor det ikke hjælper at bakke den og skubbe tilbage eller tale højt???

  • #180   17. feb 2013 vi snakker om dig astrid men helt seriøst mener ikke et ord som dum eller lignene jeg mener bare et ord som nogle der siger tingene lige ud ad eller lignene

  • #181   17. feb 2013 Det tror jeg folk gjorde inden der for 180 gang ikke blev svaret på deres spørgsmål, White Beauty.
    Jeg vælger ikke at gå ud fra at det er mig du skriver til, jeg kan nemlig ikke se at jeg skulle have skrevet grimt. smiley


  • #182   17. feb 2013 team tindur: blive ved, få et bånd til den..........sig mig er der ingen der har hørt ordet hestehvisker?

  • #183   17. feb 2013 White beauty:

    Hvem er det der ikke skriver pænt? Tror det e sjældent at folk i en diskusion gider skrive sukkersødt til hinanden smiley


  • #184   17. feb 2013 Jeg kan godt se at du skriver til mig, jeg kan bare ikke forstå hvad du skriver? kan jeg få en oversættelse?
    Sorry White Beauty, jeg har haft en smadder god dag, men det irritere mig lidt at jeg ikke får svar jeg kan læse eller bruge til noget af din veninde, og så bliver jeg desværre en smule kort for hovedet - jeg skal nok prøve at gøre det lidt mere børnevenligt smiley


  • #185   17. feb 2013 TS.. Held og lykke.. jeg krydser virkelig fingre for at du ikke kommer til skade med en hest på grund af dine holdninger..

  • #186   17. feb 2013 Nullerdut: Det var så lidt smiley Og præcis smiley Også altid fået af vide at vi skal sidde stille med hænderne, men det forstod jeg jo ikke da jeg var mindre, så jeg lagde det jo bare til siden og red videre smiley Men efter jeg fået mere indflydelse på hesten kroppen og hjerne. Og hvordan den virker, sidder jeg så stille med hænderne, og prøver at sidde så stille som jeg kan smiley

  • #187   17. feb 2013 Bånd til den..??? Thi hi. Købte min hest som 7 mnd da han blev fjernet fra sin mor. Har trænet tillid med ham fra han var lille og han følger mig og elsker sin moar. Han gør alt hvad jeg forlanger af ham fordi han har tillid til mig. Men kan høre du aldrig har arbejdet med ungheste.....Og jeg er ved min hest HVER DAG og tager mig af ham så der er nok ingen der har et stærkere bånd til ham en jeg;-)

  • #188   17. feb 2013 Nåååårh så hestehvisker er svaret ?

  • #189   17. feb 2013 Team Tindur: det er jo bare at sige pænt nej til den, den skal nok forstå hvis du hvisker det ... eller har et bånd til det, en unghest for da ikke ungheste nykker hvis man taler pænt til den ... eller noget ... ej undskyld

  • #190   17. feb 2013 White Beauty: Hvem er der ikke snakker pænt? Jeg har endnu ikke set nogle smiley

    TS: Kalder du dig selv en hestehvisker?


  • #191   17. feb 2013 Ved du overhovedet hvad en hestehvisker er? det er ikke bare sådan en der "snakker" med hesten og BUM! så ved personen alt om hesten?

    Hestehviskere er ikke som folk ofte opfatter den smiley


  • #192   17. feb 2013 Black:
    Ja, nemlig. Men man bliver ældre og klogere, og gudskelov for det! smiley


  • #193   17. feb 2013 jeg mener bare har i set en hestehvisker der slår sin hest

  • #194   17. feb 2013 Kalder du dig selv en hestevisker???;-)

  • #195   17. feb 2013 ????????

  • #196   17. feb 2013 nej (vil selvfølgelig gerne være det)

  • #197   17. feb 2013 Nullerdut: Ja gudskelov for det! smiley

  • #198   17. feb 2013 Team Tindur: du har tydeligvis gjort noget heeeelt galt hvis din hest ikke kan forstå når du siger nej til den! Du har tydeligvis ikke hørt om de dersens hestehviskere! *Ironi kan forekomme* smiley
    Jeg tror måske at det er mig der ikke taler helt sobert og børnevenligt, men jeg blev lige lidt hidsig og træt af ulæselige og mindre relevante svar.. Sorry, jeg går lige en tur ud til min dejlige hest og sætter den på skridtbånd imens jeg køler lidt af smiley


  • #199   17. feb 2013 Er der nogen her inde der har sagt de er hesteviskere???Det er et ikke ret mange der er....Vi er bare almindelige dødelige der vil leve i respekt og harmoni med hesten uden at havne i kørestol fordi vi ikke ville sætte vores heste på plads....

  • #200   17. feb 2013 erhhm jeg har set de såkaldte hestehviskere bruge metoder som jeg bestemt ikke kunne finde på at bruge.

    Igen sprøger jeg dig, hvad skal man gøre ved en hest, der er fuldstændig panisk som vælter ind i en skal man sige NEJ vel videne at hesten ikke vil høre det, og bare vil hoppe på en igen og nok brække ryg, hals eller andet på en, eller skal man gøre hesten opmærksom på at man står der. og den skal tage hensyn til en.... og det kan gøres ved at skubbe hårdt til den, klaske den med flad hånd ?


  • #201   17. feb 2013 TS: Tror ikke en hestehvisker vil vise det i sine videoer eller når der var nogle til stede, hvis personen gjorde det.

  • #202   17. feb 2013 der er så mange negative ting i emnet (og endda også om mig) så jeg tror at hvis der ikke kommer positive ting ind sletter jeg emnet. hvad er godt af at blive kritiseret sådan. hver glade for det ikke er jer der er midtpunkt i en hel diskussion

  • #203   17. feb 2013 TS:

    Ved du godt at en hesthvisker bruger sit kropssprog til at 'snakke' med hesten.. Der indebære det altså ogs den aggressive del, hvor du stamper, vifter osv af hesten.. Der kan da ogs komme et lille klap på bringen smiley

    Og hestehvisker er ikke bare noget man bliver smiley


  • #204   17. feb 2013 Atrid - Min mand ville gerne hviske lidt til min hest i morgen...Så er problemet jo løst;-) Du må også heller hviske lidt til din hest så den opfører sig pent herefter;-)

  • #205   17. feb 2013 tina moullin: ja man skal sige nej

  • #206   17. feb 2013 TS:

    Vil ik mene folk kritisere dig smiley de føre nærmere en debat eller diskusion.. De siger deres mening, til din holdning og det du skriver smiley og så kommenter du ;b


  • #207   17. feb 2013 logger

  • #208   17. feb 2013 TS: men hesten hører dig ikke fordi den er fuldstændig i panik, hvad så ?

    Så må man bare acceptere de brækkede lemmer og en hest som ikke respektere mennesker næste gang den bliver bange for noget ?


  • #209   17. feb 2013 Team Cream - Jeg har HG`s længste emne der har kørt siden september. Jeg har disskutert med hele HG (næsten) men jeg har svaret HVER GANG og taget imod kritikk uden at slette emnet!

  • #210   17. feb 2013 tja.. jeg ved ikke med jer andre her i tråden, men jeg tror ikke at TS vil høre på noget at det vi skriver..
    Vi må bare krydse fingre for hendes helbred


  • #211   17. feb 2013 Heh ja det kan man håbe, fordi ellers kan det da blive farlig den dag hun møder en unghest der er kåd, eller som min hoppe der gik totalt i sort i går ... det kunne have endt helt galt, nu endte det dog heldigvis kun med en brækket tå .... men det overlevet jeg

  • #212   17. feb 2013 Jeg hvisker dagligt til den, men jeg må gøre noget HELT forkert, for den høre bare ikke efter hvad jeg beder den om smiley Tror jeg skal have fat i en ægte hestehvisker - for de er nemlig ikke hårde ved hestene! Høhøhøhø smiley
    JEg har stadig ikke rigtigt fået en oversættelse af det du skrev tidligere TS, be be be be, jeg vil så gerne blive inlighted af din viden det kribler helt i mig efter at få en forklaring for jeg er fuld af gode argumenter imod din tråd som jeg er helt vild efter at komme ud med.. Giv mig noget modspil, PLEEEEEASE


  • #213   17. feb 2013 Team Cream - Håber at du om nogle år husker dette emne når du er blevet klogere og så håber jeg du den dag vil fortælle os at din holdning du har i dag desværre ikke passer til virkeligheden....

  • #214   17. feb 2013 Team Tindur: hvis hun ikke sletter tråden, så kan vi da lige skrive herinde om et par år smiley

  • #215   17. feb 2013 Astrid:
    Jeg er hestehvisker! Lad mig komme til at se på dyret! Tar boltpistolen med smiley


  • #216   17. feb 2013 Jeg sætter mig da i respekt hvis nu Britania bider eller sparker..

  • #217   17. feb 2013 Kan du komme med det samme?!?! Hun er helt vildt dårlig til at høre efter, og det er virkelig bare unormalt for en 4 årig hest synes jeg, jeg forstår simpelthen ikke hvad jeg gør galt... smiley Jeg hvisker og hvisker og siger højt og klart NEJ når den bliver virkelig vild og farlig (det sker dagligt) kan det være den misforstår mig? Synes ellers at jeg traf en klog beslutning ved at anskaffe mig en DV da den netop burde kunne forstå samme sprog som mig, men ak nej smiley

  • #218   17. feb 2013 Åh det lyder fandme som en tysker.. Selvom den er født i Danmark, så forstår den kun tysk -.-" jeg kommer i morgen kl. 09.00 præcis! Og så skal der læres dansk til krækken!

  • #219   17. feb 2013 Astrid: Selvfølgelig slog ikke alle deres hunde, jeg havde også hun for både 20 og 25 år siden uden at slå den.. Men tidligere var de hårde dominerende metoder mere brugt, bla slag men også at køre hundens snude rundt i uheld for at fre den renlig var meget brugt og det tror de fleste idag ved er en dårlig metode..

  • #220   17. feb 2013 Årh ja, hun er godt nok i familie med Totilas og andre tysktalende heste, så det kan være du har ret i at jeg bruger det forkerte sprog - troede bare jeg var sikret imod eventuelle sprog barriere ved at købe en god solid dansk hest, men jeg kan godt se at jeg skulle have set lidt længere bagud i papirerne da det meste af hendes familie pt er bosiddende i tyskland... DUMME ASTRID! smiley Jeg glæder mig til du kommer Sissel, jeg har nu indset at jeg har brug for en ægte hestehvisker der kan fortælle min hest hvad den må og ikke må med de rette ord hvisket kærligt i øret af hende - jeg håber altså at du er høj, for hun er på den pæne side af 170 og rimelig højtstillet så der er en smule langt op til ørene, medmindre det selvfølgelig er tilladt at hviske højt (som du kan høre er jeg ret uerfaren indenfor hestehvisker emnet)

  • #221   17. feb 2013 Signe, jeg er godt klar over at der nok var en større procentdel der behandlede deres hunde hårdere for 30 år siden end der er nu - det jeg brokker mig over er den voldsomme generallisering TS kommer med, for MAN slog ikke bare sin hund for 10 år siden, nogen gjorde lige så vel som nogen mishandler, sulter og tæsker deres heste nu. Det er forkert og klamt at gøre, men ordet 'man' passer simpelthen ikke ind, for bare fordi at enkelte individer opføre sig som idioter skal alle ikke skæres over samme kam. 'Man' mishandler jo heller ikke heste bare fordi nogen individer ikke kan passe deres heste ordentligt.

  • #222   17. feb 2013 Det er helt okay, mange laver den fejl ;)!

    Puha, højde er altså desværre ikke noget jeg kan prale af! Men mine 1,51 m. må jeg hellere tage en skammel med! Eller to :0
    Glæder mig sådan til at møde krækken! så skal jeg nok få banket fornuft ind i knolden på den smiley


  • #223   17. feb 2013 Du kan vel bare banke hende i knæ før du begynder at hviske eller er det udelukket indenfor din branche?? Hun har meget tynde stænger så jeg tror ikke det bliver et problem for dig hvis bare du sparker hårdt nok? smiley

  • #224   17. feb 2013 Åh Jov det kan jeg sagtens! ;D

  • #225   17. feb 2013 Jamen jeg står klar i morgen kl. 9 med damen så smiley

  • #226   17. feb 2013 Astrid: Nej helt enig, det er jo sjældent at noget er helt generelt smiley og er sikker på der bare skal hviskes på tysk til din hyps.. Gad vide om jeg skal til at lære norsk så ? Nu jeg har en fjolle..

  • #227   17. feb 2013 Det lyder super godt! smiley

  • #228   17. feb 2013 Signe eg tror bare du skal have fat i Sissel, hun kan det hele! måske du kan få hende til at komme et smut forbi din hyps på vejen? Jeg tror hun er meget international så mon ikke hun kan hviske lidt Norsk til din også smiley Jeg er sikker på at hun kan få begge vores heste på ret køl igen!

  • #229   17. feb 2013 Jeg kan ogs sagtens komme forbi din krække Signe, hvis det er ;)!

  • #230   17. feb 2013 Nogen der vil komme og hviske i min hest øre., gerne et nej fordi jeg synes ikke om hun brækker folks(min) tæer og fortæl hende også lige at hun skal begynde at tage på fordi ellers bliver jeg sur

  • #231   17. feb 2013 Jeg kommer ogs gerne forbi dig! smiley

  • #232   17. feb 2013 Sissel: Heldigvis er der ikke rigtig nogle problemer med hende da hun kun er 10 måneder, men måske du kunne sådan lige forklare hende at hun bare skal gøre som jeg siger og være sød og nem når hun engang skal rides smiley

  • #233   17. feb 2013 Det kan jeg ogs sagtens klare ;D

  • #234   17. feb 2013 Kom endelig også forbi min pruhest smiley

  • #235   17. feb 2013 Det skal jeg nok ogs så xD! Sikkeberømt jeg pludselig bliver xb

  • #236   17. feb 2013 Du burde tage penge for det! Så kan det være du en skønne dag for lov til at få din helt egen tråd! smiley

  • #237   17. feb 2013 Hvis en hest i en flok gør noget forkert, får den et spark af førerhoppen. Ligemeget hvor hårdt du slår bliver det aldrig halvt så hårdt som hoppens og nej jeg siger ikke at det er i orden at slå sin hest, men hvis den ikke har respekt og begynder at bide eller andet, får den altså én over mulen, ligesom førerhoppen ville have gjort;-)

  • #238   17. feb 2013 Aji Gud ja! for hele hunde da! xD

  • #239   17. feb 2013 Nu har vi flest hingste.
    Og ærlig talt bider de eller spaker er der bare kontant afregning.
    Skal lige siges kunne aldrig finde på at slå den i hovedet da der ingen grun til den bliver hovedeskyn.
    I en flok hingste hvor en ikke kan finde ud af og opfør sig ortlig er der også bar kontant afregning enten bid spark. Af de ander heste
    Sidste gang jeg blev bidt var det direkte oven i hovedet.
    Og der kan man ikke bare sig det må du ikke, der i mod kontant afregning med et hug i maven så den kunne forstå det var galdt.

    Nu står vi opstaldet på privat ridecenter hvor folk ikke går og slår deres heste uden grund,
    Har også stådet et sted hvor heste fik nogne på lampen under tilridning når de blev sadlet intil de fatte man står stille under klargøring eller vanker der.

    Og som sagt hvad sker der bag lukket døre i privat stalde tænk lige over det.
    Nu er jeg prof udanet inde for heste sporten.
    Og må sig er rimlig choket over hvordan Dressur rytters pisk bliver brugt.

    Og så høre man at indfor galopsporte at de banker deres hest under løbet men der tage i ganske fejel en prof jockey de må højst slå heste 3gang i et løb og ellers bruges den til at koriger hesten med. Og skulle man blive for ivirg koste det først gang 1000kr 2gang 2000kr 3gang 3000kr og har man så ikke fate det så koster det mellem 1uge til 14 dage på jorden så det kan blive en dyr afære.
    I Norge må man kun ride med pisk til at koriger hesten med.
    Håber også det kommer til og gælde i alle hestesport grene.
    .


  • #243   18. feb 2013 Nu har jeg ikke altså ikke lige læst nogle af de andre indlæg først, overhovedet...

    Men må ærligt indrømme at hvis min hest sparker/bider/napper ud efter mig, andre personer eller heste uden grund eller f.eks. måske også gør andet den udenmærket godt ved at den ikke må, så klapper jeg den en, da jeg simpelthen ikke finder mig i sådan noget.

    Og ja, det er da selvfølgelig rigtigt det du siger med at man ikke skal slå løs på sin hest, det er der da ingen der skal - men et lille klap over mulen eller en i røven til tider hvis den overtræder ''reglerne'' og ikke opfører sig ordentlig sker der altså ikke noget ved.

    Du skal jo også tænke på at hesten er et kæmpe stort dyr, der let kan skade os, hvis det ikke håndteres rigtigt og med omtanke, og det er præcis derfor at hesten skal sættes i respekt i forhold til os, og derved skal den vide præcis hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert smiley


  • #246   18. feb 2013 Ja altså nu går min hest på en værre hoppefold hvor de er MEGET stride ved hinanden, og derfor kan det til tider være ret 'livsfarligt' at hente sin hest, og hvis en af dem losser ud efter mig eller på anden måde virker sur/angribende vil jeg også gerne indrømme at de får en med træktovet smiley de skal have respekt for mig.... smiley

    Og nej, respekt kommer ikke ved at slå - men hvis de sparker ud efter mig, mener jeg det er okay er klaske dem en på halsen smiley


  • #248   18. feb 2013 Ja, de skal altså vide hvem der bestemmer, og igen vide præcis hvad de må og hvad de ikke må - men der er altså så også væsentlig forskel på vold og det at ''klaske dem en'' smiley

  • #251   18. feb 2013 har ikke læst hele emnet, da det efterhånden er ret langt, så jeg kommer bare med min mening smiley
    heste forstå ikke ord som nej, og de forstår altså heller ikke tonefald ...jeg er ked af at sige det, men det gør de ikke. Man kan lærer sin hest nogenlunde hvad tonefaldet betyder, fx når man klapper hesten og gnubber den, så taler man i et roligt tonefald. når vi hæver stemmen stopper hesten ikke nødvendigvis fordi den nu ved at den gjorde noget forkert, men simpelthen fordi vi afbryder den, og retter dens opmærksomhed mod os. Hvis man altid afbryder hesten i en uønsket opførsel, vil den lære at lade være med at gøre det 'dumme'.
    Hvis man skal lære hesten at det gør du bare ikke igen, mener jeg personligt at kropssprog og lidt hårde metoder er bedst, fordi det er det fører hesten gør i flokken. Men det kommer også an på hesten. Jeg er hård men retfærdig (synes jeg selv) mod min egen hest, han har lært at jeg er føreren og beder jeg om noget så skal man gøre det. Min hest flytter sig lynhurtigt når jeg beder ham om det, for han ved at hvis han ikke respektere at han skal flytte sig, så 'klapper' jeg ham en. Jeg tæver ham ikke, men jeg smækker lige hånden på hans mave, så han flytter sig, og så for han ros. Han skal tage hensyn til mig, for det er ham der vejer 700 kg, så det SKAL han. Står jeg ved siden af ham, og han drejer hovedet og rammer mig (det har alle nok prøvet, det er ikke ondt ment fra hesten, men det gør skide ondt), så klapper jeg ham med det samme en på mulen, for han skal altså lærer at tage hensyn og 'se sig for' ... og ved I hvad, der virker, i hvert fald med min hest. Jeg får tit at vide hvor velopdragen han er, og hvor GLAD han altid virker. Han bliver heller ikke aggressiv mod andre heste. Selvfølgelig må man ikke tæve sin hest, men et dask eller et klap dør de ikke af, de oplever det der er hårdere ude på folden. Men det er ikke alle heste man må være hårde imod. Jeg har en regel der siger: virker det første gang, ramte du rigtigt. Bliver hesten ved efter 5 gang, skal du prøve noget nyt, ellers slår du bare hesten uden at få en effekt, og det er synd for hesten og frustrerende for dig.
    btw så takker jeg altid mig hest når han løfter hoven, flytter sig og når jeg har redet ... jeg siger: mange tak smiley han forstår ikke ordet men det er også mest for mig egen skyld, for at minde mig om, at selv ham skal gøre som jeg beder ham om, må jeg jo godt være høflig og taknemmelig for at han gør det.


  • #252   18. feb 2013 Da jeg fik min hest, var hun både bange for mennesker og kom ikke over til en før hun var sikker på man ikke ville slå, men hvis man så tog tovet frem for og skulle trække hende ud eller ind gik der fuldstændig panik i hende hun var bange for og være alene selvom der stod andre overfor hende men ingen gik hun i panik, hun er stadig meget bange for andre end dem hun lige er van til at se der hvor hun står, så derfor har vi valgt en privat gård hvor der kun er 5 forskellige rytter der er der, der er så 2 som aldrig er der og hvis de prøver og komme til hende går hun fuldstændig amok, derfor er jeg meget imod dem der tæver deres hest eller bare slår den for nu har jeg set hvad det kan gøre ved en hest.

  • #253   18. feb 2013 Man slår ikke en hest bum.

    Jeg kan ikke sige mig fri for at have dasket til en hest, desværre. Gjorde det dengang jeg ikke vidste bedre og har gjort det få gange nu, hvor jeg bed hvor tumpet og ineffektivt det er. Jeg har gjort det når jeg har følt mig truet for ligesom at sige HEY JEG ER HER, PAS LIGE PÅ! -agtigt.


  • #254   18. feb 2013 Jeg går ikke ind for at folk skal slå deres heste, men at sætte dem på plads når de ikke opfører sig ordentligt, det er da det mindste man kan gøre! Især overfor os andre.

    De tidligere sted jeg stod med min hest, der havde de fleste ejere slet ikke sat sig i respekt overfor deres heste. Dette medførte at det var et helvede for os andre, når vi skulle trække vores heste ned gennem staldgangen.

    Fx oplevede jeg en gang hvor jeg kom trækkende med Maverick, at der var en boksdør der stod åben. Jeg kunne ikke se at der var en hest i boksen og fortsatte forbi. Det resulterede i, at hesten (der blev striglet i boksen) sprang frem og bed min hest 2 gange i halsen. PÅ TRODS AF DET sagde rytteren ingenting til sin hest, og denne ene gang medførte at min hest blev ekstremt bange. Desuden bed de heste der blev striglet på staldgangen også ud efter de heste der gik forbi. Min hest blev næsten altid ramt, også selv om jeg gjorde alt hvad jeg kunne for at beskytte ham. Alligevel var der ingen der valgte, at sætte deres heste på plads - selvom de bed ud efter os der gik forbi, og sommetider ramte os der trak vores heste. Alt dette medførte at jeg fik en hest der ikke turde gå ud af sin boks, og som nægtede at gå ind i stalden, udelukkende fordi han var pisse bange, pga. der var nogle der ikke kunne finde ud af, at sætte deres heste på plads, så de ikke bider dem der går forbi.

    Hvordan man så sætter sig i respekt overfor sin hest, det er jeg ligeglad med, men det skal bare IKKE gå ud over os andre!


  • #255   18. feb 2013 Jeg vil sige hvis en hest enten bider eller sparker ud efter en, gør det efter min mening ikke noget at give igen! Jeg har da bidt en pony øret fordi hun bed i skulderen, og den har aldrig bidt nogle igen!! Eller hvis den ligger røven til. Men er da sikker på alle har deres måder at bede sin pony/hest om at opføre sig ordenligt på.
    Det er det samme med forældre og børn, men opdrager dem ikke på samme måde.
    Selvfølgelig skal men ikke så en hest bare for sjov's skyld! Det skal kun gøres hvis der er brug for det. Men det er vel bare meget forskelligt fra person til person.


  • #256   18. feb 2013 Hvis min part ikke opføre sig ordentligt, skælder jeg den da ud, så den ved at det den gjorde ikke er i orden. Og jeg giver den da også lige et klap over snuden hvis den ikke høre efter, men vil ikke lige frem kalde det at slå..

  • #257   18. feb 2013 Charlotte - Hvem har snakket om at tæve sin hest med pisken? Vi snakker om at hvis intet andet (stemme, tramp, skubbe/bakke) hjælper så får de en med hånden. At bruge pisken er ingen god ide medmindre en hest står med røven til og sparker ud efter en så man må bruge den til at få den væk..
    Luna - Fortæll mig så hvad jeg skal gøre i min situation som beskrevet længere oppe i emnet.


  • #258   18. feb 2013 Hvis nu I prøver at læse ALLE indlæg vil jer der er ''nye'' i tråden se at de fleste er kommet til enighed om at man som Team Tindur skriver IKKE tæver sin hest med en pisk eller andre redskaber og/eller slår på den medmindre man kommer i en så presset situation at man ikke har andet valg en at klappe den en på kasse for ikke at komme til skade

  • #259   18. feb 2013 Jeg synes, alle skal blive hestehviskere.. Så er der nemlig ingen problemer. (irony off)

  • #260   18. feb 2013 No need Tenna, vi har Sissel! smiley

  • #262   18. feb 2013 Jaja da! Hestehvisker til rådighed her! ^_^

  • #263   18. feb 2013 Jeg går betemt ikke ind for at være voldelig overfor mine dyr! - MEN, der forekommer situationer hvor dette er nødvendigt ( min mening ) - Hestene er ikke lavet af glas, og de tager ikke skade af at få en på kassen, vel at mærke hvis det er en situation hvor almen opdragelse ikke kan tage over.. eksempeltvis ved bid, spark eller lign.
    - de lider hverken psykisk eller fysisk overlast af det, det er kun hvis dette sker gentagende gange og ved mindre forseelser hos hesten!

    Som andre skriver så er det hestens egen natur at afregne ved kasse 1 hvis en foldmakker har en forkert adfærd... og tro mig, uanset hvor hårdt vi ønsker at slå, eller hvor meget tilløb vi tager, så vil vi på ingen måder påføre dem samme smerte...

    Man kan på ingen måder sammenligne heste og børn! - det er noget bavl, og høre ikke hjemme i sådan en debat!

    At du ts aldrig vil lægge hånd på din hest er din egen sag... men Jeg vil aldrig kalde en hesteejer der irettesætter sin hest med et dask for ond!!


  • #264   18. feb 2013 Tja nu er det sådan jeg pt rider en virkelig frisk og hyper pony. Hun er tit sådan at hvis jeg spænder gjord inden jeg skal op, og har bedt hende om at "stå" og hun går videre bakker jeg hende til der hvor hun stod før. Og bliver ved indtil hun står stille. Det tager langtid og massere af tålmodighed. I den situation synes jeg ikke at et "dask" hjælper. Men det har virkelig hjulpet på Koket, hun har fundet at går hun frem starter vi bare forfra, så hun ikke for noget ud af at gå frem smiley

  • #265   18. feb 2013 Mai Lindemann:-) I min verden er der sandelig også forskel på om heste vil gå lidt frem eller den vil bide eller sparke!

  • #266   18. feb 2013 Mai, det er præcis sådan en situation som du beskriver hvor man IKKE bør slå sin hest, en situation hvor almen opdragelse kan bringe dig frem til et godt resultat. Det samme gælder i mit hoved gjordkrampe, heste der trækker på vej til fold, heste der skal lære øvelser (schenkelvigning, tricks osv) altså heste der på ingen måde er 'farlige' men har fået en uvane, ikke forstår signalet den bliver givet, eller har ondt og derfor reagere voldsomt. Sådan nogen heste er det UACCEPTABELT at slå på, da det bare er en latterlig genvej for dovne mennesker der ikke vil træne deres heste ordentligt - igen, og jeg gentager lige mig selv, skriver ALLE (ret mig hvis jeg tager fejl) at de ikke ville slå deres heste i ovenstående situationer eller lignende situationer, men langt de fleste, lige på nær TS, er også enige i at i visse situationer er den bedste og eneste udvej simpelthen at give hesten en på kassen.

  • #267   18. feb 2013 Du glemte dog Bettemus:-) Hun har samme syn som TS og jeg venter på svar fra hende ang. min lille udfordring. Jeg vil jo gerne have de redskaber der gør at man ikke behøver at slå sin hest men har dog aldrig hørt om nogen/fundet nogen der kan give mig de redskaber som fungerer og at tilkalde en hestevisker er jeg for nærrig/fattig til i dette tildfælle:-)

  • #269   18. feb 2013 Jeg har jo sendt dig besked i PB smiley Og venter....:-)

  • #271   19. feb 2013
    En ting er at lade være med at slå sin egen hest - man kan træne med ens egen hest, den omgås man dagligt og bestemmer selv hvordan man træner og opdrager så derved kan man lettere træne grunden til at hesten, bider, sparker mm. væk :o).

    Men når man skal hente andres heste ind fra fold, sætte dem til fold, give dem foder osv. så er det svært og være træner når man ikke omgås hesten i trænings øjemed :o)


  • #272   19. feb 2013 ~team cream~
    Jeg vil mener self. Heller ikke at man skal slå sin hest som en vane, men nogle gange er det nødvendigt. Hvis du ikke siger fra med det samme, for hesten jo en tendens til at blive ved med at bide, sparke eller hvad den nu kan finde på.
    Et nej er ikke altid nok. Hvis jeg bliver sparket, bit eller noget ligende ville et nej aldrig være nok, fordi den forstår ikke altid et nej. Du skal passe på med at sige at et nej er nok til at stoppe en hest, det er ikke det samme når man har en hest der går hjemme. En rideskolehest har for det meste lært at kunne styre sig og er for det meste ridenem. Så jeg vil mene at du skrive noget helt forkert med at man ikke må slå sin hest, der er flere udfordringer når man har en ulært hest. Jeg synes det er dumt du sammenligner børn med heste. Det er overhovedet ikke det samme. En hest kan holde til det, det kan et barn ikke. Så du skal passe lidt på hvad du siger. Jeg vil ikke kritiserer dig og den hest du rider på, men du skal vide at folk måske ikke har en let rideskolehest.
    Hilsen Emelie.


  • #274   19. feb 2013 Overvej hvor stort et dyr hesten er. Massiv muskelmasse! Jaja den er meget følsom og jaja dens hjerne er på størrelse med en katoffel, så den tænker ikke så meget, men det gør den sgu ikke mindre livsfarlig. Og så kan det være ligemeget om det er ens egen eller en andens hest. Den skal ikke bringe sig selv eller andre i fare. Ind i mellem er vi nød til at tænke for den, og det koster måske lige et dumme-slag i nogle situationer.

  • #276   19. feb 2013 Hvis Diamond bider eller sparker så får hun da et rap over mulen eller på røven. Og hvis hun sætter sig til at stejle når jeg rider hende i det hun rammer jorden får hun en med pisken hvis jeg altså rider med sådan en lige den dag. (Rider sjælendt med pisk da hun alligevel ikke reagere på det)

  • #277   19. feb 2013 I love Bonnie og Tarzan
    Nemmelig! Hvis man har prøvet at blive gnubbet af en hest Altså rigtigt gnubbe med tænderne finder man hurtigt ud af at hvis hesten sidste det er dejligt akn det holde til ekstremt meget.. Det gør nemmelig ufatteligt ond at blive gnubbet af en hest! smiley


  • #280   19. feb 2013 Reagere du så hurtigt at i det en hest stejler slår du den? Det tror jeg simpelthen ikke det er nogle der gør! Det er den eneste måde ejg kan gøre det på og det er som om hun har fattet det fordi hun er næsten stoppet med det!
    Syntes det er virkeligt dårlig at du sammenligner det med et barn... Et barn og en hest har jo ingen ligheder. Et barn har lov til at stå op ig der efter så lægge sig til at sove igen. en hest har ikke ret til at stejle, stille sig ned, stejle igen og blive ved på den måde!


  • #282   19. feb 2013 Mia: Der har bertens altså ret, vil man absolut slå sin hest, så skal det altså geres samme øjeblik den gør noget forkert, hvis du slår den når den er på jorden igen, så straffer du den for at stoppe..
    Ud over det er en pisk ikke til at slå med overhoved.. Og en hest stejler ikke uden grund, så måske du burde finde ud af hvorfor den stejler frem for at slå


  • #283   19. feb 2013 Bertens=bettemus

  • #284   19. feb 2013 Jeg behøver ikke retfærdiggøre at jeg har dasket/slået min hest.
    Jeg føler jeg gjorde det rigtige i givne situation.


  • #285   19. feb 2013 I gamle dage lærte jeg at når en hest stejlet (første gang) skulle man losse den en på toppen af hovedet men det var vigtig dette var imæns hoverne var i luften sådan at hesten troede den ramte noget (at himelen havde låg) når den stejlet smiley (ha ha hvad man ikke tænkte i gamle dage) Jeg har dog aldrig slået en hest når den har stejlet da jeg har haft nok med at holde den. Men det var det jeg engang lærte. Heldigvis er jeg klogere;-) Men også i gamle dage Mia skulle det være i det øjeblik hesten gjorde noget forkert man klappet den en. Ikke mange sekunder senere...

  • #286   19. feb 2013 Må jeg lige have lov at sige at hun håber rundt når hun stejler. Og det er kun sådan nogle småstejl ikke de der høje hvor hun virkelig ligger vægt i bagbenene. Man kan ikke blive siddende når hun gør det for hun bukker og stejler på samme tid så du flyver rundt. Jeg dasker hende en 1 sekund efter hun har gjort det. Hun skal ahve lov til at pisse ud og ejg straffer hende kun 3 gange hun gør det! Ikke første og anden gang!

    Nu kan det godt være at jeres heste er skide bange for piske og at i tror det er super let at blive siddende på en hest der hopper rundt og give den et dask. Der er så amnge andre ting jeg skal holde styr på når hun gør det.
    Jeg skla både råbe til de andre i hallen om at komme væk, holde hende væk fra de andre, berolige hende, sørge for at hun ikke tager bidet fra mig samtidigt med at jeg er fuldstændig anspændt og fuld af frygt for at der sker hende og mig noget og jeg sidder stiv som en pind på hende og prøver at slappe af! Jeg har ikke også tid til at daske hende i de 10 sekunder det varer. Hun er normalt fuldstændig ligeglad med pisken. Selvom jeg står og svinger med den foran hendes hoved er hun ligeglad og står og sover. Hvis ejg dasker til hende imens hun er sådan oppe at kører falder jeg af fordi hun så får lidt mere energi. og bare løber der ud af og laver nogle syge veninger.


  • #287   19. feb 2013 Vil gerne høre bettemus hvordan hun vil agere over for den situation jeg var ude i, i lørdags ?

  • #288   19. feb 2013 Mia - Når du ikke gør det første og anden gang så forstår hesten ivertfald ikke at den ikke må gøre det tredje gang. Det er kontant afregning med det samme. Og hvorfor bruge pisken?? Du burde kunne klare at klaske hende en med hånden.....Har prøvet at være i din situation mange gange...

  • #289   19. feb 2013 Mia: nej ingen af mine heste har været bange for piske, hvorfor skulle de være det ? Jeg bruger pisken korrekt og ikke til at slå med..
    Som Tindur skriver så nytter det jo slet ikke når du først straffer hesten 3 gang, din hest har ikke en chance for at vide hvorfor du slår den..
    Og en hest opføre sig ikke som du beskriver for sjov, så må igen opfodre til at du finder ud af hvorfor den reagere så voldsomt frem for bare at slå..
    Dit eksempel er et eksempel på hvornår man netop ikke skal slå


  • #290   19. feb 2013 Enig med Team Tindur, du kommer mere og mere på dybt vand Mia, og det siger da lidt sig selv at man ikke slår sin hest når den er FÆRDIG med at springe rundt med en, enten er der kontant afregning med det samme eller også så slår man den overhovedet ikke!
    At du så oven i hatten vælger at 'straffe' den efter 3. gang den hopper med dig er da bare endnu dummere, hvordan hulen skal den regne ud hvorfor lige præcis den 3. gang er anderledes end de to første? En hest kan ikke ligesom mennesker lægge 2 og 2 sammen og tænke at du nok liiige gav den en chance de første to gange, den skal opdrages konsekvent = samme besked hver gang den gør noget.. At det så ikke er helt normalt at man har en hest der stejler og løber rundt med en er så en helt anden side af sagen, men det du har gang i virker jo tydeligvis ikke hvis den stadig gør det med dig?! - glimrende eksempel på hvornår man IKKE skal klappe sin hest en på kassen!


  • #291   19. feb 2013 Mai: Nu er det ikke fordi jeg vil være spydig, men jeg havde en tinker der gjorde fuldstændig det samme som du beskriver.
    Og ja, det er svært at blive siddende, men i denne situation mener jeg personligt ikke at straf er det rigtige!
    Hvorfor tror du hun løber, når hun smækker hende i røven? Og siden du samtidig skal råber til andre om at de skal rykke sig og at du er anspændt i kroppen, gør det ikke meget bedre. Når du spænder i kroppen, signalerer du til hesten at der er noget på færde, derimod ville du sikkert få en bedre kontrol over situationen hvis du slappede af.
    Måske du burde tjekke om hun har smerte, evt. spændinger i ryggen? Det havde min nemlig, og efter 3 kiropraktor besøg, stoppede han, og gjorde det aldrig siden.


  • #292   19. feb 2013 Helt enig med Astrid og Team Tindur - kunne ikke have sagt det bedre selv smiley

  • #294   19. feb 2013 Emma
    Da jeg før har været meget bange for hende fordi hun er 5 år gammel og meget stærk er det umuligt for mig at slappe af når jeg rider på hende i både skridt og trav...


  • #296   19. feb 2013 når man rider må pisken ikke bruges som en straf, men som en hjælper, der beder om mere aktion i fx bagben.
    hvad man skal gøre når hesten stejler og bukker er meget forskelligt, oftes vil det hjælpe bare at ride videre bagefter - jeg ved godt at det er mega svært. Find ud af hvorfor hesten bukker og stejler, har den ondt, driller den, er den glad eller hvad sker der, i hvilken situation bukker den?


  • #297   19. feb 2013 Mia: Så ville jeg få fat i en underviser og arbejder enormt meget med det. Eller også er det ikke den rette hest?
    Er man nervøs for hesten, kan den mærke det med det samme. Derfor vil du have en negativ indflydelse på hesten. Oftest reagerer folk voldsomt overfor hesten når de bliver bange, det lader det til at du gør?
    Jeg ville anbefale at du arbejder med dig selv, så du ikke udsætter hverken dig selv eller hesten for flere dårlige oplevelser.


  • #298   19. feb 2013 Jeg synes det er forarvende. Jeg skulle engang prøve at ride på mishandlet hest... den bukkede lige så snart den mærkede et lille ryk i stigbøglen... jeg ved virkelig ikke hvad den har været udsat for, men stakkels hest. Jeg har aldrig slået en hest, jeg har altid brugt stemmeføring... Jeg kan kraftigt anbefale bogen "I harmoni med hesten" af Ute Lehmann, da den forklarer, at alt hvad en hest foretager sig, som er i strid med rytteren, altid sker af en årsag. Så i stedet for at skælde hesten ud, skal man finde årsagen på problemet og finde en fornuftig løsning på problemet, så det ikke sker igen.

  • #299   19. feb 2013 Mia: Det er tydeligt at der er brug for hjælp med din hest, du er utryg ved den, hesten reagere meget voldsomt, du straffer den men uden konsekvent og på de forkerte tidspunkter.. Det er en ond cirkel..
    I en anden tråd beskriver du samtidigt at du rider med modsatrettede signaler og tror at til bidet er at hesten overgiver sig og bukker nakken.. Denne måde at ride på kan sagtens være en del af grunden til dens opførsel og måske skyld i at den har ondt..


  • #301   20. feb 2013 Nu når i mener at i ved ihh og åhh så meget om hvordan man får hende til at slappe af og så hun vender sig af med det så forklar mig hvad jeg skal gøre! Istedet for bare at hakke mig i munden...
    Hun er 5 år og har musklerne til at gå i den holdning med hovedet og bærer sig selv fint. Hun reagere ikke på andet fordi hun aldrig har lært andet end at blive savet ned underlod!


  • #302   20. feb 2013 så må du lærer hende at gå 'rigtigt' til bidet, jeg ville nok få en dygtig underviser på, for det er svært at give gode råde og sige gør ditten og datten når man ikke har set hesten eller dig ride, så ved man ikke hvad der skal rettes op. men et godt udgangspunkt er at løsgøre hestens nakke, lave en masse temposkift ved brug af sæde, og være meget fintfølende på tøljen - dvs give efter de rigtige steder smiley det er ikke nemt hvis man ikke er helt van til det, men prøv at gøre det så ukompliceret som muligt at ride hesten.

  • #303   20. feb 2013 Jeg kan ikke selv bestemme hvilken underviser jeg har. Den bedste omkring hvor jeg bor tager 1000 kroner for 4 gange i 30 minutter smiley

  • #304   20. feb 2013 det behøver jo ikke være de bedste, bare en der har forstand på at heste skal rides frem med bagparten, løfte gennem ryggen og der ved skabe bæring og holdning smiley

  • #306   20. feb 2013 Mia: Hvis den aldrig har prøvet andet end at blive savet ned under lod, nej så har den ikke musklerne til at bære sig og gå korrekt, da det kræver den går afslappet at opbygge dem..
    Det er svært at forklare tingene uden at være til stede, men vil godt gøre mit bedste hvis du reelt mener det, skriv pb..
    Hvorfor har du intet valg af ridelære ?


  • #307   20. feb 2013 Signe
    Hun har fået musklerne. Hun blev tilredet helt tilbage for et år siden hvor hun blev savet til bidet af tilrideren. Der fik hun næsten ikke opbygget nogle muskler ud over på underhalsen.
    Jeg har haft hende siden november (redet hende hver dag) hvor hun har gået afslappet og rolig og gået meget flot med hovedet. Efter hånden er hun så begyndt at blive mere hård i munden og man skal have bedre fast. Jeg har så rigtigt fået bukket hende af og det er hun virkelig blevet smidig af og hun er rigtig let at få ned. Men sådan har det jo ikke altid været. Hun plejer nemmelig at begynde på det der stejleri når vi skridter varm og af. Siden hun sparkede mig i maven og efter det begyndte at hoppe rundt er jeg blevet meget urolig for at ride hende..

    Jeg kan ikke selv vælge ridelærer da jeg rider på hende på en rideskole med fast ridelærer. smiley


  • #308   20. feb 2013 Mia: Fra november til nu er slet ikke nok til at rette op på forkerte muskler og forkert ridning, så selv om den var redet korrekt i den tid, nej så ville den stadig ikke have musklerne til at gå i samling..
    Og din beskrivelse her + råd i anden tråd siger også at den stadig ikke rides korrekt, dine billeder viser heller ikke en afslappet hest der går flot med hoved, men en spændt hest der enten går imod bidet eller bag lod..
    Men det lyder ikke som om du er interesseret i at ændre noget..


  • #309   20. feb 2013 hvis den stejler når du skridter, er der noget helt galt, det tyder i hvert fald ikke på en afslappet og glad hest

  • #310   21. feb 2013 Selvfølgelig skal man så vidt muligt forsøge at forebygge problemer som at bide, mv. på anden vis. Men står du først i situationen, hvor en hest bider i dig, er du nødt til at markere, at dette ikke er en ønskelig adfærd. I denne situation ville give hesten et knips over mulen, tage i træktovet/tøjlen, eller bakke den omgående.

    Og hvor grumt det end lyder, så lærer hesten rent faktisk noget af at få et lille klaps når den bider. Om det er optimalt, kan så diskuteres - men den vil godt kunne forstå det. Dette kommer af, at heste lærer af erfaringer. Hvis den finder ud af, at den, hvis den bider, modtages med noget mindre behageligt som et klaps over mulen, vil den kunne huske dette, og derfor være mindre tilbøjelig til at gøre det næste gang. Min hoppe dominerede utrolig meget overfor mig i starten, og jeg var dårlig til at sige fra overfor det. Hun overtog mere og mere, og begyndte til sidst at bide efter mig når jeg bad hende om noget. Her satte jeg dog grænsen, og gav hende et dask over mulen - og hun har aldrig gjort det siden.

    "Vold" er hverken optimalt eller rimeligt i forbindelse med heste, men der er ingen tvivl om hesten forstår det. Hvis hesten bider eller sparker er der noget helt grundlæggende galt, og så er det her, man må sætte ind, frem for at begynde at klapse den - men står man først i den sikkerhedstruende situation, kan det være nødvendigt.


  • #311   22. feb 2013 wow! har været logget af i 4-5 dage og der er STADIG mange beskeder

  • #312   22. feb 2013 men i har jeres mening og jeg har min mening

  • #313   22. feb 2013 Tror heste føler mere end vi mennesker lige går og tror.
    Nej det er ikke i orden hverken a slå eller piske sine heste. Hvis man ikke kan sætte sig i respekt på andre måder end vold, så skal man spørge sig selv, om man overhovedet egner sig til at have med et levende dyr a gøre.

    Det rigtigt, Hesten forstår ikke ordet nej, men den forstår sgu hellere ikke når den får et klap i røven. Mennesket kan ikke gøre noget mod sin hest som bare minder om den måder heste behandler hinanden på ude på folden. Så lad vær og tro jeres dask/skubben og klap i røven vil få jeres hest til at tro den har gjort noget forkert.

    Sæt jer derimod ind i hvad det er i har med a gøre.
    Et DYR der har et sprog som mennesker IKKE kan efterligne.


  • #314   22. feb 2013 Jeg syntes der er rigtig mange forfærdelige ting i hesteverdenen.
    Jeg syntes det er frygtelig synd når heste mister respekten for mennesker og ender med at blive aflivet fordi ingen kan komme i nærheden af den.
    Jeg syntes man skylder sin hest at vise den vejen, altså sætte grænser og ja det er tit at et bestemt nej elle lign. kan gøre det. Men når mine ungheste udfordre mig (som er deres absolutte leder) ja så får de et rap eller et nap nøjagtig som de andre heste i flokken gør.
    Min datter havde engang en shetlandspony han bor nu et sted hvor det at sætte grænser ikke bruges. Han er nu dirrekte farlig at gå ind til. Det er planen at han skal tilbage hertil når de ikke kan havde ham mere. jeg er spændt på om jeg kan nå ind til ham og opnå gensidig respekt.
    TS jeg syntes du lyder som en glad hestepige og det er godt du ikke slår heste. Jeg syntes det er op til erfarne hestefolk(voksne) at sætte disse grænser for hesten.


  • #315   22. feb 2013 er mega uenig, man bliver nød til at piske den hårdt med pisken for at den forstår den. det er ligesom at de også får et ordentlig hak med sporerne hvis de ikke gør som jeg siger, de skal makke ret fra sekund ét.

  • #316   22. feb 2013 Kitty :
    Pels eller ej, heste skal ikke piskes!
    Ordet PISK burde være nok til selv, at skræmme et menneske!


  • #317   22. feb 2013 ja sorry Cream men jeg er en af de "onde" jeg nøjes altså ikke med nej når en hest bider, maser, vader ind i eller sparker mig. Og jeg forventer så sandelig at alle der håndterer min, meget som i rigtig rigtig meget dominerende, er altid på og står ikke tilbage for at krydse klinger hverken med mennesker eller dyr hoppe, stikker den et på skallen eller et los i røven hvis det i situetionen er på sin plads...

    Og også derfor tillader jeg ikke den håndteres af nogle som ikke tager den alvorligt, for den kan gøre vældig meget skade på både sig selv og de mennesker der omgåes den hvis hun får lov at blive hysterisk heks.


  • #318   23. feb 2013 Det er lidt sjovt som der er forskel, nu er jeg også inde på hunde galleri og der ville blive et ramaskrig hvis man sagde at man slog hvis hunden bed eller væltede en fordi den ikke så sig for. Man kan sagtens lærer en hund hvad nej, føj mm. betyder hvorfor kan man ikke det med heste?
    Og så lige noget andet er det et generelt problem med heste der bidder/sparker/ løber en ned mm. ?


  • #319   23. feb 2013 bettemus : en hest der er totalt i panik, mener du at den kan man tale ned ? jeg så to udveje der hvor jeg stod med hende, enten slippe hende og lade hende rende væk fra det som skræmte hende panisk, men vi står ved to meget befærdet veje og der var mange mennesker så det var ikke en mulighed, og to, for at få hende at min tå/fod og få hende til at se jeg stod der og det var mig der holdte hende fast ikke det som hun var blevet panisk for, så valgte jeg at hæve stemmen og skubber hårdt til hende, hun hoppe af min fod og så mig, og accepteret at det var mig der holdte hende. det er ikke noget som er sket før, så kan ikke se hvordan det kan trænes væk, desværre for mig og min nu brækket tå og rimelig smadret fod, så opdaget vi forsent at så mange ting på en gang var for meget for hende.

  • #320   23. feb 2013 altså hvis en hund bider folk med fuld overlag håber jeg da ved gud at folk er så ansvarlige at dyret bliver aflivet, og en ting er da sikkert jeg ville sparke den hvis den bed mig.

    PS hvis en hund går ind i mig håber jeg den ikke vejer 500 kg...


  • #321   23. feb 2013 Maya r - Hvis en hund bed ville den blive aflivet og hvis en hund viser dårlig opførsel så bliver den nivet i øret...Det er almindelig opdragelse. Nej man slår ikke en hund men en hund vejer ikke 500kg så en hund niver man en hest slår man....(same same i forhold til størrelse og temperament)

  • #322   23. feb 2013 team tindur man niver ikke hunde

  • #323   23. feb 2013 Sorry at skuffe dig søde men det er der RIGTIG mange der gør hvis hunden ikke hører efter. Kender også de der bruger elektrisk halsbånd og de der slår sin hund over snuten. Det er dog ikke noget jeg ville gøre. But Grow up....It`s a hard world...

  • #324   23. feb 2013 Tindur: Med mindre man ikke aner en skid om opdragelse af hunde, så nej så niver man den ski da ikke i øret, det er da helt hen i vejret.. Og slag og stød halsbånd er direkte mishandling..
    Hvis man opdrager hunden ved at nive den i øret bør man få en tøj hund i stedet, vold er den direkte vej til en hund der en dag klikker og bider..


Kommentér på:
slå sin hest

Annonce