{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.449 visninger | Oprettet:

Akut forfangen! :( {{forumTopicSubject}}

Hej dejlige mennesker nu må i lige hjælpe mig lidt med jeres erfaringer inde for akut forfangen.

DYRELÆGE ER INDE OVER HELE VEJEN IGENNEM!!!

Lørdag aften bliver jeg ringet op af staldejeren om at hun tror at sesam er blevet akut forfangen, da jeg kommer ud i stalden (ca 20 min efter opkaldet) for at vide at sesam havde brudt ud af sin boks om natten (natten fra fredag til lørdag) og fået et skrue låg af en foder tønde og spist kraftfoder (noget foder han ikke plejer at få) han havde ikke spist voldsomt meget men havde ladet været med at give ham foder hele dagen for at han ikke skulle få for meget. Om dagen havde jeg haft en ude som skulle se om han skulle have part på ham, staldejeren valgte at lade med at sige noget til mig mens 'kiggeren' var der, da jeg så kørte hjem igen glemte hun at skrive til da hun havde en anden syg hest også, men hun holdte da et ekstra øje på ham. Men lørdag aften ringer hun jo så til mig og siger at sesam er syg, han lå ned i boksen og nægtede at rejse sig, (normalt ligger han ALDRIG ned når der er nogen i stalden) hun fik så efter en lang kæmp ham op og stå og forsøgte at trække ham ud af boksen men igen nægtede han, hun valgte så at lade ham stå til jeg kom. Da jeg så kommer ud trækker jeg ham så ud af boksen, efter lang overtalese får ham over i ride halen og trækker en rundte med ham, med mange stop på vejen. Vi vælger så at ringe efter en dyrelæge som er der efter en halv time, ingen tvivl akut forfangen smiley smerte stillende i tre dage og konstant boksro i 14 dage ingen mad udover hø.
Inden stalde ejeren kom ind i stalden og opdaget at sesam ligger ned har han nok haft lagt ned i ca en time plus minus mere, så vi har jo reageret hurtigt på det, og dyrelægen mener at der er stor chance for at han bliver normal ride hest igen, men jeg er nu aligvel urolig for ham, så vil gerne høre jeres erfaringer om det hele. Jeg skal ringe til dyrlægen om 14 dage og fortælle hvordan går og om der skal tages røgen billeder af forbenene.
Det skal siges at sesam er 15 år og har inden for det sidste år redet fast, han er i god form har ALDRIG fejlet noget før, han er normalt meget følsom over for havre men er stille og roligt tilvendt det og fungere nu findt på det.


Hvad er jeres erfaringer med akut forfangen? Hvor lang tid tog det med jeres heste? Og blev de normalt ride heste igen? Skiftede i foder?
Jeg snakker ikke om alm forfangen men akut forfangen.
Fortæl mig om jeres erfaringer! smiley

Ingen sure miner, og gerne en ordenligt tone smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Akut forfangen! :(
  • #1   28. okt 2013 Jeg har "kun" erfaring med kronisk forfangenhed. Men uanset om det er den ene eller den anden slags forfangenhed, ville jeg ALTID kigge på både foder og grovfoderet. Og optimere det i forhold til din hests nuværende tilstand.

    Dernæst er motion altid en god forebyggelse mod denne grimme lidelse.

    Undersøg evt. om der er andre ting der kan tricke den til forfangenhed.. Medicin ell. lignende. Har den EMS, cushings?

    God bedring til din hyps smiley


  • #3   28. okt 2013 Min gamle hest, en stor dv hoppe, blev akut forfangen i forbindelse med foling (folings-forfangen).
    Hun kom sig ret hurtigt, da det blev opdaget og taget hånd om med det samme, og har siden været almindelig ridehest og har efterfølgende aldrig vist tegn på forfagenhed, og har gået på sommergræs og rigmelig stivelsesrigt foder uden problemer..
    Man kan se det i hovene på hende, da hendes såler er blevet lidt flade, men det er det eneste der er tilbage.. smiley

    Men det kan udvikle sig såå forskellilgt!!

    Jeg krydser fingrer for at din Sesam er ligeså heldig som min My smiley


  • #4   28. okt 2013 Min hest har lige stået akut forfangen i sommers og efter ca tre måneder var han rask og er nu fit for figth smiley

  • #5   28. okt 2013 Puuh, forfangenhed er simpelthen forfærdeligt!!!!

    Min gamle hoppe blev forfangen, hun skulle leve resten af hendes dage med forsko (hun var dog blevet kronisk forfangen efter 2 eller 3 gang forfangenhed), hun skulle have specielt foder til heste med tendens til forfangenhed, og græs var et total no go.

    Jeg vil anbefale dig IKKE at holde 14 dages boksro.
    Luk evt din hest på ridebanen i et par timer om dagen, hvis der ikke er mulighed for alm jordfold.
    En hest med ømme fusser, der ikke har været ude i 14 dage, av siger jeg bare. :S


  • #6   28. okt 2013 A queen in heaven: Min er kronisk forfangen, og jeg fodrer ham naturligvis efter det. Men han har lige fået sine sko af efter 2,5 år uden problemer. Så det kan godt lade sig gøre smiley

  • #7   28. okt 2013 min veninde havde en stor pony, som havde fået fat i kyllingefoder og blev meget forfangen af det, men langsomt er det gået fremad, så efter et års tid er den nu klar til tilridning

  • #8   28. okt 2013 en forfangen hest, er en hest som har fået sukker syge! og det tvivler jeg på din har fået pga en stor mængde foder? med mindre der har været utroligt meget stivelse i?

  • #9   28. okt 2013 Katrine: Forfangenhed og sukkersyge er ikke det samme..

  • #10   28. okt 2013 jo? heste bliver forfangen fordi de ikke kan tåle sukket i græsset?, har selv haft en hest som var forfangen og hvis den fik medicin for sukker syge en gang om måneden vil den blive rask igen? er 100 % sikker når jeg udtale mig om lige netop dette!... du kan spørger alle dyrlæger om det smiley

  • #11   28. okt 2013 Katrine: Jeg tror der er noget du har misforstået smiley Forfangenhed kan også sagtens udløses af mange andre ting end græsset. Det kan fx være, som Tenna oplevede være en foling, men det kan også være medicinering. Forfangenhed skyldes ikke udelukkende sukker, selvom det er en ganske almindelig faktor.

    Er du sikker på at det ikke var fx EMS eller cushings din hest blev medicineret imod?


  • #12   28. okt 2013 Jeg mener faktisk, uden at være 100% sikker, at stress også kan tricke en fofangenhed til at komme tilbage, hvis først den har været i udbrud.

  • #14   28. okt 2013 Lidt god info smiley http://www.brogaarden.eu/media/forfangenhed_MH_0406.pdf

    2 af mine heste har været forfangne smiley
    Ud over dyrlægebehandling mm. gav vi straks Laminator fra Solanum ( http://rheumacure.com/dyr.htm#Hove)

    Wrappen blev skiftet ud med hø der blev vasket og så stod de på jordfold den første sommer efter. Det er nu 2 og 3 år siden. De bliver nu indgræsset over 1 mdr. men lever begge som almindelige rideheste på fuld sommergræs og alm wrap om vinteren. De har begge sko på, den ene har dog specielsko (rollers) på for at kompensere.

    Held og lykke med ham smiley


  • #15   28. okt 2013 I stedet for "boksro" lavede vi en minifold på 3x3 mtr. Den første stod på ridebane, den anden stod på muld smiley

  • #16   28. okt 2013 forfangenhed og sukker behøver ikke hænge sammen.
    Som jeg skriver længere oppe blev min forfangen i forbindelse med foling, som en reaktion på at moderkagen ikke kom ordenligt med ud med det samme og hun derfor fik en forgiftning som gik i benene på hende..

    Min fik faktisk heller ikke boksro,hun gik i løsdrift og kunne bevæge sig rundt som hun ville og havde overskud til.
    jeg er personligt af den opfattelse at har man mulighed for at lade hesten selv vælge om den vil gå, stå eller ligge så er det optimalt.
    Men dernæst så mener jeg bestemt at du skal gøre som din dyrlæge anbefaler, det er i sidste ende ham som du vil komme til at drage til ansvar hvis ikke din hest bliver rask af behandlingen, og hvis du så ikke har overholdt den behandling der er anbefalet, jamen så ved man jo ikke hvad der ville have virket, og du kan kun drage dig selv til ansvar..



  • #17   28. okt 2013 Jeanette: Jeg fik klar besked om at chancen for at hun for det første kom til at lave noget igen var lille, chancen for at hun skulle slippe af med hendes sko, var endnu mindre.
    At hesten blev konstateret "rask" og der blev sagt god for at jeg måtte starte genoptræning var et under. smiley
    Men om hun skulle slippe for at gå med sko, det må guderne vide, hun blev aflivet sidste år, pga endnu en gang forfangenhed.....
    Jeg hader den sygdom og håber aldrig jeg skal opleve det igen...


    Katrine: Forfangenhed og sukkesyge er ikke det samme nej. smiley
    Hvad forfangenhed præcis skyldes, har man stadig ikke fundet ud af (ikke mig bekendt i hvertfald), men man ved at det kan opstå pga for lange hove, overvægt, for meget svivelse, for meget sukker, det kan opstå efter en folning...
    MEN, forfangenhed er i hovene, sukkersyge er blodsukkeret. smiley
    Heste med sukkersyge/EMS, har forhøjet risiko for forfangenhed og skal også så vidt muligt undgå sukker, men det er så vidst også det nærmeste de 2 sygdomme har tilfældes. smiley

    Akut forfangen: http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/a/akut-forfangenhed.aspx

    Kronisk forfangen: http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/k/kronisk-forfangenhed.aspx

    EMS/Sukkersyge: http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/e/equint-metabolisk-syndrom-(ems).aspx


  • #18   28. okt 2013 Tak for jeres svar, kan godt se at der lange udsigter med min lille sesam smiley han har jo så nu stået inde i to dage og stresser allerede over det og et begyndt at væve smiley

  • #19   28. okt 2013 kontakt dyrlægen og spørg om ikke han må komme lidt ud under kontrollerede forhold, altså i træktov..
    Han belaster sine ben meget og uhensigtsmæssigt ved at stå og væve..!


  • #20   28. okt 2013 De tænker jeg også, jeg vil prøve og ringe til ham onsdag og spørger, imorgen er sidste dag på smertestillende

  • #21   28. okt 2013 måske er det netop imorgen han skal ud så, for at få lidt gang i benene mens det ikke gør så ondt på ham..

  • #22   28. okt 2013 Det er self rigtig nok, jeg prøver og ringe til ham dokter dyr

  • #23   28. okt 2013 A queen in heaven: Det er jo også forskelligt fra hest til hest kan man sige. Og hvor slem en grad det er i. Jeg ville blot pointere med min indlæg, at der KAN være solstrålehistorier, selvom jeg naturligvis er ked af det på dine vejne smiley
    Jeg har jo også kun min pony på lånt tid, men prøver at værne om ham så godt jeg kan.


  • #24   28. okt 2013 Jeanette: Det er også helt ok. smiley
    At hun kom sig så godt som hun gjorde, er i sig selv en solstrålehistorie, især når man tænker på at hun oven i det hele, fik gigt i begge forknæ. smiley
    At dullen skulle klø rumpen og fik åbnet lågen til ridenbanen, gik ud og åd græs er så en anden historie. smiley Havde hun ikke lavet det stunt havde jeg nok også haft hende endnu. smiley Og ja, hvem ved, måske hun havde smidt sko'ene nu? smiley


  • #25   28. okt 2013 Jeg er ked af jeres historier, men håber virkelig ikke at går lige så slemt til med sesam smiley


  • #26   28. okt 2013 TS: Nu var Blanca's også VIRKELIG slemt! Først på begge forhove og den ene baghov, 1½ måned efter på alle 4 hove, og flere gang i løbet af det efterfølgende ½ år, jeg tror faktisk ikke der er nogen der har tal på hvor mange gange hun nåede at blive forfangen. smiley
    Så mon ikke din Sesan nok skal komme godt i gennem det. smiley


  • #27   28. okt 2013 Det håber jeg virkeligt! Men kommer beskeden alt for lang tid i boks og aldrig mere græs, og kun special foder så bliver han aflivet, jeg vil ikke byde ham ingen græs resten af livet når han elsker græs så meget smiley

  • #28   29. okt 2013 Det er selvfølgelig dit valg.

    Men jeg synes det ville være ærgerligt for dig at aflive, udelukkende grundet græs. Hvis han kan have et godt liv uden, synes jeg man bør prøve. Og man ved det ikke før man har prøvet kan man sige. Oftest tror jeg at det er os, der har problemet, og ikke hesten. Så længe der er noget andet at spise.

    Tror ikke du finder nogen hest der ikke elsker græs. Men det er jo ligesom slik for os. Det vil vi også gerne have, det duer bare ikke.


  • #29   29. okt 2013 Min unghest blev akut forfangen på alle 4 ben sidste efterår, grundet en forgiftning af Ranunkel blomster... Han stod i boks i 14 dage ca, derefter ud lidt, lidt mere dag for dag.. Han fik taget røngten og heldigvis var der ingen skade sket med hovben, han går nu idag, 1 år efter, i løsdrift med grovfoder ad libitum og græs hele året.. Ingen tilbagefald eller problemer....

    Jeg ville give Sesam en kur med MicroVital fra Hippolyt, sammen med sit hø, intet andet... Fremover er det sådan set vigtigt du holder stivelse og sukker på et minumum, men et liv på græs kan han sagtens få, især fordi det ikke er udløst af græs, men kraftfoder... Pøj Pøj med ham...


  • #30   29. okt 2013 Han er heldigvis faldt til ro boksen nu, og forsøger ikke længer st bryde ud. Min hest er utrolig mad glad og har sidden han var omkring 4-5 år gået på døgn fold med græs og hø ala bitum. Først efter jeg har fået ham for halv anden år sidden er han begyndt at komme i i boks og være alm ridehest, så for ham at skulle stå i konstant boks vil være direkte dyremishandling smiley


Kommentér på:
Akut forfangen! :(

Annonce