{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
874 visninger | Oprettet:

Ustyrlig hest! {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg var idag med min veninde ude på vores rideskole, hvor vi begge har part. Vi red så sammen, og det gik nogenlunde.

Men min venindes part er altså vildt ustyrlig på staldgangen, og når man trækker med hende. Hun slår ud med hovedet, og prøver på at ramme en. Hun vil heller ikke stå stille, og kan godt finde på at mase os. Jeg prøvede idag nogle forskellige metoder til at få hende på plads. Vi har også aftalt at vi bytter hest på staldgangen i morgen, så jeg kan sætte den lidt på plads. Min veninde er nemlig ikke helt 100% tryg ved det endnu.

Det jeg gerne ville høre om, er om der er nogen der kender en metode til hurtigt at lære hesten, at det altså ikke er i orden at slå ud efter rytteren. Jeg synes nemlig også at det ville være synd at bruge vold over for den, men hvis den bliver decideret farlig for os, er det jo en anden sag. Håber virkelig, at I har nogle gode tips, så jeg kan undgå at blive så gal på den!

På forhånd tak på vejene af os begge to smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ustyrlig hest!
  • #2   9. nov 2013 Hm, jeg er ret sikker på at der ikke er noget der irritere den, da det både er med og uden grime. Men ja, jeg klapper den også en, når den rammer mig, men synes bare ikke det kan være rigtigt at jeg skal blive ved med at klappe den en smiley

  • #4   9. nov 2013 Den prøver grænser af. Og jeg er modstander af at banke og tæske hesten, men min hest gjorde det, og bed mig rigtig hårdt i armen for at se om han kunne slippe af sted med det. jeg klappede ham sådan en og han stod bare og gloede på mig bagefter som om han ikke fattede en brik. Jeg ved godt det ikke er en måde at lære hesten det på, men han havde gjort det så mange gange at jeg fik pip! Siden da gjorde han det ikke én eneste gang!

  • #5   9. nov 2013 Når din veninde går med hesten, så skal det hele tiden være HENDE der går forrest og er leder, aldrig hesten. Kom tov på hesten og tag en pisk i hånden, ud af gå. Så snart hesten begynder at bøvle, tapper du den på bringer og for den til at bakke og sådan fortsætter du indtil hesten forstår, at det er dig der bestemmer.

    Bider eller bider hesten ud efter jeg, så klap den en. Jeg er bestemt ikke foretaler for vold, men min hest skal dælme ikke bide mig, det finder jeg mig ikke i. Der går grænsen simpelthen.


  • #6   9. nov 2013 Tak for jeres svar! det skal prøves i morgen smiley


  • #7   9. nov 2013 Hvad foreslår partens ejer?

  • #8   9. nov 2013 Partens ejer er rideskolen. Og de kæmper også for det. Det er bare mest parten der opdrager på den. Det er jo en rideskolehest.

  • #9   9. nov 2013 Var det en rideskole hest? hvis det er er, er det ikke noget under at den er ustyrlig smiley

  • #11   9. nov 2013 Det er en rideskole hest, men vi skal jo helst have den til at opføre sig ordentligt. Ville nemlig være meget ked af, hvis den ramte en af de små elever i skalden smiley

  • #12   9. nov 2013 Jeg er ikke fortaler for vold - men se sådan her på det:
    2 heste går på fold sammen. Den højest rangerende bliver bidt af den underdanige.
    Vi ved jo alle sammen præcis hvordan førerhesten reagerer i sådan en situation - og vores små armkræfter kan aldrig komme op i nærheden af, hvordan hestene bider og sparker hinanden bare for sjov. Når det er alvor er det jo endnu hårdere.

    Så nej jeg er ikke fortaler for vold, men det psykiske ved et enkelt klask kan være uvurderligt hvis du har en hest der er gået hen og blevet desideret farlig at omgås. smiley Just make sure the horse get it the first time you hit it. smiley


  • #14   9. nov 2013 Hvor længe har den været rideskolehest? smiley
    Jeg sidder og tænker om det er fordi, at det ikke er optimalt for den at være det?
    Rideskoleheste bliver jo håndteret af en masse forskellige hele tiden....og jeg tænker om hesten bare er snotforvirret og egentlig bare ikke fungerer som rideskolehest.


  • #15   9. nov 2013 Den mulighed har også være oppe at vende, men den har kun været der siden lige før sommereferien, og allerede dengang var den uopdragen. Så tror ikke det er det. Men jeg beder lige rideskolen overveje hende en gang til, når jeg har set hvordan det går i morgen. De fleste af hestene er nemlig ramt af vinterkulder lige nu, og hun er også hestegal, så det medvirker jo også smiley

  • #16   9. nov 2013 Tænker er det en rideskolehest bør der være voksne på hesten. Til at lærer jer og hesten op. For er noget rod hvis hesten ikke er noglelunde opdraget og alle rende på kryds og opdrager hesten efter bedste evne. Ikke fordi i ikke må rette på hesten, men rideskole heste er ofte misforstået, og absolut ikke alle egner sig til at være rideskole heste. Men ja min holdning er tag den med underviseren på stedet. Så i og alle andre træner det ens for hestens skyld.

  • #17   9. nov 2013 Min mors hest Dimma har altid langt ørene fladt tilbage og stamped også nogle gange bidt lidt ud når hun skulle strigles eller opsadles og det stammer fra engang hvor hun var en slags rideskole hest og det stressede hende simpelthen for meget med alle de forskellige små larmende unger som vimsede rundt omkring hende på staldgangen. Så vi har simpelthen accepteret at det er en ting som stadigvæk tresser hende så nu sørger vi for at gøre opsadlingen så hurtig som muligt og giver hende en noget hø hun kan spise imens og så opføre hun sig også ordentligt. Man skal altid huske at hesten altid har sine grunde til det den gør, om det så er på grund af dårlige oplevelser, dårlig træning eller fordi den har smerter. Måske er det bare en af de mange heste som ikke burde holde til på en rideskole ligesom vores Dimma?

  • #18   9. nov 2013 Den prøver helt klart grænser af! Min egen hoppe gjorde det samme og jeg blev så sur på hende hver gang, at jeg smækkede hende en, men det gjorde det kun værre!

    I stedet begyndte jeg at gøre det modsatte med hende. Det tager TID og kræver TÅLMODIGHED, men det VIRKER!

    Du skal ligesom vise at DU bestemmer, ligesom fører hesten! Går hesten frem på staldgang, så beder du den STRAKS at gå tilbage! Skubber den til dig, beder du den straks om at gå væk fra dig.

    Hver gang jeg satte mig op på min hoppe, så bakkede hun i et voldsomt tempo - helt ustyrlig! Hun havde fundet ud af med tidligere ejer, at hvis hun bakkede af HT, så blev rytteren bange og hoppede af og droppede ridningen! Så hver gang min hoppe bakkede med mig på ryggen, så blev hun bedt om at dreje rundt og meget hurtigt fandt hun ud af, at det ikke hjalp at bakke og hun har ikke gjort det siden (seks måneder siden)!


  • #19   9. nov 2013 Natasha: nu kan du jo ikke være 100% sikker på at den prøver grænser af..
    Det kan lige så godt være på grund af dårlige erfaringer, dårlig træning eller smerter at hesten ikke opføre sig optimalt. Ligesom vores hoppe Dimma som simpelthen har fået stress under opsadlning efter at have været på en rideskole.


  • #21   9. nov 2013 Hesten gør det ikke, når man rider den. Der er den blid som et lam. Det er kun når den kan se, at vi står tæt ved den, at den slår ud efter os. Jeg vil gætte på, at det er dårlig opdragelse, da det både er med og uden seletøj. Det stopper også når den har noget at spise, altså andet at tænke på.

Kommentér på:
Ustyrlig hest!

Annonce