{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.103 visninger | Oprettet:

Ustyrlig hest. {{forumTopicSubject}}

Min veninde passer en fuldblod, på 5-6 år ca. 168. i stg. Han er det største nussehoved, og utrolig dejlig at ride. Men pludselig som han står stille og roligt i spiltorv på staldgangen, får han det største bitch flip, hvor han virkelig bakker ud, og er slet ikke samarbejdsvillig. Hun satte ham i vandspiltorv her forleden, hvor han pludselig stejlede og smadrede hovedet op i loftet, og her i dag hvor de skulle ud af døren, bakkede han tilbage, og når hun ville frem, begyndte han at rive i mod, og blev ustyrlig.

Er der nogen, der har erfaring med det, og evt. gode råd? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ustyrlig hest.
  • #1   12. jul 2012
    Kan det være at det pludselig går op for ham at han er alene?


  • #2   12. jul 2012 Nej, for jeg står lige ved siden af ham?

    - Camilla (mig, som passer ham) smiley


  • #3   12. jul 2012
    Jeg tænker på at der ingen andre heste er :o)


  • #4   12. jul 2012 Mån han har ondt? smiley

  • #5   12. jul 2012 Åhh. Der var andre heste omkring ham. smiley

  • #6   12. jul 2012 Nej, for det er kun når, han er på staldgangen, han er sådan, når vi er ude at ride, er der ikke spor, udover han er stædig. :o))

  • #7   12. jul 2012 "stædighed" er ofte misforståelse mellem hest og rytter smiley

  • #9   12. jul 2012 binder du ham i bægge sider eller kun i grimeringen? min fuldbold vil nemlig ik stå bundet kun i grimeringen så spasser hun fuldstændigt... kunne evt være det.

    mht det der bakker rig skal du huske at det er mere ulydigt at en hest bakker en at den løber så lige så snart den ligger an til at bakke har du allerede reageret:)

    jeg kender det fra min ejen hun er dog stortset stoppet meddet.

    men den prøver dig af, og hvis den vinder bliver den bare ved med det...


  • #10   12. jul 2012 Lisette K - Har du gode tips til det, da jeg aldrig har haft en hest, der opfører sig som ham, på staldgangen? :-))

    Jeanne - Du har ret! smiley


  • #11   12. jul 2012 Camilla - Ja, jeg binder ham i begge sider af grimen. smiley
    Men ja, jeg tænker os, at han prøver mig af...


  • #12   12. jul 2012 Der er over 2½ meter til loftet, hvert fald, og døren er ca. 1½ meter bred. smiley
    Vil sige, der er lyst i stalden.


  • #14   12. jul 2012 Når jeg siger han skal flytte sig til siden, gør han det os. Bakker når jeg pres på bringen.. Han flipper bare skråt, når han får mulighed for det. Det er bare når han står i spiltorv på staldgangen, hvor han pludselig bakker, og når han så ikke kan komme fri, går han i panik. smiley

  • #15   12. jul 2012 Min varmblodshoppe har gjort det præcis samme. Hun blev lige pludselig meget bange og nervøs, når hun stod bundet på staldgangen, og hun begyndte at bakke, og gik i panik, når hun fandt ud af, at hun var bundet.. Hun blev ved med at bakke, indtil tovene knækkede eller grimen sprang. Hun løftede sig også på bagparten bagefter, og kastede forben..

    Måske er den bare "bange" for det? Min havde prøvet nogle grimme oplevelser ved tidligere ejer.. Jeg gjorde det til en god oplevelse at stå på staldgangen. Jeg havde et hø net, som jeg bandt i boksene i siden, som hun kunne stå og spise af, mens jeg striglede osv. Jeg gjorde også det, at jeg kun havde bundet hende i grimeringen, så hun ikke panikkede over hun var bundet, hvis hun gjorde noget.. Det hjalp super meget på hendes dårlige opførsel, men der var dog stadig tider, hvor hun lige skulle afprøve mig igen, hvor jeg så bare fik hende ned, og fik hende til at bruge hovedet igen, du ved, fik hende lige til at tage en slapper smiley

    Jeg mener også det er vigtigt, at du ikke stresser med den. Når den begynder at, så bare få den roligt ned igen, ikke råb/skrig/slå eller andet voldsomt. Du må gerne være bestemt, og lige sige hey og få den ned igen, men gør det til en god spasse oplevelse at lade den stå bundet, og vær rolig selv. Det smitter af på hesten smiley

    Husk at vær kort, og konsekvent. Hellere at den lytter første gang, end at du skal sige det 100 gange, og den kun bliver mere og mere nervøs smiley


  • #17   12. jul 2012 en hest tænker altså ikke så langt som at "prøve af" hvis en hest "overtager" er det fordi man ikke har vist at man er en kompetent leder for lige netop den hest.

    En hest stejler ikke for sjov, en hest stejler som sidste udvej når presset er for stort og den ikke kan undvige på andre måder.

    Har i overvejet at ændre opbindingen? så han måske kun er bundet op i den ene side?

    Adfærden i vandspiltovet tyder kraftigt på at hesten har følt et for stort pres, hvis han ikke bryder sig synderligt om vand (en helt naturlig hesteadfærd i øvrigt) har det været for meget, og opbindingen har været med til at han ikke har kunnet komme væk = han stejler.. igen - prøv at have ham i vandpiltovet uden at binde ham op - er han urolig skal I lære ham stille og roligt at det er ok.

    træd nogle skridt tilbage og overvej grundigt hvad der går galt..

    det er synd for hesten at den skal stresses unødigt fordi holdningen er at den "bare prøver af"



  • #18   12. jul 2012 som Casandra S siger det virker . for vi har prøvet det med tre heste .. og nu er der ikke noget med dem


  • #19   12. jul 2012 Casandra S - Lige hvad jeg havde brug for at høre. Men vil prøve at give ham noget hø i et net, ude på staldgangen, og lave lidt "underholdning" for ham. Det lyder vidst til at virke. :o))

    Men tusind tak, for jeres hjælp og gode råd. Jeg prøver step by step fra i morgen af, og vil vende tilbage med, hvordan det går.

    - Camilla. smiley


  • #20   13. jul 2012 For mig lyder det som om den har fået en rigtig dårlig oplevelse.. Mange heste bryder sig faktisk ikke om og blive bundet op i kæder.. Prøv og hav en til og holde den istedet og se om den reagerer på samme måde..

    Det med døren tror jeg kan være fordi, den måske er bange for og slå hovedet, ifølge hvad du skriver, er det jo ikke så lang tid siden den faktisk slog hovedet..

    Jeg har lært alle mine heste inklusive opstaldere at hesten skal stå stille ligeså snart træktovet rammer jorden, så her bruger vi ikke kæder el. lign., men har istedet lært hesten og stå på kommando.. Det giver en meget mere afslappet hest, fordi der ikke er et konstant pres i grimen..


  • #21   13. jul 2012 Jeg kender ikke hans fortid, udover han har gået galop i England.

    Men jeg vil prøve lidt af hvert i dag, (uden at stresse ham selvfølgelig), så må vi jo se, hvordan han tager det. smiley


Kommentér på:
Ustyrlig hest.

Annonce