{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.880 visninger | Oprettet:

Sætte hesten på plads! {{forumTopicSubject}}



Jeg fik i sidste uge min første hest hjem, jeg troede han var en begynderhest, fordi han havde været brugt som ridehest for små børn. Det har så vist sig, at han er den frækkeste, mest dominerende hest jeg nogensinde har mødt.. (Han har IKKE ondt, da han lige har gennemgået handelsundersøgelse)

Jeg går ikke ind for fysisk vold, hvis det kan undgås, men han overskrider bevidst så mange af mine grænser hele tiden, så det er ofte nødvendigt at give ham hårde dask, klap osv. Jeg longerede ham den aften jeg fik ham hjem, og han sked højt og flot på alle mine signaler. Til sidst blev jeg nødt til at sparke ham så hårdt i røven, og så kan det ellers være han kom af sted! Siden er det gået fint i longeringen, fordi han fandt ud af, at jeg IKKE fandt mig i den der ligegyldighed.

Eller for at tage et andet eksempel, i ridningen bukkede han hele tiden i galop de første dage, men kun på udendørsbanen, fordi han ikke gad være der. Til sidst satte jeg mig op og tænkte "fandme nej, jeg er din leder og du skal ikke få lov til at diktere vores træning" og så tog jeg sporer på, som jeg ellers pænt havde undladt i starten (jeg starter altid i den blide ende, fordi hesten skal have chance for at reagere på små fine signaler). Hver gang han lagde an til buk, fik han et los med schenklerne. Og nu går han så fint! Han har lært rollefordelingen - JEG bestemmer, HAN adlyder.

Så hvorfor al det blødsødne pjat med, at man ikke må sætte hesten på plads? Det er skide farligt, hvis man ikke træder i karakter som leder og mit eksempel viser perfekt, hvordan der sagtens kan komme et godt resultat ud af det!

Hold tonen pæn!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sætte hesten på plads!
  • #1   18. dec 2013 Fordi du ikke skal dominere hesten.. for så bliver det for alvor en kamp! men du skal sætte dig i respekt hos den og så vil den også lære at respektere dig smiley

  • #2   18. dec 2013 Må ærligt indrømme at jeg er ved at kaste op over al den blødsødenhed overfor heste. Folk glemmer at det er et dyr. Ikke sagt at man ikke skal behandle den ordenligt, men hesten tager ikke skade af lidt opdragelse.

  • #3   18. dec 2013 wow

  • #4   18. dec 2013 Måske du skulle lade den få lidt ro og falde til før du begynder at ride....

  • #5   18. dec 2013 Jeg er virkelig meget enig med Mette Bøge.
    Jeg mener selv hesten skal opdrages og sættes på plads, det er alligevel 300 kg kampmaskine man render rundt med, og den skal sgu respektere mig!


  • #7   18. dec 2013 Tror dit indlæg siger mere om dig end din hest

  • #9   18. dec 2013 Jeg forstår din situation, men at losse den i schenklerne MED spore på.. Det synes jeg alligevel ikke er okay. Det gør pænt ondt på hesten så hellere give den et slag med pisken.

  • #10   18. dec 2013 Kan sgu godt forstå hesten ikke fungerer ordentligt i longe når du longerer den allerede den første dag!

    Lad den falde til, start stille op og en hest kan IKKE være fræk, den gør intet bevidst og jeg må ærligt indrømme at jeg ikke forstår du allerede får hest, uden at vide sådanne basale ting.


  • #11   18. dec 2013 Apropos op der er stor forskel på opdragelse og respekt og det man gør når man sparker hesten og losser den med schenklerne

    Er helt enig i hesten skal opdrages og respekterer dig som det ikke lyder til han gør men respekt og opdragelse får man squ ikke på den måde


  • #12   18. dec 2013 Altså jeg syntes måske også godt det kunne lyde som om din heste trænger til (ihvertfald i første række) at falde ordentligt til. Og selvfølgelig skal man behandle dyerne ordenteligt og med respekt osv. men når det så er sagt så prøv dog for dælen at se hvordan de arregere når de står i en flok der kommer dælme også engang imellem nogle repramnader, derfor syntes jeg også den blaødsødenhed der er idag mange stæder har taget overhånd, hesten er altså et dyr og så er det vel mest naturligt at reagere som en fører hest over for hesten, I en flok er det jo heller ikke sådan at nr. 3 el 4 ikke er ligeså glade og harmoniske heste som fører hesten (:

  • #13   18. dec 2013 Hesten vil aldrig se dig som dens leder, så den tanke kan du lige så godt glemme! smiley Efter hvad jeg læser her, så bliver din hest misforstået og at give den et los i siden med dine sporer hjælper måske, så din hest reagere ud fra frygt for smerte. JEG mener at det burde være et samarbejde mellem hest og rytter - IKKE et "hersker / undersot" forhold.

    Nu ved jeg ikke hvor længe du har haft hesten, men det virker ikke som særlig længe, og jeg synes du lige skal tage en slapper og så finde en måde at træne den på, så den lærer at lystrer dine kommandoer uden du skal losse den i røven smiley

    Synes det er SÅ ærgerligt når folk ser hesten som en "undersot" og "tjener". Jeg siger ikke direkte at du mener det, da jeg jo ikke kan udtale mig, når ikke jeg kender dig eller hesten, men det virker sku lidt som om..


  • #14   18. dec 2013 En hest kan ikke drille.. Den kan være forvirret, men kan ikke drille eller være dum.. Fra naturens side er hesten et lavtrangerende dyr så de vil adlyde os rovdyr naturligt.. De prøver ikke grænser og skal ikke knækkes.. De skal forståes og respekteres..

    Du er læren, hesten er eleven... Og hvis eleven ikke forstår dig, må du omformulere og forstærke din mening..


  • #15   18. dec 2013 Din hest virker til at have mere hjerne end dig. Du gør ihvertfald som om den er yderst klog. Alt det du skriver som er grunden til hesten gør dit og dat er fysisk umuligt.

    Jeg går ikke ind for pusse nusseri nej, jeg har med hingste at gøre dagligt som nogle gange lige skal have tydligere signaler. Jeg smækker også min hest en hvis det bliver farligt for mig ja. Og jeg indrømmer gerne jeg kan blive frustreret i sådan en grad at det går ud over dyret.
    Men at være direkte stolt over disse ting? Nej der har jeg alligevel for meget forstand til.

    Folk som dig, skulle ikke have lov at have dyr. Gælder ligeledes dem der giver dig ret.
    Hvis man ikke er i stand til at kunne opdrage dyr uden brug af vold, og uden sådan en indstilling som du har TS til et dyr samt med en så stor mangel på heste viden, så skal man holde sig til en cykel. Skal dine børn også bare have tæsk når de ikke adlyder?

    At man kan opdrage børn til at vokse op med sådan en holdning nu til dags. Der burde indføres forældre kørekort...


  • #17   18. dec 2013 Ego og Skrumlet: Det kan godt være heste ikke kan være frække, men jeg tror denne pony har fundet ud af den kan gøre stortset det den vil med rideskole elever og derfor prøver den også det ved ny ejer, så jeg vil nu mene det er godt nok at sætte den lidt på plads..

    Dog synes jeg at hamre hesten i ribbenene med spore på ikke er i orden.. Forstil dig at få sparket jern dimser hårdt ind i ribbenene..


  • #18   18. dec 2013 OBS glæmte at skrive at du nok også har været lidt (en del) for hårdhenet efter min mening, du kan jo ikke forlange at den skal kunne forstå alle dine signaler og være helt på toppen når den ikke er faldet ordentilg til, så ja væk med noget af alt den blødsødenhed, men man skal heller ikke stille urigmelige krav for hesten.

  • #19   18. dec 2013 "Hende med springstjernen" - Det giver jo ingen mening det du skriver?.. Man burde ikke sparke hesten med sporerne ELLER give den et slag med pisken, for det gør da også ondt? ^^

  • #21   18. dec 2013 Men må ærligt indrømme jeg syntes du er alt for hård ved den og forlanger alt for meget af den!

    giv den lige en chance for at falde til og lære dig og dens omgivelser at kende..
    Hvis du bare fra start hjerner der ud af i træningen.. oven i købet starter med at sparke til den? så kan jeg sgu ærlig talt godt fordi den reagerer som dem gør..
    Du dominer hesten ved hjælp af smerte? ville du selv syntes det var et fedt selvskab at være i?

    Tro mig! du skaber flere problemer ved at behandle hesten sådan.. til sidst får den simpelthen nok.

    Hesten er ikke legetøj men et levende væsen af kød og blod ligesom du selv er..


  • #22   18. dec 2013 Stine *Team RESR*
    Der er stadig stor forskel på om hesten er fræk eller 'bare' mangler opdragelse. Og hvis hesten ikke kender til grænser så er vold IKKE løsningen. Man slår jo heller ikke børn eller hunde fordi de gjorde noget de ikke ved de ikke må. smiley

    Hesten skal lære hvor grænsen er, det lærer den ikke ved at man losser til den.


  • #24   18. dec 2013 Det eneste dit indlæg pointere er, at du har lært din hest at reagere ud fra vold. Tillykke, klap, klap. Du har lige fået den, og den har sikkert ikke været trænet særligt meget inden du fik den, netop fordi den udelukkende har været redet af børn. Hvordan kan du forvente at hesten skal kende fine signaler, som den ikke har lært? Slår du så også børn hvis de ikke kan alfabetet? Det er det samme princip.

    At losse sin hest og misbruge de værktøjer der er blevet os givet til netop at forfine vores signaler til direkte at påføre hesten smerte er nok mere et tegn på at du selv har en kort lunte og handler i afmagt. Det synes jeg faktisk er ekstremt lavt.

    Desuden KAN heste ikke fysisk være frække og planlægge i de retninger. Det kræver at hesten, som os, har en udviklet fronttallap. Hestes er meget underudviklet og derfor er det altså fysisk umuligt. Den KAN have tillært sig en uhensigtsmæssig adfærd, fordi det betaler sig, som fx at stoppe mens man går tur og græsse.

    Det er så her du skulle gå ind og agere som underviser for din elev og lære den hvad som er rigtigt og forkert, men din læringsmetode er uhensigtsmæssigt svarende til at give et barn dask over fingrene med en lineal.


  • #25   18. dec 2013 OG msh til 'handelsundersøgelse'.

    Se jeg købte en hest der gik igennem handelsundersøgelse og red ham enda i næsten 1 månede uden han hverken haltede eller lign, men den havde sørme brækket benet og havde ifølge undersøgelserne haft det i ca 4 måneder allerede, dvs INDEN handelsundersøgelsen og gamle ejer havde selv redet 3 måneder med det. Hov.


  • #26   18. dec 2013 Prøv dog lige at lade hesten falde til INDEN du begynder at tæve den sønder og sammen!

    Det er jo totalt unormalt at man starter med at træne hesten allerede næsten inden den kommer ind af døren. 2 dage senere så er den totalt umulig og alt mulig andet.
    Ærligt talt så burde du nok overveje om du skulle have hest i det hele taget.
    Det er altså et levdende dyr du har med at gøre.


  • #27   18. dec 2013 Du har gjort det rigtige. Hesten skal fra starten af vide, hvem der er bossen. Ellers tager den måske r*ven på dig og der kan opstå unødige, farlige situationer. Lyder jo også til at den har forstået budskabet, og så er der jo ikke mere i det. Den har næppe taget skade smiley

  • #29   18. dec 2013 Det er præcis det begreb der er problemet efter min mening:
    Hesten skal fra starten af vide, hvem der er bossen


  • #30   18. dec 2013 Jeg mener nøjagtigt, hvad jeg skrev. Hesten er et stort, stærkt dyr. Den bukker hverken under psykisk eller fysisk af at hun går lidt til den. Og den HAR jo fattet budskabet. Og ja, børn burde også opdrages bedre, også hvis det betyder smæk af og til. Folk er blevet for bløde i både heste- og børneopdragelse.

  • #31   18. dec 2013 Heste tager IKKE røven på folk, bare for at gøre det! Der er altid en grund til at heste reagerer som de gør.

  • #32   18. dec 2013 Nå, men verden er da også kun et meget mere farverigt sted, når vi ikke allesammen er af samme mening smiley Lad folk træne på deres måde, også selvom den ikke stemmer overens med jeres egen. Så længe ingen kommer til skade, er ingen skade sket.

  • #33   18. dec 2013 Helt enig med TS - man burde også genindføre revselsesretten og spanskrør i skolen (indsæt selv ironi) !!!

    Jeg er fuldstændig chokeret over at man offentlig står frem og siger at man er glad for at have sat hesten på plads på den måde!!!

    Det handler ikke om at det modsatte af vold er blødsødenhed !!! Imellem de 2 yderpunkter findes respekt, konsekvens, velopdraget, forståelse, grænser, orden osv. Man kan sagtens få en hest til at respektere hirakiet uden brug af vold, og ja, hvis den bliver farlig er det nødvendigt at afgive klare signaler, men dette kan sagtens gøres uden vold. Ja, hesten bider og sparker efter hinanden i naturen, hvis grænserne bliver overskredet, men de gør det ikke får at såre hinanden, men for at signalere.

    Lad din hest falde til og lad være med at presse den mere end den kan kapere. For den er du et farligt rovdyr, der forsøger at overfalde det og hvis denne hest retter ind er det af frygt og ikke af forståelse. En hest der frygter er et langt større problem end en hest der benytter sit flugt/frygt-instinkt.


  • #34   18. dec 2013 Den har IKKE fattet budskabet! Den har bare lært nu, at hvis den gør en bestemt bevægelse så får den et los i siderne med et par sporer. - Det er da ikke at lære budskabet, men at reagere ud fra frygt for smerte.

  • #37   18. dec 2013 Undskyld, men hvor har jeg dog ondt af nogle af jeres heste smiley

    Er glad for at kunne gå ud på folden, blive mødt af en glad hest der godt ved at han ikke behøver at makke ret for at undgå tæsk.
    Selvfølgelig skal hesten høre efter, den skal ikke bukke og den skal være opmærksom på hvad vi beder den om. Men når det er sagt så skal vi også behandle den med samme respekt og bevise at vi er den kloge art. Der er altid en grund til at hesten gør som den gør, og er grunden at den mangler opdragelse må vi også være kloge nok til at opdrage den uden brug af vold.


  • #38   18. dec 2013 MN

    For dine dyrs skyld, læs bare LIDT om hestens hjerne og adfærd.


  • #40   18. dec 2013 Daydreamer, mine dyr har det som blommen i et æg. De bliver behandlet med respekt og får alt hvad de har brug for, men bliver de voldsomme bliver de sat på plads. En hest er IKKE et lille kæledyr. Og lad være med at tale ned til mig på den måde. Jeg ved hvad der skal vides om heste.

  • #42   18. dec 2013 Er helt enig med Line & Silas! Min skat! hvis hesten er helt umulig er det ok man ''prikker'' til den men det er jo klart din hest er forvirret når du longere dne når dne kommer og forstår udmærket godt den er sådan den stoler jo ikke på dig når du går hen og sparker dne i røven og endda den første dag? Sry men nogle burde ikke have med dyr at gøre!

  • #43   18. dec 2013 Man kan godt sætte sin hest på plads uden at sparke den eller bruge spore. Hvis du spørg mig er det synd for hesten.

  • #44   18. dec 2013 Syntes at det er okay at sætte hesten på plads en gang i mellem hvis der er direkte farligt at gøre andet. Det har jeg selv prøvet. Men jeg syntes at man skal holde fast i at hesten ikke skal adlyde i frygt for smerte, men fordi den har den respekt OG tillid! ..vi vil have den til at have til os smiley !
    Sammentidig mener jeg at heste ikke kan være "frække". Der er en grund til ALT hvad hesten gør. Det ligger i dens instinkter ikke at spilde energi. Den vil altid gøre sit bedste for at gøre der rigtige, med mindre at hesten direkte har grund til at hade dig. Så er det klart at den vil forsvare sig hvis du er et farligt rovdyr. Måske skulle du overveje problemet med hesten en gang til.


  • #45   18. dec 2013 MN

    Det ved du jo så åbentbart ikke, kan jeg jo læse mig til. 'Tager røven på en' er fysisk umuligt, det burde du vide hvis du ved 'alt' om heste, hvilket i min verden igen er en tarvelig ide du har fået dig. Man lære hele livet.

    Vil aldrig sige en hest, hvis ejer mener at vold er vejen frem ligegyldigt hvad, enda ved ting som ved TS hvor det er RYTTER fejl, kan ikke have det som blommen i ægget. Hvor er respekten henne der når man mener vejen frem for sine egne fejl er tæsk?

    Som sagt smækker jeg også mine en hvis det bliver farligt eller lign, men hvis hesten ikke forstår mine signaler i f.eks longering, så tydeligøre jeg dem men jeg løber sku ikke hen og sparker den.


  • #46   18. dec 2013 Hvordan en i helvede kan du behandle din hest således? Du lyder desværre meget ondskabsfuld og på ingen måde ansvarlig. Vold løser ikke en skid, den bliver med tiden mere bange og tillykke, så har du lige ødelagt din første hest. Eventuel snak med en berider eller få noget hjælp. Indlægget fortæller ikke en skid om hesten men om din ondskabsfulde måde at "opdrage" på. Undskyld mig, men det er forfærdeligt.

  • #48   18. dec 2013 Hvor er det skrækkeligt at læse om.
    Jeg bliver helt ked af det på hestens vegne.

    Det lyder mere som om din hest har været stresset, forvirret og ked af situationen, ikke fræk eller stædig!
    Du har bare ikke vidst hvordan du har skulle tackle den, og derfor reageret i afmagt ved at blive agressiv og voldelig.
    Hesten forstår nu at det gør ondt, når den vil vise hvad den føler, den forstår ikke, hvad det er du vil have den til.

    Det er sådan, at heste altid er motiveret for nogle forskellige ting. Der er 5 mulige ting din hest har kunne været motiveret for, hvilke er;

    Flokinstinkt,
    Flugtinstinkt,
    Formering,
    Frihed for fysisk smerte/pres
    Fodermotivation

    Den har sikkert ville tilbage til flokken, da den har været utryg ved hele den nye situation, eller en af de andre ovenstående muligheder, det er svært at sige, når man ikke var der.

    Men en sådan hest bliver utryg og bange og endnu mere forvirret af at et dominerende menneske begynder at bruge straf for at gøre situationen nemmere, for hesten finder ud af hvad den ikke må, men ikke hvad den GERNE må. Derfor kan den ende med at blive snotforvirret og bange for ingenting.

    Det handler om at finde sin hests motivation og bruge den som belønning, når hesten gør noget godt. Tag ét skridt af gangen og træn i små bidder - fordi din hest kunne alt det du gerne vil have den til på hjemmebane betyder ikke den kan hjemme hos dig, da det er en helt ny situation med nyt miljø osv. - det skal trænes!


  • #49   18. dec 2013 Jeg synes grundlæggende ikke man skal bruge vold når man træner hesten. Dog har jeg da været i situationer hvor et klask har været på sin ret.
    Men hvis man bare klasker til den i træningen hver gang hesten er modvillig, hvordan skal hesten så til en anden gang fortælle hvis den har ondt eller noget er galt? For hvis den vover at vise smerte/ubehag får den jo bare smæk.

    Lige med den pony som TS skriver om havde det nok været en ide at give den lidt ro til at falde til. En handelsundersøgelse kan måske fortælle lidt grundlæggende om hestens tilstand. Men den viser jo ikke alt. Og slet ikke om udstyret sidder som det skal. Desuden er en børnehest ofte lidt uopdragen fordi den har fået lov til at være det. Så derfor ved hesten ikke at den bryder en grænse og er uopdragen. Og så skal man jo huske at ryttere ofte rider lidt forskelligt. Så i realiteten kan børnene have brugt nogle signaler som hos andre betyder noget helt modsat, hvilket skaber vild forvirring i hestens hoved.


  • #50   18. dec 2013 Jeg har arbejdet meget med ungheste. og i starten får de altså også nogen gange et slag over bringen med træktovet.
    Det er store dyr, og de kan være farlige. Jeg forlanger at de skal respektere mit personlige rum, og ikke mase ind i mig eller prøve at tromle mig. så får de et svirp med træktovet så de kan lære at holde afstand.
    Denne metode syns jeg ikke er vold. Jeg bruger den ud fra det synspunkt at hvis en hest kommer for tæt på førehesten, og den ikke har "fået lov" så bider eller sparker førehesten den på bringen. Og Jeg er enig i at for mange er blevet for blødsødne.
    Når hestene går i flokken og bider og sparker hinanden, går det væsentlig mere ondt end hvis et menneske giver den et slag med tovet eller sparker den i røven.

    Og jeg syns desvære tit at man ser heste der ikke er til at trække med fordi bare vader ind i folk og ikke respektere og holder lidt afstand.

    Men når det er sagt, så syns jeg at det i dit tilfælde lyder som om at du har stresset din hest lidt rigeligt, ved at flytte den et nyt sted hen og så begynde at arbejde med og longere den allerede den første aften. Det ville jeg aldrig gøre.

    OG SÅ LIGE EN OPSANG......
    LAD NU VÆR MED AT SIDDE BAG SKÆRMEN OG KOMME MED BESKYLDNINGER OM ALT MULIGT.
    OG HOLD NU EN PÆN TONE, OG FORKLAR TINGENE PÅ EN PÆN MÅDE.


  • #51   18. dec 2013 Hesten kan ikke være fræk. Den kan være opdraget forkert (eller slet ikke opdraget), men det er udelukkende menneskenes skyld. Det er altid menneskenes skyld, hvis hesten opfører sig 'forkert', for så er den ikke opdraget ordentligt. Derfor synes jeg hellere, du skulle have ladet hesten falde til, og så lært den signalerne i longe. Det er ikke sikkert, den nogensinde har været longeret før, og det er da helt sikkert, at den ikke vil forbinde longen med noget rart nu.

  • #52   18. dec 2013 Undskyld, men jeg kan gost forstå din hest. Det er klart den går frem i longen, hvis du sparker den i røven. Før man skaffer en hest bør man da sætte sig ind i lidt om hvordan den tænker og hvordan den skal trænes.
    Selvfølgelig bliver det pisse farligt, hvis hesten er ligeglad med dig (tro mig jeg har været der), men det er ligeså farligt med en hest der er bange for dig.
    Det handler ikke om blødsødent pjat, men sund fornuft. Man slår hverken hunde eller heste eller får eller hvad man nu ellers har. Man sætter sig i respekt. Man gør den ikke bange.
    Håber det gav mening, min hjerne er død.


  • #53   18. dec 2013 Godt jeg ikke er din hest!

    Syntes ikke man skal longer den samme dag man har fået den hjem

    Og at sparke en hest troede jeg kun syge folk kunne finde på !


  • #54   18. dec 2013 Mette S


    Tror det er første gang jeg siger det, men jeg er så enig. Jeg selv når mine rå skulle lære det med at respektere mit personlige rum, gjorde ligeledes ved at skubbe igen eller svinge med torvet og flyttede de sig ej blev de ramt fordi de selv gik ind i den.
    Jeg mener som dig ligesom det hele med måde. Logik hesten ikke skal være ligeglad med en, men ligefrem at tæske en hest der ikke forstår, det går over min forstand.


  • #55   18. dec 2013 jeg holder stadig fast i at sådan noget gør man IKKE.
    altså starter med at banke sin hest, når den lige er kommet ind af døren, bare for at vise hvem der bestemmer.

    Ingen af mine heste får lov til at bestemme, men det bliver aldrig ved hjælp af vold. Man har ingen change hvis man begynder at forsøge at slås med sin hest. Tjek lige vægtforskellen.
    Nej man skal lave sit jordarbejde, hvis man vil have et godt samarbejde med sin hest.

    jo jeg rider med pisk og spore, men bruger dem stort set aldrig. For det er ikke nødvendigt.

    Men at man byder sin hest velkommen i stalden ved hjælp af bank, ja det er bare IKKE noget man gør.
    Håber ikke at sælger ved at TS har lavet dette indlæg, og har behandlet hesten sådan. For så fortryder de det helt sikkert.


  • #56   18. dec 2013 Selvfølgelig skal en hest gøre hvad man beder den om, men tror du måske ikke at det lige var liiiidt for tidligt at gå igang?

    Og direkte at sparke den, fordi den ikke forstår dine signaler?! Amen altså.....
    JA, du skal markere at den skal gøre hvad du beder den om, men der findes mange andre måder, end direkte vold!

    Og at hakke den ind i siderne med spore, fordi den gør noget forkert (bukker, what so ever)? Er du komplet sindssyg?! Det er altså bare slet ikke i orden!!


  • #57   18. dec 2013 og hvad siger dine forældre til at du behandler dit dyr sådan ?
    du er 15 år, og burde dog have lært at behandle dyr ordenligt.


  • #58   18. dec 2013 Den første regl når man omgåes heste: GENSIDIG RESPEKT!
    Hesten skal have respekt for os, men vi skal dælme også have respekt for hesten!
    Det er et stort dyr, som kan lave os til plukfisk på 0,5 hvis den lyster!

    Selvfølgelig skal hesten vide er vi er den "falske flok" leder og den skal vide at vi bestemmer, MEN, den skal ikke undertrykkes eller domineres, så ryger den gensidige respekt...

    Har du overhovedet haft tanken om, at det kan være der er en grund til at din hest reagere som den gør?

    Jeg har selv en bølle af en drengerøv, som jeg har haft i 3 måneder. Da jeg fik ham, både bed og sparkede han og forsøgte også gerne at møve en ned, hvorfor? Fordi han ikke vidste bedre...
    Jeg er heller ikke selv bleg for at klappe min hest en. Så sent som igår, fik han et los i siden fordi han bed mig i låret, da han ikke havde tid til at vente på mig (gik med ham i hallen) og blev frustreret over det og reagerede ved at bide, hvorfor? IGEN, fordi han ikke ved bedre. Og man skal dælme også huske at når hesten har fået sin skideballe, så er man gode venner igen, man får ikke noget ud af at være sur på hesten eller at blive ved med at straffe den, for noget den gjorde for 14 dage siden...
    Han har ikke lært at det ikke er ok at opføre sig på den måde, eller at mennesker er den falske flok leder.
    Som min ridelærer så fint sagde forleden, da han kom for 3 måneder siden, troede han at han var over mig, altså at han var leder, nu tror han at vi er legekammerater, altså at vi står lige i heakiet, så jeg har stadig lang vej, men det kommer. Respekt og forståelse.

    At være leder for hesten, betyder ikke at vi skal dominere den, eller undertrykke den, det ligger faktisk ret så meget i ordet, vi skal LEDE den. Det er vores opgave at lede hesten på rette vej, til hvordan man opfører sig ordentligt, til hvad den skal, osv osv osv...

    Måske du burde overveje at læse lidt op på hestens adfærd, signaler mv.
    Og for guds skyld, RESPEKTER din hest!


  • M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324
    #59   18. dec 2013 Hm...selve formuleringen/ordvalget i indlægget virker ikke ret "15-årigt" ligesom indlæggets indhold er så smækfyldt af provokationer at jeg kunne få en mistanke om en troll.... smiley TS har feks også lavet indlægget omkring at bede tykke mennesker spise lidt mindre. Også bevidst provokerende måske?

    Det ville i grunden være positivt, hvis det er et fake indlæg. For hestens skyld....


  • #60   18. dec 2013 http://www.hestegalleri.dk/forum/Traaening/1010416-heste_pakket_ind_i_vat_talentloest

    Det er sjovt du har lavet dette indlæg hvor du skriver at man da skal behandle hesten pænt, ordentligt og humant..

    Så husk lige det handler om at kunne ride rigtigt, det har du selv skrevet i indlægget.
    Synes du selv du lige har redet rigtigt, ved at losse den sporene.
    Du er godt klar over, at det slet ikke er sådan spore skal bruges ikke.
    Meget forkert!!

    Også synes jeg det er vigtigt at du lære hvilken signaler hesten gider, der betyder hvad (kropsprog), lære hesten adfærd, indlærings evne og hvordan hjernen fungere.

    Her er der en masse artikler, der vil komme dig til gode!
    http://www.parelli.com/articlestips.html


  • #62   18. dec 2013 Ego&skrumlet

    "Er glad for at kunne gå ud på folden, blive mødt af en glad hest der godt ved at han ikke behøver at makke ret for at undgå tæsk"
    Hvad er dog det for noget at sige?

    Jeg er helt enig i at TS er gået over stregen, og forstå mig ret, det er ikke i orden at gennemtæske hesten, men synes det er en underlig udtalelse at komme med. I min træning er jeg selv konsekvens over for hesten, i enkelte tilfælde endda FOR konsekvens efter min smag, men det er den træningsmetode der virker for os (og lad nu være med at læs det som om at jeg tæsker min hest igennem træningen, for langt størstedelen af tiden kan jeg blot sidde tilbage og give hende bitte små signaler). Men selvom jeg er blevet mere konsekvens i træningen, så er min hest altså hverken blevet ked af det eller mindre glad for at se mig - tværtimod.

    Synes du skal passe på med på den måde at dømme træningsmetoder, der er hårdede end dem du selv bruger, for det har altså ikke den samme psykologiske effekt som du tror.


  • #63   18. dec 2013 Undskyld. Men du er KAFTERNEMDE FOR DUUUUM!!!!;( DER ER ALTID EN GRUND. HVORFOR TROR DU EN GØR DET VAR??? FED SVIN SIGER JEG BARE

  • #64   18. dec 2013 NU STOPPER I FANDME.........

    I ind læget står der at hun har givet den "et hårdt los i røven" og at hun har sparket den "en gang med sporene"

    Så lad da lige vær med at skrive kommentarer om at hun mishandler sin hest, og tæver den dagligt så den kan høre efter.

    Dette er jo ikke tilfældet. og hvis hun kun er 15 år, er det endnu mere vigtig at man ikke "mopper" via HG og skriver grimme ting om hinanden.

    OPFØR JER DA FOR HELVED ORDENTLIGT......


  • #65   18. dec 2013 Daydreamer - ufatteligt så bedrevidende og hellig du er i alle emner, og så er jeg egentlig træt af at se på dig tale ned til alle, der ikke har samme mening som dig. Du er ikke så god som du selv tror.

  • #66   18. dec 2013 TS
    Hvad gik der lige galt i din opdragelse?


  • #67   18. dec 2013 At sparke sin hest er ikke hvad jeg mener man bør gøre, men heste er store dyr(læs at jeg er tolv og rider oldenborg)
    Jeg må da i ny og næ give hesten et rap med hånden hvis hun bider eller laver bukkespring når jeg sætter i galop. Men at slå eller sparke fordi den ikke forstår dig, det er jeg meget imod.


  • #68   18. dec 2013 Selvfølgelig skal hesten vide hvem der bestemmer. Som ejer af en to års HOPPE ved jeg hvornår jeg skal sætte mig i respekt. Når hun bider klasker jeg hende blidt på mulen så hun forstår at det IKKE er i orden at bide og at jeg IKKE finder mig i den opførsel. Men samtidig viser jeg hende respekt og hun viser mig respekt. Hun kommer glad hen til leddet når jeg kalder på hende på folden og følger pænt med. Har hun en dårlig dag og bare gerne vil være sig selv får hun lov til det. Jeg har 1 gang klappet hårdt til hende fordi hun sparkede mig i maven og jeg kunne ikke komme væk. Havde jeg ikke gjort det havde jeg kommet til skade. Dog gav jeg hende kæmpe ros og godbidder da hun rykkede sig.
    Hun er så tillidsfuld og vi går lange ture og hygger. Det skulle DU måske prøve med din hest istedet for at smadre den både fysisk og mentalt fra dag 1.


  • #69   18. dec 2013 Hvis jeg "sætter min hest på plads" er det fordi jeg ikke kan styre mit temperament og det gør at jeg ofte stiger af og trækker min hest. For min hest fortjener ikke at jeg sidder og losser mine fødder ind i siden på den. Din hest kan være forvirret over dine signaler eller have ondt et sted hvor den ikke er blevet tjekket.
    Da jeg begyndte at ride var det ikke fordi at jeg vil ride hesten, men fordi jeg var fascineret af dyret og jeg synes absolut ikke magt er en løsning på problemer med hesten, tværtimod. Hesten drømmer, mærker og ser det samme som os og den fortjener ikke at vi skælder ud på den, når vi egentlig ikke ved om der kan være andre grunde end lige "min hest gider ikke gøre hvad jeg vil".
    Den er ikke møntet på dig, TS, men mere generelt smiley


  • #71   18. dec 2013 Hvordan fanden kan du få dig selv til at sparke og slå din egen hest!? Er du skudt i hovedet? Det er et levende dyr du har med at gøre! Din hest er nok ikke begyndt at respektere dig, men den er blevet bange for dig, fordi at du udøver vold på den og for at undgå at blive slået eller sparket så "adlyder" den! Du burde slet ikke have en hest! Jeg har godt nok ondt af din hest! Vold er ikke vejen til respekt! Jeg håber dybt seriøst at din hesten engang siger fra og giver dig det los du gav den! smiley

  • #72   18. dec 2013 MN

    Skal jeg græde nu? Har ALDRIG sagt jeg tror jeg er god, så går du vidst glip af de mange selvkritiske ting jeg skriver, samt jeg tror nu jeg tydeligøre ofte nok at jeg ikke er hellig, men påpeger alle de mange fejl jeg har, skriver ligeledes i emnet her at jeg selv smækker hesten en hvis det bliver livsfarligt for mig eller i frustration. Men at være stolt af det samt gøre det fordi jeg fejler og så give hesten skylden? Aldrig..

    Jeg taler ligeledes ikke ned til folk der ikke har samme mening som mig, beklager hvis du eller ande opfatter det sådan, i kan desværre jo ikke læse med min stemme og tanker. Jeg står dog ved at du burde læse lidt om hestens hjerne hvis du mener den kan tage dig ved røven og hesten adfærd hvis du mener at de ting TS nævner er hestens fejl og derfor er det ok at sparke til den. Det er at gøre dyret klogere end det er.
    Det var bestemt ikke min hensigt at du skulle føle dig talet ned til, dog ændre det ikke på min holdning til din mening omkring hesten og ' den tager røven' ved folk.


  • #73   18. dec 2013 Det er jo mishandling smiley

  • #74   18. dec 2013 Fatter virkelig ikk jer der siger at hesten er "for dum til at tænke selv" og lign.
    Har selv et meget tæt bånd med både min pony (der blev groft mishandlet som lille føl), og min hest, som jeg har haft i 5 måneder. Ponyen losser af, hvis den får en rytter på der ikk stoler på hende, eller ikk respektere hende!
    Hesten stoler ikk rigtig på andre end mig, dvs. den nægter at gå forbi ting som den er bange for, hvis ikk det er mig der rider/trækker den, men så snart det er mig kan jeg bare gå foran den, og så følger den helt roligt med!

    Syntes det er helt respektløst bare at losse den en i siden/røven, hvis ikk den hører efter, det blir den kun pisse bange af! Gå nogle ture med hesten(så den blir mere tryk ved dig) ros den, og slap selv af, hvis du blir sur og hidsig gør hesten ogs!

    Indrømmer gerne at jeg selv har givet den et los i røven en gang imellem, og det skal nok ogs til en gang imellem, men vær sød at tænke over hvad der fungere bedst smiley
    Jeg siger bare GJENSIDIG RESPEKT OG TILLID!! smiley


  • #75   18. dec 2013 Der er forskel på at opdrage og på det TS skriver om. Jeg kan til dels forstå dem der mener det er okay at klappe hesten en hvis den bider/sparker/lign (ikke at jeg selv går ind for det) men at sparke hesten fordi den ikke forstår longen er altså ekstremt forkert i min verden.

  • #76   18. dec 2013 Det er stort set altid ejerens skyld ikke hesten! I dit tilfælde er det DIG der er noget galt med! smiley

  • #77   18. dec 2013 Hold da op - sikke en måde at behandle sin hest på.:-(
    Hvis du forventer at din hest skal respektere dig, skal du da også respektere den?
    Hesten er et levende væsen, og hvis ikke den forstår dine signaler, skal du prøve at forklare det på en anden måde, og ikke at "straffe" den.
    Det er ligesom med børn, hvis ikke de forstår det på den ene måde, så forklar det på en anden måde. Aldrig ty til vold.
    Der er altid en forklaring på hvorfor hesten reagere sådan som den gør, og typisk er det aldrig hestens fejl, men dens træner der formidler sig forkert.
    Det du har gang i lige nu, synes jeg på mange måder er forkert og ville klart anbefale at hvis du reagere så kraftig at få en til at hjælpe dig med hesten.
    Og så næste gang hvor du synes de hest skal ha' et spark i røven, så stop op, træk vejret og tænk li' om, om det måske nærmere dig der skal ha' et spark i røven.
    Men hvis du har problemer med dit temperament vil jeg anbefale at få styr på det inden du arbejder med din hest, eller næste gang at stoppe for denne gang.
    Det gavner på ingen måde at træne en hest hvis du er sur, vred, irriteret m.m.
    Held og lykke med det hele - og for din og hestens skyld, så find en anden metode end den du har gang i! smiley


  • #78   18. dec 2013 Mathilde
    Parelli er vidst ikke præcist den side hun skal lære noget af smiley

    Tror nærmere det er der hun har lært sine metoder fra....

    http://www.youtube.com/watch?v=xIjDkqkNXFw


  • #80   18. dec 2013 TS, jeg syntes nu også at du har overdrevet, og forstår slet ikke at du tør gå hen til bagbenene på din nye hest og sparke den, hvad hvis den havde losset igen ?
    Og hakke til den midt i et bukkespring, det kunne være gået grueligt galt. For tror jeg ærlig talt ikke der er mange heste der finder sig i .


  • #81   18. dec 2013 Et eller andet sted lyder det som om, at din hest har været stresset og forvirret. Hesten skal falde til når den kommer et nyt sted, og ikke direkte ud og arbejdes med, mener jeg bestemt selv.
    Jeg indrømmer selv, at hvis mine heste går hen og gør noget som i længden kan blive farligt, får den også besked på at det ikke er okay. Men vold er i hvert fald ikke vejen frem!!!
    Det er ikke kun hesten som skal respektere dig - du skal også kunne respektere hesten og sætte dig ind i hestens sted. Det lyder lidt overdrevet at du har givet den et hårdt los i røven - for guds skyld, der er andre metoder for at få hesten til at forstå ens signaler tydeligere uden vold.
    Det er ikke okay.


  • #82   18. dec 2013 "Er du skudt i hovedet?" "Hvad gik der galt i din opdragelse?" "Din hest har mere hjerne end dig" "det er DIG, der er noget galt med" "DU ER KRAFTEDME FOR DUM" "Fede svin, siger jeg bare"

    Dejligt med en så usædvanlig høj standard af velovervejede og konstruktive kommentarer, i må være meget stolte smiley


  • #83   18. dec 2013 Stald Limira:

    Jeg ved godt der er nogle metoder og områder indenfor parelli der ikke er særlig lovende.
    Det er ikke alt jeg bryder mig om indenfor parelli'en, men når det så er sagt, findes der altså også rigtig mange gode ting.

    Jeg har godt set mange videoer hvor både Linda og Pat træner, og er meget voldsomme, hvilket slet ikke er nødvendig overhovedet. Og der bryder jeg mig ikke om.


  • #84   18. dec 2013 Signe

    Hov hov, ikke pille et citat fra mig ud af dens sammehæng. Jeg skrev 'du gør ihvertfald som om den er yderst klog'

    Men, tror de fleste tilpasser sig standarden af startsindlægget smiley


  • #85   18. dec 2013 For 3 år siden, da jeg fik min nuværende hest, var han snotforvirret, stresset, farlig fordi han pludselig kunne reagerer voldsomt når man ikke regnede med det. Han blev ''opdraget'' på daværende tidspunkt på samme måde som TS beskriver, da han jo var 'fræk' og 'for stærk i hovedet'.

    Efter jeg fik ham og har trænet på hans præmisser og uden nogen form for vold eller afmagt, har jeg fået den mest velopdragne, rolige og afbalancerede hest.

    Jeg har pt. en part på ham, der var ude ved os for anden gang igår, og hun nævnte at hun i lang tid ikke havde mødt en mere velopdragen, rar og nem hest.

    Det er bare en af mine mange personlige erfaringer, der overbeviser mig om, at jeg gør det rigtige.
    Det burde du også!


  • #86   18. dec 2013 Til dem, der behersker kunsten at skrive og formulere sig uden fem bandeord pr. sætning: Det er muligt, at det lyder hårdere end det var. Det er ligeledes muligt, at jeg handlede forkert. Men jeg gør intet i en ond mening, og er villig til at forbedre mig og lære nyt, af folk der vel og mærke gider tale ordentligt til mig. Det gjorde i, og det skal i have tak for. Jeg synes det er spændende at læse jeres holdninger, og vil selvfølgelig tage dem til eftertanke smiley

  • #88   18. dec 2013 Hvad med selv at forholde dig konstruktivt til det folk skriver? Spørge lidt ind til det i stedet for bare at give modangreb...

  • #89   18. dec 2013 Signe

    Må sige, der gevandt du alligevel en del af min respekt. Alligevel flot du kan bevare roen over dette emne.
    Man lære jo også hele livet, skulle være mærkeligt hvis ikke smiley
    Nu du selv skriver du nok handlede forkert, er det så korrekt hvis jeg formår du handlede i frustration?


  • #90   18. dec 2013 Daydreamer *DD* :

    Jeg skriver ingen ukvemsord, jeg bliver ikke personlig, jeg skriver ikke grimt til nogen. Men hvis du mener, at det hører under samme kategori, at ytre sin holdning til hestetræning, og så at kalde hinanden for fede svin - så må jeg sige, at din analytiske sans er ret besynderlig. smiley


  • #91   18. dec 2013 Der bliver da godt nok slynget nogle hårde ord ud hist og her..

    Slå lige koldt vand i blodet.. Tvivler på at TS har lyst til at lytte til folk der kalder hende alverdens ting og sager..


  • #92   18. dec 2013 Ups, du var hurtigere end jeg... smiley Sorry...

  • #95   18. dec 2013 DD: Ovenstående var skrevet før dit sidste indlæg smiley Og ja, jeg handlede i frustration.

  • #96   18. dec 2013 Lige et fif TS..

    Nu håber jeg virkelig du læser min kommentar, der da er mange med samme indhold.

    Selv wikipedia ved mere end dig
    "Hesten har tre grundlæggende instinkter: Foder-, flok- og flugtinstinktet.
    Disse instinkter findes i alle heste, og er ikke tilærte egenskaber. Man skal derfor tage hensyn til hestens natur i træningen, og ikke tillæge hesten nogle menneskelige egenskaber (Hesten kan fx ikke "hævne" sig)."



  • #97   18. dec 2013 Jeg håber det her en Troll.....

    At folk reagere på den måde bekræfter bare mig i min bekymring om hg er en stor hønsegård... Jeg ved godt folk elsker heste, men jeg tror ikke at alle de folk der skriver er hellige og aldrig har handlet i frustration... Jeg synes bestemt ikke at det er okay at hun gør det, men synes godt nok folk kommer med nogle hårde ord.

    Ts: giv hesten tid til at vænne sig til omgivelserne og begynd herefter med noget ganske almindelig tillidstræning. Og husk at tælle til 10 og tænk dig om, for det kan jo være hesten ikke forstår dig. smiley


  • #99   18. dec 2013 Du skriver du intet gør i ond handling, men hvorfor så tro hesten gjorde?
    Behandel din hest med respekt og kærlighed, så skal den nok gøre det samme ved dig. Men sparker du den og losser til den 'uden grund' så får du intet andet end en bange og skræmt hest der frygter at gøre noget forkert smiley


  • #100   18. dec 2013 Signe

    Ja det kunne jeg regne ud, så den kommentere jeg bare ikke på smiley Og når det er sagt så nej, jeg mener ikke det iorden at bruge ord som 'fede svin' fordi man er uenig.

    Du svarede du ikke på om dine handlinger evt var frustration. Men hvis det er, så kender vi ALLE vist godt til det! Et super godt råd, jeg selv benytter mig af, er når du kan mærke 'vreden' komme op i dig, stop på stedet. Bare stop. Om du så er igang med ride, stop op. Dybe indåndninger, tæl til det berømte 10 tal, og sæt et gear ned og fortsæt der fra.

    Lyder pisse nemt, men det er det jo så ikke når man står der og er pisse arrig smiley Men håber da du kan bruge det.


  • #101   18. dec 2013 Sarah Emilie - Det er det ikke smiley Og så tror jeg heller ikke, vi skal gøre det værre, end det reelt er. Jeg har givet min hest et spark med schenklerne og et hårdt los bagi, men kun fordi jeg var i afmagt. Det tror jeg helt ærligt, at de fleste har prøvet. Jeg har desuden også skrevet, at jeg er modtagelig for (læs: konstruktiv) kritik og forslag til min træning.

  • #102   18. dec 2013 Og ro på TS.. for en måned siden synkede du lige så lavt som dem der kalder dig skældsord.. for jeg har set mere væmmelige kommentare fra dig..

    Og ligenu kan jeg sgu ikke kende den Signe på HG som før.. wow.. har du en god og dårlig side eller noget smiley eller har du bare haft menstration mens du har besvaret i nogle af dine tidl. forums? smiley

    og selfølgelig menes dette ikke for at være en sur møgkælling men en undren jeg gerne liiiiiiige vil have fat i smiley


  • #103   18. dec 2013 DD: Tak for et råd i en ordentlig tone! Det skal afprøves smiley

  • #105   18. dec 2013 Og hvis jeg må komme med endnu et råd (over se det hvis ikke xD)

    - Så fre over ved dine emner, evt formulere det lidt mere som du gør nu. I Dit første indlæg læser jeg personligt at du mener det er helt iorden det du gjorde. Nu læser jeg du godt ved det ikke var, men du var i afmagt.

    Der er en stor forskel smiley


  • #107   18. dec 2013 Stald Limira: Jeg har aldrig, aldrig, aldrig kaldt folk for fede svin, syge i hovedet, osv. Den slags kommentarer vil du ikke kunne finde fra mig - jeg udtaler mig bare meget frembrusende omkring mine holdninger til forskellige emner, men bliver aldrig personlig imod nogen smiley



  • #108   18. dec 2013 Desuden synes jeg lige nogle folk i dette forum burde smide deres computer ud af vinduet indtil de har lært at opføre sig ordenligt!

    Ja, jeg gir jer sgu ret i at sådan opføre man sig agu ikke overfor en hest men ligefrem kalde hende dyremishandler, Svin og alt det man ikke bryder sig om at høre er lige godt grovt! FØJ! I jo ligefrem værre end Signe! AD!

    I burde sgu læse dette

    "Når det er sagt er heste jo nogle interessante skabninger, på en gang følsomme og utroligt holdbare.
    Hestes hud er langt tykkere end din, så fordi det gør ondt, når du prikker dig med et par sporer, så skal der mere til på en hest. De nap, som heste klør hinanden med, ville jo flå huden af dig og et spark/bid, som andre heste ville opfatte som en pæn advarsel, ville være dødeligt for dig, så pas på med at overfører din krops reaktioner til en hest."

    Kilde : http://www.heste-nettet.dk/forum/1/2222230/2222230/


  • #109   18. dec 2013 Bettemus: Det var for at sætte emnet under debat; om det egentlig er i orden at handle sådan. Det var jo min erfaring, at det havde haft en effekt - men det ændrer ikke på, at jeg gjorde det i afmagt. Jeg nyder jo ikke at daske til min hest. Og det ændrer heller ikke på, at jeg er modtagelig for kritik og forslag til nye metoder. smiley

  • #110   18. dec 2013 Jeg håber bare du kan afgøre det med din samvittighed... jeg ville ik kunne sove mere hvis jeg havde behandlet min hest som du beskriver, er lidt ked af, at du ik ved bedre end at forholde dig på den måde, men håber virkelig for dig, at du en dag ved bedre. For din tekst minder mig meget om min egen opdragelse og jeg ville aldrig gøre sådan overfor et andet levende væsen, netop fordi jeg ved hvor slemme sår det efterlader, mest psykisk...håber du tænker lidt over det næste gang du står i en situation som beskrevet for oven...held og lykke!



  • #111   18. dec 2013 Signe nej self ikke.. men har skam fundet grove, jeg mener ret grove kommentare fra dig.. dit emne er godt nok slettet (den med du vil stjæle en hest smiley )

  • #112   18. dec 2013 Hej herinde. Jeg har ikke læst alle svarene, det orkede jeg ikke lige. Jeg kunne dog se ud fra det jeg skimmede at flere er oprørt og skælder dig ud. Som mennesker lærer vi hele livet. Jeg er sikker på at vi alle har stået i en situation med vores heste hvor frustrationen har været stor, og vi så har handlet efter første indskydelse. Jeg vil ikke sidde her og være hellig, for jo, jeg har da givet min hest et klap i måsen! Og hvem har ikke det. Som du så rigtigt skriver, så er vi de små i denne leg, og er nødt til at sætte nogle grænser, da de her dyr kan udgøre en potentiel livsfare for os. Jeg er sikker på at du passer din hest som du skal, og det var nok ikke så voldsomt som det lyder. Jeg vil rose dig for at se dine fejl, og samtidig være villig til at lære af dem!

  • #113   18. dec 2013 Stald Limira: Stjæle en hest? Har aldrig haft en sådant emne oprettet, og har ligegledes aldrig slettet et emne. Er det muligt, at du forveksler mig med brugeren Sig B? smiley

  • #114   18. dec 2013 Du fortjener ikke den hest sådan som du behandler den.
    En hest er et dyr ikke en genstand, den kan have ondt og den kan føle. Du sætter den ikke på plads men piner den!
    Du burde måske overveje og lære at styre dine følelser og frustrationer!
    Du er en dårlig heste ejer hvis du mener at det er ok at gøre det, du kan nå at rette op på det, og håber inderligt at du gør det! For det er bare ikke OK


  • #115   18. dec 2013 Hvad gør leder hesten på folden og i flokken? - Ja, den sparker også.
    Menneske = leder. Så at vi dasker vores hest, eller hakker til den med sporerne - det tager den nok ikke skade af.
    Tror egentlig ikke TS' hest lider...


  • #116   18. dec 2013 Wow smiley WHAT?! Fuck hvor mindfucked! Ej sorry! smiley



  • #117   18. dec 2013 Det er i orden, alle kan tage fejl, haha smiley

  • #118   18. dec 2013 Simona: Prøv at skrive i en liiiiidt pænere tone, for din kommentar ville faktisk være fin, hvis jeg ikke lige skulle beskyldes for at være dårlig hesteejer, og høre at jeg ikke fortjener en hest. Se, det er sådanne kommentarer, der får mig til at vende det døve ører til smiley Ellers vil jeg meget gerne lytte.

  • #119   18. dec 2013 Ak jeg må jo le, at hesteverden er blevet sådan nu forstår jeg ikke - en hest er ikke lavet afglas... Selvfølgelig skal de behandles med respekt, og det hjælper aldrig at miste grebet - men ligefrem at hun ikke burde have hest ved jeg nu ikke - har alle ikke prøvet at gøre noget mindre velovervejet i frustration?
    Til Signe, så synes jeg at det er dejligt at den hest endeligt reagerer, måske er den bare vant til at 'føre dansen' med alle de ryttere den har haft på rideskolen.. Men få en undviger, så i sammen kan blive dygtigere og forstå hinanden :kr


  • #120   18. dec 2013 Limira
    Du er slet ikke galt på den, der har tidligere været en Signe B herinde på 15 år. Hun oprettede intetsigende debatter der kun havde til formål at provokere folk, lidt ligesom dette.

    Når det er sagt, så modsiger du altså dig selv Signe. Du skriver at dette emne var til debat og at du kun reagerede i frustration. Alligevel slutter du dit startemne af med at skrive
    ''Så hvorfor al det blødsødne pjat med, at man ikke må sætte hesten på plads? Det er skide farligt, hvis man ikke træder i karakter som leder og mit eksempel viser perfekt, hvordan der sagtens kan komme et godt resultat ud af det!''
    Altså at det du gør er det rigtige da det klart hjalp.


  • #121   18. dec 2013 Håber satme du har det dårligt med dig selv!!!
    Du burde ikke ha lov til at omgås dyr!!! Føj for satan


  • #122   18. dec 2013 Giv dog hesten ro og fred til at falde til - jeg er enig med de fleste og siger bare forkert metode overfor hesten...

    Hvorfor er det, at så mange bruger undskyldningen - Det er jo et dyr og ikke et menneske?? Korrekt det er et dyr - men det er et dyr, du har valgt at tage dig af og varetage den interesser. Du bestemmer, hvem dens venner skal være, hvor den skal bo, hvad den skal spise osv....Dyr har ingen mulighed for at sige fra - andet end med deres naturlige instinkter - så træn hesten på dens præmisser og så lær dog for Søren Sulme noget hestesprog/adfærd.
    Personligt - kan jeg udfra hvad MN horses har skrevet -se vi er dybt uenige og ikke et sted jeg ville sende min hest hen og blive redet/trænet. Men det er bare min mening - ingen vold eller hårhændet adfærd mod hesten,

    Jeg synes ikke det virker som om indlægget er skrevet af en på 15 år - da svarerne virker meget voksent skrevet og med nogle steder et højt lixtal.....så håber dette var et fake indlæg smiley


  • #123   18. dec 2013 Ego&Skrumlet: Denne Signe er ikke mig. Det orker jeg næsten ikke engang at begynde og modbevise, haha smiley Men hvis du vil, kan du jo kigge på vores markant forskellige måder at skrive og udtrykke os på, ligesom du også kan se, at jeg til forskel fra hende undlader at blive personlig i min debatform. Som Stald Limira sagde, da hun troede jeg var den anden Signe: "du har godt nok to meget forskellige sider". Og det skyldes nok, at vi er to forskellige personer smiley

    Men for at besvare din anden kommentar; jeg oprettede emnet, for at sætte min reaktion under debat. For at høre jeres holdninger til, hvorvidt det er i orden at sætte sin hest på plads, også hvis det kan føre til fysisk magtudøvelse. At jeg handlede i afmagt ændrer ikke på, at det var min opfattelse at det havde en positiv effekt. Hvis folk er af en anden holdning, vil jeg meget gerne høre deres inputs og kommentarer smiley


  • #124   18. dec 2013 Lea N: Det kan jeg så ikke bruge til så meget. Vend tilbage, når du har noget lidt mere konstruktivt at byde ind med smiley

  • #125   18. dec 2013 Signe
    Selvom jeg først var i tvivl (blandt andet fordi hun er slettet nu) så skal du ikke beskyldes for noget uden at have beviser. Så fred være med det smiley

    Man kan vidst roligt sige at du har fået en holdning eller to, og det var en ekstremt effektiv måde at få en debat op. Ikke at jeg på nogen måde mener det du gjorde var ok, men måden du lynhurtigt fik en debat op skal du alligevel have lidt respekt for smiley


  • #128   18. dec 2013 Bare som noget helt andet:
    hold da op nogle ord og sætninger du bruger.. Så sidder jeg her og tænker, sådan formulerede jeg mig slet ikke som 15-årig. Sidder du og slår op i en synonymordbog eller har du mor ved siden af? smiley eller er ungdommen bare lidt bedre dannet end min klasse og jeg, da vi var 15? smiley


  • #129   18. dec 2013 Tænk at du kan finde på det man kan da læse sig frem til at den hest ikke er din lille baby efter som du behandler den sådan !

  • #130   18. dec 2013 Altså, jeg vil mene, at 15 årige begavede ( nohate ) har et kæmpe ordforåd, idet man får en masse undervisning i ordbogsøvelser fra 4. klasse til og med 9. klasse, for at forbedre vores ordforåd til prøver og frem i livet smiley Jeg tror skam 100% på at hun kun er en 15 årig teenager. Haha, min far sagde også at det som vi lære i 9. klasse, det lærte han i 3. G smiley

  • #131   18. dec 2013 Synes måske det er lidt hårdt startet op, har du korrekte signaler??

    99% er rytterfejl...

    Hesten kender dig ikke engang endnu, og man siger altid at man skal lade hesten falde til, det er den da tydligvis ikke her, den er sikkert ikke tryk....

    Synes måske godt det kunne være gjort på en anden måde, og ja hesten skal respektere os, men vi skal dælme da også respektere den....


  • #132   18. dec 2013 Ja, det er måske fordi undervisningen er forbedret! Ellers er det bare fordi jeg har gået i folkeskole på lolland. Haha! Her snakker vi ikke om andet en plåtte og traktorer. smiley
    Fortsat god debat alle sammen!


  • #133   18. dec 2013 Jeg har ikke min mor ved siden af, nej smiley Haha, det er faktisk lidt trættende at man som 15-årig skal passe på med at formulere sig ordentligt, hvis man vil undgå at blive beskyldt for og være fake. Jeg har ikke lyst til og bevæge mig ned på et primitivt niveau, bare fordi nogle af mine jævnaldrende muligvis ville gøre det.

  • #134   18. dec 2013 Har ikke så meget andet at sige end, tillykke med din nye slave TS. smiley

  • #135   18. dec 2013 Signe B: Hvorfor opretter du ham ikke herinde? Altså din nye hest så man kan se ham? smiley Er vildt nysgerrig smiley

  • #136   18. dec 2013 Zacholine - Har lige nærlæst dine indlæg, og kan forstå at du åbenbart "dybt seriøst håber, at min hest en dag giver mig et los." For ikke at nævne, at du åbenbart er berettiget til at kalde mig syg i hovedet og dyremishandler. Alt sammen pga. uenig med træningsmetoder. Jeg tror måske du skal overveje, om du nu også bør være på store internet, for det man skriver kan ikke undgå at få konsekvenser - både for modtageren, men ikke mindst for én selv. smiley Husk det.

  • #137   18. dec 2013 Christina: Det var sådan set også hensigten. Men med de kommentarer jeg her har fået, må jeg nok indrømme, at min lyst mildest talt er frafaldet. Jeg ser ikke pointen i at dele min hest på et site, med mennesker der tiltaler mig dyremishandler, skudt i hovedet, sindssyg, fede svin, mener at der er noget alvorligt galt med mig, samt ønsker mig sparket af min hest. Derfor smiley

  • #138   18. dec 2013 Signe: Det forstår jeg godt. Jeg synes du skal tage de negative kommentare til dig og vende dem til noget positivt. Folk synes jo bare det var synd fra hesten. Dog skal du slet ikke tage dig af dem der siger du er dyremishandler, for hvis jeg skal være helt hudløst ærlig tror jeg at alle har prøvet at være lidt for skrap overfor sin hest. Og man kan jo sige at det er ikke iorden og folk skammer sig sikkert også, men dette hjælper jo ikke hesten. Så jeg synes du skal tage hen til din hest imorgen, give den nogen venlige klap på halsen, et par gulerødder, strigle den lidt, og så bare gå en lang tur med den. Ingen ridning, krav eller noget, bare det at gå en tur er skønt for både hest og rytter en gang imellem og det styrker båndet imellem hest og dig smiley + at den så bliver tryg ved dig og det er jo kun positivt smiley
    Hver gang jeg har været lidt for skrap med min hest går jeg fra den ( self ikke uden opsyn ) og så trækker jeg vejret og tæller til 20. 10 er for lidt smiley
    Og så går jeg en lang tur med hende for at rense luften imellem os for at slutte oplevelsen som venner smiley

    Håber noget af det hjælper og du er MEGET velkommen til at skrive en pb til mig med flere råd hvis du har lyst. Kan eventuelt sende dig lidt billeder af min hest for at du kan se hvordan en glad hest ser ud, så du kan se hvordan din hest har det. Man kan jo gøre ALT for sin hest hvor den stadig ikke bliver glad.. smiley


  • #140   18. dec 2013 Sarah: Og så er det ikke engang løgn....Men Signe, velkommen til HG! smiley xD

  • #142   18. dec 2013 Sarah; Jaa xD
    Men sådan er hestefolk, og der skal jo være plads til alle smiley
    Jeg kan også godt være en stædig kælling til tider når det angår min hest, men hey...hvis alle var ens og mente det samme havde det jo været noget så træls en verden at leve i ikås? smiley smiley


  • #143   18. dec 2013 Christina: Tak for din pæne tone. smiley

    Jeg har ikke tænkt mig at tage de ukonstruktive og ubehagelige kommentarer til mig, men som skrevet længere oppe vil jeg hellere end gerne tage de fornuftige og fremadrettede kommentarer til eftertanke. smiley


  • #144   18. dec 2013 Signe: Man kommer længere med en pænere tone. smiley
    Synes det lyder som en god idé. Håber du en dag opretter ham herinde så vi kan se din fine hyp. smiley


  • #146   18. dec 2013 Sarah: Hahah! smiley xD

  • #148   18. dec 2013 Selvfølgelig skal vi væk fra al den blødsødenhed - det er dyr!!!

    Derfor har jeg også altid pisk med, når jeg er ude med hunden. Han skal gå pænt og ikke trække! Det kan tænde mig helt af.

    Det er også forbudt at være i seng/sofa. Derfor sparker jeg ham i hovedet, for han prøver grænser - jeg har fortalt mange gange, at han ikke må være i møblerne.

    Lige nu ligger han på 3. time i bryggerset. Han havde snuppet en pebernød som jeg tabte...!!! Det er ikke hundemad, og det ved han, for det har jeg også sagt mange gange.

    Men dejligt, at jeg ikke er den eneste, der har fået nok af blødsødenhed!!!
    Dyr er dyr og skal behandles derefter!


  • #149   18. dec 2013 Naja J: smiley

  • #150   18. dec 2013 Naja J - det er forhåbentlig en joke??? smiley

  • #151   18. dec 2013 prøv lige at huske på at heste er ikke mennesker/børn og skal ikke takles sådan, de forstår ikke vores sprog, de forstår krops sprog ikke vores men deres egene, som vi skal lære, og jeg har ikke set en hest skælde en anden hest ud, men tværtimod får det et bid eller et spark.når den sættes på plads.

  • #152   18. dec 2013 (link fjernet)

  • #153   18. dec 2013 Netop "rød og sort lyn"

    Derfor griber jeg også fat om struben på min hund, når han hopper for vildt rundt indenfor.
    Sådan gør hundene nemlig også selv


  • #154   18. dec 2013 Det lader til at din nye hest har havde haft godt af et par dage uden træning, til lige at falde til. Hvilket bestemt ikke er noget at være irriteret over, for sådan er mange heste. Men overvej måske for eftertiden, om du har presset den for meget før du tyr til afmagt og vold. Det er nemlig ikke den eneste løsning der er, og det kan give bagslag senere hen smiley

    Jeg mener ikke man man bør ty til vold i nogle situationer, og slet ikke i en frustreret situation hvor det ender i afmagt. For det kommer der bestemt intet godt ud af. Der er også en grund til at man ikke opdrager små børn med vold, for de forstår simpelthen ikke hvorfor de får slaget. Hvis du skal gøre noget skal du rette din hest når den er forkert på den, og give den ret når den gør det rigtigt. smiley


  • #155   18. dec 2013 .

    profilbillede
  • #156   18. dec 2013 Naja J

    Hvordan i hele hulen kan du sove godt om natten med den behandling af din hund? stakkels dyr! Er du godt klar over at det er dyremishandling hvis du slår den med en pisk, sparker den i hovedet og holder den i struben?

    Det er muligt hunde kan bide hinanden i dominans.. men du er IKKE en hund! og det er IKKE i orden de ting du gør! skil dig af med dyret hvis du ikke kan behandle det ordenligt! for det er godt nok mangel for respekt for levende dyr! smiley
    Jeg er virkelig chokket over at du skriver sådan!


  • #157   18. dec 2013 Hold da op hvor mangler man meget viden hvis man seriøst tror på man kan lære hestens kropsprog.

    Den dag i har 4 ben og vrinsker kan i bruge den.


  • #158   18. dec 2013 Hun mener det ikke...

  • #159   18. dec 2013 'Det er en trist ironi at, at de fleste af os drømmer om at kunne snakke med vores heste, men når vores heste prøver at fortælle os at det gør ondt, gør vi den tavs ved at stramme næsebåndet og lukke munden på den''

    UDSNIT AF DRF'S ETISKE REGLER:
    8. Enhver form for ridning og træningsmetoder skal tage hensyn til, at hesten er et levende væsen, og må således ikke omfatte fysisk eller psykisk vold overfor hesten. Det er ejerens pligt at drage omsorg for, at hesten ikke udsættes for fysisk eller psykisk vold. I rideklubber påhviler ovennævnte ansvar for de på klubbens faciliteter opstaldede heste tillige bestyrelsen samt den daglige leder. Ved fysisk og/eller psykisk vold forstås

    a. rykning/flåning/savning med bidet i munden
    b. anvendelse af pisk ud over hvad der karakteriseres som korrektion og/eller irettesættelse
    c. uhæmmet anvendelse af sporer
    d. anden vold der har karakter af afstraffelse
    e. Rollkur og hyperfleksion forstået som bøjning af hesten under tvang

    Giver middel til heste, som bliver redet på en måde, som jeg ikke ville stå indefor (altså under lod, med stramt næsebånd, synligt redet på forparten osv)


    Naja J

    Genkender du denne tekst? for den står faktisk på din profil. Og jeg finder den virkelig ironisk når du i dette forum faktisk skriver det stik modsatte..?


  • #160   18. dec 2013 Vil da også lige sige, at jeg var ude hos ham her i eftermiddag. Han kom vrinskende og glad løbende hen imod mig da jeg kaldte på ham, og der var ingen problemer med ham i træningen. Selvom jeg normalt ikke gider sådan noget, red jeg ham rundt uden udstyr på vores bane, hvilket han accepterede. Så helt psykisk vrag kan han vist ikke være blevet, af mit los i røven smiley Men det ændrer selvfølgelig ikke ved, at det var uhensigtsmæssigt og forkert af mig. Jeg huskede også den ekstra tålmodighed og tydelighed, som I har rådet mig til, og med gode resultater. smiley

  • #161   18. dec 2013 Det med hunden er IRONI

  • #162   18. dec 2013 Dejligt du har taget de konstruktive svar til dig TS! smiley
    Det gode ved ridning er nemlig at man aldrig bliver "færdigudlært" der er ALTID noget at tage fat på og arbejde med smiley


  • #163   18. dec 2013 Signe; Bare skønt at høre at i havde en god træning SAMMEN istedet for i ville hver sin vej smiley Thumbs up! smiley

  • #164   18. dec 2013 Naja: jeg håber virkelig meget det er en joke, det du kommer med der. For det er altså bare ikke iorden! Aldrig om jeg slår min hund når den bider eller hopper rundt som et eller andet dampbarn! Det er ikke iorden at bruge fysisk vold i opdragelsen. Hvis hunden ikke må ligge i møblerne, så siger du bestemt "nej" eller "ned", man sparker den IKKE i hovedet! Det gør man bare ikke!

    Christina: Det håber jeg sørme også det er! For ellers håber jeg på der er en der tager hende i det, og melder det.

    Ja, undskyld hvis i mener jeg synker ned på deres niveau, men sådanne noget der, det bringer mit pis i kog.


  • #165   18. dec 2013 Naja: Det er folk som dig, der får hunde til at blive farlige og voldlige. Folk som dig der får EN race sat på listen fordi EN hund gør noget forkert, fordi den ikke har det godt og ikke er blevet opdraget ordenligt. Tak for det.. Bare få hunderacerne til at uddø. Alt handler om træning og ikke vold, vold løser ingenting...

    TS: Troede at du vidste at man som heste ejer, aldrig den første dag jager hesten rundt i en longe. Man lære den at kende, ved at trække den lidt rundt når den er kommet, og bagefter stiller den i boks.. Men dejligt at jeres træning var gået godt idag :-))

    Hvor er jeg virkelige træt af at se folk som mener det er okay at straffe dyrene ved at udøve vold. Flyt dog til Kina, hvis i gerne vil tæve jeres dyr.


  • #166   18. dec 2013 Nalle: Du kan være helt sikker på, at Naja ikke mener det hun skriver smiley Men tak. Ang boksen, kommer det dog aldrig til at ske hos mig. Jeg er ekstremt meget imod boksheste, og har udelukkende løsdrift (ved godt, at det ikke var din pointe - men syntes også lige jeg skulle have en lejlighed til, at fremstå lidt dyrevelfærds-entusiastisk efter denne omgang smiley )

  • #168   18. dec 2013 det er jo ikke et spørgsmål om din hest kan lide dig eller ej.
    man sætter sig ind i tingene INDEN man får hesten hjem. Og en af tingene man altid skal gøre, er at give den lidt ro når den kommer til et nyt sted. Alt er nyt og den kender ingen. ja den kender jo ikke engang dig.
    Og hvad er så det første du gør, forlanger 110 % af den og da den ikke gør det, så "sætter du den på plads". Der er ingen undskyldning for det du har gjort.

    ja alle herinde har på eller andet tidspunkt været hård over for deres hest - og det er jeg 100% sikker på. Det er noget andet, som man kan snakke om fra nu af og til påske.
    Men man skal altså lige tænke på at det er et levende væsen og ikke en maskine.

    At du så også sætter det på her inde, ja .... Jeg forstår godt at du at du har følt afmagt, men prøv lige at se det fra hestens side. den kender dig jo ikke.

    jeg håber at du tager nogle af de ting med dig, som folk har skrevet. Både det negative og det positive


  • #169   18. dec 2013 Slap dog af hyklere...

    Man skal lede længe efter så arrogante møg bib bib bib..

    Jeg skal uden omsvøb også sige at jeg også kan reagere i et øjeblik og bagefter tænke at det virkede selvom det var i afmagt og uden at tænke videre over det før bagefter.. Og .. Det er fordi jeg er et menneske... Og jeg er i øvrigt ikke pisse hellig.. Men hvad vi kan jo alle skjule os bag vores skærm og skrive lige hvad der passer ps.. Det er sikkert kun 10% der tør stå ved alt hvad de har skrevet hvis de står foran trådstarter..

    Jeg læser overhovedet ikke det trådstarter som mishandling, at hun er et dårligt menneske eller lignende..

    Kan gang på gang undre mig over den måde man vælger at svine en trådstarter til i stedet for først at være undersøgelse på flere facts.. Man drager hurtigt konklusioner ud fra et meget lille og tit spagt grundlag..

    Herre Gud hun beskriver 1 dag eller noed... Tvivler i øvrigt stærkt på at hesten har taget varigt skade af de to episoder!

    Jeg deler i øvrigt gerne spark ud til dem der sviner med skældsord.. Bare kom så skal i få et los i røven fra mig smiley


  • #171   19. dec 2013 Så fordi hun kun har skrevet det hun har og der ikke står mere på hendes profil, så gør det at du eller andre ikke kan spørge? Ja, det forstår jeg sku ikke..!

    Det andet du skriver læser jeg som dobbeltmoralsk...kan ikke sætte hvad forskel der er på at slå hesten med et tov og sparke den i røven..? Hvorfor er det mere okay det du har gjort? Eller andres forklaringer? Er det måden det bliver pakket ind på eller? Skal man vurdere ud fra en skala hvornår det er for farligt og så er det lige pludselig legalt at slå, sparke, daske osv? Hvor går grænsen og hvordan vurdere man den?



  • #172   19. dec 2013 Og ja.. Jeg synes da trådstarter skal sparkes.. For det kan overføres direkte derfra til det ikke? *griner*

  • #174   19. dec 2013 Spændende tråd TS! Godt du er modtagelig overfor råd og sortere det fra du ikke behøver...
    Det er sikkert rigtigt at alle har prøvet at miste besindelsen...jeg kan dog ikke huske at jeg har prøvet det som du beskriver?! Men har selv redet med pelham og rider nu bidløst...jeg HAR læst din anden debat omkring at pakke hestene ind i vat...jeg er for hårdhændet til at ride bid...færdig slut...og jeg pakker min hest ind vat - han er min glashest! Og jeg står 100% ved det.
    MEN! Når jeg har haft kiropraktor og fået løsnet ham op, når jeg har lavet yoga med ham og strukket alle muskler ud og jeg HAR fået tjekket tænder og ordnet dem, SÅ kan jeg da stadig godt miste besindelsen og blive TOSSET når han for 3. gang sidder i armen på mig...havde jeg været 15 år, som dig, VED jeg med 100% sikkerhed at jeg havde smækket min stakkels tre års dreng en på kassen...men igennem de sidste 7½ år har jeg arbejdet med selvbeherskelse og forståelse...og at slappe af...så den dag i dag, skubber jeg hans hoved væk...
    Dette er ikke for at sige "jeg er bedre end alle jer andre"...det tager tid at lære at beherske sig og tælle til ti som flere har skrevet til dig.

    JA jeg blev målløs og GAL da jeg først så dit indlæg og tænkte "sådan en møgtøs", men nu hvor jeg læser ned igennem og ser du tager i mod råd og kritik, får du sgu thumps up...og det er ALDRIG okay at kalde andre skældsord..
    Hvis du altså mener det og ikke bare slipper nemt af sted med at sige sådan for der efter at gå ud i stalden og gentage det smiley

    En anden ting, en har skrevet noget om hestens hud osv...husk lige på, hvordan hestens hud vibrere når der sætter sig en flue...fortæl mig ikke, at hesten hud ikke er ekstremt følsom?!?!


    Nej, heste er ikke intelligente nok til at elske og hade, være frække eller noget som helst andet...de har deres instinkter og de er intakte! Men se lige det her! Når de får nok kan de godt sige fra...og det er den værste konsekvens ved at prøve at "knække" dem.
    http://retardo.dk/videos.php?id=6069

    Og højt og flot, vil jeg da lige knytte en sidste kommentar! Min hest er ikke bare et dyr! Han er mit kæledyr, min bedste ven og min makker. BUM! Skulle nogen ha' en kommentar eller bemærkning til det, jamen så send da en PB!

    Godnat smiley


  • #175   19. dec 2013 Anja - Som jeg har skrevet op til flere gange, er jeg modtagelig for konstruktiv og fremadrettet kritik. Men jeg må indrømme, jeg bliver irriteret, når du begynder selv at opfinde ting, jeg har gjort. Det er jo helt ubrugeligt, må du kunne forstå smiley

    Fra mit indlæg får du ikke anden information, end at min hest "var umulig og sked højt og flot på alle mine signaler " (og ja, det var en åndssvag formulering, men det er altså ikke pointen). Så er det da lidt pudsigt, at du pludselig kan konkludere, at det eneste min hest gjorde var at stoppe op en enkel gang, og at jeg derefter lossede den hårdt bagi. Det er jo fuldstændig selvopfundet? smiley

    Min hest kender godt signalerne i longe. Jeg har longeret ham mange gange før, da jeg prøvede ham hos tidl. ejer. Men denne gang nægtede han at blive nede i et roligt tempo, men galopperede rundt, bukkede osv. Han havde lige været på fold, så det skyldtes ikke indebrændt energi. Det baksede jeg med i ca. 10 minutter, men uden held. Så begyndte han til gengæld at stoppe op, bakke og nægte at gå frem. Når jeg drev på ham, stejlede han. Til sidst ender det med, at han møver direkte ind i mig, og stejler utrolig tæt på mig, da jeg forsøger og få ham væk. Se, her var det så jeg reagerede i afmagt og gav ham et los bagi med min fod.

    Det var forkert, for jeg er fuldstændig indforstået med, at han sikkert bare var forvirret, usikker eller stresset. Og det skulle jeg aldrig have straffet ham for. Ikke desto mindre troede jeg jo, han var dominerende - især fordi han bagefter gik helt fint.

    Dette er overhovedet ikke for at retfærdiggøre eller forsvare min handling - men jeg vil dog ikke stå model til, at blive fremstillet mere usympatisk eller voldelig, end jeg trods alt var. Du bliver nødt til at vurdere på et sandt grundlag, i stedet for at opfinde dit eget smiley


  • #176   19. dec 2013 Hej Signe. Nu har jeg ikke læst alle de mange besvarelser, men skriver ud fra dit første indlæg. Umiddelbart vil jeg klart foreslå at du læser om hestens eget sprog "equus" og finder ud af hvor fejlkommunikationen har sin hårdknude. Vi mennesker tænker mest med venstre hjernehalvdel, struktur, sammensprog med mere, hvor dyr tænker mest med højre halvdel, telepati m.m.
    Hesten er ikke i stand til at tilpasse sig de menneskelige tankemønstre og vi må derfor tilpasse os deres. Det er immervæk os der har valgt at eje dem. Hvis mennesket er villigt til at lytte og ikke mindst føle efter så har vi mulighed for at blive en god leder. Og har man det respektive forhold til sin hest, så vil den gå igennem ild og vand med en. Og hvem vil ikke have at ridning og samvær er en nydelse for begge parter fremfor en kamp?
    Mange har været en den situation hvor de i afkræft har handlet med dominans, men så længe man er villig til at arbejde sig frem i fællesskab og forståelse så vil det absolut blive bedre. Forestil dig med lidt baggrundsviden og hestens sprog og sind hvordan du ville reagere. At opnå et forhold hvor man er på lige vis med hinanden er ikke en skam, men respekt smiley


  • #177   19. dec 2013 Puha den her tråd, er et tydligt bevis på alt det jeg hader ved forums og Facebook osv. Folk har så let ved sende sviner afsted til hinanden, og en tekst kan forstås på lige så mange måder som er der mennesker, og sådan er det jo. Flot du holder en fin tone og selv ved det ikke var hensigt mæssigt og handle sådan. Respekt for det smiley derud over kan jeg godt se, hvad det er du prøver at starte debat om. Synes også der er meget om at man ikke må gøre dit og dat.
    Selv er jeg blevet bange for at bruge mine tøjler når jeg rider, men min nabo viste mig hvor jeg skulle holde dem for at få bedre kontakt med min hest mund og bang så kunne jeg også få han til at gå perfekt til bidet smiley så jeg skal også lige vende mig til at det okay at jeg strammer mine tøjler ind, uden det synd for hesten.

    Men held og lykke med din nye pony, håber i finder en træningsmetode som i begge to er tilfredse med smiley


  • #178   19. dec 2013 hmm har læst en del af kommentarene HOLD DA OP ET SPORG. jeg går betemt ikke ind for at slå min hest på nogen måder. men så er det jeg spørg mig selv. hvad gør en hest der bliver sparket af en anden hest. ja hvis den ikke er underkuet i flokken så sparker den sku igen. hvad gør en hest der bliver bidt ja den bider også igen. ergo sparker min hest mig så ville jeg ikke på et tidspunk tøve om ikke sparke igen.. bider den mig ja så bider jeg tilbage. det er de to ting jeg absolut ikke aceptere en hest gør og som kan være livsfarlig. der er den nød til at vide hvor grænsen går. lige som de gør i naturen smiley rigtig god dag til alle.

  • #179   19. dec 2013 Hold da op, det er da utroligt at man ikke kan lektier noget, uden at blive talt til på den måde!
    Det er jo værre end en hønsegård!


  • #180   19. dec 2013 I stedet for at være så hård mod den stakkels hest, så sku du have ladet ham falde til. Han er jo forfanden kommet til et nyt sted. Man longere eller rider ikke en hest når den lige er kommet til et helt nyt sted. Man kan godt hører du ikke har hest før!

  • #182   19. dec 2013 Nej, nej, nej.

  • #183   19. dec 2013 Signe B (ts): Undskyld men w00t? Jeg har sgu aldrig oprettet et emne om at stjæle en hest, du har vist spist søm. Så gider du lige slette mit brugernavn fra denne tråd hva? (kommentar #113)

  • #184   19. dec 2013 Hesten skal også ha' respekt for mig..!
    Men det skal altså ikke udføres med vold..
    Selvfølgelig dør den ikke af et klask hvis den overskrider grænserne for alvor.
    smiley


  • #186   19. dec 2013 Sig b - det er overhovedet ikke dig, jeg taler om smiley Der var tidligere en bruger herinde under navnet Sig B, der ligesom mig var 15 år gammel. Hun oprettede en del provokerende emner, og kom i karambolage med en masse brugere. Så tag du det bare helt roligt smiley

  • #187   19. dec 2013 Jeg er i chok. Fy for satan hvor sku du skamme dig over at behandle dyr på den måde. Håber sku den en dag behandler dig ligeledes.
    Et gammelt ord sprog siger man skal behandle andre som man selv vil behandles- det sku du måske tage til efterretning.
    Jeg håber i al fald den hest kommer ud af dine klør og du stopper med at have dyr til du fatter hvad træning går ud på. Du kan ikke banke dig til en velfungerende hest!

    Hvor er forældrene henne i det her???


  • #188   19. dec 2013 Ej så stop dog de vilde beskyldninger.. Læs dog hvad der står i stedet for at skrive hun banker hesten!!

  • #189   19. dec 2013 Hov hov jeg mener ikke det er mishandling for hesten har jo ikke taget skade af det!
    Og det tror jeg ikke den har. Vi har vær vores metoder, selvfølgelig skal man respektere hesten, men det skal fandme også være omvendt, ellers kan det blive farligt og har hesten først fundet ud af at den vinder og den bestemmer, kan man resikere at man ikke kan komme til at bestemme igen!


  • #190   19. dec 2013 Anja: her svar på dit indlæg smiley


    Anja A! Nu med ny hypper!
    Tilmeldt: jan 2012
    Emner: 97
    Svar: 3.042

    Heste: 3
    Fotoalbum: 5
    Videoer: 1 # 173 i dag kl. 00:17
    Michelle, det min hest gjorde var direkte livsfarligt? Hvis du ikke kan se at der er forskel på om hesten stoppe og at hesten angriber dig, så er det sku sørgeligt.

    - du kender jo ikke hele historien, så reelt ved du ikke hvad der havde været foregået og om det kunne være blevet farligt.. Jeg kan godt se en situation blive farlig hvis hesten bukker en del som hun skrev i hendes første indlæg smiley hvor går grænsen så for hvornår det er okay at klaske til hesten og ikke? Hvornår vurdere man at situationen er farlig og hvornår den bliver livsfarlig? Hvornår kan jeg gå ud og klappe til min hest og så sige at " det var da helt okay på dette tidspunkt, men selvfølgelig ikke igår da det var noget andet"?!


    Det kan jo på ingen måder samlignes det her.

    - det synes jeg bestemt det kan.. Men du mener man kan samligne at sparke hende i røven?

    Du skulle nødig snakke om at sætte sig ind i tingene, eller at være dobbeltmoralsk, for du er ikke bedre selv.

    - og hvorfor mener du så at jeg ikke har sat mig ind i tråden? Jeg har læst det hele.. Jeg kender ikke hele hendes historie, men koncentrere mig heller ikke om at påpege noget jeg ikke ved noget om.. Jeg stillede især spørgsmål...


    Din sidste kommentar forstår jeg ikke, kan jeg få den på dansk?

    - ja selvfølgelig... Jeg var ironisk.. Du skrev om hun så også skulle have et spark i røven hvis hun en enkelt sagde nej.. Det var ikke ordret men tråden er blevet stor og lettere ioverskuelig og jeg sidder med iPad så det gør det ikke nemmere smiley


  • #191   19. dec 2013 St. Rønved: Når du ønsker at videregive råd eller formaninger: 1) Tal ordentligt. Folk handler sjældent i ondskab, men i uvidenhed eller frustration - ligesom jeg gjorde. Det er derudover bevist, at vi som mennesker ikke har mulighed for at lære noget af nogen, der taler grimt til os. Der går automatisk en klap ned for vores indlæring. Så hvis du skriver dit indlæg fordi jeg rent faktisk skal tage det til efterretning, og få noget ud af det, bliver du nødt til at minimere din aggressivitet. 2) Læs emnet. Det er altid godt at vide, hvad man skal svare på, før man skriver sit svar. For du har tydeligvis misforstået en hel del, hvis du tror jeg normalvis træner min hest ved at banke den.

    Og når det så er sagt - du har helt ret. Jeg har virkelig taget de (ordentlige og velformulerede) kommentarer til mig, og forstået at jeg må arbejde med mit temperament ift. min hest. Og at der er andre og bedre fremgangsmåder, end den jeg her brugte. Det er klart at jeg stadig kan lave fejl, that's life, men jeg er virkelig blevet opmærksom på ikke at lade frustrationen løbe af med mig overfor min hest, især efter også at have modtaget nogle rigtig gode og brugbare privatbeskeder med råd og vejledning.


  • #192   19. dec 2013 Hvis jeg nogensinde havde gjort ligesom dig, ville jeg være meget flov over det og ikke ligefrem ''prale'' med det smiley syntes ikke det er en acceptabel måde at behandle en hest på, og den kan for øvrigt ikke være fræk, sådan er deres hjerne slet ikke opbygget, enten er den forvirret, bange eller har ondt.

  • #193   19. dec 2013 Super godt du tager rådene til dig smiley

  • #194   19. dec 2013 Hvor kom ordet prale fra?

  • #195   19. dec 2013 Håber eddermandme at du får en masse verbale tæsk fra andre, der hvor du har din hest!

  • #197   19. dec 2013 Come om? Tæsk fra andre? smiley

  • #198   19. dec 2013 Hold da op.
    Som jeg læser det, virker det slet ikke til at hesten er "dum" men at den med det samme kan mærke at du ikke ved hvad du laver.
    Hvad ville du sige til at få sadel og trense på oh blive sparket i røven og hevet i munden?

    Selvfølgelig går jeg ind for at man sætter sig i respekt for hesten, men man kan gøre det på mange andre måder uden at være ond ved sin hest!
    Jeg synes det er disideret ondt det du har gjort mod din stakkels hest!

    Søg noget proffecionelt hjælp, og hvis ikke du vil det, tja så burde du godt nok IKKE eje en hest!

    Frygtelig historie du kommer med her. Skam dig.


  • #199   19. dec 2013 *verbale

  • #200   19. dec 2013 Er glad for du er blevet opmærksom på dit temperaments problem. Mit mål var ikke at komme med gode råd eller lære dig noget (udover behandl hesten ordentligt) for mit temp dur ikke til sådanne ting. Jeg ville tænde fuldstændig af hvis jeg så den form for adfærd- medmindre hesten ryger lige i hovedet på dig- sp kan jeg forstå du bider fra dig. Men det står der ik noget om i første indlæg. (Der er for mange til at læse alt hvad der er skrevet)
    Jeg håber nogen med bedre tålmodig vil hjælpe hesten og dig, væk fra det side spor


  • #201   19. dec 2013 Hvis dit mål ikke var, at jeg skulle kunne bruge din kommentar eller tage den til eftertanke på nogen måde, må jeg så spørge hvad det egentlig var? smiley Forstår slet ikke, at man sidder og sender sådan en kommentar afsted, hvis man på forhånd ved, at den ikke vil være brugbar overhovedet. smiley

  • #202   19. dec 2013 Fordi man på forhold ved at folk som dig sætter paraderne op når man skriver stop med at være ond ved hesten. Det er hvad jeg mener du er. Og det havde jeg brug for at fortælle. Hvis 200 mennesker skriver til dig du er helt galt på den så begynder du forhåbentlig at tro på det- hvad du jo så osse har.
    Men nej sys ikke du fortjener sukkersøde kommentare for det du har gjort er slet slet ikke okay- men skriver heller ikke jeg ønsker dig død eller noget andet drastisk.
    Du trænger til et los i røven og en som kan lære dig en bedre vej- og det kan jeg ikke for jeg har ikke hest hvor du har ej heller tålmodighed til det. Jo hesten men ikke ejeren.

    Pointen var at få luft og pointere over for dig det der ik er okay i mine øje og det budskab tror jeg nu nok du forstod uanset tone


  • #204   19. dec 2013
    Anja A! Nu med ny hypper!
    Online
    Tilmeldt: jan 2012
    Emner: 97
    Svar: 3.043

    Heste: 3
    Fotoalbum: 5
    Videoer: 1 # 170 i går kl. 23:53
    Michelle: I sådan et emne har har folk altså kun det hun skriver at gå ud fra, jeg kiggede inde på hendes profil og der var intet. Og det kommer bestemt an på hesten om den tager skade af "kun de 2 episoder" Jeg er ikke hellig på nogen måde, min hest har sku fået dask med et tov når han har været til fare for mig, men kan på ingen måder se hvorfor hesten skal sparkes fordi den stopper, måske er det dens måde at sige fra på, skal TS så også bare sparkes hvis hun siger en enkelt gang at hun ikke vil? Og så gør det jo ingen ting bedre at hun sparker den, det kunne så også ha' været utroligt farligt for hende, hvis det havde været min hest, så er jeg næsten 100% sikker på at den havde losset igen.
    1



    4 linie nedefra..


  • #205   19. dec 2013 Blander mig somregl ikke i sådanne oplæg..

    Men.. Tager du en heste flok med en leder, så er den stærkeste leder den hest med de mindste signaler.. Den hest respekter flokken.. Den dårlige leder af en flok, er den hingst der bruger vold og er aggresiv! Den hingst holder flokken sig fra og har altid en god afstand til... Det siger MEGET om vores forhold til vores heste, vores flok! Behandler du en hest sådan vil den pr automatik altid tage afstand til dig som leder og kun se dig som den dårlige leder den skal holde afstand til.. Det forhold er der da ingen der ønsker..
    Vær den stærke leder og vis hesten med dit kropsprog og din energi at du er den stærke leder som den skal respekterer og følge.. På den måde gør du din hest tryg og får en ven ud af den.. Der er mange forme for respekt.. Det du beskriver skaber frygt og er en meget dårlig start i jeres forhold..


  • Inger L
    Inger L Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #206   19. dec 2013 Hej Signe.
    Da jeg i hovedmenuen så dit emne, tænkte jeg " skønt...så er der da flere der har oplevet det problem". Da du beskrev dine forventninger om en begynderhest fordi han havde gået som børnehest, tænkte jeg "hold da op...man skulle tro det var mig der havde skrevet det" ......men så stopper lighederne også!!!

    Jeg bliver ked af det på både din og din fine nye hests vegne! Han har jo slet ikke haft en chance for at finde ud af stedet han er ankommet...måske kun lige mødt de nye foldkammerater og så stiller du krav til hans lydhørhed overfor dig. Heldigvis er det lige sidste uge du fik ham, så der er stadig håb!!

    Jeg kan sagtens sætte mig ind i de forventninger du har haft, til at du nu endelig har fået din helt egen hest. Når nu du har ham, så følger der også et stort ansvar med! Det ansvar du nu har, er at give dig tid til at lære ham at kende. Lad være med at stille krav til ham nu, men nyd din tid med ham. Find ud af hvordan han egentlig er. Ligesom vi mennesker ikke er ens i temperamenter osv...lige så er hestene heller ikke ens. Han er sikkert det levende væsen som du har glædet dig til, skulle respektere dig...lytte efter dig og ham du kunne samarbejde med. Det håber jeg også I kan med tiden. Men vær lidt undersøgende på hvad netop HAN er for en. For Guds skyld, lad være med at tro du endnu ved hvorfor han F. Eks bukker når I galopperer og smid for pokker de sporer laaaangt væk. Du kan ikke vide om han blot fortæller dig, at det vil være meget sjovere at være på folden ( og det vil han sikkert synes, hvis du fortsat påfører ham smerte når du er sammen med ham)
    Jeg håber og ønsker for jer begge at du vil gå ind i jeres samvær med lidt mere tålmodighed og ikke så store ambitioner for ridningen og signalerne i starten....det kan komme hen af vejen. Når først du har knyttet et bånd til ham...og han til dig, så kan alverden lade sig gøre.
    Til slut, vil jeg lige fortælle om min status på min såkaldte dominerende begynder/ børnevallak som jeg købte i april smiley ......
    Han er nu den mest samarbejdsvillige skønne ven. Dog har vi ( indtil denne uge) haft store udfordringer under opstigning. Han står fint ved stigen indtil jeg træder et skridt op. Så går han til siden og vælter stigen. Det irriterede mig frygteligt og jeg søgte hjælp hos Min ridelærer. Hun mente jeg skulle sætte ham på plads med at rive ham hårdt i munden så han gik tilbage...derefter hive ham frem igen. Når jeg havde gjort det nogen gange, så skulle han nok stå stille! Dette gjorde jeg nogle gange, men jeg fik det træls ved at skulle påføre ham en smerte. Jeg besluttede så at det var ikke den vej jeg skulle finde løsningen. Jeg tænkte et par dage, indtil det pludselig gik op for mig at han måske var trænet tidligere med en trappe der var højere. Jeg besluttede mig for at finde en trappe med flere trin og et håndtag der sad helt øverst. OH MY GOD.....min gode ven bakkede helt hen til trappen og stod stille. Han rørte sig ikke ud af flækken før jeg bad ham om det. UHA, hvor er jeg glad for jeg kunne tænke at han måske havde lært noget andet!!

    Håber også du finder accept og tålmodighed til at lære ham at kende....med alle de noder og unoder han sikkert allerede har lært.




  • #207   19. dec 2013 Dengang jeg hentede Alfred fik han lov at gå hele den først uge uden ridning.
    skemaet så således ud.

    dag 1. - På fold og møde de nye venner
    dag 2. - strigle i stalden, lidt mad og så på fold igen.
    dag 3. - strigle/hygge i stalden, lidt mad og så på fold igen.
    dag 4. - på fold
    dag 5 - strigle/hygge i stalden, lidt mad og så på fold igen.
    dag 6 - Lidt longering i 15 min på folden ved siden af de andre heste.
    dag 7 - Vise ham ridebanen og påbegynde tillidløvelser i jordtræning.

    Og du kan tro jeg havde en hest som havde benene plantet solidt i jorden da jeg så begyndte så småt at ride ham. smiley
    Der var INGENTING med ham. Og han var altså en overvægtig hest der ikke var regelmæssigt redet, og havde gået med 1 hest de sidste 6 år af hans liv smiley


  • #208   20. dec 2013 Har kun en kommentar: FØJ!!!!!'

  • #210   20. dec 2013 Godt nok en lang stribe indlæg.....

    Men hvorfor skulle hesten respektere en irettesættelse fra en person, der er fuldstændig utroværdig for hesten?

    "Sætte hesten på plads" er vist enten en uheldig formulering eller tegn på manglende viden.
    Hvis man sætter hesten på plads med magt, så vil man få en tikkende bombe, der på et tidspunkt enten vil slås eller i panik vil flygte og begge dele er utrolig farlige.
    Jeg ville ikke respektere en person, der råber og slår mig, men jeg ved jo ikke med jer andre.
    Hvis man som handler ændre sin adfærd og sit kropssprog, så slipper man for rigtig mange ting - især behovet for at "sætte hesten på plads".
    Så igen. Hesten skal ikke sættes på plads, men handleren skulle ændre adfærd og omgang med hesten.


  • #211   20. dec 2013 Jeg vælger at tro, at det her er en joke. Der er da forhåbentlig ikke nogen, der behandler hesten på den måde, for derefter at sidde stolt og fortælle om, hvordan man har "sat hesten på plads" ved at mushandle den smiley



  • #212   20. dec 2013 Fjordaraberen: Tusind tak! Det var virkelig brugbart. Dejligt du tog dig tid til at sætte det ind smiley

    Heidi: Det er jo en lidt fåmælt kommentar. Jeg kan i al fald ikke bruge den til særlig meget, men fred være med det, nu har jeg jo fået så mange andre gode råd. smiley

    Casiro: Igen, lad være med at digte videre på historien selv. Hold dig til den fakta, du har fået fortalt. Jeg er fuldstændig klar over, at jeg ikke skal give modstridende signaler, og jeg har på ingen måde siddet og trukket ham hårdt i munden, samtidig med at jeg sparkede til ham. Det står ingen steder, og er ganske enkelt noget du selv finder på - og det er irriterende. Det jeg gjorde, var at jeg sparkede til ham og slækkede på tøjlen, når han bukkede, hvorefter jeg kortede op igen. Men tak for de konkrete råd, du trods alt også kom med. smiley

    US-Mustang: Det kan jeg faktisk godt følge - især nu hvor jeg ved, at hesten ikke kan være fræk. Tak! smiley


  • #213   20. dec 2013 Hold da op en masse svar og kloge meninger :-)!.

    Først vil jeg sige at når vi læser noget på skrift, kan det hurtig misforståes.
    Jeg opfatter BESTEMT ikke at Signe har gjort hendes hest noget ondt.

    Min opfattelse er at man skal behandles hesten med respekt Ja!.
    Men samtidig, ( jer der mener det er mishandling) tag og kig på jeres hestes adfærd ude i folden. Altså der spørg lederen sgu ikke om lov, før den anden hest bliver sat på plads!!.

    Vi bliver nød til at indse hesten IKKE er et menneske.
    Den er et hårdfør dyr, som man skal sætte sig i respekt hos! ellers kan det gå grueligt galt.

    Mit råd : LAD NU VÆRE med at behandle jeres heste som et menneske, det fortjener at blive behandlet som det dyr de nu er :-).
    Så jeg kan godt forstå at du satte dig i respekt.


  • #214   20. dec 2013 Stald Bakkegården: Nu har jeg haft med SÅ mange heste at gøre igennem de seneste 30 år. Mange af dem har været rå heste. Det har aldrig været med vold, de er blevet opdraget, men med gensidig respekt - og fremfor alt forståelse for den enkelte hest. At tro dyr skal behandles med hård hånd og vold, er den største misforståelse. Hvor har jeg ondt af de heste, der havner hos sådanne ejere smiley

  • #215   20. dec 2013 Stald Bakkegården:

    For 50 år siden var det også god opdragelse, at slå sine børn, men her har man så indset, at der findes mere hensigtsmæssige metoder.
    Det samme bør også ske hos heste folk.

    Her er nogle antagelser, som jeg virkelig håber er rigtige, da det kan være forudsætningerne for et fornuftigt forhold til hesten.
    1. Handleren er klogere end hesten.
    2. Handleren forsøger at tilpasse sit arbejde efter hestens alder, psyke, indlærings evne og krops tilstand.
    3. Handleren ønsker at behandle hesten bedst muligt.

    I nogle af de indlæg, som jeg har læst her, er det vist undtagelser i mine antagelser.
    F.eks. hvis man vil behandle hesten bedst muligt, hvorfor så slå, hvis der er andre metoder?
    I punkt 2, kan jeg se at trådstarteren har glemt lidt, da en nytilkommen hest normalt skal ha tid og ro til at tilpasse sig det nye sted og ikke mindst de nye personer, der skal håndtere den fremover.

    Så hvis man tror, at respekt kommer ved at slå, så kan det virkelig give problemer.
    Ved at slå får man enten en hest helt uden selvtillid, som meget nemt kan gå i panik eller hvis hesten har en stor overlevelses drift, så får man en hest, der på et tidspunkt kun kan se en udvej for at overleve og det er ved at kæmpe og så har man skabt en 200-900 kg MMA Fighter, der slås for at vinde.
    Ingen af delene giver en hest, som jeg har lyst til at ha i stalden, men på den anden side, så lever vi jo også af at træne folks "sindssyge" heste.
    Så tæsk bare løs, det giver kunder i butikker smiley (ironi)


  • #217   20. dec 2013 hvordan kan du egentlig vide, at den BEVIDST trådte over alle dine grænser? du har lige fået den, og der er stor sandsynlighed for, ligeledes med dine andre eksempler, at hesten slet ikke vidste eller forstod, hvad det var du ønskede af den. det er muligt at træne en hest uden brug af vold, og det skaber et langt bedre og konfliktfrit samarbejde mellem hest og rytter.
    jeg ville anbefale dig at, til at starte med, læse nogle bøger om hestens adfærd, og også få noget undervisning af folk, der ved noget om det.

    af bøger kan jeg bla. anbefale:

    Ute Lehmann, I harmoni med hesten
    Andrew McLean, træning af heste - på hestens præmisser

    jeg håber at du vil prøve det, og at du vil finde ud af at man kan få en meget mere velafbalanceret og velfungerende hest, ved at træne og vise den hvad du gerne vil have den til, i stedet for med vold og fortælle den, hvad du ikke vil have den til.

    - du er meget velkommen til at skrive en pb til mig, hvis der er noget du ikke forstår eller gerne vil have forklaret smiley


  • #219   20. dec 2013 Ligesom TS burde have haft tænkt sig en ekstra gang inden hun reagerede, burde størstedelen af folk herinde, tænke sig om inden de kommenterer på sådanne indlæg.

    Når det så er sagt, så forstår jeg godt din reaktion! Ikke noget jeg selv ville gøre. Har selv en utroligt følsom hest og vi har begge fuldstændig måtte ændre ridestil for at jeg ikke ville have lyst til at slå hende, efter hver ride time - og hun har da sikkert også haft lyst til at give mig et ordenligt los. Tålmodighed! Jeg stoppede inden helvede brød løs, og lavede lidt jordtræning i stedet.

    Jeg er da heller ikke blank overfor at give hende et dask i visse situationer. F.eks. Har hun en eller anden fetish med at sparke når baghovende skal renses. Rammer hun ikke, får hun et pænt nej, rammer hun får hun et dask eller et los, også fortsætter vi træningen indtil hun fatter, at det skal hun altså ikke.

    Selvfølgelig skal man behandle hesten med respekt, og for alt i verden undgå vold, men bliver situationerne farlige, er jeg ikke blank for at være hård. Dog mener jeg ikke at TS var berettiget til at handle som hun gjorde, men sket er sket, og jeg tager hatten af for at du søger andre metoder, så situationen kan undgåes! Jeg. Ville nok finde mig en underviser smiley min underviser er ikke kun spring og dressur underviser. Hun kan hjælpe mig med stort set alle mulige scener, longering, adfærds problemer, trailer,grund ridning, simpelthen stort set alt, og det synes jeg er en kæmpe hjælp! smiley
    Tillykke med hesten, og held og lykke i fremtiden!


  • #220   20. dec 2013 Undskyld mig! Men som der så mange gange er nævnt så er heste heste og mennesker er mennesker! Vi kan ALDRIG nogen sinde efterligne deres adfærd på folden!!!!!!! Ned på fire ben, spis grovfoder gerne 24 timer i døgnet og vift med halen! Så kan vi snakke om at være på ligefod....og bliv flugtdyr i stedet for rovdyr!
    Vi skal IKKE gøre som heste gør på folden. En simpelt årsag, er da, at hvis vi gør som dem, får vi også igen som de giver igen...og så er vi færdige...aaaargh!!!!

    Til alle jer, som sviner TS. Prøv at læs alle indlæg...så vil I nok opleve det samme som mig og se, at hun rent faktisk tager råd til sig! Hvad fanden hjælper det at svine til? Læs gerne mit tidligere indlæg her....!

    Vi kan aldrig komme på ligefod med hestene, da vi er to vidt forskellige dyrearter og har vidt forskellige instinkter!

    Den bog der hedder "Forstår hestens adfærd" er også sindsygt god, for at forstå hestens adfærd. FORSTÅ den! Ikke gøre det samme..

    Det er blevet bevist, at heste reagere på pres, dvs. det er IKKE vores kropssprog! På youtube kan man finde videoen, hvor en hest bliver trænet af en fjernstyret bil...fordi den reagere på pres! Så vi har samme effekt som et stykke legetøj!


  • #221   20. dec 2013 Både hest og rytter skal have respekt for hinanden, og det er meningen at man skal være en HELHED og man skal ikke arbejde mod hesten og hesten skal ikke arbejde mod en selv. Et klask eller dask er én ting, men at sidde at losse sin hest i siden, eller sparke den hårdt i måsen er fuldstændigt misforstået!! Det er meningen din hest skal have det godt med dig, og grunden til at den overtræder dine grænser er fordi den ikke har nogen tillid til dig og den er faktisk pænt ligeglad med hvad du så gør eller siger. Du skal lære den og kende og i skal finde en vej i kan gå SAMMEN, det er det det hele handler om. Vil du ikke have at din hest ser dig som et menneske den kan stole på?? I hvertfald - Så er det ikke los og spark der skal til.

    Jeg har lige købt ny hest, og hos de tidligere ejere har den smidt alle af til hver sin side fordi de skældte den ud hele tiden. Nogen gange er tålmodighed, ærlighed og kærlighed vejen frem. Det virker i hvertfald for mig, og jeg kunne aldrig finde på at losse og sparke min hest fuldstændig ustyrligt mens jeg sidder på den, du gør den så forvirret!!!

    Syntes du nøje skal overveje din adfærd. Og måske lige se lidt indad..

    Hav tålmodighed og lær din heste at stole på dig

    God fornøjelse

    smiley


  • #222   20. dec 2013 For det første: hvor er du dog ualmindelig god til at bevare roen, og svare pænt og velafvejet på de kommentarer du får - til trods for de ualmindelig grimme og ukonstruktive beskyldninger, du får smidt i nakken. Det er godt, at du i så ung en alder allerede har evnen til at skille skidt fra kanel hvad råd angår, og ikke mindst at åbne dig op og lytte, når nogen så faktisk siger noget fornuftigt.

    Angående dit problem med din hest - jeg kan se, du skriver, at han har været brugt som ridehest for små børn. Det giver i mine ører en temmelig god forklaring på, hvorfor han ikke rigtig er bekendt med grænser. Små børn har meget sjældent den kropsbevidsthed, timing og klarhed i signalerne, som god opdragelse og træning af dyr kræver. Så du må nok indstille dig på, at du nu er blevet pålagt den store opgave og udfordring det er, at opdrage en hest helt fra bunden af. Det er selvfølgelig nok noget andet, end du havde tænkt dig - men prøv at vende det til noget positivt, og fokuser på den ekstreme erfaring og det bånd til din hest, du vil ende med og få ud af det.

    Mit primære råd til dig vil være, at sætte alle nuværende ambitioner på stand-by. Nyd den helt grundlæggende omgang med din hest, og arbejd med små og overskuelige ting. Gå ture med ham, og lær ham at gå pænt. Strigl ham, og lær ham at stå ordentligt. Husk frem for alt tålmodighed, tålmodighed og mere tålmodighed. Du må aldrig have en tidsbegrænsning i din træning.

    Det er selvsagt også utrolig vigtigt at rose ham en masse, når han gør det rigtige - det er alfa og omega, at det bliver en positiv oplevelse for ham at være i dit selskab. Og hver gang han så overtræder en grænse, så husk med det samme på, at han ikke gør det for at genere dig - men udelukkende handler ud fra, hvad mennesker hidtil har lært ham. Heste reagerer på pres, og det er vigtigt at vide i sin træning. Vil du eksempelvis have din hest til at flytte sig, så kan du med fordel lægge et pres, som holdes indtil hesten reagerer som ønsket. Så snart den gør det, slipper du presset som belønning, hvorved den vil forstå, hvilken reaktion du ønskede af den.

    Du er altid velkommen til at sende en PB, hvis der er noget du er i tvivl om eller vil have svar på. Held og lykke til jer begge, og må I få et harmonisk og velfungerende samarbejde med tiden!



  • #224   20. dec 2013 Lidt for hårdhændet smiley
    Men nu spørger jeg lidt dumt og er klar over at jeg får hak, men hvad er foreskellen på at ride hesten når den er kommet et sted hen hvor den skal stå og når man skal til stævne et andet sted? der rider man jo stævnet og tager hjem igen?


  • #225   20. dec 2013 Er enig med dig i noget af det. En hest skal respektere sin rytter - Selvfølgelig skal den det! Men man skal som rytter også respektere sin hest... Og det lyder det ikke til at du har gjort. Sorry, men lad den lige falde til inden du begynder at smække løs på den.

    Jeg ser det som et samarbejde når man rider. Et samarbejde der skal fungere for begge parter. Ens hest bør være ens makker, sgu ikke ens slave!

    //Selina Amanda


  • #226   20. dec 2013 Helene og Bassen: Det er ikke alle heste som falder lige let til på nye steder. Ofte har de heste til stævnerne også skulle tilvænnes til at tage ud, fx lære at gå i trailer, og nogle "miljøtræner" også deres heste ved at møde op til stævner uden at deltage, eller melde sig til Kvajestævner hvor det KUN handler om at hesten skal vænne sig til miljøet og det ikke handler så meget om programmet som at gennemføre.

    Når man flytter en hest skal den jo også indgå i en ny flokstruktur, dette slipper den for på en stævneplads. Den har sin vante trailer og rum, som den kender og dufter af den.


  • #227   20. dec 2013 Ja okay, mange tak, Har nemlig spekuleret over det i noget tid smiley

  • #228   20. dec 2013 Bare for en god ordens skyld....jeg hverken slår eller sparker min hund - folk har bare nemmere ved at se, at det er forkert at slå og straffe dyr, når det er en hund der tales om...

    Men jeg håber, at TS bliver klogere med tiden.
    Man lærer ikke en hest at kende på "flere longeringer hos tidligere ejer", og måske med tiden lærer TS, at der altid er en grund til at en hest gør som den gør.
    Måske der med tiden også kommer noget erfaring omkring, at en hest kun kan det som den har lært (og man ved ikke, hvad en ny hest har lært!!)


  • #229   20. dec 2013
    På en stævneplads skal hesten ikke vænne sig til en ny flok - fx.


  • #230   20. dec 2013 Folk behandler måde børn og dyr som om de er lavet af glas. Det tror jeg simpelthen ikke der kommer noget godt ud af! Børn på 7-8 års alderen svarer voksne og andre fuldstændig latterligt igen og har ingen respekt. Derfor er det skam vigtigt at få den gensidige respekt. Hermed siger jeg ikke, at man skal bruge vold, overhovedet! Men man skal finde den grænse, hvor den modsatte forstår budskabet.
    Det samme vil jeg næsten våge at påstå gælder med heste. Man skal give den nogle rammer, så den har noget at forholde sig til, for de fleste heste gør ikke noget i ondskab, mest fordi de ikke aner hvor de skal sætte deres ben. Det er nok det der er sket for dig. Her er det vigtigt at være tålmodig og holde ved sine grænser! For hvis du ikke bryder dig om at den bukker, så selvom det ikke er gjort i ondskab, så skal den jo ikke gøre det. Så derfor vil jeg måske vælge at se om det bliver ved, om det er glæde, fordi den vil væk eller simpelthen fordi den har for meget energi (specielt her til vinter). Det kan nemt gå over hurtigt, når den falder til. Hvis den ikke gør det, så vil jeg synes du har gjort noget hen af det rigtigt. Rid frem! Rid dig ud af problemerne. Ikke voldsomt, men bare rid frem og vær kølig.
    Som skrevet før, så er gensidig respekt utrolig vigtigt, men det er endnu vigtigere at lære hinanden godt at kende. Så jeg ville se tiden lidt an og se hvordan han reagerer, når han er faldet til.

    Jeg har selv en hest, der stejlede da jeg fik hende hjem, men det gør hun ikke mere. Bare husk ikke at forlang for meget. Hele tiden se hvor meget du egentligt kan forlange, og så stop mens legen er god. Så ved du jo, hvad du har at arbejde med.

    Håber du kan bruge lidt af mit svar til noget smiley og selvom du sparkede den, så skal du tænke på, at hestene ikke mærker det så hårdt igen, og han sikkert ikke har taget nogen form for skade! smiley


  • #231   20. dec 2013 Johanne: Tak for hjælp! Skønt med en god tone, og tak fordi du gav dig tid til at skrive alt det! Kan være jeg sender en pb senere smiley

    Helene og Selinda - Tak for jeres inputs. smiley

    Siik: Det der er ganske enkelt ikke i orden. Jeg er gravid som 15 årig, kan ikke tåle narkose samt andre former for medicinske behandlinger pga. min sygdom, og står i den værste og sværeste situation i hele mit liv. Det er derfor temmelig sikkert, at jeg bliver nødt til at få barnet - da abort kan være livsfarligt for mig. De andre usympatiske og grimme kommentarer har jeg kunnet springe let hen over, men det dér vil jeg under ingen omstændigheder finde mig i. At skrive til mig, at jeg vil være en dårlig mor, når jeg står i mit livs krise og efter al sandsynlighed ikke har andre muligheder end at få barnet - og så på baggrund af, at jeg i afmagt har losset min hest bagi.. Det er at overskride en KÆMPE grænse for, hvad man kan tillade sig. Det er muligt at du har så ringe en forståelse for andre mennesker, at du end ikke magter at gennemtænke konsekvenserne af dine beskeder - men så må du pænt forlade det store internet et par år, til du er blevet moden nok til at forstå, hvordan dine kommentarer kan påvirke modtagerne.

    Din kommentar er noget af det mest sårende, nogen overhovedet kunne sige til mig lige nu - og det burde ærlig talt ikke være så dælens svært at regne ud, for et fornuftigt og normalt menneske smiley Skal jeg høre flere af sådanne modbydeligheder fra din kant, tvinges jeg til at smide dig ud af emnet.


  • #232   20. dec 2013 SiK: Det var måske liiidt over grænsen. Man kan godt have lidt situationsfornemmelse. Og du burde være gammel nok til at skelne mellem, hvad der er passende at skrive i sådanne et emne.

    Jeg tror hun har forstået at det hun gjorde ikke var i orden, der er jo ingen grund til at blive ved med at skrive grimme kommentarer? Kom med nogle råd hun kan bruge istedet! I sidder allesammen og spiller så skide hellige! Og ligeså snart der er en der kommer til at daske til sin hest, så farer i alle sammen op! Men i gør det jo ikke selv bedre? Kom med råd til hvad folk kan gøre fremover, istedet for at sidde og skrive de er dyremishandlerer!


  • #233   21. dec 2013 Anna Toft: Nu er det jo ikke ligefrem fordi TS bare lige har dasket til sin hest. Hun har sparket til den i afmagt, uden at have tænkt over hvilken konsekvens det kunne have udløst (At hesten lossede igen) og med den info at ts oveni er gravid, så tænker jeg bare, at man måske skulle tage og lade være med at arbejde med hesten hvis man skal udsætte sig selv og sit ufødte barn for fare, fordi man ikke kan styre sit temperament. Desuden har hun også planlagt at anvende spore, for at få hesten frem, og imo faktisk misbrugt dem på sin hest. Det er ikke handlinger, som tyder på at man lige kommer til... Det er handlinger der tyder på, at man planlægger at påføre sin hest ubehageligheder og smerter for at få sin vilje, og det er nok mest her folk stejler.

    Ts, godt nok er du moden idet du skriver, men meget tyder også på, at du ikke er gammel nok til at tænke fremad over de konsekvenser, som kommer af dine handlinger. Det synes jeg er uhensigtsmæssigt, især når du åbenbart er gravid. Jeg synes også du stejler lige vel meget i din seneste kommentar. Hvordan i alverden skal folk kunne tænke sig til at en 15 årig er gravid når de skriver? Også selvom det er dumt skrevet. De fleste sidesætter jo det at opdrage på en hest med det at opdrage på et barn, for et barn skal jo også lære at kravle og gå før det kan løbe. Det samme med hesten. Når du så så hurtigt tyer til vold i din opdragelse af din nuværende hest, kan man jo ikke lade være med at drage paraleller.


  • #234   21. dec 2013 Flot skrevet Sabina.

    Det er nu engang sådan, at uanset om man er - dreng/pige - tyk/tynd - Smuk/grim - Rask/syg - Gravid eller hvad, så er det kun en meget dårlig undskyldning for at behandle dyr forkert.
    Jeg har det heldigvis på en anden måde. Når jeg har en dårlig dag, så er det netop SKØNT, at gå ud til hestene. De er stadig søde og har lyst til nusning og en tur i round pen. Så her hjælper den meget på en dårlig dag.


  • #236   21. dec 2013 Birkelund:
    Dømmende?? Der er du vist ikke den rette til, at komme med den kommentar.
    Du har også ubegrundede beskyldninger som argumentation, hvilket bestemt heller ikke gavner en debat.

    Dømmende er hvis man slår alle over en kam(som din kommentar: "Hold op hvor er folk dømmende! I synes ikke det er i orden at dømme andre, men gør det lystigt selv!"), men har man en begrundelse, så er det en debat.
    Prøv nu at få debatten op, hvor den kan bruges til noget


  • #237   21. dec 2013 TS kan sagtens se hun har lavet en fejl! Hjælp hende dog videre i steder for at minde hende om, hvor "forfærdelig" hendes handling er og hvor "uansvarlig" hun har været. Det kan hun ikke bruge til noget.

  • #238   21. dec 2013 Koor.
    Det kunne jo være, at andre, der læser dette fik nogle tanker og fremover behandlede deres dyr anderledes.
    Bare en teori og du skrev selv, at vi behandler dyr og børn som glas, så det er vel i orden, at glasset bliver hærdet.....


  • #239   21. dec 2013 Sabina:

    Siik skrev bevidst sin kommentar omkring barnet, fordi hun netop havde fulgt med i mit andet emne om min graviditet. Det var dermed ikke bare en tilfældighed, at hendes kommentar og min graviditet lige passede sammen - for nej, selvfølgelig forventer jeg da ikke, at man kan tænke sig til at en 15 årig pige er gravid. Men når man ved det, og ligeledes ved jeg lider af en alvorlig sygdom som umuliggør abort, så mener jeg man må spare sig for en sådan kommentar - især i betragtning af, at hun intet konstruktivt havde at tilføje. Kun en giftig kommentar om min graviditet, som jeg ærligt må indrømme, at jeg har ualmindelig svært ved at se, hvad jeg skal bruge til. Hvis du mener, det er nærtagende og forkert af mig at påpege, at en sådan kommentar overskrider min grænse - så tør jeg da slet ikke tænke på, hvad du må mene om de resterende indlæg i denne debat, hvor grimme gloser kappes med ubrugelige beskyldninger. smiley

    At drage paraleller imellem, at jeg en enkel gang med foden har losset til en hest, som stejlede i mit nærvær - vel og mærke som udfald af lige dele frustration og dårlig rideskoleundervisning - og så at jeg vil være en dårlig mor for et barn, er helt ude i hampen og ikke et grundlag, der på nogen måde kan sammenlignes på. Især ikke efter, at jeg oven i købet har taget alle råd til mig, og arbejdet markant med min indstilling til heste og træning efter dette forum. Jeg ville være glad, hvis folk ville holde denne debat omkring hestetræning, og undlade at trække min graviditet ind over. God dag til dig smiley

    Mustang: Du har tydeligvis ikke forstået noget som helst af mine indlæg, hvis du tror jeg bruger min graviditet som undskyldning for at have losset til min hest - disse ting har så absolut intet med hinanden at gøre. Det eneste jeg begrunder med min graviditet, er at jeg pt. ikke er særlig begejstret for ubrugelige og spydige kommentarer om hvor dårlig en mor, jeg vil være. smiley


  • #240   21. dec 2013 Så kan vedkommende, der får idéer, læse videre og se andre måder at løse problemet på. Alle har forskellige måder at løse disse problemer på, og der vil give et bredere og mere nuanceret billede af problemløsning, hvis vi alle kommer med et bud i stedet for at hakke ned på Signe. Hun er super god til at lukke alle de dumme kommentarer ude, og kun taget det konstruktive til sig. Netop derfor kan vi lige så godt hjælpe med de erfaringer vi andre hr gjort os, og måske lære noget af hinanden smiley

  • #241   21. dec 2013 TS: jeg må indrømme at jeg da jeg først læste dit indlæg var meget forfærdet over hvor lidt du lød til at vide om hvordan man burde behandle en hest. Det med at du var voldelig overfor hesten er til at synke selvom du lyder til at have en strengere tilgang til hesteopdragelse en jeg nogensinde vil har haft.
    det er nødvendigt at kunne vise hesten sine grænser og jeg dasker skam også til mine heste hvis de gør noget som kan udvikle sig som noget farligt. Men hvis jeg på et tidspunkt kommer til at lade min frustration gå ud over min hest så gør jeg hvad jeg kan for at hesten alligevel skal ende med en god oplevelse, jeg kunne ALDRIG finde på at skrive om det da jeg da vil skamme mig over det. Så det at du nu sidder og skriver om det som en succes det er det der overasker mig, men det viser jo også at du ikke gjorde det af dårlig mening, men på grund af mangel på viden om hestene. Derfor synes jeg det er sygeligt at folk skriver sådan nogle hårde og dømmende kommentare herinde og det overasker mig hvergang. specielt når folk begynder at samligne det med at have børn. Man elsker og har en helt anden tilgang til et barn en en hest, og ingen kan da sige hvorvidt du bliver en god mor eller ej udfra et eneste emne om fucking heste..


  • #242   21. dec 2013 Sabina:
    Det ved jeg udemærket godt. Jeg har sjovt nok læst hendes emne. Derfor mener jeg stadig ikke man skal blive ved med at kører i det! I pisker en stemning op, og gør hele situationen meget værre end den egentligt er! Hun har indset hun har gjort noget der var forkert, og slet ikke var i orden! Når hun nu har indset det, synes jeg det er så forkert af jer andre at kalde hende div. Ord. Skriv dog i stedet noget kritik og råd, som hun kan lære noget af og som hun kan bruge. Generelt noget hun kan lære af, som kan forebygge en lignende situation, da det jo er synd for både hest og ejer.


  • #243   21. dec 2013 Beklager mit lidt hårde indlæg før. Bliver simpelthen bare så sur når jeg læser det her, og så bagefter dit andet indlæg.
    Mja.. Jeg kunne sikkert også komme med en masse fine ord om hvordan du kunne gøre dig bedre som rytter (eller menneske?) men synes du har fået rigeligt med indlæg om hvordan du skal gøre, og ikke gøre.

    Held og lykke


  • #244   21. dec 2013 Anna toft: Jeg synes ikke mit indlæg ikke bidrager til situationen. Jeg kan godt forstå man kan blive frustreret og handle i afmagt, men så siger jeg jo netop også, at man ikke bør arbejde med hesten. Hvis jeg kan mærke i min krop, at jeg har en dårlig dag, jamen så sætter jeg mig ikke for at forsøge at lære fra mig til min hest, fordi jeg ved der ikke kommer noget konstruktivt ud af det.

    Nu kom der jo så noget nyt på banen, at ts er gravid. Det tilføjer, om man ønsker det eller ej, et andet aspekt på træningen. Ikke nok med at 15 årige imo ikke er i en alder hvor man altid er i stand til at tænke fremad og beregne konsekvensen af ens handlinger, burde man ikke i afmagt stille sig i en uhensigtsmæssig situation, som kan ende i at pigen får et spark i maven.

    Desuden er det svært ikke at "køre" i emnet. Det er ts som selv fremlægger "casen" der jo er fokus i debatten.

    Ts: Jeg giver dig fuldstændigt ret i, at personen ikke burde anvende din graviditet imod dig. Det er bestemt ikke fair og jeg anser dig heller ikke som nærtagende.
    Derimod synes jeg stadigvæk ikke det er fair at sparke til hesten eller på anden måde handle i afmagt. Om du bruger din fod, din pisk, din hånd whatever. Det kunne have endt rigtig galt. At du gør det fordi hesten stejler beretter din historie heller ikke noget om:

    "Jeg longerede ham den aften jeg fik ham hjem, og han sked højt og flot på alle mine signaler. Til sidst blev jeg nødt til at sparke ham så hårdt i røven, og så kan det ellers være han kom af sted! "

    JEG og sikkert også en del andre læser det som: Hesten står stille og reagerer ikke på at jeg driver ham ud på volten, så nu får han et spark for JEG er førerhesten og sådan gør de også på folden.

    Jeg synes ikke du er en dårlig person. Det kender jeg dig ikke godt nok til at vurdere, men jeg kan nu alligevel (som sygeplejerske) ikke lade være med at tænke på, at du er et barn som skal tage sig af et barn. Og du er som barn endnu ikke færdig med at lære af dine handlinger. Du er sikkert møgfrustreret og et sted i dit liv, du endnu ikke burde være, da du ikke engang er færdig med at vokse.
    Det retfærdiggører dog ikke at der handles som du fortæller, og det er da bestemt dejligt at se, at du læser kommentarerne og reflekterer over det.

    Hvis jeg var dig ville jeg helt sikkert alliere mig med en part, fx en ældre mere erfaren hesteperson. Du kommer alligevel til at få brug for hjælp hvis du har planer om at beholde din pony til efter du har født. Og så ville jeg få mig en god underviser, én som også vil kunne hjælpe dig med at arbejde med ponyen fra jorden, og hjælpe ponyen med at lære dig hvad den mener smiley


  • #245   21. dec 2013 Hej alle hesteelskere smiley

    Kan tydeligt se at mange er imod din måde at sætte ham på plads på...
    Det må jeg sige at jeg ikke er helt enig i...
    For det første kan jeg forstille mig at det måske kan læses grovere end det egentlig er smiley
    Men så tænker jeg så også, at han har været rideskolehest... Og dermed kan det jo være, at han teer sig sådan fordi han er vant til, at kunne få kontrollen over børnene der red ham!
    Som du selv skrev er det jo nogle meget store og tunge dyr vi har med at gøre, og utrolig stærke er de jo også!
    Jeg synes bestemt du skal sætte ham på plads! Det med sporene... Ja det kan vel diskuteres smiley jeg bruger dem sjældent selv, men det kan være nødvendigt.
    Og igen så ved vi jo ikke hvor hårdt det egentlig har været.
    Når jeg bruger sporer, så kan hesten bestemt mærke det, men ikke så det gør direkte ondt. Hesten skal kunne mærke at rytter mener det!

    Min datter har selv part på en ret strid pony. Hun er selv af den opfattelse at man ikke skal være hård, med det resultat at ponyen ikke har respekt for hende.
    Ponyen gider ikke træning i hverken ridehus eller på bane. Hun styrer direkte mod udgangen og hun trækker hovedet nedad og fra side til side, så min datter mister grebet i tøjlerne (eller bliver revet godt i fingre og hænder)
    Både ejeren, diverse andre ryttere på gården og jeg selv har sagt at hun skal sparke til hende, bruge pisken og trække i tøjlerne en tøjle af gangen, så ponyen får rettet hovedet op igen.
    Problemet her er så bare, at min datter ikke kan få sig selv til at gøre det. Hun synes det er synd for ponyen.
    Vil lige sige, at når det drejer sig om terrænridning, så er det den sødeste pony vi har med at gøre smiley
    Vi er så begyndt at arbejde med hende på en anden måde i ridehus som hjælper. Hun teer sig sådan fordi hun keder sig. Men i sidste ende skal det jo være rytteren, der bestemmer træningen og ikke hesten.
    Hvis man ikke viser hesten hvem der bestemmer, så tager den over i stedet!
    Selvfølgelig er ros og påskønnelse det vigtigste! smiley men man kan jo ikke rose før hesten reagerer korrekt på ens signaler smiley

    Undskyld min roman og håber da I læser den alligevel smiley


  • #246   21. dec 2013 Hej igen igen.
    Har lige læst mig til at du er 15 år og gravid...
    Det kan jeg så forstå at nogen har en mening om.
    Og her vil jeg bare sige... Jeg eller nogen andre herinde kender jo bestemt ikke historien... Andet end at abort er udelukket for din egen sikkerhed og sådan er det jo engang for nogen mennesker.
    Håber du glæder dig til den lille kommer og siger derfor tillykke smiley

    Udover det, så har det jo intet med dette indlæg at gøre.

    Har selv to dejlige unger og har en sygdom, der meget sandsynligt ender med at sætte mig i kørestol.
    Med det vil jeg bare sige, at jeg kender alt til at andre har en mening om hvordan jeg skal gøre og faktisk også hvordan jeg skal leve mit liv!

    Jeg synes du skal gøre, hvad du finder rigtigt og tage imod råd du føler du kan bruge smiley


  • #247   21. dec 2013 Tillykke med graviditeten.. Du er meget ung, men dog absolut ikke et barn længere.. Du har den rigtige tilgang til mange ting, og en overordnet fornuftig sans.. G er sikkert et fantastisk menneske, virkelig rummelig.. Jeg tror du bliver en fantastisk mor.

    At folk dømmer dig for en kort historie hvor man får meget lidt ud af hvad der foregik, hvem du er og så videre.. Ja det er sku noget du skal skide højt og flot på.

    Til de der er både bedrevidende og forfærdelig dømmende og konkluderende.... Jeg synes personligt at i burde få et spark i røven til at vågne op på. Så behandl dog pigen ordentligt og respekter at nogle gør tingene anderledes end jer snæversynede mennesker som kun mener der er en måde. At drage det ind at hun er gravid er yderst usmageligt og jeg håber de få personer der har gjort det har en virkelig dårlig smag i munden. Føj!


  • #248   21. dec 2013 Der skulle stå at du virker til at være smiley

  • #249   22. dec 2013 Sådan var min pony også i starten! Hun stejlede hele tiden og ville slet ikke snakke men noget og var meget sky!
    Men man er bare lige nød til at give hesten en chance for at falde til. Forstil dig at komme væk fra din mor og hen til en du slet ikke kender. Du aner ikke hvor du er eller hvad der sker. Bare lad hesten falde til og bare hyg og strigl om den og så begyndt at gå en tur med den så den vender sig til dig og stede før du sætte dig op på den.
    Min hest er den mest rolige børne pony i dag som alle kan sætte sig op og ride men før var også helt vil tosset! smiley


  • #250   24. dec 2013 Lad da lige hesten falde til!

  • #251   24. dec 2013 TS har taget imod råd og gjort forbedringer allerede.. hun skammer sig over behandlingen af hesten så der er ingen grund til at køre mere på hende. smiley

  • #252   24. dec 2013 Hvis hun ikke kan klare mere, så må hun slette debatten.
    Sofie har vel ret til at skrive også.

    Folk er vel ikke underlagt censur eller er det en hønsegårdsdebat med ene rygklappere, der søges??


  • #253   24. dec 2013 Mustang

    Køl ned.. der er ikke nogle rygklappere her ud over dem der har ment at TS handlede rigtigt..
    Der er jo ingen grund til at gnide salt i såret. smiley


  • #254   25. dec 2013 Øv, stakkels hest siger jeg bare. Er du godt klar over, at hesten er et spejl af sin rytter?

    Hvor er jeg dog bare glad for, at jeg har den overbevisning af heste ikke er dumme og onde (blot fustreret, forvirret eller bange). Jeg er ikke en dygtig rytter, men jeg har da ikke brug for at sparke mine heste med sporer.


  • #256   28. dec 2013 Trine...der vil altid være en grund til, at den bukker.

  • #258   28. dec 2013 Puha det var en lang tråd at komme igennem...
    Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal mene her, selve det TS skrev i starten gjorde mig så sur at jeg kunne have skrevet en sviner stor nok til at få mig udelukket fra HG. Men at TS kan komme over alle de andre svinere hun har fået, og ikke er blevet tøse sur, men har taget rådene til sig har jeg respekt for, dog syntes jeg det lyder lidt 'kæledægge' agtigt, at TS pludselig bliver ydmyg og taler folk efter munden, slikker røv kan man nærmest sige (lidt i stil med noget man har set før herinde..)
    Skal lige siges at jeg ikke mener det hårdt TS, der findes bare ikke lige andre vendinger for det jeg prøver at sige smiley


Kommentér på:
Sætte hesten på plads!

Annonce