{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rygmuskler
  • #1   9. jul 2014 Longere med en gammel dags chambon. Den får hesten til at søge frem og ned, uden tvang og hårde ryk i munden, og derved at løfte ryggen.

  • #2   9. jul 2014
    Frem og ned, både fra ryggen og jorden. Samt gå ture.


  • #4   9. jul 2014
    Fra lansemærket til ryg skulle der gerne være en glidende overgang, blød bue.
    Ikke en brat overgang, stejl markering, det tyder netop på manglende rygmuskler.


  • #5   9. jul 2014 Tak for svar. smiley

  • #6   10. jul 2014 longering er godt. men personligt ville jeg bruge en Pessoa og ikke Chambon.

    en chambon skaber nogle forkerte muskler i nakke og ryg, hvis hesten går og stritter lidt imod og presser op mod chambonen, ligesom hvis du holder en hånd i nakke og presser opad...

    Pessoaen holder ikke hovedet, hvis man stiller den rigtigt, og får hesten til at træde bagbenene ind under sig.

    du kan også longere uden noget.. og så bare drive lige så stille på så hesten strækker sin hals ned til jorden, og ved du samtidig får den til at gå frem træder den ind under sig, og så får den løftet ryggen op. og får trænet de rigtige muskler. denne måde sikre du ikke at belaste hesten for meget, og det går frem ad langsommere end de andre metoder, men sikkert smiley
    det kræver dog noget tålmodighed, især med heste der helst vil ha næses i sky..

    vil mest anbefale den sidste måde, ellers Pessoa, men fraråder chambon


  • #7   10. jul 2014 den stejle markering i ryggen, ses mest ved heste der bliver redet forkert! fordi de bare bliver redet på forparten, og ikke løfter ryggen.

    når man ser en ride og kigger lige bag sadlen skal ryggen helst være lige eller i en blød bue, går den op i en spids, er det fordi ryggen er sænket, og den dermed ikke bliver redet korrekt..

    når hesten bare står normalt vil der ikke være en skab spidst på lænden, da den kun er der når de sænker ryggen, falder på for parten, og skyder lænden og benene ud ad og ikke ind under sig


  • #8   10. jul 2014 Jeg vil anbefale en kapsun, den lægger ikke kun rygmuskler i hesten, men muskler generelt over hele hesten, hvis den bliver brugt korrekt. Samt vil hesten blive rettet op og gå lige på sporet.

  • #9   10. jul 2014 Tempo skift, overgange (fra skridt til trav), gå ture (helst i bakkede områder), bom træning (både med og uden longe) smiley det er noget af det jeg har gjort med min hest, og det har hjulpet rigtig meget smiley

  • #11   10. jul 2014 To ord: Frem og ned!

    Det er ligemeget om det er under rytter eller fra jorden.

    Under rytter gælder det bare om at hesten får strukket hals, nakke og ryg ved at den søger ned og går lang men stadig igennem i hals og nakke.

    Eller rid op ad bakker mens din hest søger ned og suger på biddet. Så kan du mærke hvordan ryggen bliver rund smiley

    Fra jorden Kan du longere hvor det gælder om at hesten går laangsomt og med mulen nede ved jorden, hvor den bare slapper af og svinger med. Div. hjælpemidler blander jeg mig ikke i da jeg ikke altid kan se ideen i dem. Jeg longere med Kapsun og intet andet. Og med min pony er der inegn problemer.

    Dertil vil jeg sige at man ikke altid skal vælge den hurtigste vej i hestesporten, men beslutte sig for at tid nogle gange er det vigtigste redskab for at få en balanceret hest smiley


  • #12   10. jul 2014 Rundinger og versader smiley Masser af dem. Du kan evt finde inspiration i den akademiske verden, hvor vi går meget op i det.
    Derudover BOMME! Masser af bomme!
    Frem og ned uanset hvad og hvilken gangart (men start i skridt, til den kan gå selv uden din hjælp i lang tid)
    Jeg er IKKE tilhænger af hverken chambon (fast eller ej), pessoa eller hvad man nu ellers kan finde på. Går hesten uhensigtsmæssigt, er der noget der forhindrer den i at gå rigtigt. Den kan være låst eller have dårlig balance (for lille volte eller for højt tempo - longeringsmæssigt).
    Start med at lær den at sænke hovedet for tryk. Gå så med den og bed den runde sig om dig, mens du prikker den bag skulderen, hvor gjorden skal være. Kan den runde sig fint nu, så bed den samtidig sænke hovedet, som du lærte den først - men kun når den kan runde sig. Aldrig lær den en ny ting og samtidig bed den putte en vant ting på. Små skridt, små krav. Det er en hård ting for hesten, tro det eller ej. Tag det derfor i intervaller med mange pauser. Før eller senere kan den gøre det i længere tid ad gangen og får flere muskler til det smiley
    Lige så stille øger du afstanden mellem jer, og den skulle nu gerne runde sig og søge ned på volte.
    Gør det i langsomt tempo! Så snart den sætter tempoet op, kommer den lettere i ubalance, og bruger sig dermed forkert.
    Du kan evt finde inspiration i min video: http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/339098-cordeo_og_liberty_traening
    Aldrig tving den til en holdning, den ikke er klar til.
    Så husk: går den uhensigtsmæssigt, så er det fordi:
    • den har en låsning eller anden fysisk begrænsing (kiropraktor/osteopat/fysioterapeut)
    • for højt tempo (sænk tempoet)
    • for lille volte (gør volten større)
    • den har ikke lært andet (lær den at runde sig om dig og sænk hovedet. Øg afstanden mellem jer)

    Derudover er en kapsun en fantastisk hjælp til at få den til at runde sig og bruge sig rigtigt smiley


  • #13   12. jul 2014 Der er står forskel på en gammeldags chambon , eller en alm chambon! -Jeg stor tilhængere af den gammeldags, Og kunne aldrig finde på at bruge en alm.
    Pessoa bryder jeg mig heller ikke om, da hesten ikke får 'fred' i munden, og ofte kommer til at bruge bagbene dårligt, da de ikke kan træde ordentlig igennem.


  • #14   12. jul 2014
    Eller også kan hesten bare været højt stillet, have stor underhals og gået med hovedet i vejret i lang lang tid og derfor vænnet hele kroppen til og gå sådan ;o).

    Men ja, der er netop kæmpe stor forskel på hvordan an klassisk/fast chambon og elastik chambon virker.


  • #15   12. jul 2014 #14: var det en kommentar til mit indlæg, eller? smiley Mit hoved er nemlig lidt træt i dag.

  • #16   13. jul 2014 hejsa der kan være mange årsager til at hesten mangler rygmuskler, god fodring er vigtigt, gode hove er meget vigtigt, er forhovene snævre bagtil bliver hesten let lidt øm og aflaster ved at have forbenen længere bagud under maven og det påvirker overlinjen MEGET negativt.
    en god rutine hvor man jævnligt laver reflexøvelser så ryggen får øget sin bevægelighed og smidighed er en kæmpe hjælp.
    alsidig træning er vigtig, og at have det rette tempo betyer meget, går den for langsomt så bliver bevægelsen for u dynamisk og musklerne i kroppen bliver aktiveret for lidt, går den for stærkt så bliver bevægelsen for spændt og energi overførslen igennem kroppen op gennem bagbenene til ryggen bliver ikke optimal.

    jeg er personligt ikke til hjælpe tøjler, men vælger du at bruge den så se efter at hesten kan få næsen frem foran lod ikke kun i lod, og må aldrig blive tung og "hænge" med hoved og hals, når den gør det så bruger den kun ligamenterne i overlinjen til at bære sig med, men musklerne er ikke aktive,, målet er at skabe et aktivt stræk hvor hesten BÆRE sit hoved og sin hals med rejst ryg via musklerne i halsens base og ryggen.
    ture i naturen er også til stor gavn HVIS den er så lydig og rolig at du kan give den lange tøjler og opmundre den til at træde igennem, især i skridt,,, skridt er en fantastik gangart til at opbygge muskulartur og fremme en god rolig dynamisk bevægelse i hesten. gå ture er også godt.

    heste der mangler muskler i ryggen har ofte en general forstyrelse i det biomakaniske system, om de er i trning eller ej bør de have en ok overlinje, for den måde de går på hele døgnet er det der har den største faktor for muskulaturens opbygning


  • #17   13. jul 2014
    Det var det ja ;o)


  • #18   13. jul 2014 Okay smiley
    Hvis hesten er højt stillet, har stor underhals og har vænnet sig til at gå "forkert", så ville jeg gå til min mulighed nr 4: "den har ikke lært andet (lær den at runde sig om dig og sænk hovedet. Øh afstanden mellem jer)" smiley

    Jeg ville aldrig give den 'dims' (det er ikke en fornærmelse - bare mit udtryk) på, der fastholder den i en "unaturlig" position, for så har den ikke mulighed for at sige fra, hvilket kan medføre til muskelskader og evt nyreslag som følge af overanstrengelse i de svage muskler.


  • #19   13. jul 2014
    Det blev afprøvet - det duede ikke :o).

    Post iøvrigt gerne de undersøgelser du har der understreger nyreslag og muskelskader. Hun går iøvrigt ikke spor unaturligt med den på - det er pointen med at jeg kun bryder mig om en fast chambon, at hesten kan søge frem og ned.

    http://www.fynshestefys.dk/pdf/fynshestefys-gamchambon.pdf


  • #20   13. jul 2014 Hvordan kan det være, det ikke duede, hvis jeg må spørge? smiley Det tog også "kun" 2 år for Pride at lære... Hun kunne dog overhoved ikke longeres, så de dårlige minder skulle lige pilles ud og nye installeres - ekstra tid.
    At bøje og runde mm i longe har vel taget lidt over et halvt år, mener jeg nok? smiley

    Det står i det nyeste "Hestemagasinet" - skrevet af en dyrlæge.
    Nej nej, jeg mener ikke det er en unaturlig position, overhoved smiley Jeg har set hvilken position den får hesten i, og det er en fin position. Jeg mener bare unaturlig i forhold til, hvad hesten plejer at bevæge sig i smiley
    Men den kan ikke sige fra.


  • #21   13. jul 2014
    Unaturligt fordi hesten før gik med hovedet i vejret? Så er det jo også unaturligt at lære den og tage hovedet ned med kapsun hvis den gik med hovedet op før ;o).

    Hesten kan så men godt slå fra, den kan sagtens gå og spænde imod - der vil så bare ligge et pres på nakken.

    Jeg har også indstillet min så hun kan slå fra til en vis grad. Hvis hun skulle ha' lov til at slå fra så havde hun gjort det hele tiden.

    Det virkede netop ikke med kapsun i starten, fordi hun bare slog fra - hun lærte ikke at man godt kan slappe af, at få musklerne ti ldet andet hvis hun bare kunne slå fra, at slippe spændningerne.


  • #22   13. jul 2014 Ja, så er det også unaturligt for den at tage hovedet ned. Pointen er, at den ikke er vant til det, men det er godt for den - til en vis grad. Så snart det svider i musklerne, skal den have lov til at restaurere - ellers er vi tilbage til snak om skader og nyreslag.

    At ligge et pres i nakken er ikke behageligt for den, så den vil gerne slippe for det pres. Ja. Så tage den hovedet ned og bruger sig korrekt. Men i starten kan de det slet ikke mere end en halv volte ad gangen, og det tvinger en gammeldags chambon den til. Enten får den ondt i nakken og de forkerte muskler af at spænde imod - ellers får den ondt i de svage muskler af at bruge sig rigtigt.
    Man kan selvfølgelig tage den af for hver hele eller halve volte, for at lade den få en pause, men det gider de færreste, fordi NU skal den bare lære det og det andet er for besværligt.
    Derfor går jeg ikke med til hjælpetøjler, da de færreste tager dem af efter så kort tid og giver dem en pause.

    Bare fordi kapsunen er på, betyder det ikke at den automatisk går rigtigt. Den skal lige lære hvordan og hvorledes tæt på en med et signal i starten. Det signal bliver så hele tiden brugt, men nu er hesten bare længere væk fra en.
    Det hele handler jo bare om positiv og negativ forstærkning - som jeg er sikker på, du kender til - når man vil indlære noget. Bare man giver efter og evt også roser med en godbid eller nus. Chambonen giver jo også efter med presset i nakken, så det kan hånden også i kapsunen smiley


  • #23   13. jul 2014
    Ja, det er negativ forstærkning det den laver :o).

    Jeg ser om jeg kan finde artikelen i magasinet hest, er det det nummer i den her måned?

    Oplevede faktisk at hun strak hovedet langt ned, længere end hun behøvede for at slippe for presset og slap spændningerne. Men hvor jeg så også lod hende sætte i skridt også hvis hun ville fordi det var hårdt.

    Men ved du hvad? ;o). Dyret kan så men søge ned i kapsun nu og kunne efter to gange i en fast chambon. Om end jeg stadig ind imellem kan finde på at ligge den på, da der er lang vej endnu.


  • #24   13. jul 2014 Ja, det er fra den her måned. Skal lige tjekke igen, når jeg er hjemme smiley

    Fedt du ikke behøver den så ofte mere smiley Jeg ville dog bare have foretrækker kapsunen selv, og så have lært den først at sænke hovedet (fordi med kapsunen kommer presset mest på næseryggen, når man trækker ned) og være god til at give efter, så den lærte det lige så hurtigt i kapsun som i chambon smiley


  • #25   13. jul 2014
    Igen, jeg forsøgte med kapsun først.


  • #26   13. jul 2014 Det er fra den her måned.

    Hvor lang tid prøvede du at lære hende det? Var du god til at give efter og rose? Og trænede du én ting ad gangen (fx kun at få hovedet ned og ikke få hovedet ned, bøje og gå samtidig)


  • #27   13. jul 2014
    Hesten havde en stram overlinje og kæmpe underhals - jeg kunne ikke bruge flere uger på og lære hende det :o). Så bygger hesten bare mere underhals på det, flere spændninger.

    Og ja, jeg startede i stilstand med og stå og lære hende pres, så gå med også længere væk.

    Jeg er ekspert i at give efter hvis jeg selv skal sige det ;o). Vi er vist bare enige om at være uenige. Jeg ser ikke en fast chambon som noget slemt hvis man har en hest med fx baggrunden som min og andre alternativer er afprøvet.


  • #28   13. jul 2014 Det kan vi godt blive enige om - at være uenige smiley

    Vores heste er nu slet ikke så forskellige endda. Og slet ikke bygning/baggrundsmæssigt.
    Min havde også en kæmpe underhals og vendte helt forkert.
    Den bygger da ikke flere forkerte muskler af at lære den en god ting over længere tid? For det du lærer den er jo ikke noget der ligefrem styrker de forkerte - tværtimod ville jeg mene, at hvis den vælger at gå imod chambonen får den styrket underhalsen mere end den plejede, fordi den faktisk havde et tryk at skulle gå imod. Nu valgte din hest så bare ikke at protestere, og det er jo meget godt smiley

    Faktisk mener jeg vi startede samme sted og endte samme sted. Vi tog bare forskellige veje - og man kan jo altid mene ens egen vej er bedst smiley

    Jeg vil ikke begynde at remse fordele og ulemper op ved begge metoder, det har jeg vist gjort nok. Så man kan vel bare læse hinandens indlæg grundigt igen, hvis man har lyst til det smiley


  • #29   14. jul 2014 problemet med inspændings tøjle af forskellig art er at den via negativ forstærkning lære hesten at den ikke må slå fra.
    at hesten slåer fra er aldrig en fejl i sig selv, men et symptom på spænding, og ved at lære hesten at den ikke må slå fra, så fjerne man en mulighed for at vurdere bevægelsens kvalitet. det samme gælder i ridning..
    har heldigvis aldrig stået i en situartion hvor ro og ros ikke har kunne lære de forskellige heste at gå med lavt hoved i grime eller kapsun smiley

    det svare til en hovedpine pille, du fjerne smerten men ikke årsagen


  • #30   14. jul 2014
    Det gør man også med en kapsun, det er også negativ forstærkning hvor man giver hesten signal til at gå ned med hovedet når den slår fra :o).

    Min slår nu gerne fra i ridning og under longering, oplever ingen problemer der :o)


  • #31   14. jul 2014 ja men med kapsunen bestemmer man selv hvor meget man vil indvirke smiley min egen har lært signal til at sænke hovedet men jeg bruger det ikke i stedet sørger jeg for at hun er rolig og tryg så går hun rigtigt af sig selv,, det samme gælder når jeg løs longere

  • #32   14. jul 2014
    Hvis det bare var så enkelt med Fleur eller fx en frieser eller anden højtstillede underhals dyr smiley


  • #33   15. jul 2014 Har trænet frisere med succes . Og i vinters en kæmpe giraf en en hest efter kort tid var hovedet ikke i skyerne mere

Kommentér på:
Rygmuskler

Annonce