{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
771 visninger | Oprettet:

Unghest - vægt på bagpart. {{forumTopicSubject}}

Jeg er så småt begyndt tilridningen på min unghest, hun fyldte 3 sidste måned. Hun bliver pt redet i rebgrime og ride on pad eller sadel.
Hun gør som så mange andre ungheste, nemlig lægger sig på forparten. Hun går med hovedet sådan rimelig godt i skridt, i trav holder hun hovedet en del højere.

Nogle gode råd til hvornår jeg hjælper hende på vej til at få brugt bagparten? Er godt klar over hun stadig er ung, men vi kan ligeså godt starte ud helt stille og roligt. Hvad ville i gør?

Vil lytte til alle jeres forskellige råd. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest - vægt på bagpart.
  • #1   6. maj 2015 Roligt, stabilt tempo og så ville jeg komme op i let sæde for at aflaste ryggen så hun får mulighed for at løfte ryggen og får plads til at træde godt ind under sig smiley Hvis hun går stabilt i trav i longe vil hun formodentligt hurtig får bedre balance så hun kan søge frem. Jeg tænker også at det er en god ide at skridte over bomme og evt bringe noget propriotræning ind i ridningen smiley

  • #2   6. maj 2015 Straightness Training smiley Det har hjulpet med at aktivere bagbenene på min ældre pony, så de får mærket efter i kroppen og får lagt vægten ind på det ene bagben også efterfølgende det andet smiley

  • #3   7. maj 2015 Jeg er faktisk allerede ved at samle materialer ind ti proprio træning, så vi kan få prøvet det af og få arbejdet med hele hendes krop. Bomme bruge vi også. smiley

    Hun er rimelig stabil i longen, vi arbejder pt med at hun skal runde sig noget mere da hun godt kan kaste med udvendig skulder lidt.

    Straightness Training, der følger jeg Marijke de jong på facebook. Men forstår ikke helt teorien endnu, da det kun køre på engelsk. Jeg har brug for materiale på dansk når jeg bevæger mig ud på ny område smiley Men vil undersøge det nærmere.

    Andre bud?


  • #4   7. maj 2015 Er du medlem af gruppen på FB? smiley det kunne være nogle af dem derinde kunne hjælpe med at finde materiale på dansk (:

  • #5   7. maj 2015 Nej vidste ikke der var en gruppe med det. Det vil jeg lige prøve at kigge på smiley

  • #6   7. maj 2015 og så måske lidt skørt spørgsmål. Men med unghest, hvordan vil i lære det at søge ned? Min egen tanke har været skridt og trav i roligt temp over bomme?
    Der skal lige lidt mere tanke i del hele med en unghest smiley


  • #7   7. maj 2015 Lærer den at sænke hovedet på kommando først ^^'
    Min er godt nok ikke unghest, men det er sådan jeg træner.


  • #8   7. maj 2015 De lærer selv at sænke hovedet, det kommer som en naturlig del når de bruger sig korrekt og i korrekt tempo.... Bagpart aktiveres godt med overgange og temposkift, bakker og bomme... Især galopnspring fra skridt er noget der styrker bagparten...
    Det er ikke så vigtigt at de "sænker hovedet", men at de svinger igennem kroppen, er taktfaste og bruger deres krop korrekt... Et godt eksempel er min på billedet, han søger ikke frem og ned her, men er afslappet, taktfast, kipper i bækkenet, suger brystben op og er ærligt igennem sin krop, samt underhalsen er slap...


    profilbillede
  • #9   7. maj 2015 Kan kun sige, tilbage, tilbage, tilbage. Jo mere du konsekvent sidder godt tilbagelænet (her mener jeg ikke overdrevet, men altså at du absolut ikke falder frem med overkroppen), jo mere vil vægten komme bagfra på hesten; og du vil opleve helt naturligt vil unghesten træde mere ind under sig selv og bruge ryg og bagpart mere.
    Du vil nok også i starten opleve at unghesten bare går mere frem, men det gør intet, det vil være primært fordi den lige skal lære at holde balancen; og det er altid nemmere for en hest i højere fart.
    Gradvist (efter uddannelse) kan du korte hende lidt ned, for tøjle - men primært dine knæ, så vil du mærke effekten smiley
    Held og lykke - håber du kan bruge mit svar smiley


  • #10   7. maj 2015 Jeg sænker hovedet fra jorden, da det er en af basis tingene for Straightness training smiley også lærer hesten at slappe af og finde ud af at den stilling er man veltilpas i og den fungere til de forskellige øvelser (:

  • #11   7. maj 2015 Hun kan allerede sænke hovedet på kommando fra jorden af. Hun er meget afslappet i skridt, går rigtig flot der. Det er helt klart værst når hun er i trav. smiley

    Vi bevæger os meget i skov hvor hun elsker at bestige små bakker og forskelligt tærren udenfor stien. Desuden skal vi ned af en lang bakke ned til skoven vi også skal op ad på hjem turen, hun bliver bedre og bedre til at klare turen op ad.
    Ud over det løber vi lidt i skoven også hvor jeg faktisk har trænet af hun skal følge mit tempo, både i stille trav og i hurtig.
    - Ubevidst har det jo været temposkift.

    Jeg kan se min tankegang allerede har været på rette vej, men dejligt lige at få bekræftet nogle tanker og få nogle nye tips også. Jeg kan helt sikkert bruge alle jeres råd til noget smiley


Kommentér på:
Unghest - vægt på bagpart.

Annonce