{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.655 visninger | Oprettet:

Amryin
Amryin
Tilmeldt:
16. mar 2015
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 27

At "trave af" {{forumTopicSubject}}

Dengang for nu snart lang tid siden, hvor jeg gik til ridning på en rideskole, var der jo ofte den typiske rutine med at varme op/skridte varm, så trave lidt og ofte øve en masse trav, for så til sidst af galopere nogle stykker af gangen, mens resten stod på midten. smiley

Derefter fik jeg altid af vide af alle de ridelærere jeg har haft derude, at vi så skulle trave af til sidst. Og det har så været indlært i min ridning lige siden. smiley

Jeg har dog aldrig rigtig fået en forklaring på det, i hvert fald ikke en jeg kan huske, og ville derfor vide hvorfor man gør det, og hvad det mere præcist gør. smiley

Hvis nogen ikke har hørt om det, så er det trav for løse tøjler, inden man skridter hesten af. Om det faktisk er en ting eller bare noget på min rideskole, ved jeg ikke. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At "trave af"
  • #1   29. okt 2015 For at hesten skal have lov til at strække sig frem og ned smiley

    Mvh TT


  • #2   29. okt 2015 Jeg har også altid været vant til det, selvom mine ridetimer ikke var helt ligesådan. Jeg gør det stadig, mens jeg sørger for at lægge hest dyb. Jeg har en idé om at det er rart lige at få strukket sine muskler ud med lidt aktiv bevægelse. Lidt ligesom at efter en spurt er det nogle gange rart at lunte lidt smiley
    Er jeg på bane, så laver jeg gerne flere store volter eller slangegange på 15-20 meter i diameter.


  • #3   29. okt 2015 Det gjorde vi også dengang jeg gik på rideskole. Har også tit undret mig... Gør det stadig den dag i dag.. smiley

  • #5   29. okt 2015 Som TT skriver, er det for at lade hesten strække sig frem og ned, så den kan blive "strukket lidt ud", inden den skridtes af.
    Det kan vel sammenlignes lidt med, at når du har været ude at løbe en tur, så er det godt at strække ud i de muskler, du har brugt, så du ikke har så meget mælkesyre i musklerne, når du er færdig. smiley


  • #6   29. okt 2015 Jeg har også lært det. Men der er vist noget om det. Det er vist noget med at hesten kan komme af med mest mælke syre i trav.
    Og så er det jo altid godt at blive strukket ud efter en hård træning.


  • #7   29. okt 2015 Jeg traver også altid et par runder i letridning og for helt løse tøjler, inden jeg skridter af. Og gerne i slangegange og ottetaller smiley

  • #8   29. okt 2015 Som det er skrevet tidligere, er det en god form for udstrækning, hvor hesten bliver løsnet lidt op efter at have været samlet mere sammen og arbejdet hårdt smiley På rideskoleniveau indlæres det nok typisk for, at det skal blive en vane for nybegyndere.
    Men det er sjovt, som du skriver det, for man lærer faktisk, at tingene kommer i den rækkefølge, du skriver: først skridter man varm, så traver man for længere tøjler, samler hesten lidt mere, så kommer galoppen og til sidst traver man af. Det er i hvert fald sådan, vi lærer det fra starten smiley Vi lærer ikke, at galop også er rigtig god i opvarmningen, fordi hesten nemmere kan komme ind at bruge sin ryg. Man kan sagtens starte med at øve galoppen ovenpå opvarmningen og slutte af med traven... Det er bare ikke den rækkefølge, man får indkodet på rideskolerne. Der hedder det skridt, trav, galop, slut smiley Sådan var det i hvert fald, hvor jeg startede smiley


  • #9   29. okt 2015 jeg har fået fortalt at det var for at løsne musklerne og strække dem ud, og for ligesom at "strække ud" lugesom vi menesker gør for ikke at få ømme muskler ??

  • #10   29. okt 2015 Jeg traver af bare oftes svært lige at have rettet ryggen til det . men vigtigst er hesten traver af

    profilbillede
  • #11   29. okt 2015 Lea Kristensen: Jeg har observeret det samme. Og det er ret sjovt. Jeg red et års tid en pony (helpart), og nogle gange hvis jeg red alene og han var stiv på en bestemt måde, så fandt jeg ud af at han reagerede godt på et par minutter i trav på hver volte, så en runde i en galop hvor han blev lagt lidt lang på begge volter, og så tilbage til den almindelige opvarmning i trav. Det løsnede lige, og så kunne vi arbejde som normalt.
    De fleste dage var det ikke nødvendigt og det virkede bedst at opvarme i trav først. Det var sådan lidt noget jeg skulle føle mig frem med smiley


  • #13   29. okt 2015 en veninde har forklaret mig rimelig godt hvorfor det er vigtigt at trave af; ved ikke om du kan bruge det til at få svar på dit spørgsmål ;);)

    profilbillede
  • #14   29. okt 2015 Jeg gør det hver gang jeg har redet.
    Når min hest har været samlet, så får hun lov at strække sig frem og ned.
    Det løsner dem, hvis de gør det rigtigt.


  • #15   29. okt 2015 Sjovt at læse da Tindur selv vælger dette når han begynder at få nok..Så traver vi således en stund før vi skridter af (selvfølgelig ikke hvis det ikke er tiden til det smiley ) smiley

  • #16   29. okt 2015 Jeg vil også sige man gør det for at hesten får lov at strække sig og for at få mælkesyren ud af musklerne..
    Men som det før er nævnt så er det fuldstændig lige meget hvis man bare slipper tøjlerne og lader hesten løbe rundt som var den fri. Den skal hvælve i nakken og strække sig igennem over ryggen.


  • #17   30. okt 2015 Kris: Det er jeg ikke enig i. Hesten skal netop ikke hvælve i nakken, som den gør under selve træningen. Den skal strække halsen frem og ned for at løsgøre musklerne smiley

  • #18   30. okt 2015 Jeanne: Ja det skal den, men den skal dog ikke bare sætte næsen frem så den ikke bruger ryggen.
    Den skal strække sig frem og ned men stadig hvælve i halsen så den får ryggen med op.


  • #19   30. okt 2015 Kris: At hesten hvælver i nakken betyder, at nakken er det højeste punkt, og det skal det IKKE være, når hesten traves af.

  • #20   30. okt 2015 Det gjorde vi også. Det er for at hesten må strække sig frem og ned efter arbejde hvor evt kan være ophobet nogle spændinger. Også er det da også bare rart lige at 'ryste af' inden man er færdig. Det kan jeg da huske fra da Oki gik til springgymnastik, at så rystede man lige kroppen og det var da super rart

  • #21   30. okt 2015 Magter ikke at læse alle svarene, kan se at der bliver skrevet en del om udstrækning, hvilket jeg er enig i - hvis hesten rides samlet, giver det rigtig god mening, at den rides i forskellige rammer, hvor en løsere ramme til sidst kan hjælpe både med udstrækning og blodgennemstrømning.

    Mit bud er også at når vi traver af vil de fleste lade hesten gå i et kortere tempo og hestens puls vil derfor blive lavere. Kredsløbet holdes igang og der bliver sendt iltet blod rundt til musklerne, hvilket er nødvendigt, når man lige har arbejdet - især hvis man har lavet anaerobt muskelarbejde (hvor kroppen ikke kan levere nok ilt til muskulaturen, som ved kraftigt muskelarbejde eller konditionstræning). Så nå vi traver hesten af, sørger vi for at kredsløbet bliver holdet i gang, og hestens muskler får det ilt de skal bruge, for at kunne genopbygges. Det samme gælder afskridtningen. Der kan være mange fordele ved at "trappe ned" (altså først trave, hvor man stadig er i tempo, så skridte godt til og tilsidst skridte roligt).
    Tænker også at forskellige muskelgrupper vil tilgodeses afhængigt af om man traver eller skridter, men det har jeg ikke evidens for - det er bare en tanke.

    Faktisk anbefales det også at hvis man løbetræner, så starter man med at gå de første 10 minutter og også går de sidste par kilometer hjemad (i rask tempo). På den måde kan man undgå rigtig mange muskelsmerter. Det er langt mere effektivt end alene at strække ud smiley


  • #22   30. okt 2015 F&F:
    Det er det samme, du har fat i, som dem, der har skrevet, at det hjælper mælkesyren ud af musklerne (ved godt, du ikke har læst alle svarene og muligvis ikke er faldet over dem, der har skrevet det - men så lad dit svar være en udpensling for dem, der har nævnt det tidligere smiley ). Det er jo netop ved anaerobt arbejde, der dannes mælkesyre og for at få syren ud, skal der tilføres ilt - hvilket der bliver, når man slutter af med let, aerobt arbejde. Af samme grund anbefales det jo også, at hvis man efter en træning har ømme muskler, bør man bevæge sig, for at tilføre musklerne ilt. Ikke hård træning, for man ønsker ikke en overbelastning (+ det kan være rigtig ubehageligt at træne hårdt på det tidspunkt), men let løsgørende træning, såsom en gåtur eller restitutionsløb. Her bruger mange mennesker også en foamroller, men den er svær at bruge på hestene. I så fald skal der en god gang massage til. Således kommer man hurtigere af med muskelømheden, i forhold til, hvis man bare ligger sig på sofaen og har ondt af sig selv smiley


  • #23   30. okt 2015 Fuldkommen enig Lea smiley

  • #24   31. okt 2015 Jeg traver også altid af og skridter også godt af og varm. smiley

Kommentér på:
At "trave af"

Annonce