{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.205 visninger | Oprettet:

At "trave af" {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg havde egentlig ikke hørt meget om det før. De islænderfolk jeg omgås gør ikke meget i det.
Men nu kom jeg forbi min veninde, der er dressurrytter på stor hest. Jeg har set hende ride mange gange, men egentlig ikke bidt mærke i hvordan hun kølede hestene af. I går så jeg så, at hun, kort før hestene blev skridtet af, slap tøjlerne i trav og med det samme strakte hestene halsen ud og ned, mens de travede ligeså afslappet og lækkert.
Hun snakkede om, at det selvfølgelig strækker ryggen godt ud på hestene, og den slags.
Jeg prøvede det så på min egen 12-årige hoppe i dag, slap lidt af gangen, men hesten blev forvirret og kunne selvfølgelig ikke helt finde ud af hvad det var jeg ville have den til. Satte i andre gangarter, og sådan noget.

Så jeg spørger Jer, der selv benytter denne dejlige metode, hvordan I startede ud? Hvad gjorde I helt konkret? Hvad hvis hesten har meget power, kan man så ligeså godt glemme at prøve?

KH Christina V smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At "trave af"
  • #2   18. feb 2013 Slip tøjlerne gradvist, og ros når hun strækker sig ned. Det kan tage noget tid, men det skal nok komme i sidste ende, bare bevar tålmodigheden xD! Tag hende evt. ned i trav igen hvis hun skifter gangart, men bevar tålmodigheden 83

  • #4   18. feb 2013 Hvis hesten ofte rider dressur og derved bliver trænet i at søge ned ad, så burde det komme helt naturligt smiley

    - Du skal nok bare øve din hest's nedadsøgning smiley


  • #5   18. feb 2013 Er selv igang med det.. Men som de andre siger

  • #6   18. feb 2013 tja hvis du også skridter af for lange tøjler, så ville jeg nok prøve at når den går stille og afslappet i skridt og forsigtigt sæt den op i trav med helt løse tøjler smiley

  • #7   18. feb 2013 Jeg gør det også smiley
    Men som andre siger, så slip tøjlerne gradvist. Det skal nok komme smiley


  • #8   18. feb 2013 Jeg giver gradvist længere tøjler, laver letridning og halve parader smiley

  • #10   18. feb 2013 Nu er det et godt stykke tid siden at jeg har redet, og længe siden at jeg har redet en hest hvor alt det andet arbejde var hårdere end at trave af.

    Men jeg har faktisk oplevet på rideskoleheste, at de ikke ville strække sig selv om man bad på alle mulige måder. Hvor i mod andre gange, så skulle de bare ledes der ned én gang og så gik de og strakte sig. Så hvor villig hesten er, kommer også an på hvordan den har arbejdet, om den synes den har behov for det.
    Når din hest ikke er vant til det, og hvis du hele tiden ride med tøjlekontakt, så er den bedste måde at løsne tøjlerne meget langsomt. Sådan at de aldrig bliver helt løse, men lige nok til at indbyde hesten til at "følge efter" tøjlerne.


  • #11   18. feb 2013 Læg stille og roligt ud, og giv den mere og mere tøjle efterhånden smiley du kan nok ikke forvente at den lære at "strække ud" i løbet af en ridegang eller to.
    Jeg har ikke selv benyttet det budskab, da jeg rider for løse tøjler på min pony, og gjorde det også på min tidligere = ingen behov for at strække ud. Når hesten har behov for det, så er det jo oftest fordi at hesten har været i en spændt position med nakken og hovedet (fx en spændt holdning, det har de fleste dressurheste jo).

    Men alligevel har jeg det med, at hvis jeg lige har galloperet, så skal jeg lige trave min pony inden jeg kan skridte den af. Tror vidst bare det er ren vane.

    Det burde ikke være nødvendigt at lære sin hest at "strække ud" da jeg ikke mener hesten skal rides i en spændt holdning, men det er jo min mening og verden er jo så forskellig. smiley


  • #12   18. feb 2013 Et skridt ad gangen - uanset hvor frisk hesten er, er der ikke noget, der er umuligt smiley sart ud med at belønne hende, når hun søger lidt frem og ned, og med tiden kan I gøre det mere og mere. I starten vil du nok opleve, at hun sætter fart på, når du slipper tøjlen, men så er det bare at "bremse" hende og starte forfra. Tag evt. en dag, hvor du kun øver det. Ellers skal du slutte af hver gang med at "kæmpe" med at få hende til at søge ned - efter en god ridetur, er det jo synd at slutte af på den måde smiley

  • #15   18. feb 2013 Fedt med så mange besvarelser, tak! :-). Fantastisk at vide, at det sagtens kan lade sig gøre med en hest med power. Måske det bare bliver en lidt hurtig trav når hun selv kan bestemme tempoet, ligesom hendes skridt er hurtig når tøjlerne løsnes helt ;o)

    Nogle af jer nævner, at det muligvis kun er noget hesten finder nødvendigt, hvis den har gået i spændt stilling? Men hun strækker jo fint ud i skridten, så burde hun ikke også kunne lære at få lyst til at gøre det i traven, selvom hun ikke har gået og spændt? smiley

    Lea: Ja, hun sætter nemlig fart på og bliver forvirret når jeg slipper tøjlen. God idé, det vil jeg gøre! Ja det er jo dumt at skulle afslutte på dårlig fod smiley


  • #16   18. feb 2013 Djarfur: Sjovt, min kan også sagtens finde på det ved tölt for løse tøjler :o)

  • #18   18. feb 2013 Jeg bruger det HVER dag uanset hvilken hest jeg ridder på. Jeg er ren dressur rytter, og derfor bruger du jo faktisk næsten al din ridetid på, at hesten skal gå i diverse samlinger og stilles fra side til side i versader, traversader osv. Så jeg synes det er ENORM vigtigt, at hesten strækker ud .. HVER GANG !
    Både i ryg, hals, nakke, hals og ben.
    Jeg giver altid let tøjle når jeg traver af, og får hesten til at strække sig så langt frem og ned som muligt. Har hesten fx. været stiv i hals eller nakke stiller jeg den også til begge sider et par omgange mens den strækker sig, så den kan få strukket den lange muskel ud i overlinjen


  • #19   18. feb 2013 jeg er vokset op med at trave hesten af smiley Selvom at man skal slippe tøjlerne er det vigtig stadig at bevare skubbet bagfra, så hesten stadig har ryggen oppe smiley En rytter ude ved os, skridter aldrig varm el. af. Hun sætter sig bare op og rider. Hun traver heller ikke af. Hun er super dygtig rytter, men det resultere tit i at hun må have kioprakter ude. Men jeg syns det er en god måde at slutte af på, ved ligesom at sige: "Du har været dygtig" Så hesten kan komme langt ned og slappe af og få strukket kroppen smiley

  • #20   18. feb 2013 Tit når jeg varme op, ridder jeg også frem og ned og smidig gøre hesten. Så hesten kan varme op stille og roligt smiley

  • #21   18. feb 2013 Jeg gør meget ud af at træne min hest til at kunne trave korrekt af, og jeg synes absolut ikke det bare er lige til - jeg føler nemlig ikke er nogen grund til at trave af hvis hun bare japper derud af og smider ryggen.
    Jeg plejer gerne at gå fra normal samling, til at ride hende lidt dybere, og til sidst ride hende lidt "længere" så hun kommer ud og strækker halsen ned og frem for løse tøjler. Men hvis hun smider alt og bare tuller rundt, samler jeg hende lidt ind igen.


  • #22   18. feb 2013 Lise Stenhøj: Hvordan holder du så hesten tilbage? mht skubbet bagfra :). Tænker at hesten da går hurtigere og hurtigere så, og tøjlerne er jo for lange til halvparader? smiley

    Line: Så du slipper ikke tøjlerne helt, eller hvordan? smiley


  • #23   18. feb 2013
    Plejer bare at slippe tøjlerne helt også følger hestens hoved med. Men det kommer meget an på hestens bygning også. En hest der let slapper af, let strækker sig selv mm. gør det bare let og af sig selv.
    Den hest der går i hurtigt tempo kan også have svært ved at strække sig frem og ned, det kræver noget mere balance og muskler end hvis tempoet er langsomt. Ligesom et langsomt tempo er svært at gå og spænde imod i og ikke være afslappet i.

    Ligesom jeg vil mene at en helt afslappet hest vil gøre det, gør den ikke, går den og spænder imod.


  • #24   18. feb 2013 Jeg slipper dem ikke bare nej - jeg gør dem meget lange, så lange at hun til sidst, når hun går hvor hun skal, slet ikke har kontakt til tøjlen.
    Men jeg har en hest med et ret hys temperament, så at trave korrekt af er en øvelse i sig selv når vi træner. At få hende til at slappe af og strække ordenligt ud i et roligt tempo selvom hun får meget tøjlefrihed er svært, men kan godt lade sig gøre smiley Jeg kan desværre bare ikke slippe tøjlerne med det samme og bum - så traver hun af som hun skal.


  • #25   18. feb 2013 Det er heller ik tøjlen der laver halv parade:-)bremser med kroppen.benene ved.spænde mavemuskler og træk lænd an.når vitus 'er hos mig' altså under hjælperne,kan jeg stoppe blot ved ovennævnte:-)


    Os undret mig over trave af,men brugt det når jeg har haft sprunget på ham.der nyder han at ku strække sig ned


  • #26   18. feb 2013 Vil nu heller ikke mene, at man får meget ud af at "trave af", hvis man vare smider tøjlerne. Det er jo ikke bare, at hesten tager hovedet ned, den skal bevare afskib og bæring, men med en forlængelse af halsen. Man kan de det som gymnastik for hesten, så der skal stadig arbejdes for, at den bevarer den rigtige form smiley

  • #27   19. feb 2013 Det gør heller ikke noget at få hesten til at gå nogenlunde sådan INDEN du begynder at ride, så kan du gradvist tage mere og mere fat i tøjlen, og så får hesten en flot og naturlig bøjning i halsen smiley

  • #29   19. feb 2013 Jeg er kæmpe 'fan' af at trave af og gør det altid - traver også altid varm for en længere tøjle - så hestens muskler og sener gradivist bliver varmet op og kan bøje mere og mere smiley Du er jo også selv mere smidig når du er varm end når du er kold smiley

    Red en lidt ældre pony på et tidspunkt og der var Enorm forskel på om jeg fik travet ham ordenteligt af eller ej - rider en masse slangegange, ottetaller, temposkift osv når jeg traveraf - hesten skal stadig være hos mig men gå i en 'dybere' holdning smiley Jeg ville aldrig slippe kontakten! Men som de andre skriver prøv gradvis at gi længere tøjler, så skulle hesten gerne svare ved at strække sig frem i halsen - og det fungere i allegangarter smiley Men self er det svært hvis hesten ikke er vant til at blive redet på dem måde, men bare bliv ved med at træne så skal i nok komme frem til et godt resultat smiley


  • #30   19. feb 2013 Okay, fantastisk, tak! smiley

  • #31   19. feb 2013 laver halve parader med mave og ben. Du skal jo stadig have kontakt til munden smiley

Kommentér på:
At "trave af"

Annonce