{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.095 visninger | Oprettet:

Spanske skridt {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg vil gerne lære min ismule spansk skridt! Grunden er at jeg gerne vil have ham til at være mere bevist på hvordan han flytter sine ben (5-gænger med rodede gangarter), som jeg også senere gerne vil overføre til traven og sener galop(?).
Grunden til dette er at jeg har set følgende videoer:
www.youtube.com/watch?v=dM7QeEq1AFY
www.youtube.com/watch?v=vHrCZTX0nUA

Og ville vildt gerne lære Litfari dette. Men.. Jeg har ikke så meget jordarbejde erfaring.. Så jeg vil gerne høre jeres råd, tips og hvordan i mener jeg kan opnå et resultat som i videoerne..

Jeg er begyndt at klikkertræne, eller ihvertfald ved at lære ham at klik=godbid, som han er ved at være med på. Jeg gjorde idag et forsøg på at lære ham spanske skridt, uden at bruge klikker, altså med ros, hvor jeg tappede pisken på hans pibe for at få ham til at løfte. Han løftede bare slet ikke hoven... Fik ham til det et par gange ved at tage fat i hans ben, som når man renser hove, men han forstod ikke at jeg ville have ham til at løfte benet.. Jeg gjorde også forsøget med klikker og godbidder, men ej ingen ændring. Så hvordan vil I gribe dette an? Jeg er ikke interesseret i at han begynder at tigge ved at lave spanske skridt. Vil han gøre det hvis jeg bruger klikkertræning tror i? Er det bedre at bruge ros?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spanske skridt
  • #1   4. nov 2015 Jeg lærte min det ved at lægge pisken på piben samtidig med at jeg lagde et lille pres/skub på hans skulder, som han ved betyder at han skal løfte hoven, og så efter jeg gjorde det et par gange(hvor jeg hver gang lagde et lidt mindre tryk på skulderen, eftersom han godt forstod at et tryk+pisk på piben=løfte benet, hvor jeg så til sidst kunne fjerne trykket fra skulderen helt ) forstod han at han skulle løfte benet når bare jeg lagde pisken på benet.

    Jeg brugte godbidder, selvom min hest er meget madglad og nærmest gør alt for mad, hvilket resulterede i at han lidt i starten tiggede når han kunne lugte at jeg havde godbidder i lommen. Men efter et kort stykke tid hvor jeg både skiftede i mellem at bruge godbidder og bare ros, og generelt ignorerede at han gjorde det hvis jeg ikke havde bedt ham om det, forstod han at han altså ikke fik noget ud af det hvis jeg ikke bedte ham om at gøre det.

    Der er mange måder man kan gøre det på, den her måde virkede fint for mig i hvert fald. - Nu er min hest så også ret klog, og forstår hurtigt hvad det er jeg gerne vil have ham til smiley


  • #2   4. nov 2015 Hold op, hvor er det nogle fede videoer!! Der er virkelig en verden til forskel, hold nu op.
    Det vil jeg i hvert fald også prøve! Min pony kan allerede tildels spanske løft. Jeg lærte hende det med en klikker, godbidder, en bom og en pisk. Jeg stillede mig foran hende, pegede på benet med pisken, mens jeg bad hende gå frem. Når hun løftede benet, klikkede jeg. Hun opfangede hurtigt, hvad det var, jeg ville have hende til!


  • #4   4. nov 2015 hvad med at finde ud af hvem der har lavet de 2 videoer og så spørge dem ad? de kan da helt sikkert give nogle råd, når de nu har stået i samme situation smiley

  • #6   5. nov 2015 uden at have set hest i aktion, så tænker jeg det ikke direkte er koordinerings problemer, men derimod passen der går i gennem ved trav? Jeg tror ikke det vil hjælpe at sænke farten her, men derimod skal hesten smidigøres så hesten undgår at blive stiv og gå over i den pas lignende gangart. Så en masse dressur øvelser som smidigører vil være en fordel tænker jeg smiley

  • #7   5. nov 2015 Han traver faktisk rigtig fint! Den har vi (ikke længere) problemer med at finde, dog bærer den præg af dårlig balance og ikke rentaktet. Men vores største problem er en pasagtig tølt og dårligt galop hvis det ikke er på ligeud strækning og op ad bakke..

  • #8   5. nov 2015 Træner desuden meget smidighed.

    Jeg har prøvet at kontakte hende som har lavet videoerne, men hun har desværre ikke svaret..


  • #9   5. nov 2015 Tænker lidt på, om han går på samme måde som min pony? Du har ingen videoer af ham, så det er svært for mig at vurdere, men prøv at gå ind under mine videoer og se "anderledes ridning". Har han samme trav?

  • #10   5. nov 2015 https://www.youtube.com/watch?v=6ct0GKHhMJI

    Trav fra april smiley


  • #11   5. nov 2015 Hmmm.. Nogenlunde den samme! smiley Han har måske lidt mere gang i bagbenene end min.

  • #12   5. nov 2015 Altså vi kan have gode og dårlige overgange til trav, noget ala det mini laver af og til og andre gange (oftest) sidder de ret godt i skabet. Har trænet det meget, så vi er ved at få godt styr på det. Vil sige at jeg synes at han går bedre idag end på videoen, men det er stadig ikke fejlfrit. Overhovedet. smiley

  • #13   5. nov 2015 Ja, Mini kan også godt gå en fin nok trav - se f.eks. min video med målebåndet. Der bliver hun helt gummiboldsagtig. Andre gange laver hun noget, der langt fra er rent, her den anden dag slog hun over i tølt, og nogle gange grissepasser hun. smiley Trav er ikke hendes stærkeste gangart!

  • #14   5. nov 2015 Kender det alt for godt! Da jeg fik Litfari kunne jeg ikke få ham i trav sådan helt bevidst, og han tilbød mere pas end trav.. Så nå vi var på tur osv, kom traven bare lige ud i det blå (og jeg blev skudt ud af sædet for var på ingen måde forberedt på hans kæmpe rygsving..xD) hvorefter hans sætter over i tølt igen. Det var et værre gangartsroderi.. XD Litfari kan godt lide at slå over i trav hvis det skal gå stærkt. Han har lidt ligesom fundet ud af at han ikke må passe i høj fart.. XD Og til gengæld skal vi tølte når det skal gå langsomt. smiley

  • #15   5. nov 2015 Haha! Når det skal gå hurtigt her, så er det trav. Minis eneste hurtige gangart er trav. smiley
    Den anden dag var jeg ude at ride med staldejer og hendes westernhest. Den kan den der rigtige "westernjog", og når hun satte den i den form for trav, satte Mini lige så fint i galop. Forstår ikke hvordan hun kan have balance til at galoppere på i samme hastighed som hun kan skridte. smiley


  • #16   5. nov 2015 når traven ikke er rentaktet, så tænker jeg det måske er en knap så god idé at indlære de spanske skridt, traven de viser på videoerne er bestemt ikke rentaktede og minder meget om det dressur vi se i tv med for høj forbensaktion i forhold til bagbenene, som gør den ikke takter rent.

    Hvis jeg var dig ville jeg se om jeg ikke evt. kan finde en dressurrytter, som rider islænder, måske Katrine Buur, det kan være hun kan hjælpe smiley

    jeg har desværre ikke yderligere erfaring eller viden inden for lige netop det problem du står overfor, så kan desværre ikke hjælpe, men held og lykke! smiley


Kommentér på:
Spanske skridt

Annonce