{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
781 visninger | Oprettet:

Tilkørsel af pony {{forumTopicSubject}}

Hej alle her på HG :D.

Jeg har en lille shetlænder som ville elske at komme ud at lave lidt, så mig og ejeren har bestemt os for at lære ham at køre for vogn/travvogn(?), du hun har sådan en stående derhjemme.

Jeg har aldrig prøvet det før, så jeg ville høre om i havde nogen tips og tricks til hvordan vi kommer i gang? Han skal ikke ud hos en professionel, da det bare skal bruges som hygge ;).

Knus Caroline.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilkørsel af pony
  • #1   16. mar 2016 Start med at gå i liner med den, så den vender sig til at tingene foregår bagfra.
    Er den vant til udstyr?


  • #2   16. mar 2016 Han er kun vant til at have hovedtøj på smiley

  • #3   16. mar 2016 Det bedste du kan gøre er at få fat på en som kan hjælpe dig. Det skal selvfølgelig være en som har styr på tilkørsel. Hygge eller ej, skal det gøres ordentligt .

  • #4   16. mar 2016 Hvis han kun er vant til trense, så ville en fin rækkefølge være:

    1. Tilvende til gjord (longeringsgjord med ringe i).
    2. Indlæring af longe (hvis han ikke allerede kan), leg med tempo og gangarter, så han lærer at lystre din stemme på frem og stop signal. Gerne bestemte kommandoer for bestemte gangarter (skridt, trav, galop, stå).
    3. Forsøg sig med kørerliner, så han vender sig til nogen bagfra og "styringen".
    4. Tilvænne til kørerseler.
    5. Tilvende til spand eller anden genstand bag ham, som du går med og slæber hen af jorden. Derefter opgrader til at sætte den fast til kørerselerne.
    6. En genstand med mere "vægt", ved en stor hest kan en palle eksempelvis bruges, til at trækkes efter ham. Så han vender sig til at trække.
    7. Hernæst kommer så efterhånden tilvænning til vogn, hvoraf jeg ville starte med ikke at sidde i vognen, men gå lige bag den eller på siden, så han lærer det.
    8. Sidde i vognen og køre.

    En god idé ville være, at inden du begynder med kørerliner skal han lyste nogenlunde godt for stemmen. Andet gode råd, ville være at før du leger med ting bag ham, som start til trække, vil en ekstra person oppe ved hans hoved være en god idé. I tilfælde af at han blive bange, for så har du kun fat i ham i enden af dine kørerliner.

    Held og lykke smiley Dette er kun et udgangspunkt.


  • #5   16. mar 2016 Tusind tak smiley

  • #6   16. mar 2016 husk at overveje hvilken vogn du vil have bag, så du får den korrekte sele.

    Jeg vil egentlig råde dig til at finde en der ved noget om kørsel, så det bliver gjort ordentlig fra starten smiley


Kommentér på:
Tilkørsel af pony

Annonce