{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Bedre kondition ved hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Jeg har en dejlig fjordvallak der bliver motioneret 7 gange i ugen, hans uge plejer at se sådan ud:
Mandag: Longering ca 30 min
Tirsdag: Hyggeridning ca 30-45 min
Onsdag: Seriøs dressur ca 1 time - halvanden
Torsdag: Hyggeridning ca 30-45min
Fredag: Seriøs dressur ca 1 time -halvanden
Lørdag: Længere tur/spring/bom træning ca 1 time-halvanden
Søndag: Fri = skridt dag ca 30 min

Jeg synes han har en fornuftig kondition, men kunne godt tænke mig at han fik lidt bedre kondi da jeg oplever at han bliver hurtigt træt fx til stævner hvor vi starter 2 klasser.
Det er planen med tiden at han får minimum 1 ekstra dag med seriøs dressur, men det bliver tidligst om 1 måned grundet tidsmangel.

Har i nogle gode råd til hvordan jeg evt ville kunne give ham en bedre kondi :)?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedre kondition ved hest
  • #1   4. maj 2016 Intervaller smiley start ud med at trave 2 minutter x3 og øg både intervaller og tid smiley også senere galop smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   4. maj 2016 Jeg tror din hest er udkørt, og bliver redet for hård.

    prøv at kort hård dressur ned til 30-45 min, hvor det er intenst,.

    også fjern longeringen og rid en lang tur i alle gangarter med tempovækslinger for lange tøjler (hvor du intet forlanger af hesten, men hvor den virkelig får lov at bruge kroppen.

    også giv den helt fri søndag, kun med fold


  • #3   4. maj 2016 Tror fin hest har brug for lidt fri til at restituere.
    Nu ved jeg ikke hvad du mener når du skriver seriøst dressur. Men synes godt nok du rider længe.
    Jeg varmer mine op og tager heller 20-30 min hvor vi arbejder også får de lov at slippe igen. smiley


  • #4   4. maj 2016 Fordi hans temperament ikke tåler fri, han stresser på staldgangen, løber under ridning og kan ikke køres træt psykisk hvis han får fri, han er en hest der generelt fungere bedst med at hverdagene ligner hinanden og regere generelt over alt der er unormalt det kan sågar være over små ting såsom en vandbalje der ikke står som den plejer osv.
    Derudover lider han af løse bagknæ som udløser sig især efter fridage, så vi prøver så vidt det er muligt ikke at give fri pga de overstående ting.

    Når jeg skriver 1 time til halvanden er det med op og afvarmning smiley
    Når vi træner seriøst træner vi gerne de øvelser der er med i LB og LA programmerne, vi har selvfølgelig en masse skridtpauser også for lange tøjler undervejs. Den seriøse træning kan også betyde ridning på marken for at ride på et andet underlag, men det kan også indvolvere bomme osv smiley

    At fjerne longeringen er pt ikke en mulighed da han er i et fysioterapeut forløb der skal smidigøre ham lidt efter en skade som indvolvere hans longetræning smiley

    Jeg tænker at jeg vil prøve intervaller det lyder som en god ide, og det brugte vi også under hans genoptræning som fungerede rigtig fint smiley


  • #5   4. maj 2016 Galoptræning med intervaller og min. en ugentlig dag, hvor hesten får HELT fri smiley

  • #6   4. maj 2016 Maria læs evt overstående kommentar smiley En HEL fridag er desværre ikke en mulighed, hesten har et meget varm OCD præget temperament som ikke tåler fri smiley

  • #7   4. maj 2016 Spørgsmålet er, om det er konditionen der er problemet, mht. stævner.
    Jeg har set flere heste, der bedst fungere med 1 klasse.
    Hvor 2. klasse ka blive en kamp om overhovedet at komme rundt.
    Til dagligt er der fin kondi til ridning der er hårdere end stævner.


  • #8   5. maj 2016 Hvis den overhovedet ikke tåler én eneste fridag er jeg interesseret i, hvad den får at spise og foldtid

  • #9   5. maj 2016 "han er en hest der generelt fungere bedst med at hverdagene ligner hinanden og regere generelt over alt der er unormalt det kan sågar være over små ting såsom en vandbalje der ikke står som den plejer osv."

    Hvis han reagerer så meget på nye ting, så ville jeg træne det. Stævner er jo "nyt" ud over alle grænser. Det kan også sagtens være det der får ham til at køre død.

    Ellers, intervaltræning, bakketræning osv i alle gangarter. Det er det bedste til at styrke kondien.

    Derudover, en hest burde kunne holde en fridag. Hesten har godt af det. Jeg ville også kigge på anden stimulering i løbet af dagen (foldtid, foldkammerater, foder/stråfoder osv)


  • #11   5. maj 2016 Jeg har også sådan en Duracell-kanin, som også reagerer på alt nyt ved at være skeptisk, og som samtidig har et drive, som er utroligt.

    Jeg har brugt utrolig lang tid på, at udsætte ham for nye ridehaller, nye skovture, hele tiden nye ting. Det værste man kan gøre er at "skærme dem" således at de ikke udsættes for nye ting, for så bliver de jo hele tiden stresset af nyt.

    Samtidig kender jeg også til de undersøgelser, som taler for at man skal restituerer 48-72 timer mellem fysisk anstrengelse. Så jeg rider meget sjældent mine heste mere end 2 dage i træk, før de får en hel fridag.
    Jeg er så heldig, at have hestene hjemme, så jeg kan lade dem gå på fold i 10-16 timer alt efter vind og vejr, på store folde - så der skridttræner de jo selv, når de er på fold.

    Fordelen ved at give dem hele fridage er, at de aldrig bliver ømme i musklerne - dvs de bliver ikke tvære i træningen, fordi de er ømme.
    På den måde kan man også holde dem psykisk friske og glade - for jeg ville aldrig gå efter at ride min hest psykisk træt !
    En ridehest der er tilfreds, og vil arbejde sammen med sin rytter - fremfor at stresse op og løbe fra sin rytter - det er en hest, som har overskud både fysisk og psykisk.
    Så det er en rigtig rigtig dårlig ide, at ride efter at kører hesten træt og flad - og hvis man så går efter det dag efter dag, så får man en utilfreds træt og usamarbejdsvillige hest.

    En i forvejen træt og stresset hest har intet overskud, når den bliver sat ud i en stresssituation, som et stævne vil være. Og med intet overskud, ja så kan den kun vælge at "løbe skrigende væk" eller "gå total død".

    Nu skriver du at hesten har diverse skavanker, og er i genoptræningsforløb, samt har løse bagknæ, og derfor ikke må stå.
    Umiddelbart ville jeg jo sætte sådan en hest i løsdrift hvis muligt. Men ellers er det jo sådan at du må træne lidt og let, gerne skridttræne i bakket terræn, på hestens "fridage" bare en halv times tid.
    Kondition træning er altid godt - men vil helt sikkert ikke løse dit problem med at gå død til stævner - her skal du ligge din træning om i stedet, og i særdeleshed træne efter at have en hest som er glad og overskudsagtig, fordi den har en rytter som vil samarbejde med den, fremfor en rytter som er ude på at ride den træt.

    Mvh Charlotte


  • #12   5. maj 2016 Har du prøvet med en magnesium kur, hvis den er spooky så kan det være magnesium mangel smiley

  • #13   5. maj 2016 Jeg tror vist jeg er blevet misforstået lidt i det jeg skriver kan jeg se smiley
    Han kan også gå død i hverdagen det sker ikke kun til stævner, jeg oplever generelt at han hurtigt bliver træt. Når jeg rider i lang tid er det fordi jeg laver mange skridtpauser.

    Om vinteren går han på fold minimum 6 timer og pt når vejret er så godt går de i ca 14 timer, og skal på døgnfold snart, han har fri wrap og halm i både boks og på fold da han ikke tåler græs og derfor går på en stor fold med minimalt græs og om sommeren stribe afgræsses.

    Han får et fuldfoder om har et højt indhold af magnesium og lavt indhold af stivelse netop for at undgå forfangenhed, og et for højt stress niveau.

    Han reagere ikke når vi er til stævner, men han reagere meget i dagligdagen, især ved fridage det er forsøgt mange gange med fridage og det fungere bare ikke for ham, det er i samråd med dyrlæge og fysioterapeut at han nu for en skridt dag i stedet for en fridag. Det skal siges at da han stod skadet måtte vi også droppe at lade ham stå stille da han splittede det hele af, blev deprimeret og generelt lignede en hængt kat fordi han savnede at lave noget.

    Han har fri adgang til stråfoder og vandre fold, står sammen med hans bedste kammerat der leger, sover sammen og nusser.

    Jeg kan godt se at jeg måske træner længe, men jeg laver mange små pauser imellem, og har netop sat tiden op efter ønske om bedre udholdenhed.

    Han fungere hovedsageligt ikke med fri pga hans løse knæ, på trods af lang foldtid osv. Han er pt i en fysioterapeut forløb og er på ingen måder øm nogen steder eller lign.

    Nu køre jeg ikke decideret efter en træt og flad hest og jeg kan se det er her jeg nok misforståes mest:

    Han er bare en meget energisk hest som skal stimuleres hele tiden, jeg kan ikke bare ride rundt på en 20 meter volte, det hedder hele tiden øvelser, slangegange, volter, versader, schenkelvigninger, osv osv ellers spurter han rundt og bruger sig forkert.

    Løsdrift er desværre ikke en mulighed. Jeg har 3 heste samme sted og er ikke intereseret i at have hest 2 forskellige steder, dog står han altid på døgn fold i hele sommer halvåret.

    Han er super glad og elsker at arbejde og går aldrig fra en træning hvor han virker total udkørt, det kunne jeg ikke drømme om.

    Han får i forvejen et foder med meget højt magnesium indhold smiley


Kommentér på:
Bedre kondition ved hest

Annonce