{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Martingal til stop?
  • #1   18. maj 2016 Hvis jeg har forstået martingalens brug, så ville jeg sige nej, da (jeg har forstået), at den "kun" forhindre hesten i at smække hovedet op i rytteren smiley

    Jeg ville forslå dig at træne stopsignalet og en helveds masse halve parader smiley


  • #2   18. maj 2016 Nej. Martingal er til heste der slår hovedet i vejret.

    Træn stop, træn træn træn.


  • #3   18. maj 2016 En martingal sikrer at biddet virker korrekt vinkelret mod hestens lader selvom den ikke går med næseryggen ved den lodrette linie. Så den er et godt hjælpemiddel når man skal træne stopsignal på en hest som ikke altid er til biddet eller som slår fra når der ståes imod på tøjlen ved stop signalet.
    Den kan dog aldrig erstatte en god indlæring af stopsignalet, men den tillader rytteren altid at kunne indvirke korrekt med en blød hånd.
    Træn derfor dit stopsignal intenst hjemmefra. Timingen af den efterfølgende eftergivenhed er altafgørende for et godt resultat. Få gerne en dygtig underviser til at hjælpe dig med det indtil du har redskaberne til at arbejde videre med det selv.
    God arbejdslyst smiley


  • #4   18. maj 2016 Jeg har kun part på ham 2 gange om ugen, men ok jeg skal nok prøve at træne det. Men hvordan? For han tager bare hovedet frem og taget ligesom biddet. Det er rigtig svært at holde ham tilbage (når han er bag andre heste)

  • #5   18. maj 2016 Når du skal øve dit stopsignal intenst, er det vigtigt at du er konsekvent med indlæringen og at du starter med at gøre det let og forståeligt for hesten.
    Start i skridt. Lad kun hesten gå nogle få skridt frem og læg derefter dit stopsignal på; Du strammer sædet an, således at du stopper med at følge hestens bevægelse og møder roligt op på hånden. Dvs. at du holder igen på tøjlen. Føl dig frem hvor meget som er nødvendigt indtil du får svar. Så snart hesten svarer dig, om det så bare er med en tøven, så giver du omgående efter på tøjlen. Stoppede den ikke helt op, gentager du hjælpen, om nødvendigt flere gange, indtil den stopper op. Masser af ros. Gentag et utal af gange. I starten efter kun få trin i skridt, og efterhånden som hesten har fattet pointen og stopper med det samme, kan du øge antallet af skridt og til sidst kan du også øge tempoet. Træn masser af overgange, halve og hele parader på denne måde, og efterhånden vil du få en dejlig lydig hest. Når du lægger din hjælp, så lad sædet komme på et splitsekund før hånden, og så vil du opleve at hesten til sidst kan stoppes kun for sædet.
    Med al hjælp gælder reglen: så lidt som muligt, men så meget som nødvendigt. Så du skal altså kun lægge præcis så mange kræfter i det som nødvendigt, og det skulle gerne resulterer i at du til sidst næsten kun behøver at "tænke hjælpen" og så sker det smiley
    Husk at ting tager tid, og du må ruste dig med tålmodighed.


  • #6   18. maj 2016 Jeg rider til tider en araber/spanskhest-blanding som havde det med at stikke af.
    Vi lagde et spanskbid på ham istedet og nu kan han rides for helt løse tøjler og stoppes på det mindste.
    Vi forsøgte med martingal, fordi han også slog med hovedet og øvede stopsignal i flere måneder indtil vi til sidst satte biddet på.

    Samtidig har jeg også part på en varmblodshoppe der til tider er virkelig strid.
    Hvis ikke hun vil stoppe, åbner hun munden og tager hovedet op så man ikke har nogen som helst kontakt med hende, på hende har vi simpelt taget og sat næsebånd, da man ellers kun kunne stoppe hende ved næsten at ''skære'' hende i munden med biddet.


  • #7   18. maj 2016 Gitte: tak for rådet, men han er nærmest umulig at stoppe når han gerne vil komme foran andre heste (som han altid gerne vil) smiley



  • #8   18. maj 2016 Team Walle: jeg tror DSV ikke at jeg må ride med stærkere bid for ejeren

  • #9   18. maj 2016 Ja, det har jeg forstået. Men det er jo fordi dit stopsignal ikke virker 100% og det må du starte med at træne på banen som beskrevet. Når det virker 100% der kan du prøve at ride sammen med de andre, først på banen og senere i terrænet. Hver gang du skifter "scene" må du starte fra punkt 0 indtil du kan mærke det virker og så gå frem på samme måde som beskrevet ovenfor. Efterhånden vil det blive lettere og lettere at få det til at virke under andre forhold, og til sidst sidder det bare.

  • #10   18. maj 2016 Gitte: vil det hjælpe selvom jeg kun rider ham 2 gange om ugen, og han bliver redet af 3 andre udover mig?

  • #11   18. maj 2016 Det gør det selvfølgelig sværere hvis de andre ikke gider at træne det og det kan da heller ikke undgås at alle ryttere ligger hjælpen lidt forskelligt.
    Helt umuligt er det dog ikke.
    Og mon ikke de også gerne vil have en hest som er til at stoppe?
    Så kan du jo vise dem denne tråd og spørge om de er med på at træne det, til gavn og glæde for jer alle smiley


  • #12   20. maj 2016 Team walle: er er spansk bid meget stærkt? Fordi så er jeg ikke sikker på at jeg må bruge det for ejeren

  • #13   20. maj 2016 Hvis du starter stævner, må du kun ride med de bid der står i reglementet.

  • #14   20. maj 2016 Cecilie: det er kun på tur jeg har problemer

Kommentér på:
Martingal til stop?

Annonce