{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.103 visninger | Oprettet:

Træning af unghest {{forumTopicSubject}}

Godaften
Jeg mangler inspiration til træning af unghest.
jeg rider en unghest, som er 5 år, og det er først nu her, at vi er begyndt at ride uden longe. Før hun blev tilredet har vi arbejdet rigtig meget fra jorden, især longe arbejde. Vi har arbejdet en del med skridt, trav, galop, parade og bakke, temposkift i longe. Udover dette har vi været på rigtig mange ture i naturen, og leget en del på ridebanen, hvor vi har trænet med kegler, paraplyer, bolde, trukket over bomme, trænet med plastik.
Unghesten, Epona, er blevet tilredet over lang tid. Vi har taget et skridt ad gangen, og det er først inden for de sidste 2 måneder, at jeg kan ride hende selv. Lige pt træner vi, at få grundridningen på plads.
Problemet med Epona er, at jo mere jeg forlanger hende, jo mere stædig bliver hun, for mere jeg kræver at hun arbejder med bagparten jo mere siger hun fra. Hun har tildens til bare at stoppe op, og så vil hun ikke gå videre, lige meget hvad man gør. Og jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal tackle det? Så håber i kunne hjælpe mig.
Derudover kunne jeg godt bruge nogle råd til, hvordan i træner jeres ungheste, og hvad i gør for at afveksle jeres ridning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af unghest
  • #1   1. jul 2016 Gør træningen spændene! Bom arbejde, med massere af ros + sjov og ballade.
    Hvis du leger det ind i hesten, bliver resultaterne også gode.
    Men først og fremmest; er den tjekket igennem for evt. Spændninger?
    Mvh. smiley


  • #2   1. jul 2016 jeg ville tænke på om du måske skal "spørge" hende på en anden måde.

    forstået sådan at du ber hende om at bruge bagparten på en bestemt måde, som hun måske ikke helt forstår, eller har svært ved, og du er derfor nødt til at tackle det anderledes, ved enten at finde en anden måde at få engageret bagparten på eller gå et skridt tilbage og arbejde på noget der leder op til at hun bedre kan få bagparten med.

    En anden mulighed er at der er noget der spænder når du ber hende om det, og det derfor ikke er sjovt eller bliver for svært.

    ved ikke om det var til at forstå mit volapyk, ellers må du sige til smiley


  • #3   1. jul 2016 Du spørger forkert..måske hun er låst og siger ifra..

    Mvh TT


  • #4   1. jul 2016 Det kan være fordi den synes det er svært, mangler balance, muskler osv.

    Så det er helt normalt.
    Du beder den bare om at prøve igen, og roser så.
    Slut når den synes det er sjovt.


  • #6   2. jul 2016 Nu blir jeg nok skældt ud, men det kan jo også være at hesten, i og med tilridningen er gået meget langsom, har haft så meget mentalt overskud at hun bare ikke gider, når hun ikke gider, og derfor bare opfører sig stædigt,- og trænger til at blive gået lidt mere "til". Uden jeg overhovedet kender dig eller hesten, måske en video kunne hjælpe. smiley

    (regner med du har haft kiropraktor mm ud.)

    mvh Mia smiley


  • #7   2. jul 2016 altså reagerer hesten ikke første gang du beder den gå frem, så giv den et par små smæk i numsen med en dressur pisk, øg indtil hesten går frem og fjern så al pres-, hvis den ikke lærer at respondere på dine signaler første gang du giver dem, så blir det op ad bakke smiley

  • #8   2. jul 2016 Delvis enig med Mia. Hvis hesten ikke reagerer på signalet (når man ved 100% at den kender det) så må man skru op for presset og blive irriterende. Hvis Tindur ikke vil gå fremad på mit signal der er klik med tungen, reagerer han ikke kommer press med schenkelen og derefter tappes han med pisken hvor tappet forstærkes indtil han reagerer og alt press ophører. smiley

    Mvh TT


  • #9   2. jul 2016 Det lyder meget voldsomt når du siger små smæk, Mia. Tror et bedre ordvalg havde været at duppe med pisken og øge presset, for jeg er helt enig i det du siger med at man skal øge, og slippe så snart man får respons på signalet :).

  • #10   2. jul 2016 Lyder små smæk voldsomt?
    Ja okay, så "duppe", eller "tappe" smiley


  • #11   2. jul 2016 Ja, i hvert fald i mine ører. "At smække" er for mig at man virkelig lapper til :).

  • #12   2. jul 2016 Ja det har du nok ret i. Det er ammehjernen her der ikke har så stort er ordforråd som jeg plejer smiley beklager smiley

    Mener bar at tappe smiley


Kommentér på:
Træning af unghest

Annonce