{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
795 visninger | Oprettet:

Løber efter galop {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

den unghest jeg rider lige nu ( hoppe) har fået den idé at hun skal løbe HEEELT vildt stærkt i galop, har hun ellers ikke gjort. Indtil jeg skal galopere går hun så fint i traven, dejligt roligt tempo hvor hun virkelig bære sig selv og bruger sin ryg og er skøn og side på.. men så snart vi galopere LØBER hun bare, når jeg så tager hende i trav, LØBER hun igen, og kan så resten af tiden ikke få hende til at gå roligt i hverken trav eller galop.

Ved jeg skal lave halve parader, men synes bare hun bliver mere hidsig af det? Hvordan laver en en GOD halv parade? Ben, sæde, tøjler???

Hvad kan jeg gøre ved problemet? vi skal til stævne på lørdag, og bliver jo helt forfærdeligt hvis hesten pludselig har fundet ud af det er sjovt og løbe stærkt!!

Tak tak;-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løber efter galop
  • #1   28. maj 2008 har haft samme problem med den araber jeg har nu, han havde ikke været redet i 4 år.

    du skal bare lære at udnytte hesten store gang efter den har galoperet, ride volter hvor hun får lov at arbejde igennem, du kan nemmere arbejde hesten ned når den går så meget fremad. tilsidst giver det pote ved det. på et tispunkt er hun træt og den bedste belønning du kan give hende til den tid er at få lov at stå helt stille.


  • #2   28. maj 2008 overgange overgange overgange,.(:
    Den har fundet ud af at det er sjovt at løbe stærkt, nu skal den bare finde ud af at det ikke betaler sig. Når den løber i traven så ned i skridt, så galop, så skridt, så trav(: hele tiden.


  • #3   28. maj 2008 ok tak... Det er heller ikke sådan hun tager hovedet op, hun går stabilt til bidet osv MENS hun løber.. mærkelig hest;-) Hun tager bare bidet fra mig og så løber hun.

    Prøver volter, og det hjælper også.. men så snart hun så ser en lige langside, SÅÅÅÅ løber vi igen.. hehe ret træls..

    Men hvordan laver jeg en ordentlig halv parade, uden hun bliver hidsig... tror måske jeg har en tendens til at bruge for meget tøjle???? Det er vel mere sæde og lår der skal bruges?


  • #4   28. maj 2008 annie - ok tak! Det vil jeg prøver noget mere så.... Men problemet er og få hende standset;-) Ligeledes kan jeg heller ikke lave en parade fra trav på hende...

    Hvordan laver jeg en god overgang på sådan en hest og en god parade`?


  • #5   28. maj 2008 ben ben ben. mindre tøjle. Ikke fordi jeg siger du sidder og flår den i munden, men en unghest er generelt meget følsom i munden, og du ville egentlig heller ikke synes at det var specielt rart at have bid i munden, og der så også sidder en på ryggen og hiver. Så tror jeg også jeg ville løbe min vej.
    Prøv at øv i skridt til at starte med (inden du har galopperet, og hun bliver hidsig), at sætte farten op og ned. Du klemmer selvfølgelig med schenkler når hun skal gå hurtigere, og du sætter dig tungt i sadlen, klemmer med knæ, slipper let i tøjlen, og se om hun ikke sætter farten ned. Prøv så i trav. (det skal øves mange mange gange) Prøv evt. at få en veninde til at "undervise" dig, hun kan bedre se fra jorden hvor meget du hiver i biddet, og hvor du bruger dine ben.
    Når hun bliver hidsig når du galoppere, volter volter volter og masser af overgange. Men prøv bare at sæt dig tungt ned i sadlen, og så stop hende med dine ben, tag lidt igennem i tøjlen, men det skal times, så hun ikke farer op.


  • #6   28. maj 2008 Camilla... Tusind tak!!! Det var super råd!!! Prøver jeg... tak!!! Jeg har også ejeren af stutteriet til at undervise mig hver dag og af en grand prix rytter en gang om ugen.. så får hjælp... men intet har rigtig hjulpet! Men vil prøve dit råd camilla!,-)

    Mere ben og sæde, og mindre tøjler.. ved det jo også godt.. men når man panikker og bliver gal, er det bare tøjlen jeg drager til.. så dumt!


  • #7   28. maj 2008 Også når du tager i tøjlen så tag og slip. hele tiden. for så kan den ikke rigtig bide sig fast på bidet på samme måde.

  • #8   28. maj 2008 ja, jeg kender det godt. Det er en rigtig dårlig vane smiley

    Jeg lærte det hurtigt da jeg red min venindes unghest. Hun havde nogle rygproblemer, derfor kunne vi kun ride i bomløs saddel (sådan en med lammeskind), og vi måtte ikke ride på bane, så det hed skoven!
    Hun er meget meget hidsig, og hidsig sig endnu mere op ligeså snart du bare rører tøjlen, så jeg måtte ride hende udelukkende på ben.

    Ligenu tilrider jeg min egen, og han slapper bare så meget af når jeg kun har en blid kontakt til biddet, men rører faktisk slet ikke på min hænder, og så gør han bare som en drøm. Ligeså snart jeg tager i ham, spænder han op i alle muskler, og slår med hovedet. Men han er 100 % styrbar hvis jeg rider med sæde og ben.


  • #9   28. maj 2008 præcis annie b, hver gang du tager i tøjlen, skal du slippe ligeså meget igen.

  • #10   28. maj 2008 ok.. tusind tak... Hader også mig selv for jeg ride rpå tøjlen.. men vil i dag prøve og fokusere mere på ben.... Er nok fordi jeg er gammel springrytter på konkurrenceplan, og der rider man jo bare.. hehhe... er så dårlig til at ride med ben og sæde

Kommentér på:
Løber efter galop

Annonce