{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
887 visninger | Oprettet:

Stresser op under ridning ? {{forumTopicSubject}}

Hej hg.

jeg har en hest som stresser en del op under ridning.
han er veldig sød, men virkelig stresset.

han er ny tilredet.
jeg forlanger ikke det store af ham, rider dressur et par gange om ugen, ellers rider jeg bare ture...

har virkelig prøvet at få ham til at slappe af, men er der det mindste køre han fuldstændig op..

eller måske noget man kan give ham i maden som gør ham mindre stresset..

han får linamix, salvamin og lucerne.
så det er ikke fodret som gør ham kulleret. !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stresser op under ridning ?
  • #1   2. jul 2009 dette er et trænings spørgsmål

    lige udfra det jeg kunne forstå er han virkelig nervøs for hvad du beder ham om

    hvis han var en garvet ridehest ville jeg sige at han var bange for at gøre noget forkert og derved få hiv i tøjlen/spark
    det kan selvfølgelig også være derfor, selvom han er ung, og det skal man stille og roligt træne væk ved IKKE at reagere kraftigt hvis han gør noget han har misforstået

    ellers kan det være han ikke føler sig tryk med dig på ryggen, og det kan du rimelig nemt træne væk ved at træne lidt jordtræning ved hans mave så han blive vant til at du befinder sig der

    ja mulighederne er mange.. men her var nogle


  • #2   2. jul 2009 Vær tydelig i signaler og rid ikke for længe af gangen. og ja, rid med halvlange tøjler så han kan bære sig selv og finde balancen. nøjes med bare at lave volte skifte over midt el skråt igennem og lave store volter.

  • #3   2. jul 2009 jeg rider med tøjlerne så de aldrig er helt stramme..
    gennerelt rider jeg ikke ret meget med tøjlen på en hest.
    og han er rigtig god til at søge frem og ned. når ikke han stresser op.
    for når han gør det begynder han at kaste med hovedet.

    tror ikke det er fordi jeg sidder på ham, for det er han okaii med.
    og det er kun nogen dage han stresser.
    en gang i mellem er han helt stille og rolig og går bare perfekt.
    hvis jeg prøver at berolige ham og klappe ham når han hysser og stesser op så tager det lige toppen af hans stress..

    tror egentlig bare det ligger til hans gener.
    hans far har vidst ry for at avle sådan nogen lidt hidsige heste.

    min underviser siger at han køre sig selv op og det ikke har noget med min ridning at gøre..

    han er ikke sådan bange for ting. han sætter sig bare i hovedet at han f.eks ikke vil forbi. eller sådan noget.. eller får en ide om at han bestemmer det hele og det kan han slet ikke styre så køre han helt op



  • #5   2. jul 2009 sadlen var tjekket.. den ligger fint.:) men nu skal han ha en ny eftersom han fik den ødelagt i går.
    også derfor det er gået op for mig at jeg skal gøre noget seriøst ved det inden det ender mere galt !

    det med volterne træner jeg også, god ide med 8-taller.
    volterne får ham nemlig til at slappe lidt af.


  • #6   2. jul 2009 tænker du på omgivelserne når vi er ude at ride?
    tror jeg ikke, for en dag er han helt oppe og køre oe en anden går han stille og rolig.. på samme tur..

    hvis det var det ville han nok ikke være så rolig af og til


  • #7   2. jul 2009 Vil sige det samme som Chiara.. :O)

  • #8   2. jul 2009 helt i orden:)
    håber hvert fald jeg finder en løsning.

    Det er synd han skal gå og være så stresset smiley


  • #9   2. jul 2009 Jeg rider ham jo ikke hver dag..
    min erfaring siger mig at det ikke altid er det bedste at hesten får fri i en længere periode..

    tror ikke han er kørt træt i det.
    han har fri 1-2 dage om ugen.

    rider dressur oftes 1 dag hvor det kun er skridt og trav og 1-2 runder gallop.meget stille og rolig.
    og resten af ugen rider jeg tur med min veninde.
    som oftes forgår for lange tøjler og skridt. måske 5-10 min trav i hans eget tempo.
    og af og til en kort gallop

    så synes jeg gør det meget nemt for ham.
    forlanger jo ikke rigtig noget. han går bare som hygge turs hest indtil han lære at slappe af.
    vil ikke presse ham før.

    men nu får han fri 1-2 uger efter i går.
    så en slags ferie får han, godt nok ovenpå et chok.


  • #10   2. jul 2009 Sådan har frida også været, og er stadig nogen gange. Jeg har haft hende i snart 2 år, og hun er udelukkende begyndt at slappe af fordi jeg har ændret min måde at ride på. Jeg rider med hackamore, og planlægger aldrig min træning. Når jeg rider på bane skridter jeg næsten kun, her laver jeg volter og sådan, og dage hvor hun er meget afslappet kan jeg finde på at forlange mere af hende, men ligeså snart hun spænder op, vender jeg tilbage til der hvor hun er afslappet, og prøver måske en enkelt gang eller 2 mere at lave den stressende øvelse, og derefter slutter jeg - eventiuelt med en tur i skoven.

    Når jeg en gang øver traven ¨på hende, er det trav indtil jeg kan mærke hun løber hurtigere, og så er det ned i skridt igen (INGEN STRAF) jeg fortæller hende bare, at der ikke sker noget, og at vi nok skal stoppe igen. Jeg kan efterhånden trave længere og længere på hende.. Desuden har jeg også gode erfarringer med at træne i skoven, frem for på banen altid.


  • #11   2. jul 2009 Når den er nytilredet ville jeg absolut ikke ride 5-6 gange om ugen.. men i stedet hver anden dag.. i starten har de brug for en hvile dag efter ridning for at få syren ud af musklerne igen.. så kan være fordi han er øm..
    Rider du frem til tøjlen ? piller, nulre, bevæger eller på anden måde prøver at påvirke hvor hesten har hoved med tøjlen ?


Kommentér på:
Stresser op under ridning ?

Annonce