{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.788 visninger | Oprettet:

"Den blå tunge" diskussionen. {{forumTopicSubject}}

Som nogle af jer nok ved, er der en større international debat igang i hesteverdenen.
Jeg ville lige dele den med jer, så i, der endnu ikke har hørt om det, kan få et indblik i det.

Det handler om, at der fredag i JBK i Odense blev taget video af en rytter, Patrik Kittel, som rider hans hingst, hvor tungen hænger slapt ud og er blå. Hesten går i rollkur lignende opsamling, og det har igen startet debatten omkring rollkur.
Det har vækket meget stor diskussion både "lokalt" her på Heste-Nettet, men også internationalt, på det engelske dressurforbund og sågar er FEI (endelig!) også involveret i sagen.

Videoen blev sat på Youtube.com og kan ses på linket her:
http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k
og er uredigeret.

Jeg kan stærkt anbefale at gå på
www.epona.tv
og læse artiklerne omkring prolemet. Der kommer ofte nye artikler omkring emnet, som er værd at læse, med nye afklaringer.

Jeg vil citere fra sidste artikel:

<i> Det, der er mishandling, er måden hvorpå hyperfleksion <b> opnås og fastholdes i lange perioder, gennem uophørligt pres fra bid og sporer. </b> Fortalerne for teknikken vil fortælle dig, at de aldrig tvinger hesten ind i den ramme, og at de kun beder den om at blive der i korte momenter. Det er løgn. Tøjlerne bliver brugt, somme tider fra side til side, indtil hesten bøjer halsen. Så bliver noget af presset måske fjernet, men tøjlerne forbliver korte. Hvis hesten forsøger at strække halsen, <b> bliver den korrigeret, hårdt, med kandar og sporer. </b>

Men de (<b>FEI</b>) siger stadig, at teknikken er tilladt, når den ”bruges af professionelle”.

At forbyde det ville også samtidig være det samme som at indrømme, <b> at man har tilladt ufattelig meget dyremishandling i rigtig mange år. </b> Og for at gøre billedet fuldendt ville det være en kæmpe falliterklæring, at FEI ikke har levet op til sine egne retningslinier, der siger, at hestens velfærd skal komme før alt andet.
</i>

Dette skal ikke være en stor diskussionsdebat, men i må selvfølgelig gerne tilkendegive jeres mening. Jeg kan kun anbefale at bruge de forskellige links til at danne jer et overblik over konflikten.
Selv venter jeg spændt på FEI's næste træk. Nu sker der måske endelig noget!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Den blå tunge" diskussionen.
  • #1   26. okt 2009
    FEI er nogle slapsvanse - samme med DRF, de gør ikke noget som helst og tør heller ikke. Der er så mange der bruger roll kur og noget der er på kanten til det ( vældig stor afbøjning af hesten med voldsomme armbevægelsser ).
    Det er et så stort problem fordi dem der skal håndhæve reglerne ( TD'er og steawarder mm. ) er fuldstændigt ligeglade. Dette kom tydeligt til syne da stewarden svarede, da Epona henvendte sig til ham at " der var jo andre der var værre " aha, så så længe man ikke er slemmest, så er det okay.


  • #2   26. okt 2009 Føj, hvor er det skræmmende og grufuldt. Har virkelig efterhånden mistet ALT for dressur, når det skal foregå på den måde.

    Der er absolut ingen harmoni i det.

    Stort set alle på den bane i videoen, rider deres heste bag lod!


  • #3   26. okt 2009 Det der^^ er selvfølgelig ikke iorden. Men jeg syntes nu det ser ud som en fejl. Den kan evt. have fået tungen imellem bridon biddet og kandar stangen så det er blevet presset sammen. et eller andet er der ihvertfald forkert, men jeg tror nu ikke man skal regne med at det er rollkur'ens skyld :).

  • #4   26. okt 2009 ejh hvor er det forfærdelig. det er jo en pisse fin hest han har.

  • #5   26. okt 2009 Lise Dalsgaard Hansen : Det er da lidt underordnet om det er pga bidet eller ej. Det er da uacceptabelt at han rider hesten i hen position, blå tunge eller ej....


  • #6   26. okt 2009
    Hvis det skulle være tilfældet at tungen var kommet imellem de to bid - så ville den ikke blive blå, bare af at være der. For at blive blå skal blod/ilttilførselen stoppes også skal han satme have godt fat i begge bid - hvilket ikke gør bedre..


  • #7   26. okt 2009 Jeg får næsten tårer i øjnene når jeg ser det. Var derovre lørdag, og så ham da heldigvis ikke. Ville da gå fuldstændig amok hvis jeg så en ride sådan.

    Jeg kan slet ikke have at de kalder sig selv for professionelle ryttere, for sådan nogle må da forstå hesten, og vide at den er et levende dyr? Heste skal respekteres, og det bør "professionelle" da vide. Det ødelægger jo fuldstændigt hesten, og det er fandeme synd. Hvor må det være smertefuldt at skulle gå sådan.
    Jeg HADER dressur på det plan, synes ikke det er pænt folk skal bøje hesten sammen på den måde, og holde den så stramt.
    Forstår ikke hvorfor hesten ikke smider ham af?
    Men så bliver han vel også bare sur. /:
    Der er ikke ret meget at gøre, når ikke engang noget så ekstremt kan finde sted, uden at det får konsekvenser for ham.
    Synes det er helt forkert, og håber rigtig meget at der vil være mere fokus på det for fremtiden så vi kan få udryddet den dyremishandling, som bestemt ikke er dyrene værdige.
    Stakkels dyr.!


  • #8   26. okt 2009 Krikken : ikke for at forsvare noget men hvis tungen bliver mast mellem stangen og bridonen kan den altså godt blive blå, Så presser de to bid jo på tungen og fjerner dermed muligheden for ilt mætning ...



  • #9   26. okt 2009
    Vil jeg ikke mene, så længe man ikke har særligt meget fat i kandarstangen så den ikke begynder at vinkle for meget og dermed lægge pres i munden.


  • #10   26. okt 2009 Så tror jeg ikke du har set kandar bid i munden på en hest på tæt afstand ... de to bid ligger så tæt at hvis der kommer noget imellem bliver det klemt !! Så har intet at gøre med om du har fat i stangen eller ej

  • #11   26. okt 2009 er uden ord smiley

  • #12   26. okt 2009 jeg holder nu stadig på at der er et eller andet galt.

    Jeg siger ikke at han rider pænt, men jeg tror ikke det har noget ed hestens holdning at gøre at den tunge hænger.


  • #14   26. okt 2009
    Ja, kan godt regne ud at det vil blive klemt når der kommer noget imellem :o) - selvfølgelig, det er ikke beregnet til at der skal være noget imellem.
    Men, der skal alligevel er vedholdende, konstant og hårdt pres til før en tunge får ilt/blodmangel.

    Det er jo ikke så meget anderledes ved mennesker, man kan sagtens klemme ens fingre, arme, fødder osv. - men der skal mere end bare et klem til at gøre dem blå - der skal et konstant, hårdt og stort pres til.
    Fx. når man som lille proppede en elastik om pegefingeren, den blev ikke blå til at starte med, men vred man lige elastikken om en gang til så den var godt stram, så skete der ting.


  • #15   26. okt 2009 Den grønne møgkælling: Det kan ske, for har selv oplevet det ... dog opdagede jeg med det samme at der var noget galt og hoppede af . Jeg var dog nødt til at tage trensen af for at få tungen på plads ..

    Krikken. Ja men hvis vi nu siger tungen er i mellem og han ikke opfanger det med det samme og rider videre .. så klemmer han jo på tungen. Ikke at jeg er fortaler for roll kur eller noget .. men da han får tungen på plads igen ved hjælp af hånden kommer den jo ikke ud igen .. hvis det var pga ubehag uden at tungen var imellem tror jeg at den ville være kommet ude igen med det samme han forsatte hans ridning !!


  • #16   26. okt 2009 Stakkels hest.


  • #17   26. okt 2009
    Er de udråbstegn virkelig nødvendige for at understøtte din mening? Jeg kan sagtens læse hvad du skriver uden de er de :).
    Vil nu ikke mene at den behøver at falde ud hvis det var pga. ubehag - nu er det sådan at man kan ligge en tunge fast hvis man gerne vil, så den bliver inde i munden.

    Men egentligt også bare det at han rider videre jeg finder forkasteligt - det burde ikke føles normalt at en tunge er imellem bidene. Selvom jeg ikke rider med særligt meget kontakt, så kan jeg sagtens mærke hvad hesten gør med munden, om den tykker på bidet, smasker eller hvad den gør.

    Også at presses holdes ved. Ikke noget med at slippe tøjlerne så man lige kan få den på plads hvis det er tilfælde, nope. Der rides også videre som intet er hændt.

    Det grimme i det er også at dem der skal holde øje med at der rides ordentligt, egentligt er ret ligeglade og ikke har fortalt ham i tungen.

    Samt hans udtalelse da han blev konfronteret af Epona, hvis han ikke havde noget at skjule - jamen hvorfor henviste han så til en advokat? Hvorfor være så agressiv hvis han ikke mener der er noget forkert?


  • #18   26. okt 2009 Krikken: Fuldstændig enig!


  • #19   26. okt 2009 Krikken : Elsker mine udråbstegn så det agter jeg at forsætte med om du kan lide det eller ej .. sådan er vi to jo så forskellige !!!
    Mht Patrik Kittel s opførsel er jeg ikke uenig med dig og har ikke givet udtryk for dette .. ytrede blot min mening om at tungen måske kunne være kommet mellem bidene



  • #20   26. okt 2009 syns det overskrider alle grænser for hvordan man må have lov til at ride som professionel...og som forbillede til mange unge og andre kommende ryttere....

    utroligt at der ikke bliver gjort mere for at få hestevelfærd lidt mere op i tiden......kan kun himle med øjnene når jeg ser sådan en omgang dyremishandling! føj!


  • #21   26. okt 2009 Julie W
    Jeg bakker Julie W op.....!!! (er også fan af udråbsteg)
    Men tungen kommer ikke ud igen efter den er på plads igen så kan helt ærligt ikke ikke se hvorfor folk flipper sådan ud.. jeg er ret sikker på at han ikke ha ville hesten noget ondt!


  • #22   26. okt 2009 Men må heller lige tilføje at jeg sys ikke holdningen af nakke hals mm er ok.! men det med tungene r bestemt at overreagerog være fordømmene eftermin mening.

  • #24   27. okt 2009 hvorfor siger alle de der menneser ik' noget til ham!? ville da råbe til ham hvis det var mig . det ser jo helt forkert ud !

  • #25   28. okt 2009 officials blev også kontaktet, men de ville ikke gøre noget ved det. Epona snakkede også med ham.

  • #26   28. okt 2009 Fuldstændig uacceptabelt og DYBT!!! (jeg hopper med på udråbstegnene) pinligt at en mand som ham er forbillede i dressuren.

    Om det så er bidet, holdningen eller noget helt 3. undskylder INTET.. Det er SÅ grotesk og hensynsløs ridning. Jeg giver ikke engang to kopper pis for det hverken rytteren eller FEI - dressuren har overskreden grænsen til mishandling og manges tilfælde!


Kommentér på:
"Den blå tunge" diskussionen.

Annonce