{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
532 visninger | Oprettet:

Longering. {{forumTopicSubject}}

Hejsa hestefolk.

Jeg kunne godt tænke mig at longere min hoppe for at bygge hendes muskler lidt op inden tilridning skal ske. Men problemet er at hun hele tiden søger ind til mig i stedet for. Nogle der har lidt tips til hvad der kunne hjælpe mig? Hun bærer udemærket sadel og hovedtøj, og jeg vil gerne longere hende med det på.

Jeg har før longeret min nordbagge på nu 15 år, og han har aldrig søgt ind til mig endnu.

Jeg har en pisk ved min side, men den er hun ligeglad med. Jeg slår hende selvfølgelig ikke, men vifter lidt med den. Hun søger stadigt ind til mig. Jeg er klar over at hun er ung og uerfaren, men er der ikke nogle tips til at hun kan lære det?

Håber på seriøse svar, på forhånd tak. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longering.
  • #1   17. jan 2006 ja mit bedste råd er også at lade en løbe ved siden og så langsomt med tiden giver den person slip og kommer længere og længere væk fra hesten, så den stille og roligt finder ud af hva den ska... fint med longepisk, men der sker altså ikke noget ved at lappe til den én ordentlig gang istedet for små tjatteri det hjælper ingen steder... den må først lære hvad en longepisk vil sige... lyder lidt hårdt, og jeg er ikke tilhænger af at man "gennem banker" sin hest men den er nodt til at finde ud af hvad den må og ikke må...

  • #2   17. jan 2006 jo du skal hele tide holde dig bag hende. ikke så hun kan sparke dig men så hun bliver tvunget til at gå frem. og brug så pisken lidt til at få hende til at forstå hun skal gå frem. nu bliver jeg nok upopulær men ærgeligt. du skal ikke være bange for at bruge den. i stedet for bare at vifte med den så brug den ellers forstår hun det ikke.
    Bliv så ved med at blive bag hende og få hende frem til sidst skal det nok komme det gjorde det med hende af min og de 50 andre jeg har lært at blive longet.

    håber du får hende til det ellers skriv og spørg igen.
    held og lykke med hende


  • #3   17. jan 2006 hov skrev på min søsters bruger men det er mig der skrev det hos heidi c hun er nemlig min søster så er du i tvivl så skriv hos mig

  • #4   17. jan 2006 Mette C: Præcis..

  • #5   17. jan 2006 forresten, det er jo også meget vigtigt at din hest kan longeres, når I skal igang med tilridningen. Så den skal jo lære det på et eller andet tidspunkt.

  • #6   17. jan 2006 sysnes det er rigtig godt at du vil longere hende inden tilridning:) ..

    men når du longere hende er det så med ring?? stor /lille volte??
    for nogengange hvis de søger ind( uden at de skyder skulder) er det forde atd en vil gå på en mindre volte- ville min vallak engang og jeg tog ham bare ind på en ca 1.1/2 meters volte og kort efter lod jeg ham så gå ud igen.
    men det kan også være fordi at hun skyder skulderen ind mod dig- ikke kan bøje rigtigt. så kan du evt. vende longepisken om- med skaftet ud mod hende.-> og så prikke hendes skulder ud samtidig med at du med hånden får hende til at kige indad. det ville måske være bedst at bruge en kapsun så du ikke påvirker hende i munden ..

    held og lykke smiley


  • #7   18. jan 2006 Tak for alle svarene, men jeg er ikke så glad for at bruge pisken dog.. men jeg vil lige prøve med de lidt blidere metoder først.

    Hvis det ikke virker må jeg jo så prøve lidt ad med pisken smiley

    Men tak for hjælpen =)


  • #8   1. feb 2006 brug krobs sprog det er det hestenen bruger og jeg har været på en kursus hvor jeg lærte at domminere en hest, du kan købe en rundel også skal du "jage" hinde rund i den ind til hun viser teng disse tegn er hun senger hovede og smakser og hun skal hele tiden vende det indvendige øre ind mod dig så skal du ikke jage hinde med pisken så skal du bare gå bestemt rundt med hinde

    for kåret kan du også bare pege på hestens skulder med pisken så skulle hun søge væk fra dig håber det kan hjælpe dig


  • #9   7. feb 2006 Få en til at hjælpe dig. Det er meget muligt du ubevidst med dit kropssprog beder hende om at vende ind til dig... det er meget små signaler der gør forskellen. Jeg synes ikke du skal slå hende, det er aldrig en god løsning for ofte gør man det udfra et forkert signal og får så bare en forvirret hest. Horsemanship træning er godt fordi du lærer at vise din hest vej og på den måde lærer at korrigere hendes bevægemønster. Når hun kommer ind til dig viser du hende simpelhen bare ud igen og roser hende så når hun gør det... og hvis du vælger at få hjælp så sørg for det er en der også har god forstand på korrekt longering. Hvis ikke hun lærer at bærer sig selv korrekt og bruge sin krop rigtigt kan du allerede der få et uheldigt bevægemønster og dumme skader der er unødvendige. Longering er en kunst... det er ikke bare at få hesten til at løbe rundt på volten.
    Ros til dig for at prøve at finde en løsning på årsagen og ikke bare behandle symptomet... FLOT!


  • #10   7. feb 2006 Ps. Når du skal bruge din pisk så peg på skulderen for at vise vej... ikke bagparten da det udfra hestens kropssprog betyder kig på mig....Pøj pøj

Kommentér på:
Longering.

Annonce