{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.110 visninger | Oprettet:

Bliver sur når hun skal bakke :/ {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Min pony Lucky kan bakkes for et meget lille tryk på bringen eller en lille viften med hånden foran bringen, for det meste, men i visse situationer skal der bruges et lille puf/pres.
Men næsten hver gang at jeg bakker hende bliver hun sur på mig, lægger øre og napper efter mig. For det meste napper hun bare ud i luften ved siden af mig med et vredt udtryk, men der har været nogle gange hvor hun har bidt mig med fuldt overlæg. Selvfølgelig ikke hårdt men sådan så det kan mærkes og det er pisse træls egentlig.

Hun får næsten altid ros når hun har bakket det stykke jeg vil have hende til og så virker hun egentlig meget glad.
Hun er en dominant hest og vil helst gerne styre det hele og forestiller mig at hun nok ikke bryder sig om at bliver bakket fordi det er en dominerende adfærd fra mig?

Hvad kan jeg gøre for at vende det sådan at hun ikke bliver sur på mig, når jeg bakker hende?

Hver gang hun bider mig, så får hun et rap over næsen men det virker ikke. Bider hun, så bider hun og hun ved godt at der kommer en straf for med det samme, så drejer hun sig væk fra mig.
(Og jeg slår ikke vildt hårdt men jeg gider ikke at hun bider.)

Det er især et problem fordi at hun snart skal over til sin nye ejer og jeg gerne vil sikre mig at den adfærd ikke følger med hende.

Håber at i kan komme med nogle gode og konstruktive svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bliver sur når hun skal bakke :/
  • #1   3. okt 2011 Når hun har bakket, lader du hende så også tage et til to skridt frem igen?
    Det kan "ophæve" tilbagetrædningen.


  • #2   3. okt 2011 Hesten skal jo hellere ikke bakkes konskvent igen og igen, den skal selvfølgelig lære det og kunne det fra jord og fra ryg - hvorefter man skal (efter min mening) lade hesten komme frem igen og rose den på den måde, da det er meget dominerende at bede den bakke.

    For mig lyder det som om det er tit og ofte du træner din hest i det, det syntes jeg ikke er fair.


  • #3   3. okt 2011 Har du overvejet at det faktsisk måske gør ondt på hende ? Jeg tænker lidt på om det kunne være forfangenhed eller måske staldkramper i bagbenene .

  • #4   3. okt 2011 endelig ikke træn for meget bak med hesten. At bakke er en meget grænseoverskridende ting for en hest, og hvis man hele tiden bakker- og som *Just 4 Fun* Team Damgård ! skriver, skal man lade hesten tænke fremad igen. Kun bak hesten i de tilfælde, hvor det er nødvendigt. Hvis det er for at træne og indøve baksignalet, skal dette gøres gennem varierende træning. Hendes reaktion med bid og ørerne tilbage kan sagtens være tegn på at hun ikke finder det særligt komfortabelt, samt føle for meget pres og for længe ad gangen.

  • #5   3. okt 2011 Nej jeg lader hende ikke træde fremad igen, det har jeg ikke tænkt på at man kunne gøre.
    Hun er ikke sur efter at hun er blevet bakket, men imens hun bliver bakket.
    Jeg træner hende ikke i det som sådan, men bruger det ofte når jeg skal ind og ud af bokslåge, led osv. fordi hun står så tæt op af alting og vi har en lidt lille stald.
    Fx. når jeg skal have hende ind i løsdriften igen efter at hun er blevet striglet, er jeg nødt til at bakke hende et stykke for at kunne åbne lågen osv.

    Hun har ikke ondt tror jeg. Hun kan sagtens bakke rundt i boksen, ude på folden osv. uden problemer og uden at være sur, når hun gør det selv. Det er kun når jeg bakker hende at hun bliver sur.


  • #6   3. okt 2011 har du undersøgt hendes ryg.. Libell blev også meget sur og angrebsagtig når hun skulle bakkes, da hun havde dårlig ryg. Så det kan sagtens være forbundet med smerte eller ubehag

  • #7   3. okt 2011 Jeg har vist glemt at tilføje at det ikke er imens hun bliver redet, men fra jorden af - Jeg rider hende ikke mere smiley

    Det er ikke fordi jeg vil træne det, men fordi jeg bruger det i min dagligdag med hende.


  • #8   3. okt 2011 Du kan prøve med vægt i hånden, at prøve og føre hestens hoved ned, når du vil bakke. Når hesten har sit hoved nede, vil den slappe lidt af.

    Derudover så træn en masse tillidsøvelser med den, for det kan være grunden til den ikke har lyst til at kommanderes rundt med.


  • #9   3. okt 2011 Jannie J; Hvis hun havde ondt i ryggen, hvorfor vil hun så ikke vise den samme adfærd når hun selv bakker rundt? Der er ørene fremme og hun virker helt afslappet. Det er kun når jeg bakker hende at hun bliver sur og lægger øre.

  • #10   3. okt 2011 det er noget andet når hesten selv skal bakke . der styrer den selv hele sin krop . og den bliver ikke sur på sig selv smiley

  • #11   3. okt 2011 Hvis du bruger det hver dag og hun ikke får lov at gå frem igen som ros, kan jeg godt forstå hun bliver frustreret.
    Mine heste bliver slet ikke bakket hverdag - kun hvis de går ind i mit personlige rum, beder jeg dem flytte sig for mig. Og lader dem altid komme frem igen.


  • #12   3. okt 2011 *Just 4 Fun* Team Damgård ! ;
    Skal man så holde hendes hovede nede imens man bakker eller bare til at starte med eller hvordan? smiley


  • #13   3. okt 2011 Jeg har ikke vidst at hun skulle have muligheden for at gå fremad igen som ros, men troede at det med at blive kløet og rost, var nok. Men må da lige prøve det med at lade hende gå fremad igen.

  • #14   3. okt 2011 Rebekka S;
    Jeg er faktisk næsten lige begyndt på klikkertræning med hende (I forgårs) og det går faktisk temmelig godt. Så det tror jeg at jeg vil prøve, så tak for ideen smiley


  • #15   3. okt 2011 Jeg synes jo det lyder meget som om at hun har ondt . Når det er sagt, så er det jo ikke sikkert . Synes dog du skal undersøge det . smiley Prøv evt. at få en til at filme det, så kan vi også se det . smiley Man skal dog også kunne se benene .

  • #16   3. okt 2011 Fordi hun ikke bliver presset til det.

  • #17   3. okt 2011 vi er ved at lære vores tilbagetrædning da det jo er en nødvendighed i dressuren. Så vidt jeg forstår det er det to helt forskellige ting og vores kan fint bakkes og træde tilbage i de situationer det kræves fra jorden, men bliver også lidt muggen over vores dominante adfærd i situationen. Han roses så snart han er færdig med at blive bakket med.
    Tilbagetrædning er jo rigtigt godt for deres muskulatur og løsner godt op, men for vores en meget uvant opgave så igen bliver han lidt muggen da han ikke endnu forstår at det faktisk ikke er noget slemt vi forlanger, men det strammer jo lidt i numsen smiley Når ikke han spænder op og går imod er han faktisk helt fin til at udføre opgaven, så håber at han snart lærer det er en positiv oplevelse når han slapper mere af.

    Nu ved jeg ikke hvor du træner din bak fra jorden, men hvis det kun er indtil den er væk fra dig, ville jeg gå over til kun at gøre det f.eks. 3-4 skridt når du lukker på fold og når du henter igen. Stop op så den skal stoppe og vente lydigt, bak den så en max 4 skridt, en klap på halsen og ros og gå så frem til hvor der er på vej hen enten folden eller stalden. Tror du vil få mere positiv respons på denne fremgangsmåde smiley


  • #18   4. okt 2011 Det at bakke er for hesten et tegn på lavere rang i 'flokken'.. En leder tager den plads de vil have, ved at få de andre til at bakke af..
    Det kan være hun blot prøver at få magten lidt over dig, når du 'tager din plads'. Hvis hun bliver sur, så ville jeg blot bakke hende et par skridt mere, da du er lederen af flokken og hun er lavere i hiakiet end du er..


Kommentér på:
Bliver sur når hun skal bakke :/

Annonce