{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opvarmning
  • #1   16. feb 2012 10 minutters skridt for løse tøjlerne, samler tøjlerne op og rider slangegang med 4 buer i et par minutter, så et par schenkelvigninger til hver side, så op i trav og igen slangegang med 4 buer, lette tempovekslinger, parader, tilbagetrædninger. Lidt nedsidning inden jeg galopperer og får hende godt frem til hånden via tempo vekslinger og 10 meters volter.
    Så skridter vi et par runder, og er nu klar til det samlede arbejde.


  • #2   16. feb 2012
    Skridter 10-15min varm for løse tøjler, samler tøjlerne op og laver lidt schenkelvigninger. Sætter i trav for godt løse tøjler og rider rundt for løse tøjler ind til han slapper af og søger stabilt frem og ned samt slapper af.

    Det er rundt på 20 meter volte og stor volte.

    Ikke så meget andet som opvarmning, da han ikke er videre i dressur :o)


  • #3   16. feb 2012 Her om vinteren skridter jeg i længere tid, grundet kulden. (-: Efter et par minutter samler jeg op og begynde stille og roligt at arbejde med ham, mens han går i dyb holdning.. så traver jeg mens han stadig går dybt og får ham til at gå frem og ned, og så lidt volteridning og sådan.. (-: Og så begynder træningen så..

  • #4   16. feb 2012 nysgerrig igen smiley

    hvorfor er der ingen af jer der bøjer hesten af? altså stiller dem enten ud eller ind i volten på fuld bane?


  • #5   16. feb 2012 Min opvarming på Miro ligner ret meget Line P's opvarming..
    Skridter nogle omgange på hver voldte, samler ham lidt op, og ligger ham dybt, i ca. 10 min..
    Derefter traver jeg i et afslappet tempo, hvor han søger dybt, bruger slangegange hvor han bliver "bøjet igennem" og over midten skal han vante på mig.. Der efter galop, hvor han er dyb..
    Skirdter en omgang og vi er klar til den "endelige" træning smiley


  • #6   16. feb 2012 Jeg skridter varm 10-15 min- godt friskt tempo de første 5 min herefter samler jeg op og rider (prøver at ride ;o) ) dybt og giver igen lange tøjler inden jeg samler op og traver eller galopperer, det afhænger af humøret. Starter altid op i meget kontrolleret tempo for derefter at lave temposkift.

  • #7   16. feb 2012 Line P: okay smiley

  • #8   16. feb 2012 Jeg kan snildt finde på at bøje af både på langsiden og på kortsiden- hvor jeg dog ofte foretræker at bøje af til udvendige side. Altså på kortsiden...

  • #9   16. feb 2012 Det gør jeg også.. Med måde.. Slangegangende bliver brugt til at han bliver bøjet igennem.. Selvfølgelig ikke en overdrevet bøjning.,.

  • #10   16. feb 2012 Og i den "endelige" træning bruger jeg varsder, travers mm. til at den bliver bøjet smiley

  • #11   16. feb 2012 Skridter i 10-15 min, alt efter hvad jeg syntes der behøves. Så samler jeg op, og bøjer først hesten af i skridt i et par minutter.
    Så i trav, bøjer stadig hesten ved diverse slangegange, volte tilbage osv. Laver en masse trav til skridt og trav til stå og tilbagetrædninger, så der ikke er tvivl om at JEG altså styre farten, men det er mere fordi hun har det med at ville bestemme for hurtigt vi skal ride smiley
    Når jeg føler og kan mærke hun har varm nok og klar sætter jeg mig ned, og begynder den "rigtige" træning smiley
    Lige pt. galoppere jeg først ved næsten enden af træningen da jeg SLET ikke kan få hende til at slappe af igen efter galop, men er igang med at træne at hun sagtens kan slappe af og arbejde videre efter galop.

    Og dette er med Tinka. Har nogle andre "opvarmningsvaner" med de andre 2 smiley


  • #12   16. feb 2012
    Fordi jeg ikke mener det er brugbart og ikke noget jeg har brug for :o)
    Hesten stilles til udvendige eller indvendige alt efter hvilken volte man sider på, om man laver schenkelvigning, men aldrig mere end så indvendige næsebor og øje kan ses.



  • #13   16. feb 2012 Hov, laver også en masse sidebevægelser ned af langsiderne smiley

  • #14   16. feb 2012 okay, gode svar smiley
    selv skrider jeg i 5-10 min, samler op (dog stadig lidt lang), bøjer af på langsiderne ud af volten, på hver side, somme tider også ind i volten. sætter i en trav med en smule højere tempo end normalt, bøjer stadig af på langsiderne, og rider kun 20 m volter. først når jeg sætter mig ned på hende samles hun mere op. galoppen som kommer senere, er først en smule lang, og efter et par volter samles også denne op. sidebevægelser kommer til sidst altid!

    måske skulle jeg variere min ridning lidt mere, så den ikke altid er så slagvisk....?!?!


  • #15   16. feb 2012
    Ja okay, underlig forklaring x)

    Men hvis du rider på højre volte ( øjre arm er mod barrieren ) så stiller du hesten ind imod indvendige til venstre.
    Og omvendt.


  • #16   16. feb 2012 højre volte er da der hvor hesten drejer til højre i hjørnerne?!?! smiley hehe

  • #17   16. feb 2012
    Har sikkert lært det forkert x) og ved vist nok godt det er omvendt efter at have lært et LC1 program uden ad hvor der står højre volte, men det tænkte jeg var den anden side x)


  • #18   16. feb 2012 Krikken: Det vil sige den hest går og kigger ind i hele tiden? Lige meget om du er på langsiden eller i hjørner?

  • #19   16. feb 2012 det er også lige meget smiley kan også selv blive forvirret end gang imellem over det XD

  • #20   16. feb 2012
    Pia k Jensen - Nej, ikke hele tiden, kun i hjørner, volter osv. :o)


  • #21   16. feb 2012 Jeg skridter for løse tøjler i 10 min, også tager jeg lidt fat i ham, men kun sådan så han ligger sig dybt og stadig bruger sin ryg rigtigt, jeg bøjer ham godt af fra side til side, stille og roligt i lange træk ikke noget voldsomt, laver lidt versade, temposkift og parader, det samme gør jeg i trav og galop, også er vi klar til at ride undervisning smiley

  • #22   16. feb 2012 Nu er min ret ung og bliver kun redet meget meget let og bliver stadig lige longeret kort inden jeg sætter mig op. Men hun skridter lige varm i longe ca. 5-7 minutter, bliver longeret et par omgange i trav et par omgange i galop og så ellers bare op. Og så bliver hun redet rundt i alle 3 gangarter ca. et kvarters tid. Først travet rigtig godt ca 10 minutter, begge veje rundt, en galop begge veje rundt og så traver jeg af, hvor hun skal godt frem og tage fat foran og så bliver hun skridtet rigtig godt af smiley
    Der er ikke så meget at varme op. Hun når næsten kun at blive varm, før hun er færdig igen smiley


  • #23   17. feb 2012 Nu trækker jeg en tur på ca 1200 meter i ridehus og det tager 10-12 minutter, så rider som regel et par runder for helt løse tøjler med fokus på løsgjorthed og fremdrift. Så ligger jeg hesten dyb og tjekker at den nemt kan bøjes og kan gå ligeudrettet. Så træner vi schenkelvigninger - fokuserer ikke så meget på overtrædningen i starten, men på at takten er klokkeren og at hesten står korrekt i nakken og træder korrekt til sit spor. Efter 5-10 minutter begynder jeg at trave hvor der bare rides store buer, skråt igennem for at tjekke at det grundliggende er på plads. Dette overlappes af nogle temposkift, med fokus på at hesten prompte kan svare frem og tilbage og at bagparten aktiveres korrekt. Rider som regel også en parade eller to og en tilbagetrædning for at tjekke at hjælpen virker :0) Så springer jeg an enten fra skridt eller trav og rider et par runder. Så en lille skridtpause og så plejer han at være klar :0)

    Varierer min opvarmning en del, så man ikke desideret laver et mønster, men overstående er et eksempel :0)


Kommentér på:
opvarmning

Annonce