{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
626 visninger | Oprettet:

Træning af 4 års. {{forumTopicSubject}}

Vi kom den anden dag, ude i stalden, til at snakke om træning af heste.
Min veninde havde været til 4 års Champonat på Blue Horse og var blevet noget forbavset over nogle af alle de ting de andre 4 års kunne i forhold til vores, De kan stort set kun de mest basale ting som Volter, skråt i gennem og Slange gang.
Vores samtale gik så på om vi måske var bagefter med træningen da vi jo enlig til næste år må starte LA.... I mit hoved syntes jeg det er fint det vi gør da vores heste i hvert fald ikke bliver presset for hård, men vi blev alligevel lidt nys. på hvad vi over hovedet kan tillade os at lærte vores heste..... Vores heste har dog prøvet nogle ting så som Shenkelvigning, Skridt til galop, forpart vendinge og Tilbagetrædning, det er dog kun ting vi har prøvet med dem da vi alligevel syntes det er for tidligt at træne, men nu er vi i tvivl.....

Hvad kan vi tillade af lære dem??
Hvor meget kan jeres 4 års??

Det skal lige siges at min har været redet i 2 år (Det fantastiske ved Paints smiley ) og min venindes har været redet lidt over et år (Den er DV)

Håber nogle vil dele deres erfaringer med os smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af 4 års.
  • #1   3. jul 2012 En 4 års er stadig en unghest der ikke er færdig udviklet, og der bør derfor ikke kræves så meget af dem i så ung en alder.

    I mit hoved bør en 4 års kunne de basale ting, og så bør der ikke rides i andet end støvsugeridning, så den kan bygge de muskler op den ikke har.
    Man ser desværre alt for mange putte indspændninger på deres ungheste, fordi de hverken har tid eller tålmodighed til at vente på hesten selv begynder at søge frem og ned når den er parat til det.


  • #2   3. jul 2012 Jeg synes også der er alt for mange man ser der går for hurtigt frem med deres ungdyr, desværre!

    Jeg har en 4 års Dv hoppe som jeg har redet på siden maj/juni sidste år, så lidt over et år. Jeg har selv redet hende til med hjælp fra min underviser to gange om ugen. Vi har bedstemt ikke gået hurtigt frem, og hun har til gengæld så også opført sig eksemplarisk hele dette år... Hun kan nu alle de basale ting, lidt samlet trav og galop, trav shenkelvigninger, forpartsvendinger, bagpartsvendinger og tilbagetrædning. Som sagt er vi ikke gået hurtigt frem, hun har bare selv været klar til at rykke videre. smiley Hun har så også kun været redet 2-3 gange om ugen... Da det har været passende for hende smiley

    Vi ville af samme grund også vente med at stille hende til kåring til i år som 4 års, frem for sidste år som 3 års og nytilredet...


  • #4   3. jul 2012 Fregnehesten:

    Jeg giver dig helt ret.... blev noget forbavset da hun snakkede om at de lavede shenkelvigninger i trav samt Kontra galop... smiley Var godt klar over at vores heste nok ikke kunne meget, men lige SÅ svære ting undre mig meget.... Min veninde kender en som har prøvet og lære sin hest Bagpartsvending, hesten slår fra hvergang fordi den ikke kan, men hun bliver ved at presse den, det syntes jeg er svinsk smiley


  • #5   3. jul 2012 Naja T

    Syntes godt nok det lyder som nogle kompliceret ting din kan når den kun er 4 år...... Selvfølgelig er det forskelligt hvornår heste er klar til de forskellige ting, men alligevel....


  • #6   3. jul 2012 non** *

    For det første købte jeg først min hest for et år siden... Det er min veninde der har haft den før mig og har redet den til MED vejledning fra vores dyrlæge SOM SELV har Paint og SOM SELV rider hendes til når de er 2 så frem de er klar til det, desuden har min haft mange vokse pauser og er først rigtig gået i gang med at træne hende nu her efter jeg har fået hende, så kan ikke se hvad problemet er.


  • #7   3. jul 2012 Hvis din hest er tilredet som 2 års, er du ikke bagud. Du betaler prisen for at din hest er tilredet alt for tidligt og det er kun godt du går langsomt frem. Så du behøves ikke skynde dig, jeg synes også Blue Horse's heste kan alt for meget i al for ung en alder.

    Det undrer mig dog at du kan forsvare en person der tilrider 2-årige heste, men alligel bliver du forarget over hvad Blue Horse's heste kan. Jeg synes begge dele er forkasteligt.
    Paints vokser ikke hurtigere sammen end andre heste - jeg troede faktisk det var ret generel hesteviden.


  • #8   3. jul 2012 Har også hørt en kiropraktor, der sagde, at quartere skal tidligt i gang, for at styrke deres krop.

    Hvad folk gør, må de jo selv om. De er ikke helt udvokset, før de er 5-6 år, men er der nogen, der venter så lang tid? smiley

    Min er først igang med tilrid nu som 3-års.


  • #9   3. jul 2012 Min 4 års kan have sadle og trense på smiley har sat i skridt på ham et par gange og det er det smiley frygtelig og se hvordan nogen 4 års kan gå og de ting de sket ikk burde kunne

  • #10   3. jul 2012 Så det vil sige i syntes Amerikanere mishandler deres heste for groft når de kan rides som 2 års??? og hvad med travere??? de går tit allerede løb som 2 års????

    Grunden til at man kan ride en Paint til så tidligt er at deres muskler er ufattelig robuste... Man kunne ikke se på min at hun havde stået stille 1 1/2 måned i vinteres... Deres muskler bevares... og som sagt har min hest haft mange pauser når hun voksede + en længer pause efter hun blev redet til da min Veninde ikke havde så meget tid.....


  • #11   4. jul 2012 og de heste holder ikke så mange år som de endelig kan, med rette tid og tilpasset træning kan en hest lære alt..med alders svarende træning...

    Husk ikke at blande dressur,trav og galop sammen. En unghest kan nemt trave tøs, men på højt dressur plan kan ingen hest på 4 år holde sig ret længe uden skader.

    Snakker med erfaring (Hestefysioterapeut Cecilie Stadler)


  • #12   4. jul 2012
    Din grund til at tilride en 2års er ikke bedre end så mange andres grunde ;o).
    Ingen heste vokser tidligere eller senere sammen end andre.
    For mig retfærdiggør intet konsekvent ridning af en 2års. Fair nok at man sætter sig på på den i 10min i skridt, men alle gangarter et par gange om ugen, nej.

    Nej jeg begriber ikke en hest der efter en måned i ridning som 3års går samlet i skridt, trav og galop og laver perfekte anspring, det er en tand for hurtigt til mig.


  • #13   6. jul 2012 Det synes jeg er helt fint til en 4 års, når hun ikke bliver brugt mere en 2-3 gange om ugen.

    Synes det er noget værre at tilride en 2 års, ligesom det er ganske forfærdeligt at 1,5 års travere bliver kørt med! Det er nøjagtigt det samme!


  • #14   6. jul 2012 man kan godt tilkøre en 1½ års men den skal da ikke træne kondi og på tid smiley det er sundt for de unge at komme ud og opleve noget andet.

    Man kan være heldig at den unge hest på 4 år, der går 4 års Champonat ikke får nogle skader eller overbelastninger som sætter sig. Men ligeså usikkert er det med alle andre heste... Men jo man kan gøre sit og det bedste er at træne i naturen, på nogle lange skridt ture smiley men det er der jo ikke tid til smiley
    **nogle** private er ligeså tåbelige og forlanger for meget..mange " springer" for let over, opbygge af grundformen.


Kommentér på:
Træning af 4 års.

Annonce