{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.140 visninger | Oprettet:

Panik ved "fremmed rytter" !!! {{forumTopicSubject}}

Godmorgen alle HG'er, jeg har en situation som undre mig, og jeg kan ikke se logikken, så tænkte om der er nogen af jer der har et bud på en løsning.

Jeg har en dejlig 5 års hoppe, som jeg købte som 3 års, rytter vant, men skulle "starte forfra med tilridning" som min veninde som er berider elev hjalp mig med.

Hun er den sødeste og roligste, men når hun får en anden på ryggen end mig går hun i panik, og opføre sig som en utilredet hest.

Jeg oplevede det første gang sidste sommer hvor min underviser skulle ride hende, og hun satte af som en rodeo hest og kiggede bag ud og var virkelig panisk og rystede over hele kroppen.

Vi tænkte hun måske var endnu for "rå" til at kunne have en anden på ryggen, og droppede derfor dette! Nu havde jeg hende i "ridning" her i foråret, og samme reaktion hver gang min underviser hoppede på ryggen af hende!

Igår prøvede vi igen, samme voldsomme reaktion, til trods for rytteren klapper hende på halsen ligger lidt vægt op inden man hopper op, snakker til hende, vender hendes hovedet lidt så hun kan se hun har rytter på inden man trækker frem, så snart vi trækker hende frem = stejl, buk, kaste sig bagud, og panikken lyser ud af hende!!!

Jeg tænker hvad sker der? Jeg rider hende 5 dage om ugen, hun er det sødeste og nemmeste, har ALDRIG reageret sådan med med, hun har da til tider i ridningen laver balade som ungheste tit gør, men aldrig noget i den stil..

Nogen der har et bud på hvad årsagen til dette kan være, og om der er noget jeg kan gøre for at ændre denne adfærd!
Håber nogen af jer har et bud


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Panik ved "fremmed rytter" !!!
  • #1   9. jul 2012 hun er nok bare meget enmandshest og stoler ikke på den underviser.

    Min var også meget længe om at acceptere andre ryttere uden at spænde som en flitsbue.


  • #2   9. jul 2012 Som Janni siger, så lyder det til, at du har en soulmate..
    Min mand's Melle reagerer præcist på samme måde med "fremmed" rytter.. Selvom jeg har arbejdet med dyret fra jorden i 4 år og kan få ham til alt, så er han alligevel ved at dø, hvis jeg bare tænker på at kravle på ryggen af ham.. Når min mand rider ham, er der intet..

    Det samme er gældende for vogn.. Han har efterhånden accepteret, at vores underviser lige tager tømmerne 3-5 minutter for at vise min mand et eller andet, men han skal forsikres om, at min mand stadig sidder på vognen.


  • #3   9. jul 2012 Det kan også være at hesten - som jo er relativt ung - bare skal vænne sig til en anden rytter smiley De føles vel også forskelligt at have på ryggen - vægt, benlængde mv er jo forskellig.

  • #4   9. jul 2012 I har sikkert ret det virker ikke som om hun er utryg ved min underviser fra jorden, (jeg har 2, og det er ved begge hun har haft denne reaktion), de har sukker i lommen og hun elsker når de lige nusser hende og giver sukker.

    Jeg må bare acceptere at hun er sådan, og at hun bare er min, og ikke ønsker at andre rider hende! Jeg undre mig bare over denne meget voldsomme reaktion. Så må hun holde fri når jeg er på ferie, og nøjes med at gå på fold!

    Min tidligere hest Day-Light var også en "enmands hest" men hun var sådan at andre ikke skulle forlange af hende, så stejlede hun, men en skridttur eller en skovtur med en anden kunne hun sagtens.


  • #5   9. jul 2012 Og jeg lader stadig kun andre ride hende, efter jeg selv har været på hende først.

  • #6   9. jul 2012 en 5 års har bestemt også kun godt af at få ferie smiley

  • #7   9. jul 2012 Ja bestemt, hun har ferie nu, og planen var bare at hendes fold venindes ejere, skulle låne hende mens jeg er i Kroatien med min kæreste, så Mor og Datter kunne skridte tur i skoven sammen, men efter at ha prøvet igen, så tør jeg ikke gøre det når hun reagere sådan!

    Så må hun få 10 dages ekstra ferie i uge 33-34


  • #8   9. jul 2012 Hvor store/små er dine undervisere i forhold til dig? Når de at ride et kort stykke, eller sætter hun afsted i panik med det samme de kommer i sadlen?

  • #9   9. jul 2012 Mint, ca. samme str. det er panik fra de er i sadlen, fra når hun skal bevæge sig

  • #10   9. jul 2012 Har i prøvet med andre end dine undervisere efter?

    Måske de efter at være faldet af er blevet lidt nervøse for at sætte sig op på din hest og hesten reagerer på det.
    Det smitter jo lynhurtigt af på hesten og især på utrygge og unge heste har brug for at vide at der styr på tingene.


  • #11   9. jul 2012 Ingen af dem er faldet af hende, og ja vi har prøvet 2 andre, = samme reaktion!
    Men jeg må nok bare accepteret hun er en enmands hest.

    Mine undervisere er kommet op, og har redet lidt, 5-10 min på hende, hvor hun har hoppet rundt, og er spændt som en fjeder og går og kigger bagud. Jeg ved ikke om hun simpelthen bliver "bange" for den fremmede der sidder på hende!


Kommentér på:
Panik ved "fremmed rytter" !!!

Annonce