{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
922 visninger | Oprettet:

Panik ved "fremmed rytter" !!! {{forumTopicSubject}}

Har oprettet dette indlæg på forum, men tænkte også jeg ville poste det her i gruppen for at se om nogen af jer har erfaringer med dette problem:

Godmorgen alle HG'er, jeg har en situation som undre mig, og jeg kan ikke se logikken, så tænkte om der er nogen af jer der har et bud på en løsning.

Jeg har en dejlig 5 års hoppe, som jeg købte som 3 års, rytter vant, men skulle "starte forfra med tilridning" som min veninde som er berider elev hjalp mig med.

Hun er den sødeste og roligste, men når hun får en anden på ryggen end mig går hun i panik, og opføre sig som en utilredet hest.

Jeg oplevede det første gang sidste sommer hvor min underviser skulle ride hende, og hun satte af som en rodeo hest og kiggede bag ud og var virkelig panisk og rystede over hele kroppen.

Vi tænkte hun måske var endnu for "rå" til at kunne have en anden på ryggen, og droppede derfor dette! Nu havde jeg hende i "ridning" her i foråret, og samme reaktion hver gang min underviser hoppede på ryggen af hende!

Igår prøvede vi igen, samme voldsomme reaktion, til trods for rytteren klapper hende på halsen ligger lidt vægt op inden man hopper op, snakker til hende, vender hendes hovedet lidt så hun kan se hun har rytter på inden man trækker frem, så snart vi trækker hende frem = stejl, buk, kaste sig bagud, og panikken lyser ud af hende!!!

Jeg tænker hvad sker der? Jeg rider hende 5 dage om ugen, hun er det sødeste og nemmeste, har ALDRIG reageret sådan med med, hun har da til tider i ridningen laver balade som ungheste tit gør, men aldrig noget i den stil..

Nogen der har et bud på hvad årsagen til dette kan være, og om der er noget jeg kan gøre for at ændre denne adfærd!
Håber nogen af jer har et bud

Det skal lige siges at jeg har 2 undervisere, de begge er super søde, og klapper hende og nusser hende hver gang, og de har sukker i lommen, og hun kravler nærmest i lommen..
Hun virker på ingen måde bange for dem fra jorden, men på ryggen er = panik, de er ikke faldet af hende.

Jeg har prøvet med 2 andre ryttere = samme reaktion


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Panik ved "fremmed rytter" !!!
  • #1   9. jul 2012 Min hest gør næsten det samme.

    Sidste sommer fik jeg en hestesko op på ham , hvor jeg blev kastet over på den anden side (hesten er 173 i stg ) :0. For at jeg ikke skulle falde af i farten har jeg åbenbart klappet benene til ham , hvilket resulterede i at han satte afsted i de største rodeo buk , 3 stk så faldt jeg af og brækkede mit ben 2 steder .
    Hesten var meget skræmt over situationen , gryntede helt vildt og snusede til mig.

    Siden da har han ikke kunne ha fremmede ryttere på . 2 nye ryttere har været oppe siden , ligeså snart de sætter foden i stigebøjlen vender han det hvide ud af øjnene , pruster , kaster ryggen ned og hovedet op :0.
    Han ryster over det hele , og jeg står ved siden og beroliger , jeg har så trukket ham frem hvor der er kommet små krumspring (som om at han ikke har haft vægt på ryggen før ). Men efter jeg har gået med rundt en rundet vender han sig til det.
    - håber min historie kan hjælpe lidt:)
    Måske din hyp bare bedst kan li dig? Og har valgt at kun du skal sidde deroppe


  • Mynte
    VIP
    Mynte Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.169
    #2   9. jul 2012 Du er stadig i forum smiley

  • #3   9. jul 2012 Forum, under Grupperne mener jeg smiley

  • Mynte
    VIP
    Mynte Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.169
    #4   9. jul 2012 Du er ikke i en gruppe, men i det almindelige forum smiley

  • #5   9. jul 2012 Maria: Der er ikke grupper under forum, blot forskellige forum-kategorier smiley Grupper er lukkede, og kun for dem, som er medlem smiley

  • #6   9. jul 2012 Nå okay, troede jeg faktisk der var. Jamen så beklager jeg oprettelsen af to emner, med same indhold, troede kun dette, blev postet under grupper: "Vi med Ungheste"

  • Mynte
    VIP
    Mynte Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.169
    #7   9. jul 2012 For at oprette et indlæg i gruppen, skal du gå til gruppens forside og klikke "opret indlæg"

  • #8   9. jul 2012 Ved ikke om dette kan bruges, men "vi" fik en hest hjem fra tilridning, der var kommet til at tabe sin tilridningsrytter, og var nu blevet så bange, at hun prøvede at smide hendes fremtidige rytter af (og det lykkedes en enkelt gang).
    Kan ikke sige, at vi som sådan trænede parelli med den, men vi fik nogle fifs fra en parellitræner efter hun arbejde med hende en time. Vi brugte en lille uge på noget alm. gå tur og tillid og så kom rytteren på, med de fifs parellitræneren var kommet med. Blandt andet sådan noget som at stå og hoppe ved siden af den indtil den stod stille, som accept på at man skulle op (lidt svært at forklare på skrift), og så blot en masse skridt seancer. Og vi var altid to

    Håber det kan bruge :-0


  • #9   9. jul 2012 Og hun har ikke lavet ballade siden. Ikke engang lagt op til det

  • #10   9. jul 2012 Nane: Det var det jeg gjorde.... Hvad der lige er gået galt skal jeg ikke kloge mig i..
    Tak for de andre råd og erfaringer


  • Mynte
    VIP
    Mynte Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.169
    #11   9. jul 2012 Maria - hvis det sker igen, så bedes du skrive til kontakt/support, så de kan få fikset en evt fejl i systemet

Kommentér på:
Panik ved "fremmed rytter" !!!

Annonce