{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.087 visninger | Oprettet:

cykle med hesten ? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er den heldige ejer af en super dejlig islænder plag på 1 år, som jeg har fået den ide, at det kunne være sjovt at cykle med ham, men..... så tænker jeg, er det for tidligt at begynde på det eller skal man vente.....
Er der nogen her ide som cykler med deres og hvornår begyndte I træning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  cykle med hesten ?
  • #1   18. aug 2012 Jeg cyklede med en hest jeg passede på et tidspunkt. Hvordan vi gjorde eller hvorfor kan jeg faktisk ikke engang huske. Men det lykkedes, selvom det er ret farligt hvis hesten pludselig for sjove idéer. smiley

  • #2   18. aug 2012 Det ville jeg aldrig gøre. Det bliver sgu hurtigt for farligt, hvis hesten stikker af, fordi den måske bliver bange. Tovet kan vikle sig ind i cyklen, du kan slå dig voldsomt.
    Samtidig har du meget nemmere ved at korrigere din hest, fra gåben, hvis den bliver bange.


  • #3   18. aug 2012 Hvis din hest kan kommandoerne skridt, trav, galop, stop og bak, så bare gør det smiley

    Jeg cykler tit med mine, fuld fart galop gennem skoven, jeg synes det er mega sjovt smiley


  • #4   18. aug 2012 jeg ville ALDRIG gøre det af sikkerhedsmæssige grunde. Både for hest og "rytter"

  • #5   18. aug 2012 Må indrømme jeg synes det er meget uansvarligt at cykle med en hest, du ryger på hoved hvis den bliver forskrækket og slipper den sandsynligvis.. Og torvet kan komme ind i hjulet eller hestens ben hvis den hopper den vej eller du vælter foran den.. Har set hvad et cykelhjul kan gøre ved et hesteben og det var ikke kønt

  • #6   18. aug 2012 nu er det sådan, at jeg set nogle stykker efter hånden, som har cyklet med deres heste og jeg læste for et stykke tid siden, at en islænder rytter cyklede med sine heste, som afvelksling og kondi og tænkt at det kunne være fedt, jeg skal selvfølgelig lære den bedre at kende og være sikker på at den forstå divs. signaler, men tænk at kunne lave motion med sin hest, uden det altid hed longe, løbebånd, når det ikke var med rytter smiley
    du kan jo også side på en hest, som bliver bange, smider dig af, eller løber, styrter med dig, bukker stejler, o.s.v. der er altid en chance for at man kan komme til skade, når er sammen med en hest.
    En hund kan også komme til at løbe ind i en når man cykler eller hive en af cyklen fordi den skal jage nabo katten og man kan styrte og alligevel ser man da rigtig mange der cykler, jeg tror bare man skal være sikker på at hesten, er rimelig vant i sine omgivelser eller de omgivelser man vil cykle i og forstår, stop, stå, skridt, trav og flytte sig fra tryk, men jeg regner heller ikke vi skal cykle før til foråret og han skal selvfølgelige heller ikke trave hele turen, men har en ide om at skal cykel 6-8 km hvor al gang på asfaltsveje foregår i skridt, så det kun er i skoven og bløde stier vi traver, det jeg tænker er om han er udvilket nok til det eller om man skal vente til er 3 ?


  • #7   18. aug 2012 Du kan sagtens starte allerede nu, han har kun godt at røre sig, og at løbe ved siden af en cykel perfekt motion for de små, som ikke er gamle nok til anden træning smiley

  • #8   18. aug 2012 Jeg cyklede med min gamle pony-part, da der var rigtig langt til og fra sommerfold.

    det startede med at jeg passede en anden pony som var meget vandt til cykelture. på den måde fandt jeg en teknik til at holde torvet, og jeg kunne vurdere hvor langt torvet mellem hesten og min hånd skulle være.

    min egen part var i forvejen meget vandt til cykler, og der var aldrig problemer med at trække ham og cyklen. så en dag prøvede jeg bare at sætte mig op på cyklen. der var ingen problemer, og efter få hundrede meter havde han styr på hvor tæt han skulle være på cyklen og kunne følge med op og ned i tempo. dagen efter kunne jeg uden problemer cykle med ham i trav. Han var fire år da han lærte det, og det gik som sagt meget smertefrit


  • #9   18. aug 2012 Jeg tænker du skal starte ligeså stille ud med at cykle, jeg cykler også nogen gange selv med min hest..:-)
    Men jeg startet med af trække cyklen også efter noget tid begynde jeg at side på cyklen smiley


  • #10   18. aug 2012 Selvfølgelig kan man falde af en hest, men du har nu engang meget lettere ved at give hesten signaler fra jorden i forhold til fra en cykel, samt du har bare en smule chance for at stoppe den, på en cykel er chancen nærmest = 0 for at stoppe hesten hvis den er bange eller ikke vil stoppe.. Og så er en cykel ikke smart for en hest at få viklet sig ind i og det kan altså ske..
    Synes lidt folk ofte handler sådan lidt alla "bare jeg stoler på hesten sker der intet"


  • #11   19. aug 2012 Men det kan man jo også sige med at ride i trafikken. En bil kan gøre meget mere skade på en hest end en cykel, men derfor rider vi alligevel ud i trafikken. Man skal altid være ansvarsfuld, når man er omkring heste. Men hvis man skulle lade være med at gøre alt, som der kunne gå galt, ville hesten jo aldrig forlade boksen.

  • #12   19. aug 2012 Veo: når du rider i trafikken skal hesten jo netop ikke tæt på bilen eller styres derfra, der er en rytter der forhåbentlig har kontrol over hesten.. Skrev nogle at de ville køre i bil med hesten løbende ved siden af ville jeg også synes det var ualmindeligt dumt..
    Og i min verden er det ikke ansvarsfuldhed at cykle med hesten da man ikke kan holde den + både hest og menneskers chancer for skader øges meget


  • #13   19. aug 2012 Hesten kan jo også blive forskrækket ude i trafikken.

    Jeg har en gang imellem kørt på atv, med et par heste ved siden, nogen gange er jeg jo for doven til at gå ud til sommerfolden xD

    Nu synes jeg altså heller ikke, man skal male fanden på væggen. Det er også farligt at springe, det plejer ikke at stoppe nogen.


  • #14   19. aug 2012 Du kan jo ikke korrigere en hest fra en cykel, som du kan fra jorden eller på ryggen af den. Der har du i det mindste en chance for at stoppe den, hvis den skulle løbe. Det kan du lige så godt glemme, på cyklen.
    Det er ansvarsløst, jeg er helt enig med Signe.

    Selv tykke og dovne Lotte kan blive bange og løbe - heste er trodsalt ikke maskiner, men dyr.


  • #15   19. aug 2012 Det har intet at gøre med at male fanden på væggen, synes folk rigtig ofte glemmer hvad dyr de egentlig har med at gøre.. Som Sofie skriver så kan du ikke korrigere en hest fra en cykel, du kan ikke holde igen hvis den hopper til side, da du ikke står fast, så modsat alle de situationer i så gerne vil sammenligne med, så kan man intet gøre hvis man sidder på en cykel og hesten løber, du vil 100% vælte og hesten løbe væk eller slæbe dig efter sig.. Derfor er det farligere end at ride i trafik eller springe, fordi i de situationer har du en del kontrol..
    At trække heste ved en ATV lyder heller ikke særligt smart, men kommer også an på om vi snakker på et lukket område (fold eller lignende) hvor man bare kan slippe eller ude offentligt, men ville personligt ikke gøre det


  • #16   20. aug 2012 Mine heste kan sagtens korrigeres fra en cykel, og sagtens stoppes, ved ikke lige hvor mange kræften I bruger på at stoppe jeres heste? Jeg plejer faktisk slet ikke have snor på, min hest stopper, hvis jeg stopper. Og nødbremsen er min stemme.

    Jeg har aldrig sagt, at man skal tage en rå belgier ud på cykeltur. Men hvis man kender sin hest og har trænet den korrekt, så er det altså ingen livsfarlig mission man tager ud på.


  • #17   20. aug 2012 Veo: Jeg har kun et føl som jeg ikke har fået hjem endnu, så du behøver ikke spille smart ang at min hest mangler træning.. Uanset hvor veltrænet min hest var ville jeg aldrig have den løs offentlig, en hest er et flugt dyr og et stort et endda, man kan aldrig garantere at den ikke går sin vej.. (har dog ofte jaffrey mine tidligere heste løs på banen og staldområdet..)
    Men nu er det de færreste heste der er så veltrænet som du beskriver din, og svaret er jo generelt.. Men det er sværere at korrigere fra en cykel .. Og jeg tvivler på at man kan forhindre en bange hest i at hoppe til siden med stemmen, stoppe den igen ja, men er du på en cykel så vælter du jo med det samme den hopper, med mindre du lader den rende frit rundt hvilket også er uansvarligt og ret sikkert også forbudt


  • #18   20. aug 2012 Selv den mest veltrænede hest kan blive bange. End of story!

  • #19   20. aug 2012 Jeg "spiller ikke smart", men hvis man skal bruge mange kræfter på at stoppe en hest, så er der altså noget galt i træningen. Som jeg skrev i min første post, så kræver det jo netop, at hesten kan de forskellige kommandoer, det er da klar hul i hovedet at cykle med en hest, der ikke kan stoppes.

    En hest er vel ikke sværere at korrigere fra en cykel, end en anden hest. Er det at ride med håndhest også no go?

    Ja alle heste kan blive bange, også mine. Men jeg ved, hvordan de reagerer, og de hopper altså ikke ind i mig eller cyklen, faktisk hopper de slet ikke, højest stopper op.

    Så jeg holder altså stadig på, at man sagtens kan cykle med en hest, man kender og som har grundtræningen i orden.. And that's the end the story smiley Så må det jo være op til TS, om det bliver noget de vil kaste sig ud i.


  • #20   20. aug 2012 Veo: Der er ingen der skriver nogle steder at det kræver kræfter (ud over dig) , men det er heller ikke nemt at give et let signal når du ikke har "jordfæste".. at slippe styret med en hånd og give noget som helst signal er svært.. især hvis både man selv og hesten er i fart..
    En anden hest står stadig "fast" dvs har man stoppet den så bevæger den sig ikke under dig, en cykel står ikke "fast" på samme måde.. + heste er flok dyr, dvs hestene sandsynligvis vil blive sammen, så har du kontrol over den du rider på, så vil håndhesten næsten altid blive i nærheden.. dog kræver det god kontrol over hest og sig selv at ride med håndhest og ikke alle steder jeg ville synes det var smart..
    TS hest er desuden en plag, så signalerne er nok ikke super skarpe endnu..
    Forstår egentlig ikke det er så svært at se at det kan være farligt..
    Og ja selvfølgelig kan man gøre det, man kan også hoppe ud fra storebæltsbroen, at man kan gøre noget gør det ikke smart eller ufarligt smiley


  • #21   20. aug 2012 En cykel har da bremser! Man kan da stoppe en cykel lige så let som en hest, hvis ikke lettere, cyklen kræver ikke ligefrem et indlært stopsignal. Og ja hvis man ikke kan cykle med en hånd, så burde man nok heller ikke gøre det.

    Alt kan være farligt med en hest, igen, hvis det skulle begrænse en, ville man aldrig lave noget med hesten. En plag kan sagtens lære alle signaler godt nok til en cykeltur, jeg har cyklet med min unghest siden, han var omkring 9 måneder.

    Men lad os bare stoppe den her, enige bliver vi næppe.


  • #22   20. aug 2012 Veo: Tror simpekthen du ikke vil forstå hvad jeg skriver.. har ikke skrevet at en cykel ikke kan bremses (hvor pokker får du det fra).. men at den ikke står fast.. hvis du sidder på en cykel og hesten hopper til siden, så kan du intet gøre, cyklen og dig hives med, det sker ikke fra anden hest, jorden, ryggen (eller jo fra ryggen, men der har du stadig kontrollen) osv.. du kan ikke "stå" imod fra en cykel.
    Har prøvet at cykle med en endda forholdsvis lille hund, som pludseligt stoppede, det var ved at gå galt, fordi det tager tid at registrere og stoppe selv.. og det var en lille hund.. så selv om hesten ikke springer væk eller løber, så kan en hest der stopper brat op i fart let være nok til at man ryger på rumpetten..
    Men ok det er jo åbenbart meget svært for nogle at se risikoen..
    Der er stor forskel på hvor risikabelt ting er, men igen læser du åbenbart en masse mellem linierne som ingen har skrevet..


  • #23   20. aug 2012 Så tager det jo heller ikke længere tid at smide fødder ned på jorden, hvis det endelig er. Jeg synes godt nok du kan blæse det op. Jeg kan sagtens se risikoen ved en utrænet eller nervøs hest, eller et mennesker der ikke kan cykle. Men jeg snakker kun situationer, hvor der er styr på det hele. Ja hesten kan blive bange, men hvis hesten ikke reagerer ved at hoppe ind i en (som f.eks. mine aldrig gør), så er det altså heller ikke værre.

  • #24   20. aug 2012 Det kan godt være din hest aldrig har løbet eller hoppet ind i dig, men en eller anden dag kan det altså sagtens ske. Om du vil det eller ej.

  • #25   20. aug 2012 Ja og min hest kan også falde på folden og brække benet.. chill...

  • #26   20. aug 2012 Ja, men med cyklen sætter du manges liv i fare! Hesten kan løbe ud på en vej, blive kørt ind i og bilisten kan også komme til skade.

  • #27   21. aug 2012 Hesten kan også springe over hegnet på folden, løbe ud på en vej og ramme en bil. Eller smide sin rytter af og løbe ud foran bil.........

  • #28   21. aug 2012 Det er da YDERST uansvarligt at cykle med sin hest i hånden. Eller en hund for den sags skyld! Hvis man er så doven at man ikke engang gider gå eller løbe en tur med sin hest så sæt den dog på fold i stedet for. Ja heste kan komme til skade i mange andre situationer men her udsætter du jo også andre end dig selv for fare så det er både egoistisk og dovent. Dårlig stil!!!

  • #29   21. aug 2012 Veo - dine argumenter holder jo ikke helt.
    I de andre sammenhænge er der forskellige chancer for at stoppe hesten. Hegnet er jo til for at holde hesten inde på folden.
    Hvis der sidder en rytter på ryggen kan rytteren også have en chance for at stoppe hesten.
    Det kan du lige så godt glemme alt om på en cykel - du kommer til skade, hesten kan komme til skade og andre kan.


  • #30   21. aug 2012 SELVFØLGELIG har man da også en chance for at stoppe hesten på en cykel, nu må I altså holde op. Det lyder som om jeg har cyklet med hest mange flere gange end jer, så jeg taler af erfaring, hvilket I tydeligvis ikke gør.. Og nu forlader jeg altså denne debat, det her er altså lidt for langt ude..

  • #31   21. aug 2012 Hvordan vil du stoppe din hest på en cykel, hvis din hest løber i panik? Jeg vil gerne se det før jeg tror det smiley

Kommentér på:
cykle med hesten ?

Annonce