{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.848 visninger | Oprettet:

Vil pludselig ikke gå i trailer :O {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Jeg har den dejligste hest på 13 år ..
Han har i rigtig mange år (ca. 6-7 år) været stævne hest og har kørt trailer utallige mange gange ..
Jeg fik ham for knap 3 år siden, og har kørt trailer med ham 2-3 gange i året .. Han har altid gået lige op i trailer. Eller også gået op af rampen så ned og så helt op i trailer .. Altså har det aldrig taget mere end 5 min at læsse ham. Han har aldrig været nervøs (svedt, skummet eller ligende) når han har været i trailer .. I søndags skulle han læsses og køres på ridelejr . Han skulle lige op af rampen 3 gange så gik han ind smiley stadig max 5 min om at læsse ham!!

Men!! I onsdags skulle han læsset og vi skulle til vesterhavet og ride .. Han ville simpelthen ikke ind i traileren !! Han gik hele tiden til højre for traileren, gik op af rampen men røven helt hen på højre side af traileren .. Vi prøvede at sætte snor op for han ikke gik ved siden af. Men han "sætter" sig nærmest på snoren og glor smiley vi prøvede at piske i jorden så han gik væk fra det, men næ nej! Han gik bare imod pisken.. Vi prøvede at læsse hans lille kæreste (som ham har kendt i et år) og se om han så ville . Nope! Men til sidst efter ca. 25-30 min gik han bare op smiley vi tog til vandet og ude ved vandet tog det kun 15 min at læsse ham. I dag skulle vi afsted til vandet igen, og derefter hjem.. Vi brugte en hel time på at læsse ham!! Prøvede at lokke med godbidder og de andre nævnte ting ! Vi prøvede at få ham til at gå op sammen med sin lille kæreste. Men intet hjalp, til sidst gik han ind . Vi prøvede også med bind for øjene. Han ville gå alle andre steder, men når han mærkede det var rampen gik han ned igen!! Han gik gerne rundt i gårdspladsen med bind for øjene ..
Hvad kan det være han pludselig ikke vil! ;O han har aldrig haft ulykker eller kommet til skade i trailer .
Og hvad kan jeg gøre nu ?? Er det bare at træne og træne ?? smiley

Tak til jer der tager tid og læser det !!
Og på forhånd tak for svar smiley
Hilsen en lidt fustreret heste ejer af en ellers sund , rask , godmodig , arbejdsvillig og lærenem hest smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil pludselig ikke gå i trailer :O
  • #1   21. jul 2013 Træning og tålmodighed er nøgleordene!
    Ikke noget med hverken pisk, longer eller lignende. Det gør meget mere skade end gavn smiley


  • #2   21. jul 2013 Det skal lige siges at da vi tog til stranden i onsdags var han ikke svedig eller nervøs i traileren! Og han står pænt og sover i traileren. Det er selve læsningen der går helt galt smiley

    (Og idag måtte vi aflyse turen til stranden, da det tog en hel time at læsse ham, og så blev klokken for mange til at vi kunne komme afsted. Samt jeg helst ikke ville stå på stranden og bøvle sådan med at få ham ind igen )


  • #4   21. jul 2013 Jeg træner meget med ham normalt smiley
    Så han er ikke bange for de ting .. Og normalt når jeg prikker til ham på højre side går han til venstre.. Men han gik til højre denne gang!! :|
    Og han "sætter" sig ret provokerende på longen ..

    Men det jeg ikke forstår er hvorfor han pludselig ikke vil !! Efter 11 år. I 11 år har han prøvet at køre trailer . Hvorfor vil han så pludselig ikke smiley


  • #5   21. jul 2013 Tja nu har i nok givet den en dårlig oplevelse ved at forsøge at tvinge den op.
    Så start helt forfra og genlær den at blive læsset.
    Altså første dag er det bare mål at få alle 4 ben op på rampen, 4 dag at få to forben ind i traileren. Efter en uge at stå halvt inde og efter 14 dage at kunne stå helt inde i traileren.
    Og endelig ikke gør mere end hvad du fra start har besluttet.


  • #6   21. jul 2013 Jeg kunne forstå hvis det var nyt for ham! Har trænet mange heste og læsset mange heste som tog flere timer smiley men hvorfor vil han ikke nu ;O det er det jeg ikke forstår . Hvad kan det være at han efter 11 år ikke vil mere ! Ikke bare går lige op i trailer ..

  • #7   21. jul 2013 Det bedste ville være hvis du kan skaffe et langt træktov, det giver bedre kontrol. Og så ellers bare start helt fra "scratch" med skillevæggen åben, så der er mere plads, og så ligeså stille få ham op ligemeget hvor lang tid det tager. Husk selvfølgelig at rose ham undervejs.
    Det mest optimale er at træne hver-hver anden dag i noget tid, hvor du ikke kører ham men blot tager ham ind/ud af traileren.
    Så kan du efter noget tid køre en lille tur i området og så tilbage til hvor han står, læsse ham af og så ind igen med det samme.
    Det tager tid og kræver tålmodighed, men det er dét værd smiley Har selv haft store trailerproblemer med min hest, det kunne tage næsten 2 timer at få hende hjem fra stævne.


  • #9   21. jul 2013 I forhold til, at det er ligepludseligt; det kan være de mindste ting der gør det. I kan være kørt over et hul i vejen/et bump, et eller andet hvor han lige er kommet ud af balance derinde eller noget....nogengange skal der virkelig ikke meget til desværre smiley

  • #10   21. jul 2013 Jeg forstår bare ikke hvorfor ??
    I søndags gik han jo også næsten direkte op som normalt . Og 4 dage senere vil han bare ikke . Vi tager alt stille og roligt og jeg råber aldrig af min hest ALDRIG !! Og har aldrig slået ham .. Eller trukket ham ind i trailer, han plejer altid selv at følge med .. Long of pist blev brugt for at få ham til at lade vær med at gå ved siden af trailer. Da han jo ender med at skramme sine ben på rampen , så han lader sig selv dumpe sådan ned helt på siden /:


  • #11   21. jul 2013 Han kan sagtens have oplevet noget på turen der gjorde ham usikker. Et dårligt sving hvor hesten mister balancen kan være nok til den næste gang bliver nervøs for at gå op. Og når i så begynder at tvinge den foretrækker dette nervøsiteten.
    Et godt råd: Er hesten en dag besværlig at læsse, så kun træn læsning. Altså kør IKKE med mindre det er nødvendigt, altså at hesten skal til dyrlæge eller lignede.
    Stævner og hygge ture er ikke nødvendige hvis hesten en dag er usikker på traileren.


  • #12   21. jul 2013 Jeg vil prøve at se videoerne når jeg er hjemme fra stalden .. Tak for jeres svar, jeg må igang helt fra bunden af smiley det nok rigtigt hva du siger nadia guldbæk at det kan være den mindste ting der har gjort ham bange .

  • #13   21. jul 2013 S de videoer Luna linker, så er du ikke i tvivl mere.

  • #15   21. jul 2013 Ja sry glemmer det hele tiden xD

  • #16   21. jul 2013 Som jeg ser det prøver han at fortælle dig et eller andet.... har en af de sidste ture været ubehagelige for ham ? Nye lyde ? har traileren været voldsom varm ? Det sker nemt i dette vejr, - Har hesten tisset af inden den går i trailer - de vil som oftest ikke tisse i traileren fordi det sprøjter/kan sprøjte. Prøv lige at analysere de sidste 2-3 ture - smiley

Kommentér på:
Vil pludselig ikke gå i trailer :O

Annonce