{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
585 visninger | Oprettet:

Træning af ungheste {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen..

Da jeg har fået mig en unghest på 1 år vil jeg meget gerne arbejde så meget jeg kan med ham.. Siden jeg fik ham har jeg gået ture med ham, løftede og renset hans hove, striglet han, vasket ham og selvfølgelig hygget og nusset med ham alt det jeg kan. smiley og alt det nyder han så meget:D
Jeg fik at vide at det er dumt at longere ham, da han er så ung og ingen balance har fået til det endnu

Hvad kan jeg ellers arbejde med på med ham?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af ungheste
  • #1   23. jul 2013 nej han skal ha lov og være unghest så det du gør nu er fint

  • #2   23. jul 2013 Vend den stille til skridttæppe, evt et underlag med en elastik gjord. Det sker der intet ved smiley
    Men ville ikke begynde med longe arb før den er 2,5år smiley
    Evt gå rundt over nogle bumme, lær den at når du fx. siger stop, så står den og skridt, så skridter den stille ved din side osv. smiley
    Så kan du bruge mundtlige kommandoer når du skal tilride smiley


  • #3   23. jul 2013 ja det vil være rigtig dumt at longer ham, da det kan hæmme hans vækst, altså sætte den i stå, og at gå på buet spor slider ret så meget i led, knogler og sener som endnu ikke er færdig udviklet eller stærke nok!

    jeg har med min "øvet" når jeg går tur, at han har underlag på med en elestatik gjord, og øvet at gå i trailer, i sær det med at øve at gå i trailer er uvuderligt! smiley


    men ellers lad den være fold bums, "voksen" skal den nok blive, og det er en hård fin balance, for man må endelig ikke gører den til "lomme" hest for så mistere den sin gnist, og ejen bestemmelse som vi jo gerne vil have i ridningen


  • #4   23. jul 2013 væn den til en masse ting. Gå over pressenninger, paraplyer, der ligger på jorden kan må gå tæt op af eller røre den på kroppen med den flade side. Tilbagetrædning. Gå ved siden af dig. stoppe. I det hele taget horsemanship

  • #5   23. jul 2013 Wow.. Tusind mange tak for alle de gode råd.. Det er i hvert fald noget jeg vil tage til mig smiley Jeg har altid haft planer med at lærer ham og selvfølgelig mig selv horsemanship, da det gør det lettere for hesten og mig selv når det kommer til tilridning og mange andre ting.. Plus det giver hesten en god oplevelse med de forskellige ting smiley

  • #6   23. jul 2013 Lad den gå på fold og gør absolut mindst mulig til den bliver 2 år.. Altså på en forsvarlig måde så han ikke bliver 'rå' igen men stadig kan trækkes og strigles.

  • #7   23. jul 2013 Jeg har en hoppe på 1,5, hun var helt rå indtil for 7 måneder siden. Jeg har hende i hænder hver dag, da hun er en meget bestemt dame, 'og pludselig glemmer hvordan man opføre sig', hvis ikke jeg har lidt fat i ørene. smiley jeg går ture, mange ture, så hun vænner sig til trafik osv. Jeg er lige startet med at træne at gå tur alene. smiley desuden træner vi, at må røres overalt på kroppen, Vi træner fluespray. Hun er vænnet til dækner, paraply, presenning (at blive pakket ind i den fx), bolde, katte, hunde(gerne som springer rundt) smiley Hun er vant til at komme i vandet og bade, har lært tilbagetræden, da hun havde meget tendens til at vade ind i mig, plus hun viger for tryk på bagparten, men ellers får hun også bare lov at gå og hygge. Jeg bruger meget tid bare sammen med hende når hun går og græsser, og bare er der. smiley

  • #8   23. jul 2013 Kommer lige til at tænke på det du sagde med fluespray.. Min plag kan ikke lide at få det på på benene og under maven.. Når jeg gør det de steder begynder han at sparke ud som om det kilder når det kommer på.. Jeg bliver nødt til at smører det på med hænderne for at komme til det.. Hvordan vender jeg ham til det uden at risikere at blive ramt af hans hove?

  • #9   23. jul 2013 Ja vi arbejder stadig på det, min gør nemlig det samme, og hvis jeg sprayer på halsen bider hun. smiley men roser hende meget, når hun ikke siger noget. Og så har jeg lagt mærke til at hvis sprayen rammer i tyk stråle bliver hun mere sur end hvis jeg holder den længere ude. Plus at hun ofte reagerer når hun høre at man trykker håndtaget ind, altså før det rammer, så tænker at det skal trænes med evt godbidder/overdrevent ros. smiley

  • #10   23. jul 2013 Min er godt nok blevet en del del bedre til det.. Første gang sparkede han ud ved første sprøjt.. Nu giver han mig lov til at det på ydersiden af hans ben og lidt inde på indersiden, men det er heller ikke meget jeg kan gøre det. Jeg roser ham hver gang jeg har gjort det mere og mere på ham og for hver gang giver han mig også lov til mere og mere, hvilket jo bare viser han er begyndt af acceptere når han får det på smiley

    Det samme med hans baghove.. Dagen efter jeg fik ham ville han ikke løfte baghovene uden at han sparkede ud.. Nu kan jeg gøre det næsten uden nogle problemer, hvilket jo viser at han også er meget lærenem og jeg fik ham i maj måned smiley Så kan jo kun være stolt af ham smiley


  • #11   24. jul 2013 Er også helt sikker på at de nok skal lære det, når der er fremgang. Har mødt mange ældre heste som overhovedet ikke ku klare at få det sprayet på. smiley så vores skal selvfølgelig nok lære det med lidt tålmodighed. smiley

  • #12   24. jul 2013 Ja smiley Det er i hvert fald rart for alle smiley

Kommentér på:
Træning af ungheste

Annonce