{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
614 visninger | Oprettet:

Ungheste træning {{forumTopicSubject}}

Hejsa. smiley
Sagen er den at jeg har fået en 2 års hoppe, som jeg er igang med at vende til alle mulige ting..
Hvor mange øvelser kan sådan en plag klare i hovedet? Skal jeg først træne en ting til det sidder fast og så det næste, eller skal jeg bare fortsætte.
Og hvor mange gentagelser skal jeg gøre på en dag, så hun ikke bliver træt af det.. smiley

Vi er igang med at træne - stå stille - løfte hove - vaske ben/krop - på en gang.
Tænker bare om det bliver for meget i hovedet på de små smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ungheste træning
  • #1   22. aug 2016 jeg har en 3 års jeg købte som 2 års. jeg har taget det lidt fra dag til dag. nogle dage kunne hun klare mere end andre. og så veksler jeg mellem hvad vi laver. en dag går vi en tur, en anden dag miljøtræning. løsspringning, longearbejde. så mit råd er at se på hesten. hvilket overskud har den. De plejer nok selv at skal sige fra. smiley

  • #2   22. aug 2016 Da min var 2 havde jeg kun lært hende at blive bundet, blive trukket, løfte hove og blive vasket. Derudover lod jeg unghest være unghest. smiley

  • #3   22. aug 2016 Enig med Ditte. smiley
    Deres overskud kan svinge utroligt meget fra dag til dag, den ene dag kan de klare måske 5 ting, næste dag en halv ting. smiley
    Så lyt til din mulle, hvor meget kan hun magte den pågældende dag, siger hun fra, så respekter det, slut godt af så hun får en succes oplevelse ud af det og lad hende holde fri resten af dagen. smiley

    Husk også at give hende lidt ferie ind i mellem, det har gjort rigtig meget godt for min. Det giver et lille setback i et par dage efter man tager hul på træningen igen (de skal lige finde ud af, at der igen bliver forlangt noget af dem), men det giver meget i det lange løb, at de får tid til at restituere og "gumle" over de ting de bliver lært. smiley


  • #4   22. aug 2016 Jeg havde Tindur i hænder hver aften det første halve år hvor jeg striglet ham, løftede hove og øvede almindelig håndtering. Så trænede jeg ham en gang om ugen ca. Hvor vi gik ture o.l. Jeg øvede også trailer, dette var så hver dag i den periode jeg havde lånt en trailer.. Ellers fik han for det meste lov til at være hest indtil han blev tre år hvor jeg begyndte at træne ham 3x ugentligt i frem og ned for hånd, longering og ture. Så påbegyndte vi tilridningen kort før han var 4 år. smiley

    Mvh TT


  • #5   23. aug 2016 Du må føle efter smiley

    Ingen ungheste er ens.. og jo længere du venter med at introducere dem til den almene omgang, som at blive trukket, stå på staldgang, løfte hove og blive striglet; jo sværere er det for dem at indfinde sig med.

    Jeg går meget op i at en unghest skal have lov at være unghest, dog stadig på mine præmisser. Da det er et stort dyr (eller bliver i hvert fald med årene) og det skal ikke kunne blive til farer for dig selv eller andre mennesker.

    Alle de føl/ungheste osv. jeg har haft og gøre med har jeg startet med tingene så småt allerede når de så småt lære at vendes fra mor. Så som 4 måneder var det ikke forkert at jeg trak en lille tur ud på gårdspladsen og tilbage igen.

    Hvilket fører mig tilbage til, du må bare føle efter. Nogen dage vil din unghest sikkert sagtens kunne klare gentagelsen flere gange, mens andre dage bliver den måske bare frustreret og ked af det. Den vigtigste regel i ungheste træningen er blot "Stop mens legen er god!" smiley Så kan det ikke gå helt galt.


  • #6   23. aug 2016 Som andre siger er ingen ens. Du må simpelthen bare mærke efter på hesten smiley
    Min egen bliver ret hurtigt træt i hovedet samt træt af enkelte ting, hvis der er for mange gentagelser. Øvede 2-3 ting hver gang og brugte ca. 20 minutter i alt
    Nu er hun blevet 3, og kan nogle dage klare op mod 5-6 ting og andre gange kun 2. Nogle dage kan vi bruge 30-40 minutter og andre gange "går hun død" efter blot 10-15 minutter

    Så se på din hest og mærk efter smiley Brug din mavefornemmelse smiley


  • #7   24. aug 2016 Jeg lader skam også min unghest være unghest. Men hun skal lære de basale ting som at få løftet hove og få vasket ben. Hun er en Irish Cob så hun skal lære det. At gå i træktov og strigle kan vi sagtens.. smiley

    Jeg må ud og føle og se hende an smiley hun er lidt utålmodig på staldgangen, så det starter jeg ved. Så må jeg trappe op derefter. Det er nemlig også lidt svært at prøve at løfte ben på en som ikke står stille på staldgangen.



  • #8   24. aug 2016 Start med at lære hende at stå på kommando smiley
    Det kan Tindur og det er til stor hjælp både ift. Op og afstigning osv. Dog er det spændende hvor integreret det er og om han kan finde ud af det med andre heste omkring sig.. smiley

    Mvh TT


  • #9   24. aug 2016 Tak det vil jeg prøve Team Tindur, det er nok en god ide smiley

Kommentér på:
Ungheste træning

Annonce