{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
667 visninger | Oprettet:

Ungheste træning? {{forumTopicSubject}}

Heej,
Står og skal have ny hest og så faldt man lige for en unghest(4årig) ;*

Men ved ikke så meget om det med ridning og træning fra jorden o.s.v

Nogen der ved noget om det?
Kender nogen hjemmesider der kan være til hjælp?

Så er i søde<3

OBS!
Vil ikke have useriøse henvenelser eller noget stødende!!

På forhånd taak!

-Mille


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ungheste træning?
  • #1   2. jun 2010 jeg ville få noget hjælp fra en mere erfaren, det vil du få mest udaf..

    det vil både hesten og dig, så det vil klart være mit råd. smiley


  • #3   2. jun 2010 Tak for jeres svar smiley

    Hvis det skal være ham så er jeg selvfølelig klar over at der skal undervisning til!, og masser af tillidstræning til(:
    Tænkte bare at der måske var nogen der havde erfaring med ungheste og måske ville dele lidt af sin viden? (;

    Og mener helt sikkert at jeg vil kunne klare det!
    Det ville nærmest være "barnemad" ved siden af det jeg har været ude for!! x)


  • #4   2. jun 2010 Ej måske ikke "barnemad" , men det ville ikke være det HELT store problem (;

  • #5   2. jun 2010 Jeg fik min første unghest her for 1½ måned siden nu, og jeg har kun været glad for at jeg købte hende. Hun er min drømmehest hele vejen i gennem.

    Men undervisning som de andre siger, det er vejen frem når de er i den alder, og så vil du også se fremgang fra uge til uge (:
    Men husk at være konsekvent over for dem, samtidig med at du IKKE er hård ved den. Og ved konsekvent mener jeg ikke at du skal slå den, man at når den laver ballade så skal du sætte dig igennem med det samme!

    Min kan godt blive lidt pigesur, så i går tog jeg en springpisk med, og LAGDE den kun på hendes skulder når hun begyndte at lave spjæt med bagbenen eller ville have sine egne meninger. Min underviser var der hele den tid vi red i går, og han kunne med det samme se på hende at når jeg satte mig igennem så ændrede hun lige pludselig kropssprog og blevet mere afslappet og mere ærlig under rytter. (:

    Hun havde brug for at vide at jeg ville støtte hende og vejlede hende selv om jeg sidder på ryggen af hende. På jorden stoler hun på mig, og der har jeg osse måtte sætte mig igennem en enkelt gang, og så fik jeg en anden hest som stolede på mig. Nu er hun blevet meget mere trafiksikker, og tør mere når jeg er ved hendes side (:

    Men vil også understrege at jeg ALDRIG kunne finde på at slå hende! Bruger en bestemt lyd når jeg skælder ud, og det reagere hun super på.


  • #6   2. jun 2010 hvis den virkelig er din drømmehest så køb den - så kan du altid få nogen til at hjælpe dig, alternativt sende den i ridning hvis du ikke selv kan magte tilridningen ... smiley

  • #7   2. jun 2010 Ud over god undervisning er det vigtigste at huske at de ikke er frække og på tværs, men at den endnu ikke har lært tingene 100% og derfor let bliver forvirret, så det er dit job altid at bruge samme signaler og være tydelig og sikre dig hesten forstår hvad du vil..

  • #8   2. jun 2010 signe:
    det passer altså ikke helt smiley min var da udemærket klar over når han havde gang i noget han ikk måtte smiley hehe ... drengerøv!


  • #9   2. jun 2010 Sabine: Nej sådan kan heste ikke tænke, de har ingen foral eller forståelse for rigtig og forkert, de handler efter deres indstinkter og hvad vi har lært dem.. de gør det der fungere for dem og det de får noget positivt ud af.. men de ener altså ikke at de gør noget vi ikke ønsker før vi fortæller dem at de de har gang i er forkert og ofte fatter de faktisk ikke engang her at det er forkert...

  • #10   2. jun 2010 Jeg har en unghest som jeg nu har haft i ca 8 måneder..
    Jeg fik undervisning fra jeg fik ham og det har hjulpet rigtig meget.. Man skal have gåpå modet, motivationen og ikke mindst tålmodigheden til at have unghest da de ikke ALTID ved hvad det er man vil og ellers er det bare at bruge sin sunde fornuft smiley
    Men ja - tillids øvelser er super. I starten gik jeg RIGTIG mange ture med min hest så den fandt ud af jeg nok skulle "passe" på den og at den kunne stole trygt på mig smiley
    Jeg ELSKER det faktum at jeg selv kan forme min hest smiley Og man får et FANTASTISK bånd til en hest man har haft fra ung smiley Så du vil ikke fortryde det smiley


  • #11   2. jun 2010 Tja.. jeg valgte selv, at tilride min hoppe. Men jeg har trods alt, også selv avlet hende, og kender hesten fuldt ud, og hendes siganler.. Jeg fik hjælp af min veninde, som selv har tilredet hendes egen hest.. og det har været til super gavn for mig.. Det at skulle sende hende væk, i tildridning, havde jeg det rigtig svært ved, især hvis det skulle være til fremmede, som ikke kendte hende.. Det kan godt være de har prøvet det før, og masser af erfaringer, men jeg har fuldt ud tillid til hesten, og den til mig..

    Jeg har lagt rigtig, rigtig meget arbejde i hende fra jorden af.. ( tillidstræning ) Har lært hende, hvor mit personlige rum er henne, og hvor mine grænser går.. Hun har efter min egen mening, været rigtig skøn og sød at arbejde med.. Hun er selvfølgelig ung, men bestemt ikke dum..

    Jeg har tilredet hende på 1,5 månede ca.. Jeg har dog ikke redet hende hverdag.. Har redet hende 2/3 dage i ugen, og resten fri.. efter et par dage, var hun allerede styrbar i skridt.. smiley

    Jeg red hende, i skridt, trav også arbejdede vi lige lidt med galoppen, her til sidst.. også selv stop singal, og at gå frem. og nu har hun så fået sommerferie, på græs, hvor jeg regner med hun skal gå indtil efteråret.. Hun er trods alt kun 3 år, så vi har masser af tid..

    Men hun har været meget, meget lærenem, og har bare opført sig fuldt ud eksemplarisk, hun "tabte" mig kun 1 gang, og det var ren og skær af usikkerhed, og ikke lige vidste hvad hun skulle, og jeg ikke lige havde balancen med mig.. hehe.. Men har hverken bukket eller stejlet, eller andre dumme ting.. smiley

    Men når vi skal igang igen, vil jeg helt sikkert modtage noget undervisning, for at komme videre med hendes ridning.. Men selve tilridningen, ville jeg selv.. smiley

    Måske hvis hun havde reageret anderledes under arbejder, havde jeg måske valgt at få en anden til at ride hende til.. Men hun har bare været super nem, at jeg selv ville gøre det.. plus at jeg har fået en kæmpe udfordring og ja det giver jo god viden og erfaring med arbejdet.. smiley


    Men jeg vil sige, at det kommer helt an på hvilken type hest, den du er forelsket i, er.. Det er jo ikke alle heste der er lige nemmer at tilride, som min har været.. Men har man god erfaring med ridning af heste, og har en god mod og tålmodighed, og ikke lader sig skræmme af ting og sager, hesten reagere på, så tror jeg da godt at man kan.. smiley Men med en god hjælper ved siden af, som har prøvet at tilride.. smiley

    jeg søgte også rådgivning og kiggede rundt på nettet med tilridning af heste.. smiley


  • #12   2. jun 2010 haha... stavefejl er gratis.... smiley

    ja jeg vil også lige tilføje.. Husk at en unghest IKKE er dum. den måde de reagere på, er af enten usikkerhed, og eller ikke har indlært en signal rigtigt.. og dermed reagere på det.. smiley


Kommentér på:
Ungheste træning?

Annonce