Anden særlig race Silver Picasso*A pony* Anden særlig race Silver Picasso*A pony* Anden særlig race Silver Picasso*A pony* Anden særlig race Silver Picasso*A pony* Anden særlig race Silver Picasso*A pony*
Maria Justesen .
Følg
Følger Følg ikke

Maria Justesen .

Kvinde, 28 år, Midt/Vestjylland
Oprettet: 2. jul 2007
Offline - Senest online: 5. aug 2016 Bruger er på filterliste


Jeg rider ved Boy Lauritsen på Lem rideskole LERK.
Fra jeg var 3 år gammel er jeg blevet undervist efter den klassike dressur.

Ridningens grundprincipper
Nedenstående noter er skrevet af Nuno Oliveira, , en af den klassiske ridekunsts allerstørste mestre.
Noterne beskriver med få velvalgte ord den klassiske ridekunst. Her er der noget til eftertanke for
alle ryttere, erfarne som uerfarne. Bemærk at alt handler om rytteren, hestens eftergivenhed er en
konsekvens af rytterens handlinger. Hvis rytteren sidder og indvirker korrekt, reagerer hesten efter
hensigten.
På Lem Rideskole undervises der i tråd med de nedenstående tanker og grundprincipper. Fokus er
på at korrigere rytterens opstilling og indvirkning.
Undervisningsnoter af Nuno Oliveira
(se mere om Nuno Oliveira på http://www.eclectic-horseman.com/newsletter/BettinaInterview.php)
Værdigrundlaget!
Ridning er ingen praktisk videnskab. Man skal føle og må ikke have et bestemt system i hovedet.
Der findes 2 ting ved ridning: Teknik & sjæl !!
Dressur begynder med at fuldstændiggøre det enkle
Dressur er at søge efter afrundethed, at lede efter enhed og fuldkommenhed.
Ved ridning finder der ikke den eneste sande metode. Hver hest er speciel på sin egen måde.
Ved ridning er kunsten hos rytteren at bevare roen og sørge for ligeudretning af hesten
Vend dig til at rose hesten, når den giver efter. Lad ikke altid hesten yde sit maximum. FORSTÅ
AT VENTE – til hesten er klar til det.
Hvis du til stadighed lurer på højdepunkterne interesser ridning dig ikke!
Hjælperne:
Sædet:
Kun det akademiske sæde tillader uafhængighed og hjælpernes finhed:
Korrekt opstilling – at følge hesten smidigt og blødt
Frihed for stivhed – blød schenkelomslutning
Forpart og bagpart er hestens vægtskåle – rytteren er vægtstangen
Hæng ikke i tøjler – støt dig ikke i stigbøjler
Rank overkrop – afspændt krop og ben uden muskler
Afspænd ansigtet og stræk overkroppen opad
Følg hestens rygsving med din egen ryg og lænd
Runde håndled – som holder du et stearinlys i hånden
Skuldre parralel med hestens skuldre
I trav må hofterne trave ikke hænderne
Gør dig let på hestens ryg
Hjælpen – din indsats:
Hemmeligheden ved ridning er at gøre lidt – og gøre det rigtigt.
Jo mere man gør, jo mindre lykkes der
Jo mindre man gør – jo mere går godt
Jeg fraråder at rytteren anstrenger sig
Arbejd gennem eftertænksomhed og følelse
Det er fra tid til anden godt at ride med lukkede øjne
Hånden:
Man må have en ubevægelig hånd – med bevægelige fingre
Hænderne må være af cement, når hesten viser modstand – og blød som smør, når den giver efter.
Ved en færdigskolet hest – bør man kun sjældent lukke hænderne.
Eftergivenhed: Rytteren giver efter – åbne fingrene og hesten skal bevare tempo og gangart,
holdning og kadance.
Der er en verden til forskel mellem modholdenhed og at trække!
Hænderne må give og tage – altid
Det er altid bedre at miste en smule kontakt end at risikere ikke at give efter.
Benene:
Indvirkning med benene betyder ikke nødvendigvis schenklens indvirkning – for rytterens ben
begynder ved hoften.
Hvis benene er hårde – risikerer du en hest der er hård i din hånd.
Hvis du uafladeligt indvirker med benene gives hesten aldrig mulighed for at gå selv.
En stadig indvirkende spore driver ikke hesten fremad, men vænner den i stedet til at holde sig
tilbage.
Munden kvitterer med benenes fejl!
Kroppen:
Følg hestens mund gennem ryggens bevægelse
Med hoften behersker rytteren hesten
Lad hoften gå i retning af dine hænder og ikke hænderne i retning af hofterne!
Hold ligevægten gennem sædet.
Man må føle ryggen på hesten og følge munden.
For at hesten skal være i ligevægt, må den være afspændt og derfor ikke sammenpresset!
At stoppe med indvirkning betyder ikke at overlade hesten til sig selv, men at bevare kontakten og
gøre så lidt som muligt.
Hver gang tab af energien truer – må benene indvirke.
Tøjlerne:
Den indvendige tøjle runder og bøjer – den udvendige omrammer og støtter op.
Når hesten går imod den venstre tøjle – løsnes hesten med venstre bens indvirkning.
Det er lettere at opnå noget end at bevare det opnåede!
I starten af hver lektion bør du tilpasse din hjælp til hestens stemning.
Prøv at vække hestens nysgerrighed gennem hjælpens finhed.
En overdreven indvirkning opstår let i det tilfælde hvor rytteren indvirker for sent i stedet for i rette
tid!
Energien – fremaddriften – svingkraften:
Energi og fremaddrift er en mental og kropslig reaktion hos hesten, for så hurtigt som muligt at
følge rytterens anvisnng og at opnå sin fremadgående kraft – uden hjælens understøttelse.
Der er en verden til forskel mellem ophidselse og fremaddrift.
Selv ved stilstand skal hesten bibeholde sin kraft til fremaddrift.
Det evære er at bibeholde energien-fremaddriften – svingkraften uden tvang.
Ingen energi uden kadance – ingen kadance uden energi/fremaddrift.
Når kadancen er opnået, skal du gøre så lidt soms muligt.
Den gode travkadance er der hvor hesten er mest smidig, mest afspændt mest let.
Jeg siger ikke ”at du skal ”sætte” hesten i hånden”, men ”lad den falde ned til din hånd”.
Når hesten sådan lægger sig til hånden, føler man hvordan hesten begynder at bøje nakken, at løfte
ryggen og at skubbe af med bagparten.
Lethed er konsekvensen af svingkraft/energi/fremdrift og samling.

Brugerens bedømmelser af andres {{ratings.itemMoreItems}}
Antal stemmer i alt

Lav
{{ratings.lowCount}}
Middel
{{ratings.middleCount}}
Høj
{{ratings.highCount}}
Ekstra høj
{{ratings.extraHighCount}}
Stemmer: {{ratings.totalCount}}
Annonce