{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.155 visninger | Oprettet:

Traver blandinger {{forumTopicSubject}}

hej, jeg ønsker at se og hører hvad der er af traver blandinger rundt omkring.
hvilke racer der er i, hvordan de er/ hvad de bruges til/ hvordan med deres gangarter og sind. meget gerne billeder smiley

- jeg har selv købt mig en travhest, hun er godt gående, bruges til spring og terræn. fik at vidde at hvis jeg ønskede kunne hun komme meget langt inden for dressuren.

jeg har gået med tanken om jeg måske skulle få et føl på hende.
jeg har selv overvejet racer som:
pinto
PRE
paso purano(for tølt)
paso fino. (for tølt)
frederiksborger
evt araber krydsning som sportsaraber eller pinto araber.

intet er bestemt, men vil gerne hører hvad folk har / prøvet smiley

Kommentarer på:  Traver blandinger
  • #1   2. aug Hvor er hun smuk.

Jeg har hende her. Dog ren traver. Hun er ifolet med min IC hingst
    Hun er oldebarn til Tarok

profilbillede
  • #2   2. aug spændende, glæder mig til at se hvem der kommer ud af det smiley

• #3   2. aug Hvis jeg skal være helt ærlig, så ville jeg lade være med at avle på den fordi at der i forvejen findes rigtig, rigtig mange af den slags blandinger og (uden forhåbentlig at lyde snobbet) så er de ikke i ret høj kurs blandt køberne. Det vil sige at hvis du en dag står og vil sælge hesten kan den blive rigtig svær at komme af med - også selvom der er mange som ikke nødvendigvis skal bruge en hest at ride store stævner på, men fordi der netop er så mange af den slags heste på markedet til ikke ret mange penge. Traveren har et anderledes bevægemønster end en alm ridehest har.

Nogle er mere præget af det end andre og selvom man blander den med noget andet er min erfaring at det stadig vil vise sig i føllets gangarter og derudover så har mange travheste et ret specielt sind ligesom man også ser ved galopheste, især hvis de har gået løb. Nu kender jeg selvfølgelig ikke din hoppe, men hører hun til den meget følsomme og iltre type er det også noget der er værd at overveje i forhold til om man ønsker at føre det videre . Selvom intentionen måske ikke er at sælge, så skal man huske på at en hest lever længe og der kan ske rigtig meget der gør at man er nødt til at skille sig af med den, så når man avler bliver man nødt til at tænke langsigtet. Det her var ikke ment som et surt opstød eller noget, mere en heads up så du ikke ender i en øv-situation smiley

• --Celina--
    --Celina-- Online Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 415
    #4   2. aug Hvis du vælger at bruge en paso fino/purano for tølten, så skal du være opmærksom på, at føllet ikke nødvendigvis kommer til at kunne tølte. En mutation på DMRT3-genet er det som bestemmer om nogle racer kan tølt eller pas, men genet giver forskellige udslag i gang på de forskellige racer med mutationen.
    F.eks. har mange travere både én kopi af mutationen (CA) eller to kopier (AA), hvilket gør at nogle travere kan tølte, men i mange tilfældene gør genet dem bare ekstremt passtærke eller endda ekstremt travstærke. Selvom mutationen er kendt som tølt-genet, så avles der også efter den på travheste som går TRAVløb, da AA (to kopier af tølt-genet) på en travhest gør dem i stand til endnu stærkere og hurtig trav end CA og CC heste (CC er uden mutation/hvad de fleste 3-gængere er). Dette fordi mutationen ikke bare giver ekstra gangarter, men overordnet bedre benkoordination.

Så et føl efter en traver og en paso fino KAN give et føl som kan tølte, men der er ligeså stor risiko for, at tølt-genet fra paso finoen bare gør føllet ekstremt travstærk eller passtærk, fordi føllet er halvt traver. Og en passtærk hest er endnu mindre sjov at træne og ride, end en travstærk hest, til normalt ridebrug.

Derudover er der en god chance for, at din hoppe allerede har DMRT3 mutationen, og det kan du teste for inden for planlægger føl med en anden race med mutationen.

• #5   2. aug Rosa :
    min hoppe, købte jeg i december, så har haft hende i 8 mdr.
    jeg fik hende til 3000 pensioneret travhest. jeg har formået at lærer hende en god grund dressur, hvorpå jeg fik at vide af grand prix rytter micael tolstrup at hun gik rigtig godt om at hun kunne komme langt i dressuren og slå mange varmblodsheste, og så var han interesseret i at købe hende hvor jeg takkede nej.
    derudover har vi stillet stævner til spring, trænet i terræn, skovtur, på stranden og bade. hun er meget cool og lytter meget til stemmen, er på ingen måde varm.

Celina:
    det anede jeg ikke smiley - min bruger ikke tølt men har mærket at hun har det nogle gange på tur smiley
    dog er de 2 racer også noget som jeg har været trukket lidt tilbage for netop fordi det er svært at sige hvad der kommer ud af det og så at det primært ville blive en hygge hest for mange

• #6   2. aug Min umiddelbare tanke er "hvorfor?" Dette land mangler ikke heste, særligt ikke heste der er lavet uden at der er tænkt længere end "min hoppe er sød, og det kunne være så hyggeligt".
    I øvrigt har Rosa ret, travheste og blandinger heraf er billige fordi de ikke er i ret høj kurs hos menigmand.

• #7   2. aug Anne Julie:
    det er bestemt ikke derfor jeg vælger at få føl Hvis jeg vælger det.
    jeg har i 8 år hjulpet til på et stutteri hvor vi har fået føl næsten hvert år.
    så jeg ved hvad der ligger i at få et føl.
    jeg ønsker self at få et føl der er mit eget, efter en hoppe som fungerer godt, går godt og har et godt sind og det samme gælder self hingsten.
    min hoppe kan godt lide at have noget at lave og er faktisk glad for føl, jeg er startet på uddannelse og måske jeg ikke har lige så meget tid til at ride hver dag. men ville kunne lave mange andre ting. men hvis jeg skal have føl på et tidspunkt skal det være mens min hoppe er klar og jeg har tiden og lysten til det. jeg ved godt at det er et ''projekt'' som tager mange år. men intet er jo bestemt, som jegogså skrev. men det har jo intet at gøre med hvad folk selv har af blandinger

• #8   2. aug Jeg ved godt det ikke lige er den type, du er interesseret i, men jeg kendte engang en pony der er halv traver og halv shetlænder xD
    https://www.hestegalleri.dk/galleri/28795-anden_saerlig_race_flicka_3_den_hurtige
    Hun havde et godt temperament, og blev jo brugt som børnepony, men var også forholdsvis frisk. Blev brugt til lidt af hvert men ejerne er mest til spring smiley

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 17 Emner: 13 Svar: 2.493
    #9   2. aug Jeg har en traver / palomino blanding.

Var ret afklaret med, at jeg skulle have en western redet, helst quarter eller paint og... Det må blive næste hest.

Der, hvor at hans gangarter skiller sig ud, er at jeg har ikke trænet ham til jog og lope (langsom, afslappet trav og galop - det er en western ting) og så er hans trav ret fint - helt almindelig trav, med beder jeg ham øge tempoet kan han øge mere end andre ved at tage længere og længere skridt - og ubesværet gå ret højt op i tempo.
    Det, jeg købte ham for, var hans cool, cool sind.
    Ham kan man gøre meget med, og han er stadig afslappet med det.

... Selvfølgelig sætter gener og dermed medfødte rammer for eksteriør grænser for, hvad en hest kan.
    Men, for de fleste heste er det ikke fysikken men rytterens færdigheder, der definerer hvor langt man kan nå.

Hvis du tænker dig om med, hvad du sætter på din hoppe, så hidser jeg mig ikke op.
    Det bliver ikke en værdifuld hest målt i kroner, men det er der mange andre der heller ikke er.

profilbillede
  • #10   2. aug Doktor Who
    Hvor er han smuk smiley smiley smiley

• #11   2. aug Jeg ville mærke godt efter, hvad jeg ville have ud af det - er det en hest, du vil have, beholde for altid? smiley Hvis ja, så er det måske værd at overveje... men der er jo stadig altid en risiko for, man ikke har lyst eller mulighed til at have dem længere, og så skal de gerne kunne få et godt hjem andetsteds.

Når det er sagt, så ville jeg ikke få føllet, hvis det var et, jeg vidste på forhånd, jeg ikke ville have på længere sigt. En hest, hvor der er blandet noget traver i giver bare et færre antal kunder i sidste ende. Det er en ret smal gruppe af ryttere, der ønsker at have travheste - om det er rigtigt eller forkert tænkt af dem, det kan så diskuteres, men det er desværre sandheden. Mange vælger heste fra, hvis de hører, der er traver involveret pga. gang og type, som tit avles videre. Og ofte er det ikke ret rutinerede ryttere, der køber travheste - og der skal man vel så gøre op med sig selv, om man ønsker en ikke ret rutineret ejer til sin hest smiley Så her ville jeg lige tænke en ekstra gang smiley

Jeg tror, jeg ville forsøge at kontakte nogen, der havde forstand på at hjælpe mig med valg af hingst og race... evt. vælge at kontakte nogle af stutterierne med den race, du er interesseret i. De ved meget mere om racen og evt. svagheder/fordele. Eks. en Frederiksborger er jo også en meget karakteristisk hest, ligesom en traver er det, men det er to meget forskellige racer... om den kombi kunne være god, ville jeg aldrig turde rode mig ud i som amatør-avler smiley Der ville jeg tage nogle professionelle med på råd. Du skal jo tænke på forhåbentligt at få lavet en hest, der ikke bare kommer ud i sidste ende og bliver kastebold smiley Travheste ER en kompliceret race til ridebrug - og det kommer man bare ikke udenom - og derfor kræver det, man tænker sig godt om, når man vil avle til ridebrug på sådan en. Bare en tanke i hvert fald smiley Det vigtigste er jo at få en sund hest, der kan komme ud til et godt hjem - ikke en hest, der ikke fungerer og skal kastes rundt smiley

Held og lykke med det smiley

• #12   2. aug Du kan se en del i disse to tråde her smiley

https://www.heste-nettet.dk/forum/4/307384/307384/

https://www.hestegalleri.dk/forum/avl/870599-traver_blandinger___billeder (her skal du bare ind på profilerne, hvilket ikke gør det ringere) smiley

• #13   2. aug DR who: ved godt at der findes maaange heste, men er det mon din, der er billeder af på mit link til heste-nettet? Kan lige nøjagtig ikke lure det på aftegningerne smiley

• Doktor Who
    aug 2016

#14   2. aug Hestenettet.dk?

Jeg har ikke lige kendskab til, at han er der.
    Vil du sende en pb med link

• #15   2. aug DR who: det er i linket ovenover fra heste-nettet. Hvis du klikker ind på linket og scroller et godt stykke ned smiley
    Det er bare ikke så tit at man ser traver blandinger i den farve, synes jeg.

• #16   2. aug Lad vær med at lave en traverblanding. De sælger meget dårligt, skulle du en dag ikke kunne have den mere :3

• Doktor Who
    aug 2016

#17   3. aug Hønsemusen.
    Jeg er lige blevet vækket af en hund, der viser vej til køkkenet og kigger meget sigende mod brødkassen.
    Hæhæ, nej, hunde skal ikke have hvidt brød til morgenmad.

Jeg misforstod din tekst om Hestenettet.dk først.
    Jeps. Det er min hest.
    Gylden og godt hoved.

• #18   3. aug Hehe, det er jo kun lørdag én gang om ugen smiley

Den er godt nok smuk, din hest smiley

• #19   3. aug høsnemusen tak det får jeg ofte at vidde smiley

• #20   3. aug Lad være, spar op til din drømmehest i stedet smiley

• #21   3. aug Jeg puttede en Holstener på min elskede traver hoppe. I 2004 fik hun det smukkeste hingsteføl. Skovsmindes Chili in Action. Jeg lavede gerne samme blanding igen. En fantastisk lille ridehest med et godt sind. Dog noget opmærksom (lidt en kylling overfor tæpper på barrieren fx) da faderhingsten (Cape Town S) var en vågen herre og Chili selv fik lov til at være hingst til han var 5 år (han var så nem i al omgang). Når han først har tillid til en så går han igennem ild og vand. Jeg lavede ham til mig selv pga. jeg ønskede en højere hest (hans mor var 154, faderen var 169)-- chili blev så ca. 148/150 cm i stg smiley . Nå pyt. Jeg har altid været hyggerytter og kun redet i perioder. Så han har bare hygget med mig. uddannet sig indenfor dressur og spring. Men ofte blev det mest dressur pga. opstart forfra hver gang, og jeg springer først når hesten har dressuren på plads.
    Han elsker at arbejde. Både dressur og spring. Og tur også, dog igen lidt en kylling. Men vi har rendt nogle km i benene igennem årene. Siden 2015 har han ikke været brugt meget og jeg har haft lånt ham ud til selskab. I 2018 tog jeg den fantastiske beslutning og solgte min "lille diamant" til Tobøl Rideklub hvor han fik en fantastisk part.

Dér har han fået lov til at blive redet kontinuerligt og skinne igennem. Han har altid været som smør at ride og folk har rost ham til skyerne. Men jeg har altid været usikker på om han ville ende i forkerte hænder som ville være for hårde ved ham, da han er en følsom fyr der har brug for at man griner lidt af ham i stedet for at blive gal.
    Og det fandt han.
    Nu starter han til alle de klubstævner de har i klubben og de træner ihærdigt med træner (som desværre gik i stykker for os da han var plag og vi havde et par uheld sammen). Jeg fik aldrig trænet helt nok fordi vi heller ikke havde behovet for at komme ud. Men nu ser det ud til at de kan komme ud snart og starte stævner ude. Han kommer langt, ingen tvivl om det.

Lang historie kort:
    Jeg køber gerne igen/laver gerne igen en traver blanding. Elsker traver sindet. Og der kan komme en del gangart i dem fra den indkrydsede race.
    Jeg valgte at lave Chili pga. jeg havde ejet hans mor i flere år inden og hun var min drømme hest, men med en begrænset holdbarhed pga. en skade, så vidste at jeg ville have en "kopi" af hende så vidt muligt. smiley
    Så vælg med hjertet. Er det din drøm at lave det føl, så gør det. Men vil du bare gerne have et føl/plag med de nævnte racer i, og ikke har nogen speciel tilknytning til din travhest, så er det måske bedre at se markedet igennem først. Det er både risikofyldt og dyrt at lave et føl smiley

Held og lykke med det i hvert fald.

Her er lige et billede af Chili og hans fantastiske part i Tobøl. Billeder fra hans tid hos mig er inde på min profil.

profilbillede
  • #22   3. aug Og der skulle selvfølgelig stå trailer, og ikke trailer, i mit opslag. smiley

• #24   9. aug Jeg lavede ham her, med henblik på en hest til mig selv. Jeg ønskede blot en hest som havde en fantastisk sind og en hest jeg kunne tuller en tur på i ny og næ. 
    Han er nu lige blevet tilredet og sikke en flink herre ingen problemer overhoved. 
    Han blev alt jeg ønskede mig. 
    Han er blanding af traver og pinto.

profilbillede
  • #25   9. aug Det er en skøn travhoppe du har, med dejlig krop. Jeg synes du skal finde en god lipizzaner, eller PRE som du er inde på - eller en Irish Cob som også Lærkegaarden foreslår!
    Jeg har set smukke harmoniske blandinger af hhv traver-Irish Cob og traver-Lipizzaner, har desværre ikke billeder jeg kan sende med. Frederiksborg-traver tror jeg ikke er godt, så hellere en smuk rolig oldenborger, forædlet med fuldblod. Gerne m. Pele Lille Evagaard bag i stamtavlen

• #26   10. aug Jeg har en super skøn traver/fjordhest blanding, moren var traver, han har det skønneste sind, lidt stædighed fra fjordhest og gangen efter traver
    Han har gået lidt dressur og sprunget lidt på hyggeplan, bliver kun brugt til hygge rideture da han er en ældre herre på 23 og har en mus siddende der driller lidt men er stadig frisk på en god racer ud over markerne eller skoven smiley

profilbillede
Kommentér på:
Traver blandinger