{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
614 visninger | Oprettet:

Hvor meget hø skal jeg have fat i mon? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har brug for lidt hjælp.
Jeg har en 1'er pony og får måske en hest på 155 , og jeg er ved og få fat i noget hø. Men jeg er meget i vildrede mht hvor meget jeg skal have fat i. Det er Morten Koch høballer i snakker om, ca 40-44 kg pr Balle.
Jeg har i forvejen 28 baller på lager.
Men hvor mange skal jeg ud og have yderligere ? Plus hvis jeg kun har hende den ene 1'er pony , hvor mange er det så?

Jeg er første gangs heste ejer efter en pause på 10 år, så skal lige ind i sagerne igen

Det er til vintersæsonen vi snakker om, som alt afhængig af vejret så kommer de på stald i september frem til maj næste år

På forhånd tak for hjælpen
Mvh Theresa

Kommentarer på:  Hvor meget hø skal jeg have fat i mon?
  • #1   8. jun Du skal i gang med lommeregneren.

Hvormange kg forventer du at du skal bruge om dagen 10 eller 25 kg om dagen, eller et sted i midten. Også ganger du op med antal dage du skal fodre.

Derved ved du Hvormange kg du skal bruge. De tal dividere du med vægten på hø-ballerne også har du antal ballet du har brug for. Også runder du op så du har lidt ekstra.

• #2   8. jun Morten Korch baller på over 40 kg????

Det afhænger jo meget af hvordan hestene er at holde huld på og hvordan høet fodres (både inde og ude, løs eller i slowfeeder osv).
    Men jeg ville forvente minimum 8kg pr. Hest pr. Dag hvis de er af den slags med tendens til overvægt og fodres i slowfeeder (Mere sandsynligt ca 10 kg).
    Hvis de derimod er af den slags der godt kan tåle hø ad lib så tænker jeg nærmere omkring 15 kg pr hest pr dag, men her er store variationer- min pensionist kunne fint spise små 20 kg da han havde fri adgang mens den unge på en god dag spiser ca 12 kg.
    Men er det hø af god kvalitet kan det jo godt tåle at ligge lidt, så hellere for meget end for lidt.

• #3   8. jun En Morten Koch balle på 40 kilo?
    Sælger er vist ved at tørre dig?
    Jeg har slæbt rundt på den slags siden jeg var 9 år...
    Prøv med 15 kg for hø pr balle, afhængig af hvor hårdt det er presset og hvor tørt det er.

Tommelfingerreglen er 1-1,5 kg grovfoder (tørvægt) pr 100 kg hest. Dvs reelt ca 2 kg hø (der er jo lidt vand i) pr 100 kg hest.
    Stor pony og en hest..

Hvis deres eneste grovfoder er hø, så er det vel omkring 30 kg pr dag for dem begge? Dvs 2 baller pr dag, 60 pr måned.
    Tilsvarende mindre, hvis de går på fold en del af tiden.

God fornøjelse.

• #4   8. jun Du må bare i gang med at regne..
    Jeg bruger i gennemsnit en minibig (ca350 kg) på 14 dage til en DV og en fjordhest.
    Nu her spiser de jo ikke noget hø, men om vinteren når de står meget inde så spiser de jo en del mere.

• #5   8. jun Og så skal de fleste regne jo til folden med også - de fleste af os er ikke så heldige at gave græs med nævneværdig næringsværdi i vinterhalvåret og oveni nok til at de kan spise mere eller mindre konstant (spisning er jo med til at de kan holde varmen når det er koldt).
    Så jeg ville ikke umiddelbart regne med mindre hø, blot fordi de går meget ude (om vinteren altså )

• #6   8. jun Der kommer ikke til og være hø på marken i vinter perioden, der får de wrap ude og det står opstalder for

Jeg er ikke så god til og regne sådan noget ud.
    Men min ide var at den store evt skal have 4 fli (som jeg kaldte det for 10 år siden), og 3 fli 1'er ponyen

Jeg gav 1'er ponyen 3 fli i april og lidt af maj mdr inden de røg på græs og det passede egentlig meget godt for hende

Mht kg havde jeg lige læst forkert, hehe, det er 9-12 kg
    Nå jeg må ud og se hvor store de er og hvad kvalitet det er, og så må jeg "gætte mig" lidt frem.
    Hellere for meget end for lidt

Jeg synes bare i "gamle" dage hvor jeg havde min store hest og lille shetlænder hjemme ved mine forældre at vi fik ca 250 baller af de der Morten Koch på lager , og synes bare det lyder af vildt mange

• #7   8. jun Mine Morten Koch baller vejer 25 kg - jeg bruger ca 1 om dagen til en stor pony og en mini - x de måneder du vil have hø - - jeg har dog altid ekstra i form af Big baller

• #8   8. jun Det kører dælme for mig , hun har skrevet
    Mellem 12-15 kg .

• #9   8. jun Altså jeg køber Morten korch baller der vejer 20-30kg og jeg bestiller Ca 200 af min hø pusher hvert år og det rækker + - til omkring februar hvis jeg bruger det pænt. alt afhængig af vejret og hvor mange timer de er ude

• #10   8. jun 2-3 flager pr dag er alt for lidt. Men du kan næppe bruge antal flager til at regne dit vinterforbrug ud. Regn med antal kg. Og det ville jeg forvente mindst 7-8 kg pr dag, når det skal dække alle indetimerne. Og det er antaget at det gives i høner, slowfeeder e.l.

• #11   8. jun Almindelig små hø baller i morten koch størrelse vej i mellem 13-17 kg, vi laver i hverfald 1200-1500 baller om året og de bliver vejet en gang i mellem og de fleste vejer 15 kg +-.

Nå men til spørgsmålet, vi bruger ca. 150 baller på 3 en halv måned - 4 måneder til 3 kat 2. ponyer. Så tænker det er nåde ledes det dine 2 måske ville bruge, men det kommer an på om de også har halm eller hvordan og hvor ledes.

• #12   8. jun Altså mht 3 fli til 1'er ponyen er det morgen og aften , så ialt 6 fli. Den bette tager os lidt for meget på, så hende skal jeg passe lidt på. Udover det får hun 400 gr foder morgen og aften så ialt 800 gr

Hmm jeg må vist prøve mig lidt frem så

• #13   8. jun Simone :

Tak , det var præcis lige sådan en forklaring jeg har brug for

De vil begge komme til og stå på halm

• #14   8. jun Vi har haft 3 gående: 165cm, 150cm og 140cm.

De har haft wrap af libitum i form af rundballe af ca 400kg og det har i gennemsnit taget 14 dage pr balle. Altså ca 10 kg pr hest pr dag i gennemsnit.

• #15   8. jun Mine to store ponyer åd cirka 1 stor rundballe hø om måneden i vinterhalvåret. De havde rundt regnet ad libitum i slowfeeders.

• #16   8. jun Wrap er der styr på , på folden...

Mere hø i boksen jeg har lidt svært ved og regne ud
    Men må føle mig frem
    Umiddelbart synes jeg 50 Morten Koch baller lyder af lidt til 2 heste fra september til maj mdr ...
    Nåede kun og have hest i 1,5 mdr på stald sidst ... så der fik jeg bare lidt af opstalder ...

• #17   8. jun Jeg har bestilt 150 baller hjem, Morten Koch - og 20 baller wrap i rundballer

• #18   9. jun Hvis du til sammen har ca 500 kg hest, og de skal have 2 x5 kg så skal de have 10 kg pr dag.
    Hvis dine Morten Kock baller vejer 15 kg, så holder de 1,5 dag - 30 dage på en måned = 15 baller om måneden.
    Fra september til maj = 9 måneder x 15 baller = 135 baller.

Og så skal du have lidt ekstra.....så 150 baller ville jeg gå efter.

Mvh Charlotte

• #19   9. jun Jeg synes Charlotte beskriver det meget godt!
    Men man skal også huske på at ballerne i år kan være lettere, pga meget tørt vejr, min søster var ude og købe hø for et par uger siden, fik at vide at deres kontrol vejning havde lagt mellem 15-20 kg, så de regnede en balle for 17 kg. Hun har vejet alle baller, og de vejede mellem 8-11 kg. Så det var dyrt hø hun fik der.
    Jeg ville købe ind så der er ekstra, bare i tilfælde af at, en eller begge heste taber sig og har brug for mere.

God fornøjelse med høkøb

• #20   9. jun Charlotte :
    Du er en skat , tusind tak for den gode beregning
    Det kan jeg bestemt bruge

• #21   9. jun jeg har en 1'er pony og til ham har jeg bestilt 220 Morten Korch baller til vinter han spiser også 10-12 kg om dagen i boksen

• #22   9. jun Sussi:
    Tusind tak for dit svar
    Det kan bestemt bruges

• #23   9. jun Morten Korch baller på over 40 kg
    Så er det gerne lavet som warp baller små !
    Dem jeg har holder ca i 6-7 dage til 2 heste !

• #24   9. jun charlotte: din udregning er forkert.
    1,5 balle x 30 dage = 45 baller i måneden.

Ts: tror du ikke nærmere at de ca. skal have en balle hver om dagen?

• #25   9. jun AMT nej min beregning er korrekt, det er nemlig ikke 1,5 balle pr dag, men 1,5 dag pr Balle

Mvh Charlotte

• #26   9. jun charlotte: en balle hø vejer gennemsnitteligt 13 kg ca.

• #27   9. jun 1,5 balle om dagen x 30= 45 baller i måneden.

45 x med 7 måneder = 315 baller hø.
    ^ dette med udgangspunkt i at ballerne vejer mellem 12 og 15 kg.

• #28   9. jun Jeg har aldrig i mit liv da jeg havde hest for 10 år siden, haft 350 baller hø på lager til både min hest og pony, der havde jeg 2 stk. Vi lå mellem 200 og 250 baller.
    Jeg står opstaldet ude så der skal også være plads til og have ballerne.
    Men har bestilt så jeg har 60 styk. Så må jeg se hvor langt det rækker

Måske skal 1'er ponyen et andet sted hen og stå, og så skal jeg ikke sørge for hø osv til den

Men tusind tak for hjælpen - det har giver mig et praj om hvad jeg skal regne med til hele vinter sæsonen

• #29   9. jun AMT - så laver du jo en beregning udfra andre tal end jeg gør - og så SKAL du jo selvfølgelig ende med et andet tal end jeg gør

Når det er sagt - så har jeg lavet en regnefejl Det er bare ikke den du har fundet

Jeg har haft små baller hø, og nogle vejer måske 12 kg andre vejer 17 kg - så hvis du ikke vejer hver enkelt Balle du køber, så må du jo lave et forventet gennemsnit.

Mit gennemsnit er som jeg tydeligt har skrevet fra start af 15 kg/ballen. Du har så i dine efterfølgende indlæg skrevet at du beregner 13 kg/ballen.
    Ingen af os har nødvendigvis ret - de kan veje 10 kg i gennemsnit eller 20 kg - we don’t know

Mit gennemsnitlige indtag for TS heste er 10 kg dagligt, deraf kan en balle på 15 kg holde 1,5 dag. Dvs der skal bruges i alt 10x30 kg pr måned = 300 kg. Hver Balle vejer 15 kg, så det bliver til 20 baller/måned Så her ligger fejlen - jeg skrev 15 før
    Så 20 baller x 9 måneder giver i alt 180 baller - så ville jeg runde op til 200 så burde det være nok.

MEN hvis TS vil fodre med dobbelt så meget hø pr dag, så er dette AMT’s beregning :

AMT mener de skal have 1,5 Balle dagligt, dvs 13 kg + 6,5 kg = 19,5 kg dagligt. Deraf skal TS beregne 19,5 x 30 = 585 kg pr måned. Hver Balle vejer 13 kg, dvs 45 baller/måned.
    45 x 9 = 405 baller - og så ville jeg runde op til 425 baller for at have lidt buffer.

Så TS du må regne ud hvad DU har lyst til at fodre med kilomæssigt, og så må du kontrolveje de baller du får, hvis du kører snævert mht antal.

Personligt bruger jeg til to store varmblod ca 30-40 kg wrap pr dag i vinterperioden. Jeg plejer at bruge 3 minibig wrapballer pr måned - efterår og forår kun 2 minibig pr måned. Så jeg plejer at bestille 20 stk.
    Her i efteråret køber jeg gerne hø, enten i små baller i minibig - for jeg vil hellere have noget wrap tilbage i maj, end at mangle i april.
    Og fx i år, hvor der jo er tørke er jeg lykkelig for at kunne fodre dem med grovfoder - og det er kun fordi jeg har kunnet kører lidt på mit buffer-lager at det har kunnet lade sig gøre.

Der fodres jo med wrap ude på folden ad lib, så min beregning af at 10 kg er nok til 2 små heste er jo udfra, at de går på fold i 8-10 timer og spiser wrap - så høet er reelt kun til natte .
    Men hvad nu hvis det viser sig, at staldejers wrap er dårligt eller slipper op ?

Mvh Charlotte

• #30   10. jun Der var godt nok mange forskellige teorier her.
    Jeg bruger ca. 1,5 Søballe dagligt inde til 3 heste (en hest og to 1'er ponyer), så vil tro du skal bruge en. Selvfølgelig alt afhængigt af hvor lang tid de er inde.
    Jeg ville regne med 150-200 baller.
    Jeg regner altid med 200 indedage, selvom de måske er inde lidt længere tid (eller kortere), men længden på dagene varierer jo meget. I hvert fald ved mig.

• #31   12. jun På vores fold går der en stor Frieser og en New Forrest og sidste vinter ( september)bestilte vi 24 baller (300 kg) og det holdt indtil midten af maj Det passede med at vi begyndte at lukke dem på sommerfold Det svarede ca. til 2,5 pr måned det skal lige siges at de også går på døgnfold om vinteren.

Kommentér på:
Hvor meget hø skal jeg have fat i mon?