{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.105 visninger | Oprettet:

At sælge sin hest :-( {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at jeg tilbage i marts mdr, køber en pony fra min rideklub, da ponyen er begyndt og vise ubehagelig adfærd, og smider de små elev ryttere af, plus har den været halt on and off i 1 års tid, som rideklubben ikke helt ved hvorfor, derfor konkludere man at ponyen er bedst tjent med og komme væk fra rideskole livet.Â

Jeg ved egentlig ikke hvorfor det blev mig der endte med og købe hende, men en dag da jeg kom til undervisning, og hvor hun lige havde smidt en lille pige af igen igen, tilbød jeg min ridelære og lige ride hende og forsøge og forstå hvad der skete med hende. og den første følelse jeg fik da jeg satte mig op på hende var: Der er intet ondt i hende her, hun er bare misforstået, og så har hun ondt!Â

For at gøre en lang historie kort, overtog jeg træningen af ponyen i 1 mdr, hvor det så blev besluttet at jeg købte hende for et symbolsk beløb, og jeg begyndte og træne hende fra jorden, og omskole hende, hun havde gået rideskole pony i 5 år, så hun havde brugt hendes muskler lidt forkert, og var øm forskellige steder. Dette fik jeg hjælp til, af min kranio sakral behandler, og der var virkelig noget og arbejde med, for behandleren.Â

Jeg flyttede ponyen til et privat lille sted, og hun fik en uges tid hvor hun lige fik lov og falde til, før jeg begyndte og træne mere intensivt med hende. Yderligere fik hun ordnet tænder, og fik smed, hun gik med sko på forbenene på rideskolen, men det synes min smed ikke var nødvendigt, så vi tog chancen og tog dem af hende, og efter 3 uger havde hun vænnet sig til og gå med dem uden, heldigvis.Â

Da jeg havde trænet med ponyen i ca 2 mdr, var det tid til sadelmageren kom ud, i de 2 mdr, havde det kun bestået af longering, træning over bomme, og en masse gå ture, også for at skabe tillid mellem os.Â

Hun fik et helt andet sind da hun flyttede stald, og hun begyndte og lysne op i hendes humør og øjne. Flere roste mig for det flotte arbejde med ponyen, og det var rart jeg begyndte og kunne se på ponyen at træningen hjalp.Â

Sadelmageren fik tilpasset en lækker sadel til hende, og mig og min kæreste besluttede at hun fortjente en helt ny sadel , som passede hende fuldstændig, for det havde hun ikke haft som rideskole pony.Â

Da jeg begynder og skal ride på ponyen, går jeg selvfølgelig stille frem, men desværre allerede efter 1 uge, hvor jeg har redet hende, er hun halt igen.Â
Det var mega frustrerende men jeg vidste risikoen var der, desværre!

Jeg besluttede derfor og kontakte Højgård Hestehospital, og fik en tid til halthedsudredning, og jeg ville til bunds i hvorfor hun blev halt on and off, derfor fik jeg lavet bøjeprøve, og den vidste jo ikke andet end at ja hun var halt, så næste skridt var røngten, men den vidste at alle hendes knogler og diverse så helt fint ud, der var intet og sætte en finger på. Dyrelægen havde dog en mistanke til hvad hendes skade var, men han turde ikke sige det højt, og der skulle scanning til, før han kunne få bekræftet om han havde ret, så vi valgte og få hendes ben som hun var halt på, scannet. Pyha en dyr dag!! men vi ville have et svar.Â

Desværre viser det sig at hun havde en skade på hendes gaffelbånd på venstre bagbenÂ
og dyrelægen kunne se pga arvævet, at det havde stået på 1 års tid, og at udfra skadens placering, og hvor længe siden det var at det var sket, så ville der ikke være nogen behandlingsmulighederÂ

ØV OGSÅ!!

Da jeg ikke havde de store krav til poynen, men bare gerne ville have lidt undervisning på hende og ride en masse små ture, så mente dyrelægen godt at det ville kunne lade sig gøre, jeg måtte finde en balance mht hvad hun kunne holde til, og så se tiden an. Dog vil springning være NO-GO, øvelser på ridebane med små volter og svære øvelser i dressur NO-GO, og galop må hun kun en lille smule ud af en lige mark f.eks, ikke på små volter eller lign.Â

Mig og min kæreste vendte situationen, og vi valgte på daværende tidspunkt at ponyen skulle have fri i 3 ugers tid, og så måtte vi se om hun igen blev rentgående.Â

Samtidig har jeg den mest fantastiske kæreste som synes, at jeg skulle se om jeg kunne finde en hest til en fornutig pris, som kunne blive min ridehest.Â

Det valgte jeg og gøre, og fandt frem til en rå unghest som lige var fyldt 4 år, og hende fik jeg så hjem, et par uger efter ponyens diagnose.Â

Nu er der gået 3 mdr, hvor jeg har haft begge 2, og det går egentlig ok. Desværre har det vist sig at ponyen IKKE duer til og stå stille i særlig lang tid af gangen, da hun så har tendens til forfangenhed, 1 gang i sommer har hun stået på boks i 14 dage da hun lige var på grænsen til detÂ

Siden jeg købte ponyen af rideklubben, har jeg været i dialog med en som ejede ponyen , da ponyen var i sine yngre dage (hun er 15 år), og hun har RIGTIG gerne ville købe hende tilbage, og hjem til hende selv, da hun siden hun solgte hende, har fortrudt noget så inderligt.Â
Dette har jeg dog aldrig ønsket, da jeg synes at ponyen havde haft et rigeligt turbulent liv, specielt som rideskole pony osv.Â

Men, de sidste 14 dage, har jeg gået og overvejet det, jeg har virkelig vægtet for og imod, og jeg kan godt se at ponyen kræver en del behandling af bla kranio sakral fremadrettet, men også det her med og være obs på forfangenhed, når hun bare er "foldbums", jeg kan mærke de sidste 14 dage, at det har været frustrerende for mig,og have en pony der står med en skade, hvor der ingen behandlings muligheder er, og samtidig skal du være obs på den ikke bliver for tyk Â

Jeg selv er sygemeldt med kroniske smerter, og stress... Så jeg har virkelig gået og tænkt at det måske ikke var den dummeste ide og sælge ponyen, til hende der ejede hende i de yngre dage...Â

Beslutningen blev taget i forgårs, og jeg kontaktede damen, og gav hende tilbuddet, om hun stadigvæk havde mulighed for at købe hende, og give hende et godt liv her på hendes "gamle" dage.. Hun skulle lige vende det med hendes mand, forståeligt nok...
og igår kom svaret, at de rigtig gerne vil have hende igen...

Selvom beslutningen er en af de næst hårdeste jeg nogensinde har måtte tage, og jeg i løbet af en dag, kan få den værste dårlige samvittighed overfor ponyen, så tror og håber jeg inderligt, på at det her er den bedste beslutning i den sidste ende for både ponyen og jeg...Â

Den her dame, virker virkelig til og knus elske hende, og vil gøre det bedste hun kan for hende..!Â

Men igen, på lørdag hvor vi kører hende ned til hendes nye hjem, bliver en hård dag, og jeg ved tårerne kommer til og trille... Det der gør mest ondt, er at jeg har lovet den pony at hun skulle være hos mig indtil den dag hun ikke kunne mere, så derfor skærer det alligevel i hjertet at jeg nu må træffe en ny beslutning...

Os fordi hun er en pony med et specielt sind, hun acceptere ikke hvem som helst... :-(Â

Dog håber jeg at jeg kan se på ponyen når jeg aflevere hende, at hun vil give et tegn til mig, på at det er OK jeg har givet hende det her "nye-gamle" hjem.. Det kryder jeg inderligt fingre for...

Heldigvis er damen ikke flyttet siden hun havde ponyen sidst, så den vil (måske) kunne genkende noget af stedet, måske ikke.. Det må vi se...

Åhh ha... Synes i jeg er en mega ond heste ejer, der svigter ponyen eller hvad tænker i omkring det?

Kommentarer på:  At sælge sin hest :-(
  • #1   12. sep Theresa, du gør det for ponyens og dit eget bedste, du ville gerne have hende som ridepony, men det kan hun ikke holde til, det er ikke nemt at have hest som man hele tiden skal være på mærkerne for at holde forfangenheds fri, måske du er bedst tjent uden den bekymring. Samtidig ved du, at ny ejer længe har ville have hende tilbage, så det må hun være super glad for at få, det vil være unfair at trække i land.

Jeg er sikker på at pony tilgiver dig, at hun ikke skal være ved dig helt til enden, hun får et godt hjem, ved sin tidligere ejer!

• #2   12. sep Du gør det for din og ponyens skyld - jeg syntes du har taget den helt rigtige beslutning - du tænker med hjertet - og tidligere ejer vil lade dig besøg ponyen - det ved jeg med sikkerhed - du har et hjerte af guld

• #3   12. sep Ja jeg er måske den onde her.. Men har du en garanti for at nye ejer IKKE vil ride den, og at hun vil passe på den ift forfangenhed?! Er der en klausul i kontrakten der giver hende en klækkelig bøde hvis hun overtræder aftalen?
    Og jeg ville nok, siden jeg havde lovet ponyen at den ikke skulle videre, valgt at avlive den. Den er jo ikke rask, og en død pony lider ikke.. Derimod vil hun lide hvis nye(gamle) ejer forsøger at ride den igen.. Husk at det jo var denne som valgte at sælge til rideskole..

Men jeg forstår utrolig godt at du er knust. Det ville jeg også være.. Og græde snot.. Men jeg ville nok tage et andet valg.. Pøj pøj med det hele. Og nej du er da ikke ond

Mvh TT

• #4   12. sep Team Tindur :
    Det var ikke denne ejer der valgte at den her pony skulle sælges til rideskole, så vist jeg er orienteret solgte hun ponyen til en der avlede knabstrupper og som ville lave føl på ponyen, hvad der derefter skete siden ponyen ikke blev ved med denne avler må jeg være dig svar skyldig

Denne ejer tog netop kontakt til den pågældende rideklub da hun hørte at den var kommet derud, i håb om at få lov og købe den " fri" , desværre uden held

Og ja den handelskontrakt der bliver lavet, står der klart og tydeligt hvad ponyen må bruges til og ikke må bruges til
    Og du har ret i at vi kan aldrig vide sig sikker på om ny ejer vil forholde sig til disse ting, men jeg kan ikke se hvorfor ny ejer IKKE skulle gøre det.. Hun er en person der går utrolig meget op hendes heste's ve og vel...!

Det har ikke engang været oppe og vende at den her pony skulle aflives, for jo hun har skavanker, men det er ikke nogle dødelige nogle , og tager man sine forbehold så vil hun sagtens kunne fungere i mange år, endda stadigvæk hvor hun kommer ud og skridter små ture

Ponyen kommer kun væk fra mig pga muligheden er der til at gamle ejer kan overtage hende, ellers var hun blevet...!

Men tro mig kan sagtens se det fra dit synspunkt

Maria og little John:
    Tak for jeres trøstende ord, ikke at det kan fjerne den "ked af det hed" jeg sidder med over og skal give slip på ponyen, men fordi at jeg så ikke føler mig nær så dum og ond over mit valg

Rideskolen jeg købte ponyen af, er også orienteret om at jeg sælger hende, og de synes det er helt ok at ponyen kan komme "hjem" på sine gamle dage

• #5   12. sep Jeg er med Tindur her - havde personligt også aflivet medmindre nye ejer var en jeg kendte rigtig godt og stoler fuldkommen på overholder aftalerne. Havde hesten nu ikke haft forfangenhed og kunnet nyde livet som "græsslåmaskine" havde jeg måske ikke haft samme problem, men her har du en pony der skal tages en masse hensyn til og som ikke engang kan rides.

Nu ved jeg ikke om salg allerede ER aftalt, men hvis du er nervøs (og det er faktisk lidt den følelse jeg får fra dit indlæg) kan du jo sige til dem at du gerne vil udlåne det første år for at se hvordan det fungerer. Du betaler så nok forsikring og måske deles i om smed, hvad ved jeg, men så har du da muligheden for at hive den hjem og aflive hvis ikke du føler den bliver passet til UG kryds og bolle.

Når det så er sagt, så lyder det som om du har kæmpet en rigtig hård kamp og tager den beslutning du føler er den bedste for ponyen omstændighederne taget i betragtning, og det tager jeg hatten af for.

• #6   12. sep Rynkedellen:

Problemet med det her forfangenhed er at der hvor jeg står opstaldet har jeg ikke mulighed for at give ponyen de betingelser det kræver for at den bliver sat ned i græs indtag og diverse, da det er staldejer der bestemmer , og jeg kan intet gøre derude som kan tilgode se min pony's behov, jo måske tage den på boks hele tiden, men det er bare ikke værdigt liv for hende, for hun ELSKER seriøst og gå ude

Det har ny ejer mulighed for, da hun har sin egen stald og folde

Grundet økonomi er det et meget billigt sted jeg står og har ikke råd til og flytte hende et andet sted hen

Om ponyen lever i et halvt år, 4 år eller lign er der ingen der ved og ny ejer tager os en kæmpe risiko ved og købe den her pony, da hun ved hun nok kommer til og bruge en del behandlinger på behandlinger af hende , og alene det gør at jeg føler at ny ejer virkelig mener det ærligt når hun siger at hun vil gøre ALT det bedste for den her pony

Mit indlæg er da helt klart skrevet med en vis tvivl, ellers var jeg godt nok en kold skid, hvis ikke det her var svært for mig.
    Men det opvejer ikke lysten til og aflive hende !!

Og nej jeg kender ikke ny ejer overhovedet, og det har helt klart os været meget i overvejelserne..!
    Men jeg føler bare at ny ejer virkelig mener det hun siger

Og jeg er da sten sikker på at jeg vil være hjertelig velkommen til og komme og besøge ponyen når jeg har lyst til det

• #7   12. sep I sidste ende skal man gå med sin mavefornemmelse synes jeg. Og når pony nu er en sær snegl, hvad den mener om ny / gammel ejer Og det lyder som om du er glad for den beslutning du har taget, og så er det jo det du skal gøre. Det er i hvert fald ikk optimalt at den ikke kan gå ude der hvor du har den uden at risikerer at den bliver syg

• #8   12. sep Rynkedellen:
    Nej og det er desværre nok det der i sidste ende har været dråben for at den her beslutning må tages, for det ender bare med jeg står med en pony med forfangenhed og det vil jeg for alt i verden undgå sker for hende jeg håber at min mavefornemmelse når vi aflevere hende på lørdag stadigvæk er den rigtige

• #9   12. sep Therese S;

Jeg har lige stået samme sted som dig - MEN jeg fik min gamle pony af min bedste veninde - på kontrakt - nøje udfyldt at kunne jeg ikke beholde ham så skulle min veninde have ham tilbage - valgte jeg derimod at sælge videre så skulle jeg betale min veninde 15000kr.

Der var meget der spillede ind i min situation - min anden pony og min hest - str. Ridning. Osv osv - jeg skrev så til min veninde at jeg ikke længere kunne have ham - og jo jeg havde tænkt over det i 14 dage og min mave krøllede sig sammen hver gang jeg tænkte på ham og min veninde - at nu var det slut.

Min veninde tog det i stiv arm - hun kontaktede ejer før hende og spurgte om de ville have ham - på samme vilkår som mig - de takkede ja - og således kom Latino ned til 2 ejer før mig - en lettelse den dag i dag - for jeg kan besøge ham som jeg har lyst til - min veninde har stadig kontrakt på ham - så han kan aldrig komme videre og han har det godt - så tro mig - når først ponyen er "ude af dine hænder" så vil vores ord brænde i dit hovede; du gjorde det rigtige

• #10   12. sep Little John:
    Puha det har heller ikke været en nem beslutning for dig så
    Og lige præcis end krop reagere virkelig meget på og skal tage sådan en beslutning her, jeg har ikke kunne sove ordentligt siden jeg valgte og tage beslutningen og maven er konstant i oprør pt, fordi det eneste jeg SÅ gerne vil gøre, er og give min pony de bedste forudsætninger for et godt og langt liv
    Og jo jeg kunne sagtens beholde hende men det vil virkelig være egoistisk af mig og beholde hende, kun fordi at beslutningen vil gøre ondt ...
    Det er ikke ok overfor ponyen

Tak little John; jeg håber virkelig du får ret mht følelsen af når jeg får hende afleveret og når jeg ser hendes nye hjem, at mavefornemmelsen er rigtig
    For hun fortjener så meget det bedste af det bedste

• #11   12. sep nej det var ikke nemt for mig - men klart den bedste beslutning og det ved jeg også dit valg er - for både dig og ponyen

• #12   12. sep Tak for det

Tror os det bunder i at da jeg købte min unghest, sagde jeg til mig selv, at ponyen måtte aldrig komme bagerst i køen, bare fordi jeg har købt en ny, og så er jeg nok bare bekymret for at andre ser det som om, at jeg "smider" ponyen væk, fordi jeg nu har den anden

Men jeg havde aldrig forudset de ting jeg har lært om ponyen nu. Ponyen døjede aldrig med og være tæt på forfangenhed på rideskolen, netop fordi hun blev motioneret tit og gik på knap så meget græs som hun gør pt...

Tror os jeg skal sige til mig selv, at når jeg ikke kan tilbyde ponyen de bedste vilkår pga hendes skavanker, er det kun det mest fornuftige og gøre og sende hende et sted hen hvor de kan

• #13   12. sep Enig - træk vejret dybt - det skal nok gå

• #14   12. sep Jeg må alt så indrømme forstår slet ikke tanken om at sende en skadet og helbredsmæssig dårlig pony videre ud i kastebolds livet , for som andre på skriver hvad er din garanti for den nye ejer ikke "prøver chancen" og se om ikke godt lige den kan rides igen ?

En kontrakt er FULDSTÆNDIG lige gyldig i sådan et tilfælde , fordi lige meget hvor meget du skriver ned der omkring den ikke må det ene og det andet - så er det ikke i din ret at bestemme hvad ny ejer vil gøre med HENDES hest , og det ses og høres jo bare desværre ALT for tit at folk slet ikke lige overholder det der blev aftalt - og i værste fald sker det ved man opdager hesten er til salg igen som ride hest

Fordi hvis nu man ser på hvad du gør nu , hvordan kan du så retfærdiggøre hvis ny ejer af hende pludselig får samme "idé" med den skal videre til sit ( igen ) sidst hjem ???

Hvis ikke du har muligheden for selv at kunne give den det du egentlig har lovet , så giv den fred - stakkels dyr der allerede har oplevet så meget forfærdeligt i sit liv hvordan kan man ha tanken om at sende den videre ud i en trist skæbne

Beklager jeg er sådan en sort seere , men syntes ALT for få tænker seriøst over hvad dyret går igennem - den har det sikkert 1000 gange være med det end dig hvis du kunne spørger den og få et svar

• #15   12. sep Ved godt at en kontrakt ikke tæller nogle steder og at det er noget man gør for at have ro i kroppen og have et håb om at ny køber vil overholde det man aftaler, er skam også helt med på at man hører om MANGE situationer, hvor en hest er blevet brugt meget mere end det hesten kan holde til, eller at den er blevet solgt videre...

Jeg har bare ingen grund til og tro at hende jeg sælger ponyen til skulle have de hensigter .. jeg kan ikke se hvad hun skulle få ud af og "skade" hesten, eller sælge den videre nu hvor hun efter 8 år har mulighed for at få den tilbage..
    og jeg er generelt en person der IKKE stoler på folk overhovedet, men med hende her virker det virkelig til at hun ønsker den her pony hjem..

Og ja jeg skriver i kontrakten at jeg gerne vil have mulighed for at købe ponyen tilbage hvis hun en dag skulle stå i den situation at det blev aktuelt, og nej jeg ved ikke om ny køber vil overholde det, jeg kan kun håbe...

• #16   12. sep Jeg tænker umiddelbart, at hvis ponyen ikke duer som foldbums, og har smerter ved træning, plus at den har lidt enemands tendenser. Så havde jeg nok valgt at aflive i stedet.
    Så skal den ikke længere stå med smerter, eller risikere at blive redet eller overbrugt.
    En død hest lider ikke, og nogle gange er det mere for vores egen skyld at dyret bliver holdt i live, end for hestens skyld..
    Havde den kunne gå som foldbums uden problemer, så havde sagen været en anden.

Jeg kan godt sætte mig ind i, at du vil gøre det bedste for ponyen osv. Men personligt havde jeg lagt den ned.

• #17   12. sep Thomine:
    Ponyen kan sagtens fungere som foldbums, bare ikke med de krav der er der hvor jeg står, det er her ny køber har mulighed for at holde kontrol med dette og sørge for at hun får balance i hendes foder indtag, så hun hverken sulter eller får for meget..

Den mulighed har jeg ikke på det sted hvor jeg står og derfor bliver ponyen for tyk, da der er ad libitum af wrap og græs 24/7, da staldejer ikke er villig til og hjælpe med at give min pony mulighed for at formindske hendes foderindtag

Og jeg har ikke økonomi til og flytte ponyen et andet sted hen hvor det er muligt

• #18   12. sep Kontrakten dur BEDTEMT I ALLERHØJESTE GRAD - hvis den er underskrevet af en autoritet Advokat !!!

• #19   12. sep En kontrakt duer ikke, medmindre der er en klausul på hvad der sker hvis man overtræder punkterne.

• #20   12. sep Krikken; enig - men i mit tilfælde var der klausul på og underskrevet af advokat

• #21   12. sep kunne man, som en løsning, bare låne den til gamle ejer. Bare så du ved hvor den er altid og kan trække den tilbage, hvis du ikke mener det er optimalt for ponyen.

Ellers synes jeg det er en fin løsning

• #22   12. sep Theresa - husk KAUSUL hvis kontrakten ikke overholdes

• #23   12. sep Så skal man jo blot lige huske at en advokat koster nok et sted mellem 3-5000 kr for at lave en sådan kontrakt , dertil SKAL man ved underskrivningen have 2 vidner der ikke kender hverken sælger eller køber , fordi hvis ikke man har dette så kan man i værste fald stå med en sag om hvor vidt at sælger har "tvunget" køber til at skrive under og så har man først balladen for så holder en sådan kontrakt alligvel ikke i rette uanset om der er en advokat som har skrevet under eller ej

Jeg VED det for har stået i denne situation - dog ikke med hest , men med privat ejendom

Og ikke for noget men det nok de færreste som vil bruge den slags penge på en advokat af en pony i denne her type for så advokaten jo dyre end selve hesten ( formoder jeg i forhold hvad jeg tror nogen ville gi for sådan en pony med den sygdoms historie og kroniske skader , fordi for mig og se burde den få fred og ikke tjenes penge på )

• #24   12. sep Kimi - ørhhhhhhh der er kæmpe forskel på hus og kontrakt - jeg selv gav "kun" 350 kr plus moms for en kontrakt som advokaten skulle læse igennem og underskrive - han havde kollegaer der underskrev som vidne

• #25   12. sep Det var ikke på et hus - det var privat ejendoms eje , og der er altså stor forskel hvad en advokat tager for at lave dokumenter

Jeg har lige fået lavet testamente om pga vi har fået en søn - og det gav vi altså næsten 5000 for , og en hest som sælges ellers skal skrive som særeje koster hurtigt 3000 hos vores advokat , derfor har jeg af samme grund ikke brugt en advokat til den låne kontrakt jeg har med dem som låner min pony , det simpelthen for mange penge syntes jeg - og så vælger jeg og stole på dem som låner ham , vil ham det bedste

• #26   12. sep ^^Det var ikke på et hus - det var privat ejendoms eje , og der er altså stor forskel hvad en advokat tager for at lave dokumenter^^

der er stadig større arbejde i ejendomme, testamente, end en advokat der blot skal LÆSE en kontrakt igenne, som allerede er udfyldt - jeg har gjort det flere gange, med hest - lån, leje, salg - og jeg har stadig ikke givet mere for det, netop fordi papirerne var udfyldt af mig og køber/lejer/sælger

• #27   12. sep jeg tror at du virkelig gør ponyen en tjeneste. for du gør det for dens skyld - ikke bare for din

man leder ikke efter sin tidligere hest/pony hvis ikke det var fordi man virkelig savner den og elsker den. Og hun har jo gjort en del for det. så jeg tror at ponyen virkelig vil få det godt.

• #28   12. sep Kære Theresa
    DU er tværtimod ikke en ond svigtende ejer. Du tænker på ponyens allerbedste og selvfølgelig på dig selv (økonomi, ridning, tid, ovs.)
    Beslutninger er svære at tage, men jeg er sikker på at du gør det rigtige! Gamle ejer kan helt sikkert sætte sig i DIT sted og ikke mindst ponyen, som hun har savnet i flere år. Så selvfølgelig vil hun gøre sit bedste for at den får det godt sine sidste dage..

Men nøj, hvor er du sej! Det aldrig nemt at sige farvel på den ene eller anden måde
    Husk altid at stole på din mavefornemmelse!

• #29   12. sep Kronisk gaffelbåndsskade, easykeepee med tendens til forfangenhed, behov for løbende kst-behandlinger fremover.
    Jeg havde lagt den ned.

Så kan det godt være, at tidligere ejer kan give den gode betingelser, men med de ting du fortæller om den, så ville jeg betale det det koster at give den fred, i stedet for at sælge den videre.

• #30   12. sep Jeg har stået lidt i begge ender, både som køber og sælger. Lang historie kort solgte jeg min børnepony for 8 år siden pga. mine forældres skilsmisse osv. Han havde ikke haft et nemt liv inden vi fik ham og vi havde fundet en perfekt familie til ham som var i stand til at tage højde for hans problemer. De solgte ham desværre videre på trods af aftale om førstekøbsret, og han var igennem i alt to andre familier før jeg kunne købe ham tilbage. Det er to år siden hvis jeg husker rigtigt, så han har ikke set os i 6 år. (Det passer ikke helt, vi besøgte ham engang hos familie nr. 2 men udover det.)
    Han er kronisk forfangen og hans mentalitet, pga. hans ungdom, gør at der er nogle ting man bare ikke kan lave med ham. Jeg bruger ham en gang imellem til jordarbejde, agility og gåture i skoven, ellers er han bare selskab til de andre. Jeg har ikke en eneste gang fortrudt at have købt ham tilbage! Og jeg er sikker på at hende som har haft din pony tidligere vil være lige så lykkelig over at få hendes gamle ven tilbage, uanset hvor meget de kan eller ikke kan lave sammen
    Og de kan SAGTENS huske både omgivelser og personer, så det skal du ikke være bekymret for

• #31   12. sep Tidligere ejer kontakter dig, uden at ponyen er til salg. Er det korrekt forstået?

• #32   12. sep Nana :
    Jeg vil gerne lige understrege at ponyen hverken har nogensinde haft forfangenhed eller har det på nuværende tidspunkt, der er aldrig blevet taget blodprøver der viser om den har EMS, men den har været TÆT PÅ det, og blev derfor sat på boks om
    Natten i 14 dage - det er altså slet ikke det samme som at den har haft det eller at den vil få det ,... det vil jeg gerne understrege ...!

Tidligere ejer har mulighed for at lave en fold som passer til ponyen og som tilgodeser dens behov så den ikke kommer til og risikere og få forfangenhed , den mulighed har jeg ikke...!

Ja ponyen har en kronisk gaffelbåndskade, men hvis dyrlægen dengang mente at den skulle aflives så havde han sagt det, og jeg har 2 dyrlæge uafhængigt af hinanden som siger at hvis man finder balancen for den her pony så har den mange gode år endnu i sig

Så nej hun skal ikke aflives...!

Dog ved jeg hun er i en alder der gør at det kun går en vej, og det er her jeg får dårlig samvittighed for jeg kan ikke tilgode se hendes behov, det kan tidligere ejer ...
    Desuden er tidligere ejer kranio sakral behandler til heste, så hun kan meget nemmere og meget billigere hjælpe ponyen i de perioder den har problemer med dens krop

• #33   12. sep du gørdet rigtige stol på det

• #34   12. sep AMT:
    Jeg købte ponyen i marts mdr, og blev et par dage efter kontaktet af tidligere ejer, og fik forklaret at hun i mange år har fortrudt hun solgte ponyen, og hun har ledt efter den længe og af flere omgange forsøgt og købe den tilbage de steder den har været, desværre uden held...

Jeg har forståeligt nok på det her tidspunkt ik lyst til og sælge ponyen, da ponyen virkelig er en fantastisk og dejlig pony, og den udvikling vi gør sammen er så imponerende

Men da jeg så får diagnosen : Kronisk Gaffelbåndskade på hendes venstre bagben ...

Der faldte min verden til jorden, og det er så pisse uretfærdigt at så skøn en pony sku ende med sådan en lorte skade

På det her tidspunkt som var i slutningen af maj tror jeg det var, tænker jeg for og imod, men vælger at beholde hende , på trods af tidligere ejer igen kontakter mig, og spørger om ikke godt jeg vil sælge den så den kan komme ned til hende og nyde sit otium, da jeg sagtens mener jeg kan finde en balance mht hvor meget hun kan holde til ridemæssigt, hvad jeg ikke ved på det tidspunkt er at ponyen er disponibel for forfangenhed ved for meget græs, det finder jeg så ret hurtigt ud af, at den ikke kan stå stille i ret mange dage på en græs fold uden hun virkelig tager på, staldejer på stedet hvor jeg står kan kun tilbyde at jeg sætter hende i boks om natten, for at begrænse hendes græs indtag, og det fortjener hun virkelig ikke.. Hun elsker og være udenfor

Yderligere er der kommet et par ting mere til, som tidligere ejer gerne vil betale for at få undersøgt, men hvor jeg siger stop.. for jeg har ikke guld penge i haven, og derfor synes jeg det er bedre ponyen kommer ned til en der HELT sikkert også er mere erfaren end mig hvad angår heste , og som forhåbentlig kan finde ud af hvad der evt er med ponyen og få hende behandlet ...

Jeg har brugt omkring 15000 kr på behandlinger /dyrelæge regninger siden april mdr, og jeg kan ikke blive ved

Havde jeg ikke haft mulighed for at sælge ponyen til tidligere ejer, var ponyen helt sikkert også blevet hos mig
    Det er kun fordi jeg har den her unikke mulighed at jeg gør det

• #35   12. sep Hvorfor skulle en tidligere ejer kontakte en, i håb om at kunne købe en tidligere pony tilbage - hvis det udelukkende er for at få en billig hest, som denne kan ride.? (Som spørgsmål til alle dem der er så mistroiske, og mener at alle heste med skavanker hellere skal aflives, end at få et godt liv - fordi at de selv har et problem med tillid til andre mennesker)

Personen har jo tydeligvis en reel interesse i at få hesten tilbage, da denne tydeligvis har haft en ret stor betydning for tidligere ejer.

Selvfølgelig skal den hest, ende sine dage ved en person der inderligt holder af dyret. Hvad ellers?
    Hvorfor taget et liv, når man kan garantere at hesten får det godt.

• #36   12. sep AMT: lige præcis , og tidligere ejer mangler ikke heste og ride på, da hun selv har en del heste .. plus der gik også en dag s tid, hvor hun lige var nødt til og overveje om det nu også var muligt at de kunne tage ponyen tilbage ...
    for tidligere ejer er helt med på at det er ikke samme pony der kommer hjem, som den de solgte for 8 år siden desværre faktisk..!

Selvom beslutningen er pisse hård og vil savne den dejlige skid, så inderst inde føler jeg at det er det bedste jeg kan gøre for hende

• #37   12. sep Som du selv siger - det er en UNIK mulighed. Og hvorfor spilde den?

• #38   13. sep Jeg synes det er en fin beslutning og ikke en du skal have det dårligt over. Havde det nu været en vildtfremmed, men en tidligere ejer har dog en vis connection til hesten

Kommentér på:
At sælge sin hest :-(