{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
475 visninger | Oprettet:

Romani
Romani
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 20

Varebil til dyretransport? {{forumTopicSubject}}

Ja hvad skulle jeg lige finde på af overskrift.

Sagen er den at min datter har en lille pony, og vi har kun den. Den skal transporteres til ridning/i ridehus 1-3 gange om ugen.

Ponyen er særdeles læssevenlig og jeg vil tro den kan Lassen i hvad som helst.

Jeg syntes det er lidt overkill at have en trailer på 2 ton at stå og kører med, for at transportere en pony på 115 cm. Syntes også det er vældigt besværligt.

Er der nogle der kender til eller ved hvor jeg kan finde reglerne for indretningen af et transportmiddel til en lille pony... er det muligt at indrette en lille transporter til transport af en pony?

Kommentarer på:  Varebil til dyretransport?
  • #1   9. mar Nu kender jeg ikke reglerne, og vil bare fortælle at da jeg var barn og rideskolens hingst skulle ud for at bedække, så blev den læsset ind bag i varebilen, så sad der en og holdt i tovet, en palle bundet fast bag på og afsted det gik.

Helt sikkert ikke noget der kan anbefales, men den gang var der ingen der kommenterede på det (lige til info i 80érne)

• #2   9. mar Tror ikke det er billigere eller nemmere end at bruge trailer, tænker der gælder samme regler som ved de små hestetransportere og små lastbiler med kasse (de ses modificeret til heste transport). Og det besværliggøre måske også brugen i hverdagen som alm. varebil da den jo så er indrettet til heste transport.

I forhold til regler så det nok dem omkring transportmidler og dem om dyrevelfærd som skal tages i betragtning, men måske nogen som arbejder med indsyn af køretøjer til dyretransport kan fortælle præcist hvordan og hvorledes.

• #3   9. mar Man kan sagtens køre med små ponyer, får, kalve og lignende bag i en bil.
    Jeg synes ideen er god.

Men pokker stå i det, om jeg kender navnet på reglerne for dyretransport.

Men man kan slå lovgivning op på www.retsinformation.dk - hvis bare man kender navnet på den lov, man vil slå

• #4   9. mar skriv til hende der har ponyen sky på facebook, hun har været i kontakt med politiet og ved hvad der er af lovgivning på området. Er sikker på hun gerne vil hjælpe. Hun svare i hverfald gerne på spørgsmål på området. smiley

• #5   9. mar Sjovt, jeg sad og tænkte på noget lignende tidligere i dag. Jeg kender heller ingen regler. Jeg har blot et shetlænder, elsker plads bag i bilen og ved jeg skal have bil til sommer.

Så jeg følger lige med

• #6   10. mar Der er helt sikkert nogle regler, for ellers var der nok flere der gjorde det.
    Måske noget med højde og ventilation.
    Og ja, den ska jo self godkendes til det.
    Men hvorfor en 2 tons trailer, når man ka få små singeltrailere?

• #7   10. mar Kender ikke reglerne, men min far hentede vores ponyføl i København og kørte med hende bag i varevognen hele vejen til Vissing ved Randers, jeg mener han havde smidt et gulvtæppe ind i bunden så hun kunne stå fast.
    Han sagde at folk på færgen kiggede underligt på bilen når hun vrinskede smiley

• #9   11. mar Kontakt den lokale bilsynshal. De kender reglerne og kan fortælle hvor i finder reglerne, eller de printer dem sikkert gerne ud.

På egne vegne vil jeg lige sige at min 1200 kg hestetrailer bliver brugt til alt muligt andet end at køre heste med. Den er lækker som flyttebus, da der er en ordentlig lofthøjde, i forhold til en alm. lukket flytte trailer. Vi bruger også vores flittigt, til at køre på Genbrugsstationen, med haveaffald og greneafklip. Så er vi fri for at binde det fast, som man skal på en alm. trailer.

Og jo det er over kill med en 2000 kg, men en lille trailer kan også fås. I kommer ikke til at fortryde det.

• #10   11. mar Her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2502

Du skal scrolle godt og vel halvvejs gennem teksten, hvis du vil direkte ned til kravene til transportmidler, som er kapitel II.

Og så skal du nok også lige lure lidt her: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/lovstof/Sider/Dyrevelfærd-lovstof.aspx

• #11   16. mar Findes der egentlig små trailere, til små heste, som kan skaffes i Danmark? Måske en husdyrtrailer med skillerum?

Eller har nogen erfaring med at ombygge en cargotrailer, så den ikke er helt så tung som en hestetrailer?

Kommentér på:
Varebil til dyretransport?