{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
575 visninger | Oprettet:

Falsk alarm? {{forumTopicSubject}}

Noget mærkeligt skete da jeg var ude og fodre I morges..

Den ene hest, Shaki, spiste først hans opblødte fiberpiller med loppefrøskaller fuldstændig som normalt. Samme appetit, samme tempo og spiste helt op. Da jeg så gav ham hans müsli bagefter, tog han kun et par mundfulde og så gik han et par meter væk og lagde sig ned. Det har jeg aldrig oplevet før, så jeg skyndte mig at hente grime og træktorv, klikkede med tungen, klappede, sagde "kom så! op!", og straks rejste han sig op, uden hjælp (jeg nåede ikke engang at røre ham).
Mim første tanke da han lagde sig ned var "shit, kolik", hvilket jo var derfor jeg gik i panik og skyndte mig at få ham op.

Jeg begyndte at gå lidt med ham, men Choice (den anden hest) kom hen og bed Shaki hele tiden, Shaki sparkede ud efter ham osv. Jeg tog ham hen til folden ved siden af, og lukkede leddet så Choice ikke kunne irritere Shaki.
Jeg gik lidt rundt med Shaki, han var lidt forpustet, men det kunne jo være fordi han lige havde sparket og jagtet Choice.
Efter vi havde gået lidt rundt, stod jeg stille med ham, så om han opførte sig anderledes, lyttede til hans mave, men der var ingenting og han prøvede ikke at ligge sig ned igen. Han stod bare helt eksemplarisk og roligt sammen med mig. Fuldstændig som normalt. Hans vejrtrækning var normal igen, og mens jeg nussede ham begyndte han at gabe lidt, smaske og slappede af. Igen, fuldstændig som normalt.

Da jeg endelig slap ham løs igen, gik han bare over til Choice og spiste hø sammen med ham, som om intet var sket. Han lagde sig ikke ned, han virkede ikke som om noget irriterede ham, han var bare helt normal.

Jeg havde puttet lidt flere loppefrøskaller i hans müsli end jeg normalt gør, og det var måske derfor han ikke ville spise det. Han ville hellere have Choice's mad.
Men det der med bare at ligge sig ned mens jeg var der, er meget atypisk ham.

Nogle idéer om hvad der skete?

Kommentarer på:  Falsk alarm?
  • #1   6. apr Nej men jeg tror de er meget trætte for tiden pga pels skiftet. For jeg var også ved at gå i panik mht Tindur tidligere på ugen, for pludselig lå han ned på et sted som han ikke plejer, og var virkelig "død" så jeg for ud, op til ham og satte mig ned hos ham, han slikkede lidt på min hånd og normalt rejser han sig forholdsvis hurtigt, men jeg var nødt til at få ham op.. Der var intet overhovedet med ham smiley

Mvh TT

• #2   6. apr TT - De heste må altså lade være med at skræmme livet af os!
    Jeg er blevet super paranoid.. Jeg gik og var i tvivl om hvordan min unghest/plag havde det, så til sidst ringede jeg til dyrlægen. Starten af telefonsamtalen var noget i denne stil:

"Hvad er der i vejen med din hest?"

"Tjo.. faktisk ikke rigtig noget, men måske kunne der være noget.. Han er sig selv, og det næste øjeblik er han ikke.. tror jeg.. Jeg ved det ikke, så kan du ikke lige komme forbi og fortælle om min hest er sund og rask, vokser pænt osv.?"

Og Ja, han er sund og rask, vokser meget, har gode store stærke knogler osv. Han var fuldstændig som han skal være.

Jeg er åbenbart lige i en periode hvor jeg overtænker alt hvad mine heste gør..

• #3   6. apr smiley smiley
    Ja det gjorde jeg så ikke, men jeg havde ikke kommet i tøjet, og da jeg opdaget ham fik jeg travlt så jeg fik ikke tøjet ordentligt på og hapset tlf med mig. Så jeg følte mig lidt dum der jeg stod på folden med en hest der ikke fejlede noget smiley

Mvh TT

• #4   6. apr Hahaha smiley

Med Shaki i morges, der ringede jeg hurtigt til mine forældre, og spurgte om en af dem kunne komme ud, for Shaki havde måske kolik.
    De kom ud mens jeg stod med ham, og han var blevet sig selv igen.

"Hvad sker der Katrine?? Er Shaki syg?"

"Tjo.. åbenbart ikke længere.."

Der følte jeg mig også lidt halvdum..

• #5   6. apr smiley

• #6   7. apr hvor lang tid har han fået det. for som regl. er det kun noget man giver hvis hesten har sand i maven . i en mdr og man anbefaler kun i tørkost ikke våd kost smiley

• #7   7. apr Det er pga sand at de får det, og de har ikke fået det særlig længe. Shaki skal ifølge vejledningen have 2 bærger (Blue hors), men det kommer ikke til at ske. Jeg tror max han får knap 1 bærger dagligt, højst sandsynligt mindre..

Jeg blander det ikke med vand/vådt mad, jeg drysser det ovenpå lige inden jeg fodre, så det når ikke at blive opløst smiley

Hvis jeg kun putter det i deres tørkost, så bliver det ikke spist.

• #8   7. apr Mine får også en kur forår og efterår imod sand. Og Tindur får også nu. Begyndte kuren tirsdag aften, tror det var søndag han lå ned på den måde.. Og han skal have en uge. Man kan også give som forebyggende som en fast bestanddel i foderet. Jeg vælger dog kun at give en uges intensiv udrensnings kur da mine får gulerødder i foderet som også hjælper med at skubbe sand ud. smiley

Mvh TT

• #9   7. apr Jeg vidste ikke at gulerødder hjalp?

Der står på begge bøtter (Equsana og Blue hors), at en kur tager 30 dage?

Det tog mig noget tid at komme helt op på den rigtige dosis, for Choice er åbenbart lidt kræsen, så jeg måtte ekspermentere lidt og købe den fra Equsana med solbærsmag, ellers ville han ikke spise det.. og det er en lidt mindre dosis han skal have med Equsana i forhold til Blue Hors. Han er endelig oppe på fuld dosis, og han spiser helt op! smiley
    Næste gang køber jeg dem i pilleform. Måske er det nemmere at få i dem, og så skal jeg ikke bruge så lang tid på at trappe op.

Nu lader jeg Choice få det fra Equsana, fordi han nægter at spise det andet, men hvis der er meget tilbage efter hans kur, så får Shaki lov til at få resten. Det smager som sagt bedre, og det er en mindre dosis.

• #10   7. apr Jeg bruger Horselux sin smiley der står det at to bæger om dagen i en uge for udrensning, og at man kan forebygge med 1 bæger om dagen smiley
    Nej jeg plejede for nogle år siden at give som hygge i foderet indtil jeg læste i magasinet Hest at dyrlægen der inde fortalte at gulerødder får den klæbrige konsistens i maven så det hjælper med at skubbe sand ud smiley
    Og så får mine gulerødder i foderet dagligt smiley og en udrensnings kur 1-2 gange om året smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Falsk alarm?