{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
482 visninger | Oprettet:

Foldopdeling eller ej? {{forumTopicSubject}}

Jeg tog, i bagklogskabens klare lys, en lidt dum beslutning i efteråret, om at omlægge ALT vores jord, med undtagelse af vinterfolden.

Det giver mig nogle udfordinger nu, da vinterfolden var blevet relativ nedbidt, og alle kloge hoveder siger at jeg ikke skal sætte dem på de nyetablerede folde, før jeg har taget et slet på dem og lade græsset komme igen. Dvs at vi nok først er ovre i midt/slut juli, før de kommer derud og gå.

Det er andet år i træk at vi har sået græs i. Første omgang kiksede total pga tørken. Med 7 hektar kan det mærkes økonomisk, så nu passer jeg på det og derfor er tidligere ibrugtagning ikke en mulighed.

Jeg har i desperation så valgt at dele vinterfolden op i 2, med et midlertidigt hegn. Den ene halvdel har så fået gødning og ro, imens de går på den anden halvdel og får fuld skrald på wrap og kraftfoder. Planen er så at de skal over på den halvdel af vinterfolden, der har fået ro, i næste uge, og så får den nedbidte del gødning og ro til at komme sig.

Men hvad gør jeg så, når det er kommet op?
Er det bedst at blive ved med at skifte fold-del, med 14 dages mellemrum, så det får ro, eller kan man forvente at jeg kan pille det midlertidige hegn ned, og så holde folden med græs?
Altså græsser de folden så langt ned, når de ikke har mere plads, at græsset ikke kan følge med, eller giver det større areal de kan gå på, en mere jævn belastning som vil være bedre for græsset?

Lige umiddelbart ville jeg helst fjerne hegnet. Det irriterer mig at de går på så smal en fold. Jeg tænker større risiko for skader og manglende motivation til bevægelse på en lille fold.

Der er tale om 3 heste der skal gå der. 1 toptunet mejetærsker der strategisk starter fra en ende af og 1 varmblodsplag og en ponyplag, begge fra 2017, som også finder tid til leg (hvilket jo i øvrigt også belaster folden, når den ikke er større).
Folden er oprindelig lige over 1 hektar. Nu hvor den er opdelt er foldene 30 x 170 meter. Dvs knapt en tønde land.

Hvad gør en klog frem til "et godt stykke efter høst"?

Kommentarer på:  Foldopdeling eller ej?
  • #1   12. maj Hvis det var mig, ja så ville jeg skåne det nysået helt hen til juli som du skriver og så ville jeg beholde den fold opdeling du har nu, så du kan skifte hestene over hver fjortens dag. Når du rykker dem over på den fold som er gøet, så kan du snildt lige gøde og efterså græs med hånden (på den fold de går på nu) på de eventuelle bare pletter som de to racer gutter har lavet. Sådan kan du gøre henover sommeren

• #2   12. maj Jeg havde også ladet hegnet blive, så den ene side kan få lidt ro ind imellem smiley

• #3   12. maj Hmm det kan godt være at det er den eneste løsning. Jeg håbede bare at arealet var så stort til 3 heste, at det ville kunne bære det. Sidste år skiftede jeg mellem 2 af de store folde, og der måtte jeg brakpudse flere gange, fordi det voksede fra os.
    Men de når jo nok at få græsset det ene stykke helt ned, inden det andet er klart. Øv også

Jeg syntes godt nok det er smalle folde. Nøj hvor jeg glæder mig til juli.

• #4   12. maj Jeg ville også beholde hegnet oppe, men måske skifte hver uge, så de ikke når at bide det helt i bund, det øger nemlig fruktan i græsset og så bare køre på med fri hø/wrap.

Husk at du først kan gøde lige inden regn, kommer der ikke regn brænder du græsset af i stedet=ødelagt fold smiley

• #5   12. maj Jeg tror også at du lige nu er ramt af en tør og kold maj - græsset groer slet ikke som det “burde” pt. Vi skal op og have 10 grader om natten og 15-18 grader om dagen, samt 10-15 mm regn hver anden dag, så kommer græsset.

Om du vinder særlig meget ved at dele stykket og græsse dem hvert stykke hver anden uge er jeg ikke sikker på - i hvertfald fald ikke før der kommer vand og varme. Det kan ikke nå at gro op på en uge, når det er nær frost om natten.

Men se positivt på det - du kan kontrollere deres huld optimalt smiley

Mvh Charlotte

• #6   13. maj Vi er ramt af majkulden herhjemme.
    Sidste år omlagde vi 2,5 dele ud af 3.
    Der er nedbidt på den del, hvor de går nu.
    Jeg stiller en wrapballe til rådighed, så de kan æde hvad de har lyst til - i princippet burde de være gået fra kraftfoder kun til vitamin og mineral, men jeg fodrer stadigvæk.
    Jeg har delt vores mark i 3 folde. To af dem er omlagt, den ene i start af sep sidste år, og den anden i marts i år.
    Den fra sep 18, kom totalt godt, står også pæn grøn og tæt nu, men jeg mangler desværre lidt varme, så græsset lige kan få det sidste
    Den fra marts iår, er kommet op, men kun 4-5 cm, den er gødet mv, men mangler også varmen til at komme ordenligt igang.
    Mit valg er blevet på, at de går på den del, der ikke er omlagt og som er nedbidt en måneds tid, og så er der forhåbentlig kommet gang i det andet.
    Jeg er ligeglad med foderudgifterne, og fodrer derfor ved siden af med kraftfoder også en månedstid, til de kan komme over på de andre/anden.
    smiley

• #7   13. maj Maria E
    Man skal vist gøre noget galt for at brænde græsset af. Når det skal strøes ud, hvilket skal gøres når græsset er tørt, så gødningen kan trille af stråene og lægge sig på jorden, skal det helst gøres før regn, men derned er for at det skal trænge ned til rødderne.
    Gøder man i en periode uden regn er det spild af penge, da gødningen så kun ligger i overfladen

Jeg er også ligeglad med foderudgifterne. Jeg har rigeligt wrap og fodrer alligevel med en daglig opbinding, så de får deres vitaminer/mineraler, men det er ikke en mulighed med fri wrap, når de går på døgn.
    Jeg er den heldige indehaver af en easykeeper og et ungt cykelstativ.
    Græs er at foretrække, da jeg kan give easykeeperen mundkurv på.
    Lige nu får de fri adgang til wrap i net, hvilket gør at den lille taber sig, trods fuld skrald på følfoder.

Nu kommer de over på den del af vinterfolden som har fået ro i morgen, når den nye plag kommer.
    Jeg har lige været ude og måle græsset. På de 16 dage det har fået ro, er det blevet 12-15 cm højt

Bider de det ned inden for de næste 14 dage, imens del 1 får ro, så må de på boks om natten, for min DV-plag skal enten have græs eller fri adgang til wrap. Ikke wrap i net.

Viser det sig at de vitterligt får bidt det ned, og de skal på stald, så kan jeg lige så godt fjerne hegnet, så de får mere plads at lege på.

Kom nu sol, regn og juli....

• #8   13. maj Vinterfold fra nedbidt til 16 dages ro

profilbillede
Kommentér på:
Foldopdeling eller ej?