{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Galleri: Ingen stamtavle = anden særlig race?
  • #1   2. jun Teknisk set nej. Hvis du ikke ved hvem din ponys forældre er, så er den egentlig anden særlig race smiley
    Når det så er sagt, er jeg ret lige glad med, hvilken race hestene ligger under. Hvis den er racetypisk, gør det ikke ondt på mig at du kalder den DSP smiley

• #2   2. jun Hov og lige indskudt sætning - lige med DSP kan de jo kåres ind uden at have stamtavle, så det er også en mulighed smiley

• #3   2. jun Fordi dem, der designede siden ikke har gennemskuet, at der er
    Andre racer, end dem de har nævnt.
    Blandinger
    Ren race uden stamtavle

• #4   2. jun Lige DSP er et dårligt eksempel..
    DSP er et forbund og ikke en race.. ligesom dv..
    det vil sige, at har den ikke stamtavle, med bevis for registrering i forbundet, så er det bare en blanding.

Jeg synes det er helt fint.. for hvis ikke man har bevis for stamtavlen / race, så må den under anden særlig race. Forstår så ikke hvorfor folk har det så stramt med at deres heste skal i den kategori..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 45 Emner: 127 Svar: 8.945
    #5   2. jun ingen bevis for hesten ophav - anden særlig race. jeg syntes det er udemærket.

• #6   2. jun Når man nu går meget op i avl og racer og forlyster sig med at se gallerier med en bestemt race, så vil det være virkelig træls at der kom en masse ikke racerene heste op, når man søger. Det samme gælder ved søgning i salgsannoncer.

Og en hest er jo altså kun en bestemt race, hvis den er registreret i forbundet. Undtaget er selvfølgelig racer, der findes, men som HG ikke har med i deres liste.

• #7   2. jun Hvorfor findes der egentlig ikke en kategori der hedder "blanding af racer"?

• #8   2. jun Anne Julie: det har der været, men det var folk også træt af, derfor blev det samlet under 'Anden særlig race'

• #9   2. jun Men en blanding er jo ikke en særlig race. For det første fordi det ikke er en race, for det andet fordi den ikke er særlig...

• #10   2. jun Anne Julie:
    Vi er helt enige.. men tro mig, den gang gik folk meget op i, at deres hest ikke var en blanding, men en eller anden race hvor de bare ikke kendte forældrenes navne.. og der var i forvejen en kategori med Anden særlig race, og aå blev de to bare slået sammen..

• #11   2. jun Jeg finder altså den der snoppen opad sær. Som om en blanding er mindre fin end en raceægte. Vil man have raceægthed, må man købe kræ med stamtavle.

Nå men, det var ikke det tråden skulle handle om.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#12   2. jun jeg har det sådan lidt, hvis det er så vigtigt for en, at ens hest kan stå under en race her inde, så må man jo købe en race hest, eller en registreret hest fra forbund.

• #13   2. jun AMT:Præcis

• #14   2. jun Men hvad, hvis man har en blanding - og er rigtig glad for den kombination, som dyret bærer.

Jeg vil hjertens gerne stå ved, at både min hest og hund er Blandinger - og jeg er godt tilfreds med, hvad de er!
    DV, DSP og meget andet er jo bare "alt godt fra hestehavet" - og det er grundlæggende initiativer jeg støtter.
    Men hvorfor må vi, som ejer andre Blandinger ikke stå ved vores dyrs baggrund?
    Det er noget mærkeligt noget..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#15   2. jun Doktor Who: hvem er det der skriver at man ikke må stå ved at man har en blanding? det er da ingen der skriver, eller har skrevet..

men størstedelen ved ikke stå ved at de har blandinger.

div. avlsforbund kan på ingen måde sammenlignes med blandinger, da det er flere års målrettet avlsarbejde, med helt specifikke kriterier og krav, ikke bare hul i hovedet avl.

• #16   2. jun Kun Sofus af mine heste herinde er under "anden særlig race" og det er til trods for, at kun Rosalina har/havde samtavle.

Charming var under det hollandske NRPS og er altså under betegnelsen Hollandsk sportspony.

Geena, Cloud og Epona er under knabstruppere, fordi de er racetypiske for knabstruppere. Selvom Cloud mangler sine pletter, så ligner han sin far, der vist var kåret i KNN.

• #17   2. jun tak for svarene!
    kan godt se at dsp eksemplet var dårligt. tænkte ikke lige yderligere over at det var et forbund og ikke en race.

kunne faktisk også syndes det var rart med en: blanding eller at man kunne vælge flere racer, hvis nu man faktisk har stamtavle på hesten, men at forældrerne er to forskellige blandinger, så fx: new forest/knapstrubber smiley

• #18   2. jun AMT.
    Blanding ER jo ikke en mulighed.

Aslan.. Han er jo ikke en eller anden eksotisk fancy pancy race.
    Han er en ægte blanding af traver og palomino - og har sikkert arvet det bedste fra begge sider - for et godt sind, dejlig billig indkøbspris er to ting jeg har stor glæde af, fordi der stod traver. Beder man ham pænt om det, så øger han bare hastigheden jævnt og ubesværet i trav - han har vist det man kalder en jordvindende trav? Også godt fra traver.
    Pæn farve fra sin far. Og også en pæn galop og skridt - vi kan godt sige, at det er fra hans far.

Jeps.
    Jeg er godt tilfreds.
    Det eneste jeg havde fået finere, hvis han var raceren, var en højere handelspris. Men det er da kun rart, at jeg slap 10-20 kg billigere - han skal jo ikke sælges igen.

Jeps.
    Ægte blanding som ridehest og som logrende makker.
    Jeg er svært godt tilfreds med begge to - men det er ydre omstændigheder der gør, at jeg ikke kan sige "I am gay and happy about it!"
    Hvorfor pokker skulle folk ikke stå ved, at de har blandinger?
    Men valgmuligheden findes ikke her!

• #19   2. jun Dr Who, er helt enig.

Mine heste er oprettet, da jeg var 15-16 år, og dér betød det altså meget at have en "rigtig" hest med en "rigtig" race.

I dag vil jeg faktisk helst have rundkørsler med GRØNT pas! Og det er samme faktorer, som du nævner: godt sind og billigere pris.
    Ofte får de nemlig det bedste fra begge verdener, modsat rødpasset indavl, der er mere kuk i kasketten, end hvad godt er

• #20   2. jun Blandinger får nu ikke per definition det bedste fra begge racer. Sådan fungere genetik ikke,det er mere et lotteri. Nogen gange får de det værste...

• #21   2. jun Det er ganske simpelt, den race står i hestens pas, er den race den skal ind under, findes racen ikke her inde eller er den en blanding, så hører den til under anden særlig race, har man et problem med at der står anden særlig race, så skulle man have købt en raceren hest.
    Jeg er ski ligeglad med racen, så længe hesten opfylder de behov jeg har, jeg tager hellere end gerne en blanding end de fleste renracede, dog vil jeg sige at jeg kigger efter nogle bestemte racer når jeg skal have hest igen, men har intet imod at det kan være en blanding af en eller flere af de racer. lettere dobbeltmoralsk, men det er ikke fordi jeg VIL have raceren hest smiley

• #22   2. jun Anne Julie, korrekt. men så går man jo også i en bue uden om dem.
    Pointen er, at en hest med grønt pas kan være mindst ligeså god, flot, sød og dejlig som en med rødt. Og så kan være en blanding nok så meget for min skyld

• #23   2. jun Når jeg skal have hest igen vil jeg rigtig gerne kende afstamningen og jeg hælder til at købe en renracet. Jeg vil nemlig gerne vide hvad der ligger bag.

# 22. Blandiger kan sagtens være fine heste,ingen tvivl om det.

• #24   2. jun #20.

Nu er jeg meget fræk.

Der er to slags heste.
    Dem, med gode brugsegenskaber.
    Dem, med en god smag.

Illusionen om, at raceheste er bedre kommer dels af, at hvis du har brugt 70.000 kr før fødslen - så er man tilbøjelig til kun at bruge den slags penge, hvis man er villig til at lægge et stykke arbejde fra dag 1. Laver man et godt stykke arbejde fra starten, skal det nok blive godt.

Illusionen om, at blandingsheste er bedst kommer af, at hvis en hest til 5-35.000 kr ikke er værd at bruge, så kan den jo spises... Ergo, total sindssyge heste, som har været tossede fra dag 1 er måske mindre tilbøjelige til at leve, hvis deres værdi kun lægger i slagteprisen og avler selv ved det...
    Det var mine fordomme..

Blandinger...
    Man ved ikke helt, hvad der kommer ud. Men det er også ok, medmindre man har meget specifikke succes kriterier til et føl.
    Og det kan ikke gå værre, end heste smager godt i lasagne.

• #25   2. jun Jeg var veds blive bannet pga det. Skrev min var holsteiner fordi den var og kendte og har redet hingsten der var far til den. Men den har grønt pas og derfor åbenbart anden særlig race.

Latterligt folk kan da være fløjtene ligeglade med hvad race vi kalder vores hest. En varmblod idag er jo typisk en blanding af flere racer(Oldenburg holsteiner kwpn irisk sportshorse og hvad der ellers findes a sportsracer)

• #26   2. jun Utroligt at man ikke “tør” stå ved man har købt en dejlig hest, som man mener er en god hest til det brug man ønsker at bruge den til....men som ikke har rødt pas.

Jeg har Krones Caspian som er Dansk varmblod, med en afstamning som jeg syntes lød god, og er “designet” til dressurridning udfra de ønsker der er pt tilen dressurhest - stor, langlemmet, store bevægelser, elegant højtstillet.

Jeg har Freiherr af Hvarre som Oldenborg/DOA og købt udfra afstamning og et ønske om at købe en oldenborg/DOA, da jeg på sigt gerne vil ride racestævner, hvilket bla DOA afholder.

Og så har jeg Pinot Noir - som er af total ukendt afstamning. Hans pas kan ikke blive mere grønt, da dem jeg købte ham af da han var 1 år, havde købt ham på et hestemarked da han var føl, og intet vidste om hans forældre.
    Købt udfra “jeg synes han er køn”, “jeg kan godt lide sorte heste”, “han bevæger sig da okey umiddelbart” - men det er de to andre jo også købt udfra. Dem har jeg bare måtte betale mere for, fordi der ligger et specifikt avlsarbejde bag, og det vil jeg gerne betale for smiley

Det sjove er jo så, at Pinot er den som er nået længst stævnemæssigt, med 66% i INT 1 på c-plan, og deltagelse i prix Sct Geo x flere til over 60% på B-plan, og derfor A-hest i dressur.
    Så grønt pas har ikke noget med kvaliteten af hesten og gøre smiley

Mvh Charlotte

• Dorthe C
    Dorthe C Online Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 5 Følgere: 9 Emner: 88 Svar: 1.561
    #27   3. jun Personligt kan jeg ikke være mere fløjtende ligeglad med afstamning, jeg kan jo alligevel ikke ride på stamtavlen. Jeg har 3 fjordheste, to med rødt pas og en med grønt. Men der er ikke EN som kan gå ud i folden og fortælle, hvilken en af dem, som ikke er med i det "fine selskab". - da ham med grønt pas, højest sandsynligt også er lige så ren-avlet fjordhest som de 2 andre, jeg ved bare ikke hvem hans far er.

Så skulle jeg få lyst til at oprette ham i Galleriet, må han jo være af anden særlig race, også selvom alle og en hver kan se han er fjordhest.

• Karen H
    Karen H Online Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 444
    #28   3. jun Altså dem med rødt pas, ser vel ikke ned på dem uden?

Jeg oplever at det nævnes “hver gang” en sådan diskussion indledes (ikke kun herinde), jeg synes bare ikke jeg ser “de røde” tale ned om “de grønne”

Det er jo ikke fordi renracer, ser ned på de grønne, det er vel bare fordi fakta er, at en grøn hest ikke ER bevist renracet.

Gør det den grønne dum, grim, dårlig osv (eller den røde modsat) NEj men at den er dejlig, dygtig, smuk, fantastisk, “evt racetypisk som ved Dorthes fjord” gør den så heller ikke bevist ren-racet på den måde, der er nemmest at bevise for et forbund.

Er det ikke bare en inddeling? Som farve, højde, drøjde. Intet er vel negativt ment.

Hvis man så er ærgelig over ikke at kunne deltage i “race-foreningernes begivenheder” vidste man det jo før man købte/avlede hesten, så det kan man jo ikke synes er snobberi. Jeg synes ikke det er snobberi, at min islænder ikke kan deltage i fjord-stævner, for han er ikke fjordhest smiley

Jeg oplever det ikke negativt eller ekskluderende, mere at foreningerne anerkender det avlsarbejde, avlerner gør. Ikke om hestene er bedre eller dårligere af den grund.

Kommer jeg til et “strikkestævne” med keramik-potter, så er jeg også “out” uanset om mine keramik-potter er de smukkeste i verden (nej kan desværre ikke hverken strikke, eller lave keramik) det gør ikke strikkerne snobbede. Eller hvis de lavede en konkurrence om “strik på pind” og jeg ville lave “strik på hånd uden pind” så kunne jeg heller ikke være med.

Jeg er 100% sikker på at vi alle har de mest fantastiske heste, grønne eller røde smiley

• #29   3. jun hvad gør forskellen i at den står under anden særlig race eller under race/avlsforbund?
    bliver galleriet bedre? bliver hesten bedre? bliver rytteren/ejeren bedre? nej.. smiley

jeg er stævne rytter, har redet i 12½ år og alligevel ser du på min profil at 4 ud af 8 heste er anden særlig race, jeg har redet utallige heste med sindsyge stamtavler og heste man kun kunne gætte sig til hvad der var i dem, og der har været forskel på hver en hest (selvfølge har der det)

Blandings/uden stamtavle heste: kan være alt fra bøvlet til nogle af de bedste. selv har jeg redet en oldenborg blanding som var bøvlet at ride da han ville sin egen vej. en anden var enormt svær at holde på springbanen men var nok den bedste springhest jeg havde sat på, og selv efter 10 år er han stadig den bedste springhest jeg har redet smiley selv har jeg ejet en fjord-araber, som vi ikke vidste om ville blive andet end en tøffe rundt pony eller hvad, men han har gået utallige klasser og vundet over heste i både dressur og spring smiley

race/avlsforbund heste: kan være alt fra drømme hesten til helved.. og ofte oplever jeg race/heste med tavle er dem der er mest bøvl med. lige de 3 af dem på min profil er nu endelig søde nok, men kender man mig så ved man jeg kun har bøvlet med min DV (han har grande, sam sam som er søn af Houston i tavlen). jeg har redet/trænet dv'er, hannoveraner, islænder og andre taavle heste der var komplet åndsvage..

derudover oplever jeg at avlen på tavle heste kun går på gangarter, teknik, tænding og det.. i stedet for at avle ridelige (for alle), rolige, sunde heste som kan holde til en del smiley

så hvad er så vigtigt at have en race stående på en hest med ukendt stamtavle? intet.. vær nu hellere stolt af det man ejer frem for at ville have den til at være noget den måske ikke er smiley

• #30   3. jun smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

Karen H #28 - det var da den smukkeste fedeste dejligste kommentar smiley
    At tage til “strikkestævne” med keramikpotter smiley
    Den vil jeg huske fremover smiley

Mvh Charlotte

• #31   3. jun Denne tråd kan vist mest sammenlignes med næsehornet, der drømmer om at komme til at ligne en enhjørning. Hvorfor vil næsehornet være noget den ikke er? Den bliver aldrig en enhjørning. Lige så vel som enhjørningen aldrig bliver et næsehorn.

• Karen H
    Karen H Online Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 444
    #32   3. jun Charlotte jeg er stor fan af din dejlige sorte smukke keramik-potte uanset typen af ler smiley smiley smiley smiley smiley

• #33   3. jun Han er også en skøn potte pinotte smiley smiley smiley

• #34   3. jun smiley smiley go humor og godt sagt Karen smiley

• #35   5. jun Jeg er rigtig glad for grønt pas/rødt pas. Jeg synes det er utroligt vigtigt at når man avler og køber/sælger heste. At man kan spotte hvilke heste man kan avle videre på, hvilke der kan kåres således at man kan avle videre på en stamme uden at købe katten i sækken (hvis I forstår hvad jeg mener) De der bruger tid og penge på at avle, skal også have en mulighed for at nemt kunne bevise at det de sælger er korrekt. Så derfor er jeg glad for rødt/grønt pas.
    Jeg synes dog det er træls at man ikke har de pas som før henne. For Tindur som er renracet, har stadig grønt pas, til trods for at Seges modtog hans fulde tavle da han blev registreret.

Mvh TT

• #36   5. jun Nej, for uden tavle vil den slet ikke være blevet en DSP da det er et forbund og ikke en race smiley

Kommentér på:
Galleri: Ingen stamtavle = anden særlig race?