{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.448 visninger | Oprettet:

Er det mild sommereksem eller bare kløe? {{forumTopicSubject}}

Jeg står med en hest der siden midt maj måned er begyndt at klø sig i både halerod og i bunden af manen.
Det er meget atypisk for hende - hun klør sig normalt aldrig på den måde.


Jeg vaskede hende fornyeligt i Ekholm shampoo og hun har umiddelbart ikke nogen udyr i pelsen.
Da væggen hun klør sig op ad er en kalkvæg ligner det en smule hun har skæl, men når man kigger nærmere ind er det ikke noget voldsomt.

Derfor er jeg begyndt at overveje om det nærmere er en mild sommereksem hun har.
Hun har altid været meget plaget af insekter og er typen der skal gå med maske på hele sommeren ellers kan hun ikke fungere og hun ender med en gang øjenbetændelse.
Og hun har også tidligere somre gået med et insektdækken fra Bucas - men så vidt jeg ved holder de da ikke mitter ude?

Så af nysgerrighed - hvilken "behandling" ville du give sådan en hest? ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det mild sommereksem eller bare kløe?
  • #1   23. jun 2019 Du har ret i at insektdækken beskytter ikke mod mitter, der skal du have fat på et eksem dækken smiley det svært at sige om din hest har begyndende sommereksem uden at se din hest. Jeg har haft en sommereksem hest og genkendte symptomer på det i år, da staldmutteres ene vallak er begyndt at klø sin man. Han er begyndt at være hævet og hård i manen, begyndende læderhud (som elefanthud) og så er han begyndt at få de klassiske streger (lodrette streger) i mankammen, foruden begyndende skæl. Han er 20 år og aldrig haft sommereksem. Min egen døjer år efter år med tør halerod som også skæller. Dog er dette ikke sommereksem men skyldes fordi hendes hale er så tyk. Jeg har i år købt et nyt produkt til at dråbe i hendes hale. Produktet er beregnet til tør hud og sommereksem, som er bestående på naturens egne plantemateriale smiley den har en naturlig antihistamin i form af kokosolie. Om den virker på sommereksem, det kommer an på en prøve. Er altid skeptisk når jeg afprøver nyt, så jeg spændt på om den virker på staldmutteres hest:) og så er det faktisk overkommeligt i prisen, hvis jeg får den ønskede effekt som så mange andre hævder at have fået...

  • #2   23. jun 2019 Hvis det var mig, så havde jeg solgt insektdækkenet hvis det var noget værd og købt et eksemdækken.
    Jeg brugte i sin tid Horsol til min eksem hest (hun havde slem sommereksem) og det var det eneste der virkede med positivt resultat mod sommereksem. Men nu er der kommet meget andre produkter til, siden jeg havde eksem hest.
    Dog vil jeg anbefale dig at bruge stærk zink til hesten allerede fra tidlig forår, den fra st.hippolyt er meget drøj i brug og gives dagligt. Det er bevist at mange sommereksem heste kommer i underskud med zink. Bemærk at det kan tag meget lang tid for hesten at komme ovenpå igen med zink niveauet igen. Og så kan du også give B vitamin, min elsker ølgær lige bøtten af men hun er også sær på sin egen måde smiley

    https://www.daminoshop.com/shop/9-saar-amp-muk/180-st-hippolyt-hestaplus-zink-1-kg/?gclid=EAIaIQobChMI7tj4x6T_4gIVh7TtCh38Eg81EAQYASABEgLHMvD_BwE

    https://www.hestbolaget.se/for-hasten/eksemprodukter/horsol/

    Bemærk at der en karenstid på Horsol pga indholdet. Den kan også købes herhjemme i DK.


  • #3   23. jun 2019 Miss-Soffy: det du beskriver ved vallakken minder meget om det jeg oplever ved min hest - dog uden stregerne.

    Jeg har nemlig også set heste med sommereksem før, men de har bare været væsentlig mere plaget end min er nu. Hun er ikke den der går konstant og klør sig, men det er tydeligt at se når hun har været på boks at hun har stået og kløet sig. - det er dog værst på halen.

    Jeg har overvejet at give hende en ny omgang B-vitamin, dog får jeg nok desværre ikke hende til at spise zink. Hun er meget kræsen når det kommer til tilskud og specielt dem i pulverform.

    Insektdækkenet er vidst så gammelt så det er ikke meget værd - men det er nu også ligegyldigt bare jeg kan hjælpe min hest til ikke at klø.

    Men tusind tak for at du vil dele din erfaringer smiley


  • #4   23. jun 2019 St.hippolyt stærk zink er i små pilleform og smager godt. Vil virkelig anbefale dig at give din hest en god kur med den. De lodrette streger kan komme senere hen, jo mere eksemet har udviklet sig. Det sygt så irriteret en man kan blive i huden og det kan ligne at man'en snart sprænger pga spændstigheden ( den sprænger ik, bare rolig smiley ) men det vildt.
    Jeg kan se at de har videreudviklet Zink Plus fra st.hippolyt med flere ting i, såsom ølgær som indeholder (B vitaminer).
    Man kan jo håbe at det din hest har, skyldes underskud af de forskellige vitaminer som almindeligt foder ik er nok til at få hesten på rette køl igen.
    Ved nærmere eftertanke så skal jeg lige høre min staldmutter om hun har købt ekstra zink til sin hest. Hvis hun ik har, så kan det være man sku dele en bøtte med hende.... det jo kun 10.5 gram for 300 kg hest de skal ha, så det intet.
    17.5 gram for en 500 kg hest. Det så få piller i den medfølgende ske.
    Meget godt du lavede denne tråd, tak smiley


  • #5   23. jun 2019 PS- en sidste ting, jeg har købt calafea og har endnu ik taget det i brug. Så jeg er spændt på om det virker efter hensigten til at hele huden op efter tørhed og eksem smiley

  • #6   23. jun 2019 Jeg tror faktisk jeg er så heldig at der er nogle på gården hvor jeg står som bruger det. Så tænker jeg lige vil hører om jeg ikke kan købe en lille portion af dem og teste om hun vil spise det smiley

    Når det er i piller er der faktisk en sandsynlighed for det ryger ned. Dog spiser hun nærmest kun tilskud fra Hippolyt. Det er en meget kræsen hest jeg har med at gøre smiley

    Men jamen selv tak. Jeg har i hvert fald fået nogle ideer til hvordan jeg kan hjælpe hende smiley


  • #8   23. jun 2019 Jeg tror også krybene er slemme i år pga vand og varme i kombination.

    Jeg mødte de første klæg i forgårs - de plejer først at være på det pågældende sted i start juli.

    Mvh Charlotte


  • #9   23. jun 2019 Måske er det ikke lige mitter det er efter hende..
    Min har normalt ikke sommereksem, men når hun går på en bestemt fold så begynder hun at klø især i halen.
    Jeg syntes det hjælper med et almindeligt insektdækken, og så bruger jeg godt med show shine i det øverste af halen. Ja kald mig bare skør, men jeg tror altså insekterne har svære ved sidde fast når hårene er så glatte og tænker heller ikke de bryder sig om smagen smiley

    Men det virker i hvert fald godt for mig..


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #10   27. jun 2019 Jeg har eksem hest og her er hvad jeg gør.
    Bruger olie eller Hemexcide på ben mave bringe og yver, så kan mitterne ikke bide de skulle være værst til at bide lavt.
    Ekholm olie i man og hale for hver 4-5 cm
    Antihistaminer 1 for hver 100 kg
    Zink og microvital forår og efterår
    Lige nu afprøver jeg cbd dråber
    Har lige skiftet vitaminer ud til Salvana icelandic briks de har ekstra zink og svovl
    Hun har mulighed for at gå ind og gør det da mitterne er værst ved sol opgang og solnedgang ellers trak jeg hende ind mellem 17-8


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #11   27. jun 2019 Miss soffy hvad hedder det nye produkt du bruger

  • #13   27. jun 2019 Syrpa- jeg har købt en stor flaske calafea i år og igang med dråbe hendes hale hver gang, når jeg kommer i stalden.
    http://www.heste-pleje.dk/calafea/


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #14   27. jun 2019 Ja jeg træner normalt men jeg rider ikke hårdt, syntes ikke hun er påvirket af antihistaminer

Kommentér på:
Er det mild sommereksem eller bare kløe?

Annonce