{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
449 visninger | Oprettet:

Pony på fold med store heste? {{forumTopicSubject}}

Hej,
Er der nogle der har erfaringer med at lade én pony gå med en 4-5 ret store heste?
Lige i øjeblikket er jeg ved at finde opstaldningssted til min tidligere pony på 144cm som jeg snart får hjem. Jeg er faldet over et sted der lever op til alle krav, men hvor det ville gøre mig noget nervøs at lade min 23-årige new forest gå med 4 heste på +170-180 cm. Han er den eneste pony...
Der er tale om en vallakfold?
Er det en dårlig idé?

Kommentarer på:  Pony på fold med store heste?
  • #1   9. aug Min vallak gik i blandet flok (både køn og størrelse) med heste på 160 og 170 tror jeg og et par andre ponyer. Hopperne var de store, så det kan vel ikke overraske at han havde mest glæde af en ismule på hans egen størrelse smiley

Den ene af hopperne kunne virkelig ikke lide ham og var ret led ved ham, den anden var ret vild med ham og passede på ham.
    Men størrelsen syntes jeg nu ikke var et problem og det han havde flest skader fra var leg smiley

• #2   9. aug Ja okay. Ville ikke være så nervøs hvis der var en anden pony også, men han er den eneste, og halv størrelse af de andre vallakker. Samtidig har han tidligere altid været ret højt i hierarkiet, da han er en noget bestemt herre. Derfor det ville gøre mig lidt nervøs hvis de vil markere sig overfor hinanden og de andre eventuelt vil ty til spark?

• #3   9. aug Det kan jeg godt forstå, og det er bestemt også en realistisk overvejelse. Jeg tænker at en pony der bukker og sparker kan lave lige så meget skade som en storhest dog.

• #4   9. aug Jeg har haft blandet flok, heste fra 175 cm og ned til 90 cm. Det kommer meget an på de forskellige heste. Mine gik så i løsdrift og jeg gjorde det, at jeg lagde bunker med hø på folden og så ventede med at fodre, til efter de var lukket sammen. De madglade vil tænke mere på mad, end på den nye hest. Og bare der er masser af hø bunker, så er det gået fint.
    Men 1 gang er det gået galt. Der kom en ny shetter på 80 cm og hende kunne de store bare ikke li. Der var ikke noget at gøre. Hun måtte på fold for sig selv. Ellers havde de løbet hende ihjel. Vi prøvede endda flere gang, men det kom aldrig til at fungere.

• #5   9. aug Jeg havde pony på 108 cm sammen med dv på 182 og 170 - ingen problemer. Men de skal selvfølgelig kunne enes - ligesom ved sammensætning af alle andre heste.

• #6   9. aug Min "pony" (148 +/-) går sammen med fire varmblodsvallakker på 170+. Det går super fint. På hoppefolden går der en pony på 138 cm sammen med syv varmblodsheste på 160+. Det går også helt fint. Den største udfordring er, at ponyerne godt kan blive lidt tykke. Min har dog ikke det problem, men den anden pony i stalden går med mundkurv om sommeren. Min Bobby er næstnederst i hierarkiet. De leger alle rigtig meget sammen, men ponydyret har ikke flere skrammer end alle andre smiley

profilbillede
  • #7   9. aug Okay tak for de svar der har været indtil videre smiley Så kan det være jeg prøver det, og ser det an

• #8   9. aug
    Størrelsen på hesten har efter min oplevelse ikke noget og sige - "kemien" hestene imellem og hvad de er motiveret har derimod.

• #9   9. aug Jeg har heller aldrig oplevet problemer smiley
    Min er en også ved at være en ældre herre på 20 og 1.47 i stang, han tror selv han er en 4års hingst smiley
    Han har de to første steder jeg havde ham gået i blandet flok, både med højde og køn. Hopperne er han ligegald med størrelsen på, vallakerne oplever jeg faktisk at han har leget bedst med de største.

Med hensyn til det med hierkiet, kan jeg fortælle at min blev øverst rangeret, efter nogle år det første sted han stod. Han har aldrig været en der kæmper sig op, men når han er øverst så holder han fast i sin plads. Da han kom i ny flok veg han bare for de andre, men har stadig sagt fra, hvis de kom for tæt på.
    Til dagligt går han sammen med en anden ældre pony vallak, som ellers godt kan være meget strid, og har blandt andet holdt sin gamle fold makker væk fra foderet, men der er ingen problemer med ham af min smiley

Jeg har aldrig oplevet større problemer efter foldskader (eller i det hele taget), men som de andre er inde på kommer det jo også meget an på kemien.

• #10   9. aug Jeg har 4 minishettere (ca 85cm) gående sammen med 3 store på 164-175. Ingen problemer overhovedet. Tror så længe kemien imellem hestene er i orden, betyder størrelsen ingenting smiley

• #11   9. aug Der hvor jeg står, var der en vallak 1. pony der gik sammen med hopperne fordi vallakerne var for vilde ved ham smiley

• #12   9. aug Har en veninde der har en islænder på 132 og den styrer totalt de andre vallakker og en hingst. Der er et par ret store heste iblandt.

• #13   9. aug Min gamle afdøde vallak havde gennem flere år en meget god ven.
    Han var 166. Hun var 138 eller noget der ligner. Umiddelbart et umage par. De gik i løsdrift sammen, og de er de bedste venner, som jeg længe har set.

De gik sammen i næsten 10 år. Hun passede altid på ham, når han ikke turde gå forbi noget. Til gengæld var det hans pony. I de sidste år var det kun de 2 sammen. Det var et helt fantastisk par. De var bare "pot og pande".
    Når jeg gik ud på folden var de der altid begge 2. Hun ventede på ham, når jeg trænede ham. Eneste krav var at hun blev kløet og fik en godbid. Ingen slagsmål og jeg kunne fint ride ham på folden hos hende, hvis det var blæsevejr og han havde brug for mere tryghed.
    De spiste med mulen i samme bunke hø, og de delte foderet, hvis de ellers fik lov. Hun stak bogstavlig talt mulen ned i spanden, og så gjorde han i øvrigt ingen videre protester. Største udfordring var faktisk at sikre, at de ikke bare spiste af samme spand.
    Hun måtte sige farvel pga. en spiserørsforstoppelse. Desværre.

Har ikke rigtigt nogle billeder af de 2 sammen. Men de var noget helt specielt for mig begge 2. Begge er desværre aflivet med cirka 1 års mellemrum.

• #14   9. aug Som barn havde jeg en shetlænder, der gik med min mors traver og mecklenburger. Det var helt problemfrit.

• #15   9. aug Normalt burde der Ingen problemer være i det smiley her er min tidligere flok.. smiley

Mvh TT

• #16   9. aug min pony på 129 gik på fold med 3 heste fra 160 til 180 det gik fint

• #17   9. aug Mini 84 stg (mener jeg hun havde)
    Tindur 160 stg og Rocky var nok også 160 stg på billedet smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #18   10. aug Tusind tak for svar og inputs alle sammen! Jeg vil formegentligt prøve og se hvordan det fungere i mellem dem! smiley

• #19   11. aug Jeg har en shetlænder på 1 år som har gået i flok med 4 andre store heste, uden problemer, og han gå lige nu på fold med min anden hest Santos og en svensk ardenner vallak på 161 i stang, igen uden problemer, så jeg ville ikke være så nervøs for at lukke ham på den fold smiley

Kommentér på:
Pony på fold med store heste?