{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.280 visninger | Oprettet:

Nu må jeg vide det - bandager {{forumTopicSubject}}

Hvorfor rider du med bandager/dressurgamacher?

Jeg har aldrig redet ret meget med diverse ting på benene, andet end ved spring. Jeg er med på at der er et vist modefænomen i det, men er det alt?

Har læst noget med støtte og varme og hvad der var bedst til hvad, men kan simpelthen ikke huske det. Måske nogen af jer kender til omtalte artikel?

Kommentarer på:  Nu må jeg vide det - bandager
  • #1   30. aug simpelt... min hest er idiot XD

• #2   30. aug Ok smiley smiley

Altså den slår sig selv går jeg ud fra. Hjælper bandager med det? Ville umiddelbart tænke strygere var bedre (bandager falder ned)?

• #3   30. aug begge dele hjælper på at han ikke får flere grimme sår og yderligere ben skader smiley man skulle tro at en 16 års var klogere XD

• #4   30. aug hvis jeg skal lave hygge ridning eller motions dressur som jeg kalder det (lang og dyb og overgange) har jeg ikke noget på hendes ben men til undervisning og når vi skal øve øvelser som er hårde for specielt mig så tager jeg mest gamacher på nogen gange bandager fordi der så er mere beskyttelse til hvis hun rammer sine egne ben smiley jeg har også spring gamacher på, på tur for der bliver man lille frøken hidsig nogen gange og glemmer man har 4 ben at styre smiley

• #5   30. aug Jeg bruger dem aldrig.
    For jeg har aldrig set en hest slå sig selv.

Om det siger noget om min ridning, mine ridedyr eller mode, det ved jeg ikke.

...
    Et argument for hvide bandager er stævner, så er det tydeligt at se hestens ben.

• #6   30. aug Jeg har i perioder brugt bandager. Det var vist mest mode begrundet.
    Rider dog aldrig uden en eller anden form for benbeskyttelse - på forbenene i dressur og helst alle 4 i spring. og klokker.
    Synes det er det mindste hensyn, man kan tage ift. at forebygge og begrænse skader.

Og kan da også se på gamacherne at det er godt, de er på. I pony tiden har jeg da haft gamacher med malingrester på fra bomme. Det havde været direkte på benet.

Synes også man skal være opmærksom ved brug af bandager. gamacher er lettere at lægge på ift. korrekt tryk fordeling. Kort sagt er de ret idiot sikre. Hvis man ikke ved, hvad man har mellem hænderne ved brug af bandager, kan det blive noget værre skidt og have direkte modsat effekt

• #7   30. aug Jeg rider typisk med gamacher, da min ridetur nogle gange er lidt uforudselig smiley

Min hest ser og oplever mange ting, som nogle gange medføre nogle "sjove" hop. Så for at beskytte mod de værste skrammer, går han med gamacher.

Jeg rider ikke så ofte med bandager, men oplever da ikke at de glider ned. Det er mest af dovenskab at jeg ikke bruger bandager - synes at det er lidt besværligt smiley

• #8   30. aug Canna, ja springgamacher er en selvfølgelighed, men spurgte mere ind til bandager (evt. dressurgam.) smiley

Karin, jeg skrev det med at falde ned i forbindelse med at hesten slår sig, og bruge banadager som beskyttelse i stedet for strygere.

Tak for alle jeres svar. Det er dog bandager og ikke så meget gamacher, jeg gerne vil vide hvorfor man bruger på daglig basis smiley

• #9   30. aug Jeg bruger det hvis jeg har tid og lyst til det, f.eks. hvis vi skal ride undervisning og jeg har god tid, så kommer de matchende bandager/gamacher på. Det er egentlig kun for udsende, jeg tror ikke på det med beskyttelse. Men nogle påstår jo at ved konstant brug, så vil hesten begynde at slå benene sammen mm. fordi den "glemmer" at den kan slå sig, om det passer ved jeg ikke.
    I springer bruger jeg dog altid gamacher med undtagelse af bomtræning og små cavalettis.
    Min hest går også med sko, men jeg lægger ikke altid klokker på, ligeledes går hun ikke med de berømte must have fold klokker, og hun har tabt 1 sko på 3,5 år. Hun går på fold HVER dag såååå de der fancy ben ting er vidst mest til os mennesker smiley

• #10   30. aug Jeg bruger gamacher i spring og i maratonkørsel - ellers ikke. Mine heste er korrekt stillet på deres ben, og slår ikke sig selv smiley

• #11   30. aug Jeg bruger dem for varmens skyld om vinteren da min pony har en mindre skade og er 22 år gammel smiley
    Vi rider skovtur. Bandager som er lagt ordenligt (ikke stramt!) falder bestemt ikke ned. Jeg bruger fleecebandager eller BOT dressurgamacher smiley

Jeg er heller ikke fan af dressurgamacher og bandager resten af året. Der er forskning på at overophedning giver større risiko for skader smiley

Jeg tænker at begynde at bruge på den mindste pony om vinteren også. Hun har spat så der kan lidt varme også godt hjælpe smiley

• #12   30. aug https://animals.mom.me/use-polo-wraps-horses-3716.html

Her er en artikel om hvorfor der bruges bandager smiley

• #13   30. aug Er det ikke lidt en bjørnetjeneste for hesten, at give den alt muligt støttende på benene?
    Både fordi jeg tænker, at den ikke mærker når den rammer sig selv = Den lærer ikke at sætte benene korrekt.
    Og så, at den på sigt kan få svage led/muskler i underbenet, fordi der altid er støttet op. Så når det endelig bliver taget af, så belaster den pludselig meget mere end hvad led, sener og muskler kan bære..
    (Her snakker jeg selvfølgelig om det i stort forbrug)

Jeg har personligt aldrig rigtig brugt noget på hestens ben.. Har aldrig fundet andre grunde, end at det skulle se flot ud. (Med mindre vi er ude i noget action sport som terræn spring og lign)

• #14   30. aug Thomine:
    Pyyh der er mange forskellige undersøgelser og forskninger i brugen af både bandager og gemacher. Det er så forskelligt hvad de kommer frem til af resultat. Derfor er det også noget folk diskutere ligeså meget som "bid vs bidløs" "sko vs barfod" "bomsadel vs bomløs"

Jeg tænker alt med måde smiley

• #15   30. aug Det er selvfølgelig sandt.

• #16   30. aug Thomine: tænker det skal være overdrevet så. altså en hest der - ud over i ridning - også bruger gamacher eller bandager på både fold og i boks.

Jeg havde selv en pony, jeg som barn pådragede en seneskade, fordi jeg glemte at tage (spring)gamacher af, så den stod med dem over natten. (har aldrig glemt det siden. det var en træls oplevelse).

• #17   30. aug Jeg bruger ikke bandager ret ofte, fordi det tager noget længere tid, end det går at kaste et par gamacher på.. Men det sker at jeg bruger dem..

Jeg bruger dem for lidt støtte, evt, slag og så fordi jeg synes det ser pænt og classy ud. Så hvis jeg har tid og overskud, så kan jeg godt finde på at rulle dem på. Bruger altid en form for benbeskyttelse når jeg rider, men hesten går kun med klokker på fold. Ingen anden form for beskyttelse.

• #18   30. aug Jeg gider ikke bandager, for bøvlet og besværligt, for stor risiko for de enten ligger for løst eller stramt smiley

Springgamacher med hård skal til springning og skovtur - hvis man hopper rundt og ikke tænker sig om smiley

Til dressurarbejde bruger .....hva filen er det nu de hedder....stockinette....noget....ligner en springgamacher uden skal er nok den bedste forklaring smiley Bare let neopren.
    Jeg kan se på slidet af dem, at hestene nogle gang slår/stryger sig på bagkoderne indvendigt. Tænker det primært sker i meget samlende eller sidebevægende øvelser.

Har læst nogle artikler om at senerne helst ikke må have det for varmt, så øger man risikoen for skader - så mine gamle “hård skal dressurgamacher” er røget ud på den konto. Men jeg har altså ikke helt givet slip på det alt sammen, da forskningen jo ikke specifik siger de bliver skadet, men bare at man kunne have en formodning og bla bla smiley

Snively, B.C., Bowser, J.E., Nabors, B. & Linford, R.L. 2015. The thermal effects of protective sports boots on the forelimb of Thoroughbred and Argentinian polo ponies.Journal of Equine Veterinary Science 35, s. 393-394.

Westermann, S., Windsteig, V., Schramel, J.P & Peham, C. 2014. Effect of a bandage or tendon boot on skin temperature of the metacarpus at rest and after exercise in horses. American Journal of Veterinary Research 2014, 75:4, 375-379.

Hopegood, L., Sander, L. & Ellis, A.D. 2013. The influence of boot design on exercise associated surface temperature of tendons in horses. Comparative Exercise Physiology, 9 (3-4), s. 147–152.

Baxter, K. 2013. The effect of equine exercise bandages on distal forelimb temperatures during exercise. Thesis submitted for fullfillment of Msc in Veterinary Physiotherapy, http://southdownsvetphysio.co.uk/wp/wp-content/uploads/2013/10/The-Effect-of-Equine-Exercise-Bandages-on-Distal-Limb-Temperatures-During-Exercise.pdf

Birch, H.L., Wilson, A.M. & Goodship, A.E. 1997. The effect of exercis-induced localised hyperthermia on on tendon cell survival.

Jeg bruger rent faktisk hvide gamacher til bedre at kunne se benbevægelserne i spejle - og jo jeg synes da det er et flot syn ala en middelalderhest i fuld udstyr, når både rytters tøj, underlaget, gamacher og bling bling matcher....men jeg gider det ikke selv smiley

Mvh Charlotte

• #19   30. aug Jeg bruger næsten aldrig benbeskyttelse udover til spring og nogle gange tur. Når jeg så endelig smækker bandager eller gamacher på under dressur er det udelukkende for udseendets skyld. smiley

• #20   30. aug Jeg bruger altid gamacher hvis jeg skal andet end kun lige skridte en tur smiley Har i perioder brugt bandager og synes de giver en god støtte omkring hele benet og der er ikke så mange gamacher der ligger godt på min hests bagben så der synes jeg bandager ligger bedre smiley det tager dog længere tid så bruger det ikke så meget mere smiley
    Min hest har før sparket sig selv på benene og blev halt så tør ikke ride uden mere smiley
    Min går også med gamacher og klokker på fold. Den har dage hvor den løber helt vildt rundt så for at undgå den sparker sig selv. Og så har jeg nu oplevet at den 3 gange har fået benene i hegnet, hvor gamacherne er revet i stykker, så er glad for det ikke var hendes ben det gik ud over smiley

• #21   30. aug Mine heste har aldrig gået pænt på bentøjet, så det har kun været til pynt.
    Jeg gider ikke bukke mig ned ret tit, så der kommer sjældent noget på.
    Selv om Bølle godt ka være en krystal-hest, har der aldrig været bentøjet under ridning.

• #22   31. aug Jeg kunne ALDRIG (!!!) finde på at ride min egen eller andres heste uden enten gamacher eller bandager (og bandageunderlag, altid) og klokker smiley Jeg synes, det er vigtigt at huske, at hesten nemt kan komme til at ramme sig selv under ridning, især mens den lærer og bygger styrke og balance. Overben m.v. er en rigtig træls skade, der langt hen af vejen (i mit hoved) kunne være undgået ved blot at bruge gamacher/bandager.

Bandager ser pænt ud - det synes jeg, og jeg ruller ikke specielt stramt eller lign., og så beskytter bandagen benet som det er ift. størrelse/tykkelse - hvor gamacher er lidt mere præ-fremstillede i formen. For min har bandagen ikke en støttende funktion, og jeg ligger dem ikke på efter, at den skal støtte benet - den skal blot tage slag/rifter. Min gamle hest havde et bagben med stort arvæv, og jeg kunne aldrig finde gamacher, der sad godt... en samtale med min dyrlæge ledte os frem til, at jeg skulle ride med bandager og underlag på den hver dag - han måtte ikke ramme oveni arret, og gamacherne duede altså ikke. Så her startede min vane med bandager allerede smiley
    På varme dage har vi altid gamacher på. Min unghest lærte som 2-3 års at få bandager på og gå med dem. Jeg synes også, det er godt at variere det, de har på benene, hvis man kan... så de ikke altid går med samme gamacher eller altid med bandager, men går med forskellige typer gamacher og til tider bandager.

Jeg så engang en video, hvor man netop fik et indtryk af, hvor lidt der skal ramme en strakt sene (eks. i en øgning), før den springer. Det var skræmmende lidt, den skulle bare snittes. Så mine har ALTID benbeskyttelse på, når vi går på arbejde, og jeg gerne vil flytte lidt rundt på det hele. På fold prøver jeg altid at undgå det, men min har klokker på, og har i skadesperioder også haft gamacher på smiley

Og så skal man ikke kimse af almindelige gamacher... jeg har godt set, hvordan et ben, der har haft en gamache på for længe kan se ud.. hold nu kæft nogle trykninger, de kan få smiley Så selvom der er for og imod bandager, så kan jeg også se for og imod på gamacher. Tror virkeligt variation, fornuft og det ikke at stramme for meget er vejen frem smiley Men det er bare egne tanker og erfaringer - ikke for at træde nogle over tæerne! Vi gør ALLE, hvad vi mener er bedst for vores kære firbenede smiley

• #23   31. aug Hvis jeg skal ud på tur og galoppere har jeg gamacher på den ene. Hun er 28 år gammel, så kan godt lide at passe lidt på benene, især fordi vi rider nogle steder hvor det er rimelig ujævnt, så hun træder nogle gange p sig selv smiley
    Ellers bruger jeg det ikke lige umiddelbart, medmindre det er for syns skyld

• #24   1. sep Jeg bruger det kun til pynt en sjældent gang imellem smiley mine heste har aldrig slået sig selv andet end at Tindur trådte Boots af på bagbenene da han trådte for hurtigt rundt når han blev bange.. Så Boots på bagbenene blev skrottet.. smiley

Mvh TT

• #25   2. sep Jeg bruger bandager til Santos på de koldere dage, simpelthen fordi han går bedre når sener og andet holdes lune, jeg bruger det aldrig på de varme dage, da det simpelthen er for varmt.
    så for mig er der ganske enkelt for at holde en temperatur til muskler, sener og led.

Og ved varm dag tænker jeg 20 grader og opefter ca. blæser det med en kold vind, så kommer de også på. generelt vurdere jeg fra dag til dag om det er varmt nok til at tage af, eller om det er koldt nok til at ligge på. og så ligger jeg dem hellere på en gang for meget end en gang for lidt smiley

• Tilde H
    Tilde H Tilmeldt:
    maj 2019

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #26   7. sep Min 5 årige går både med gamacher på fold, tur og under ridningen (han går kun med bandager til særlige lejligheder og har ALTID bandage underlag inden under da man ellers risikere bandagen glider eller trykker).
    Grunden til at han går med gamacher/bandager er er han slår mod sit eget ben med sin hov, og på bagbenene strøger han i øvelserne bagbenene sammen derfor går han kun med forbensgamacher på folden:)
    Håber det var svar nok??????

Kommentér på:
Nu må jeg vide det - bandager