{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Fra døgn til stald
  • Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 17 Emner: 14 Svar: 2.619
    #1   2. okt Jeg har igennem en måned trukket ham ind og givet krybbefoder, når jeg var ude ved opstaldningsstedet.
    Så start af krybbefoder er ikke et chok for hans mave.

Jeg har ikke set videnskabelig dokumentation bagved, men alle lærebøger jeg har set påstår at overgangen fra fuldgræs til delvist hø, delvist græs er ret mild (dvs opstart af hø) for en heste mave.

• #2   2. okt Jeg er idag begyndt at give mine hø på folden.
    De er næsten lige lukket over på den sidste græsfold, så der er rigeligt med græs, men jeg er nemlig bekymret for om deres fordøjelse kan håndtere en brat overgang, med hø til natten i boks, hvis de ikke er vant til hø

Jeg har aldrig tænkt så meget over skiftet før, men kan mærke at efter at have stået med en hest med kolik sidste efterår, er jeg blevet mere bekymret for overgangen. Og det var endda en hest der havde stået med komplet boksro hele sommeren og lige havde fået lov til at komme på sygefold.

Jeg ville egentlig gerne til at have dem på boks nu, men er også i tvivl om jeg skal begynde at give dem roepiller og foder i en periode imens de stadig går på døgn, inden jeg lukker dem ind.
    Så de ikke både skal igennem et gradvist foderskifte og en mere brat overgang fra fri bevægelighed 24/7 til 10 timers boks på en gang
    Måske overtænker jeg... Derfor er det rart at høre hvordan andre gør

• #3   2. okt Mine går i løsdrift - så jeg starter stille op med foder - og hø - de går selv til og fra høet - men bliver og spiser deres mad op og går så til høet

• #4   2. okt Altså.. Du nævner selv at overtænke, det vil jeg sige du gør ;).

Min går ikke på græs, hun går på nedbidt græs med grovfoder året rundt. Og om sommeren sætter jeg på boks og døgnfold som det passer med vejret. Så i sommers var hun fx to uger ude, et par dage inde osv.

Foder overgange er værst hvis det er fra lidt stivelse til meget stivelse. Ikke fra lidt stivelse til lidt stivelse så og sige.

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ret tit giver min nyt foder og jeg laver ingen opstartsperiode med lille dosis. Hverken fuldfoder eller diverse slags mash, speedibeet, tørrede græsser osv. hun får det bare.
    Da indholdet i det hun får er meget ens.

Når det er hø de skal have og ikke wrap ville jeg heller ikke være bekymret - wrap ville jeg tage det roligt med en overgang hvis hesten er følsom for det, min egen er ikke så jeg skifter også rundt i grovfoder uden overgang.

• #5   2. okt Nu får min godt nok ikke græs mere, men når døgnfold er ovre, så lukker vi dem bare ind fra den ene dag til den anden. Vi oplever ingen uro eller lign. Heller ikke med dem, som stort set ikke har været uden for folden hele sommeren.

Da han gik på græs. Startede jeg ud Ca 14 dage før sæsonen var slut, med at fodre med strå, så han langsomt blev vendt til det.

Min får vitaminer og roepiller året rundt, så der skal jeg ikke vende ham til foder.

• #6   2. okt Jeg sørger for i august at tilbyde mine heste hø og halm på folden, de vil gerne have begge dele.
    Krybbefoder giver jeg året rundt.

Så starter jeg dem op med at komme i boks til natten i slut august/start september, således at de er ude så længe så muligt, og overgår så til at følge mørkets frembrud til at tage dem ind og derved øge tid på boks på en naturlig måde.

Mvh Charlotte

• #7   3. okt Jeg havde nok ikke gjort mig de store tænker, det var bare på stald og så foder i krybben.

De er også blevet fodret med krybbefoder i sommer, så har de fået en lille portion når de havde været inde at ride.

Hø var jeg nødt til at supplere med til sidst på folden. Selvom det er en nyomlagt mark i år, der har været gødet et par gange over sommeren, har græsproduktionen ikke været så god (som håbet).

Så fodeeskiftet har heller ikke været så brat, men den store er så godt nok skruet op i foderstyrke, han gik fra lidt hø og lidt nedbidt græs på folden og til stald og 5 FE kraftfoder og wrap/hø ad libitum(10 kg TS), han trængte til at komme sig lidt.

• #8   4. okt Jeg gør ikke det store i at tænke - på stald og så foder i krybben.
    Mine forældre er begyndt at give halm og hø på folden - mine går nemlig stadig på døgnfold. Jeg tænker på at instruere dem i at give foder på folden her om en uge eller noget - og så kan de komme på stald når vi når halvvejs henne i måneden, eller når vi når start November. An på hvordan vejret ter sig.

Det er lidt svært for mig at ha føling med det i år, for det er første gang hvor at jeg er nødt til at overgive den daglige pasning 100% til mine forældre. Heldigvis så har vi jo haft heste i godt 25+ år, så mine forældre er ikke uvant - og så er ponyerne jo heldigvis nemme at ha' med at gøre.

• #9   4. okt Jeg har også altid "bare gjort det", og kun haft fokus på gradvis tilvænning af evt kraftfoder, men da jeg som sagt stod med en kolik-hest sidste efterår, ville jeg være sikker på at jeg gjorde det bedst muligt, for med 2 gange vagtdyrlæge og en uge på KU efterfølgende, var det en oplevelse jeg for enhver pris ønsker at undgå igen. Både for hestens og min pengepungs skyld.

Og så læste jeg dette på netdyredoktor:
    "Overgangen fra græs til vinterfoder bør altid ske gradvist. Nye undersøgelser har vist, at det især er i perioden ved overgang til nyt stråfoder, at hesten har en øget risiko for kolik. Man anslår, at det tager mikroorganismerne i hestens tarmkanal mindst 3 uger at omstille sig til fordøjelse af nyt stråfoder".

Men jeg kan læse, at selvom flere af jer skriver at i ikke gør noget særligt, så fodrer i med strå på folden i perioden op til de kommer ind, og det tror jeg også jeg vil gøre i en periode. Så må de vente lidt med at komme ind.

• #10   5. okt Nana E

Det er ikke ny viden, at mikroorganismerne skal bruge minimum 3 uger til at vænne sig til at omsætte nyt grovfoder. Vænne sig til. Først efter to måneder omsætter mikroberne nyt grovfoder optimalt.

Ændring i kraftfodersammensætning er de op til en uge om at vænne sig til.

Ændring af både kraft- og grovfoder på en gang er alt andet end lige forbundet med en større risiko for stofskiftesygdomme, end som hvis man tager en ting ad gangen. Det behøver ikke være en kæmpe videnskab, men hvis man benytter sig af den tommelfingerregel og en knivspids sund fornuft, så kommer man rimeligt nemt igennem foderskift smiley

• #11   8. okt Vi plejer at give en balle wrap på folden i slutningen af sæsonen, så deres maver vænner sig til det. De er gode til at gå til og fra så længe de har græs ved siden af. Derover har vi de sidste to somre givet en lille smule foder i forbindelse med vitaminer mm. sommeren over. De somre vi ikke har givet foder, har vi langsomt sat dem op over et par uger, mens de endnu gik på folden.

Kommentér på:
Fra døgn til stald

x