{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Angående slut mål på pony?
  • #1   5. nov Da min plag var et år var han ca 150 han er i dag som 7års 172

• #2   5. nov Lige med din Terresa så kan der være rigtig svært og gi en vudering på hvilken højde den får da den jo ikke "bare" er en pony , der er jo mange faktorer der spiller ind ved hende , da der er flere forskellige gener i hende jo - hvor af os heste over 170 smiley

Men mit bud ved være hin holder kat I mål , jeg måler altid mine på hvert fødselsdags år og holder styr på hvordan de foregående er vokset , men igen intet er sikkert - men høre høre jo os ind imellem om de der heste som er nogle små banditter og folk tror ikke de bliver "store nok" så kommer de på en god lang græsset sommer eng og gå en hel sommer af en 4 mdr og så skød de lige 10 - 15 cm i vejret smiley

• #5   5. nov Som regel er de vokset 90
    Procent af deres endelige mål som 1 års.
    Der er selvfølglig undtagelser, men jeg synes ikke ponyer i den størrelse tager 10
    Cm fra 2. Til 3. År.
    Jeg tror ikke du skal satse på mere end 130, selvfølglig alt efter hvordan den vokser, om det er i ryk eller jævnt.
    Tænker ikke du skal satse på
    Det bliver en stor pony.
    Vi har en halvanden års stående. Den er 135. Forventer slut mål er max 1'er pony.

• #6   5. nov Kimi:
    Er enig med dig der for der er jo netop dv i hendes gener.. ved godt det ikke er mor og far der er dv men stadigvæk...
    Hun er vokset ca 5 cm fra 28 juni og frem til i forgårs da jeg målte hende hvor hun måler 120 cm smiley synes bare 5 cm er MEGET på SÅ kort tid smiley
    Men har aldrig haft plage før og da slet ikke så sjov en blanding af gener som hende her...

Mor er 115 og faren er 142 cm, og farfar 160 cm...
    Jeg ville da ikke klage hvis hun kom
    Op på de 140 cm smiley

Sælger som jeg købte hende af forventer hun ender på 130-135 cm smiley

• #7   6. nov Terresa :

Altså hendes farfar bøgegårdens Lansini er 168 og eller er der flere i den stamme som ligger pp 168 og til 173 så chancen for der fremskynder sig i hendes højde den er der jo , hendes mor der imod er jo så med til at holde højden nede - men da Goliat hendes far ikke har lavet mange afkom er det jo os svært og sige - og hvor mor stammen har jonps hver sin måde og "præge" væk og højde , men hvis avler tror der omkring så må man gå ud fra hun kender til hvordan hoppens andre afkom er blevet smiley

kl men skøn det er hun nu hende Lilly - skal du ikke ha hende med til show næste år ? smiley

• #8   6. nov Den med 90% når de er 1 år har ikke holdt på nogle af mine.. Men jeg tænker at den "model" holdt stik dengang man fodret hestene med havre og byg (altså den gamle dagse fodring) hvor de fik for meget stivelse og vokset for hurtigt.. Det med generne er rigtig sjovt, Rocky blev målt til kåringen og havde der samme højde som sin far 164 stg hans mor var 160 stg mener jeg smiley Jeg tror avler har ret ift mål.. 135 stg tror jeg din ender med at blive, 140 er alligevel rigtig meget at skulle vokse.. Men måske smiley Det er jo set før.. Stutteriet hvor jeg holdt til, fik et hoppe føl der endte med at blive næsten 180stg, hendes forældre var sidst i 160'erne og i nederste del af 170'erne.. smiley

Mvh TT

• #9   6. nov Kimi:
    Det vil jeg vildt gerne, men jeg har jo ikke
    Forstand på alt det der smiley

Jeg tror altså snart vi to må mødes så jeg lige kan blive sat lidt ind i tingene :')

For vil vildt gerne have at Lilly kommer ud og bliver vist frem og får vist hendes potentiale smiley så jo vildt gerne smiley

• #10   6. nov Tindur:

Helt enig...

Og jeg synes bare hun virker "stor" allerede nu af en 1,5 års smiley
    Men jeg klager bestemt ikke smiley jo højere , jo bedre. smiley

• #11   6. nov Terresa :

Du giver bare lyd , jeg kommer gerne og giver en "oplæring" ha ha ha smiley

Det ville da bestemt være en skam ikke og få hende vist lidt frem , og jeg elsker selv hvordan jeg er blevet hjulpet i gang af alle de skønne Welsh folk jeg har mødt gennem tiden , så vil med glæde hjælpe - de har så skønt et sammenhold og sjove arrangementer med gode fester smiley

Og du jo også mere end velkommen her , så kan du få en rundvisning af mine ponyer i live model jo smiley

• #12   6. nov Kimi:

Jeg vil MEGET gerne se dine ponyer live smiley

Åhh hvor fedt, det lyder som en god oplevelse du har med Welsh folket smiley

Vi kan lige skrives ved i pb smiley

• #13   7. nov Giver de andre ret - svært at spå om da hun jo er en god blandet landhandel smiley

MEN - jeg har jo selv lavet en blanding af en welsh på 134 cm og en DV hoppe på 159 cm (hun blev aldrig selv så stor som bestilt smiley ). Count er nu som 2½ års 143,5 cm og ser ud til at holde ponymål... Du kan se hvad han er målt til hvert ½ år siden fødsel på min side.

Ud fra det vil jeg ikke mene hun når at ramme 140 cm, nok nærmere 130 cm - men hvem ved - de gener der ligger bagude KAN jo træde i karakter lige pludselig smiley

• #14   7. nov Trine :

Super smuk dreng du har dig , og skøn skøn farve smiley
    Var lige inde og lure nu det var en Welsh du har , det altså så sjovt og se andre WPBR - kan se han er efter Inox over fra Ida som jo er en lille Sec B , og har flere små i sig samt lavet små , når det så er sagt så har du jo os en del araber i mor stammen smiley

Så jeg ville syntes det helt normalt og "forventet" at du har fået en WPBR som holder pony mål smiley
    - du har jo lavet det jeg ville sige er en klassisk DSP type , da man jo ved at vælge Sec B på en lille DV får en spinkel og smart sporty type ( os da Sec B jo ikke kendt for at lave noget der går over mål )

Ønsker man en som går hest men har Welsh præg så skal man gå efter Sec D ( eller en Sec C som har D'er blod i sig ) fordi de har tildens til at gå over mål smiley
    - og over mål så menes der i Welsh mål og ikke klassike ponymål smiley

• #15   10. nov Kimi:

Tak for rosen smiley - synes heller ikke selv han er helt skæv smiley

Inox blev helt bevidst valgt netop ud fra at han genetisk ikke burde tilføje en masse højde, på Count´s morside er der en del ustabilitet mht. størrelser, men elsker at der er så meget AA-blod (= "kvikke uden at blive dumme") + gode springgener fra Godsend -> Quidam de Revel. So far skuffer han bestemt ikke i løsspringning smiley

Hvor mange kg kalk/kartoffelmel bruger du i øvrigt om året til alle de hvide ben du får fremavlet smiley

• #16   10. nov Trine :

Jeg bruger foderkridt faktisk , det syntes jeg har den klart bedste virkning og holder deres ben hvide længst muligt smiley
    - men der går meget til for hold nu op en gang hvide sokker jeg kan lave åbenbart smiley

Men dejligt og høre han arter sig den rigtige vej , det bliver spændene og følge ham - kommer han til Welsh show næste år ?

Og hvad med hoppen er hun i folet igen eller hvordan ? smiley

• #17   i går kl. 07:24 Tænkte nok du var ude i et forbrug der sagde spar 2 smiley Jeg synes det er slemt nok med Rødes 3 sokker og store blis + Gules 3 sokker og (host) hvide man/hale - opgiver om vinteren (på trods af mudderfri folde smiley ) og lader som om jeg ikke har OCD på det område (det holder hårdt - men må bare erkende at jeg ikke gider vaske hveranden dag smiley )

Jeg tror ikke han kommer til Welsh show - aner ikke en bjælde om den måde at fremvise dem på - og er lidt bundet da jeg kun har de 2 og Røde IKKE gider være alene hjemme smiley . Hun tabte jo desværre sit føl sidste år, det skulle ellers have løst "aleneproblemet" smiley

Satser på at hun skal ifoles til foråret - nok med Inox igen hvis han stadig er fit til at "springe højt" smiley

• #18   i dag kl. 14:44 Trine :

Ha ha du har samme OCD som jeg , men ja man må lade stå til når det vinter de bare konstant beskidte så smiley

Men øv hun med hans mor , så håber vi hun holder på den der kommer næste år , for mon ikke Inox kan nå igen smiley

Men hensyn til at showe , så det bare afsted - ud og samle erfaringer det jo helt som og stille kåring ligesom din hoppe , eller dyreskue - de skal flettes op , rundt på trekants bane i skridt og trav , alt efter hvor man så er inde eller ude så får de os lov og være fri så man ser galop smiley

Jeg holder glædeligt et mønstrings kursus hvis det lyster smiley

• #19   i dag kl. 16:22 Tror ikke du skal regne med meget mere end de 130 cm. Tror og oplever, at mange pynter en del på målene af deres hest og hvor meget de lige pludselig voksede...

Kommentér på:
Angående slut mål på pony?

x