{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
492 visninger | Oprettet:

Hvor stram skal gjorden være? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg vil gerne spørge om der findes en ‘regel’ for hvordan man spænder/efterspænder en gjord ligesom man fx. Har med næsebånd og kæberem?

Den skal jo helst være stram nok til at sadlen ikke ryger af, men samtidig tage hensyn til hesten (ved selvfølgelig godt at det er rarere for den ikke at have gjord på, men hvis det nu skal være.)

På forhånd tak smiley

Kommentarer på:  Hvor stram skal gjorden være?
  • #1   7. nov Stil dig ved siden af sadlen.
    Tag fat i sadelhornet.
    Ryk lidt frem og tilbage.
    Flytter sadlen sig ift ryggens pels, så stram den lidt mere.

UPS. Har du ikke sadelhorn, så tag fat i forsvindsel og bagsvindsel.

• #2   7. nov Det kommer an på hesten..
    Nogle heste fungerer bedst med en ikke alt for stram gjord, andre skøjter en sadel rundt på..

Så tror bare tommelfingerreglen er, bliver den liggende, så er den stram nok, glider den, så er den for løs.

• #3   7. nov Og den skånsomme måde at spænde ind på, er at tage et hul af gangen, i stedet for bare at hive alt hvad man kan, for at få den i hul.
    Rideskoler er ofte slemme til bare at spænde alt hvad de kan på én gang, i stedet for lige at spænde lidt ad gangen.
    Jeg plejer at tage fat i gjorden og så synes jeg det er nemt at fornemme om den sidder for løst. Når man tjekker fra jorden af så husk, at noget af trykket forsvinder, så snart der kommer vægt i sadlen.

• #4   7. nov Det kommer også lidt an på hvor rund hesten er.

En af mine er kugle rund, her skal sadlen spændes godt til, for at få lidt stabilitet i sadlen, ellers flytter sadlen sig, når jeg giver vægthjælp.

På en af de andre, som er knap så runde, der kan jeg ride mere løsere gjord, uden at sadlen flytter sig.

• #5   7. nov Dorthe, ud af nysgerrighed, hvordan bruger du det du kalder vægthjælp?

Til TS, forudsat at sadlen passer, så skal gjorden sidde til, men uden at det bliver ubehageligt. Hvis gjorden sidder for langt fremme, vil den kunne genere albuerne og sidder den for langt tilbage vil den klemme ribbenene. Så placeringen er vigtigt, så kan du godt stramme moderat til uden dårlig samvittighed. Stram gjorden gradvist og mærk efter når du er kommet op og har redet et par runder om den skal have et nøk mere. Sadlen skal ligge stabilt selvom du træder ned i den ene bøjle. Stram lige meget i begge sider, så vidt det er muligt.

• #6   7. nov Jeg starter med at sætte gjorden i huld 4 på højre side og huld 3 på venstre. Når jeg har redt man og hale, strammer jeg til huld 4 på venstre. Så ordner jeg hovedet, tørrer øjne og røv og renser hove. Når dette er gjort sætter jeg den i huld 5 på højre side. Så går jeg og tager ridestøvler på, lægger på hovedtøj og tager handsker og pisk, og så strammer jeg til sidst huld nr 5 på venstre side. Jeg mærker på sidste stramning om det er for løst.. Det skal være lidt stramt da den giver sig lidt når jeg kommer i sadlen. smiley Selvfølgelig er der forskellige huld efter hvor meget han har taget på/tabt sig. Men ovenstående er hvordan jeg gør det. smiley

Mvh TT

• #7   7. nov I meget gamle dage, på min rideskole lærte vi 1 hul af gangen på hver side af hesten til gjorden var så tilpas stram, at vi kunne få en flad hånd under gjorden, plus en flad hånd på højkant bag hestens ben, der, bagved skulle gjorden ligge. Når vi så kom ned i ridehuset ( Uden tag, kun over hovslaget ) Så steg vi ombord og de fleste af rideskole hestene havde uvanen med at puste sig op, så fik gjorden lige et hul eller 2 mere.
    Jeg har en eller anden teori om, at det forhindre gjordkramper. Men det er kun en teori jeg har. Ingen bevis.

• #8   7. nov Nu ved jeg godt at nogen heste er meget besværlige at finde sadel til som passer (har selv haft et par stykker), men i min optik, hvis sadlen passer kan gjorden godt være løs uden at sadlen flytter sig.
    Både min veninde og jeg, red vores seneste heste med en meget løs gjord, der var nogen gange luft mellem hest og gjord, men selv i galop eller buk blev både sadel og rytter hvor vi skulle.

Har man en "tønde" så må man enten ride uden eller gøre brug af hjælpemidler så som korrigerende underlag, hvis ikke man kan finde noget der ikke glider.

På min part glider sadlen konsekvent til højre, så jeg er nødt til at stramme gjorden lidt mere end jeg egentlig ønsker.

Men man skal også tænke på hvilken gjord man har, har man en med elastik i den ene eller begge sider, kan man meget nemt komme til at stramme den for meget. her foretrækker jeg en trygfordelende med elastik på midten.

men føl dig frem, start med ikke at stramme for meget og se om det går, ellers må den have et hul mere.
    Sørg så vidt muligt for at gjorden er i samme hul på begge sider.
    Og husk, det er ikke en løsning bare at stramme gjorden mere, hvis sadlen glider, så skal der kigges på om sadlen passer. smiley

• #9   7. nov Lisette: hvis jeg træder lidt hårdere i den ene bøjle, vil sadlen glide rundt til den side. Hvis gjorden er for løs.

Selv bare hvis jeg får lagt underlaget skævt ( rider med westernunderlag, så det sidder ikke fast på sadlen med stropper), så det ligger mere på den ene side, end den anden, er nok til at trække sadlen skæv til den ene side. Og ja, sadlen ligger ok på ham, han er tønde rund, helt lige henover ryggen, rygsøjlen er på lige med rygmusklerne.

• #10   9. nov Plejer at tænke på hvor stramt jeg vil have mit eget bælte, hvis jeg altså gik med bælte...
    Samt om at der er elastik i.

som regel er mine gjorde ikke spændt så meget, mest fordi jeg glemmer at tjekke dem, især dem med dressur sadel. smiley smiley

På de heste som er lidt mere runde, så plejer at jeg spænde efter hvis jeg synes sadlen føles løs.
    eller hvis mit ride on pads underlag smutter bagud, så spænder jeg efter. smiley

• #11   10. nov Dorthe sadlen må ikke glide sådan uanset. Det er ofte fordi den er for bred.

• #12   10. nov 9.
    Hvis sadlen glider, når du flytter din vægt den smule vægthjælpere er, så er det da farligt??

Enten læner du dig overdrevet meget - eller også sidder sadlen absolut ikke godt.
    Måske western underlaget er årsagen - det er engelske sadler jo ikke beregnet til at blive kombineret med??

• #13   10. nov Dok, nej, det er kun når jeg rider med løs gjord, at sadlen sejler, hvis gjorden er spændt til bliver sadlen hvor den skal være.

Sadlen er ikke spændt med alle krafter, men den er spændt til. Jeg kunne godt hvis jeg virkelig trak til, få et hul mere, men så begynder hesten at spænde i sin gang.

På Aslan som er knab så rund, kan jeg uden problemer ride med løsere gjord, uden at sadlen sejler.

Jeg har redet med western underlag i de 20 år, og det bliver jeg ved med. Synes ikke om de alm underlag.

Lisette: Jeg har jo skrevet, at sadlen passer, og hesten er RUND!!!!!!

• #14   10. nov Ahh, så sadlen drejer når gjorden er for løs?
    Eller?

• #15   10. nov Hvis det er pga. gjorden hvorfor strammer du den så ikke? Det er da ikke optimalt at ride med så løs gjord at sadlen glider...

• #16   10. nov Altså: på de heste som er runde, må jeg stramme gjorden et hul ekstra, i forhold på de heste som ikke er så muskuløse, hen over ryggen, for her kan den ovenudstående rygsøjle, være med til at holde sadlen, så den ikke sejler.

Men på de heste, som har så veludviklet rygmuskler, at disse er på linje med rygsøjlen, så her kan rygsækken ikke hjælpe med at holde sadlen på plads, fordi den jo ikke er højere end musklerne.

Derfor er jeg nød til at ride med strammere gjord, når jeg rider de runde heste, hvorimod når jeg rider de mindre runde, kan jeg sagtens ride med lidt løsere.

Det betyder ikke, at jeg finder det problematisk, at ride en rund hest, jeg spænder bare gjorden et hul ekstra.

Så jo, sadlen glider, hvis jeg rider med løs gjord, og den gør det ikke, når jeg spænder gjorden til.

• #17   10. nov Ah ok. Så forstår jeg bedre smiley

• #18   i går kl. 12:52 Anvender gjorde med elastik i begge sider. Holder sadlen fint og giver hesten mulighed for at tage en ekstra dyb vejrtrækning uden det er et problem. Min ene hest er lidt rund i facon, så der bruger jeg banangjord med god virkning. Rider i bomløs sadel.

Kommentér på:
Hvor stram skal gjorden være?

x