{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.854 visninger | Oprettet:

Seneskade - hvad var jeres forløb? {{forumTopicSubject}}

Jeg har behov for lidt opmuntring og tro på at min hest nok skal blive ridehest igen.

For lidt over 4 uger siden lavede min hest en 3 blødninger på det overfladiske støttebånd(også kaldet den overfladiske bøjesene) og dermed en dejlig seneskade. Jeg havde dyrlæge ude og scanne. Han ordinerede kontrolleret motion, sygefold og kiler på forbenene. Hun var meget halt både i skridt og i trav frem til at hun fik kiler på, hvorefter haltheden forsvandt.

På de sidste 4 uger er hævelsen faldet en del, men jeg syntes desværre at den er blevet en smule værre de sidste par dage. Det hjælper selvfølgelig hellere ikke at hun kun får kontrolleret motion hver anden dag, da jeg selv har forstuvet foden og skal have en anden til at gå med hende. OG samtidig er hun jo en traver, som jo altid er fuld af energi så det med at stå stille passer i hvert fald ikke damen. Generelt går hun stille og roligt på folden, men det er jo svært at fortælle en hest at den ikke må trave en tur op langs hegnet smiley

Jeg står og skal kontakte dyrlæge i næste uge og overvejer om jeg skal poste penge i en kontrolscanning eller om jeg skal spare pengene og give hende mere tid.

Jeg er dog også godt klar over at jeg ikke kunne forvente hun var klar til genoptræning efter 4 uger, men jeg har behov for hvad andres erfaringer er med disse seneskader.

Og følgende spørgsmål er kommet frem inden for de seneste uger?

Hvor sad skaden på din?
Hvor lang tid gik der før en evt. hævelse og halthed var helt væk?
Hvor mange kontrolscanninger havde du?
Hvor lang tid gik der før I var klar til genoptræning?
Hvordan var jeres forløb generelt?

Jeg håber der er nogle som vil dele deres oplevelser med disse seneskader? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seneskade - hvad var jeres forløb?
  • #1   30. aug 2020 Min har godt nok en gaffelbåndsskade, men jeg vil alligevel skrive lidt om hvad jeg har gjort og hvad jeg har fortrudt jeg ikke har gjort.

    Jeg fik min scannet første gang i april 2019. Og igen 6 uger senere. Dyrlægen sagde jeg kunne begynde genoptræning efter yderligere 4 uger (hesten havde stået 3 uger inden første scanning) jeg fortryder jeg ikke fik den scannet igen inden genoptræningen, for min hest blev halt igen.

    Han stod så igen 12 uger inden jeg startede genoptræning og alt forløb fint indtil jeg "pressede" ham, ved at lade ham løbe stærkt og jeg red terræntræning. Her fortryder jeg at jeg ikke holdt øje med skaden via scanninger.

    Denne gang er han fulgt med scanninger og fra anden scanning til tredje scanning var der stilstand i skaden og min hest var stadig halt på volte.
    Min hest havde mellem de to scanninger stået næsten stille på græsfold, så måske jeg skulle have været mere effektiv i mit skridtarbejde. Jeg har valgt at jeg vil prøve med laser for at se om det kan kickstarte helingsprocessen.

    6-8 uger er hvad min dyrlæge anbefaler mellem scanningerne og det synes jeg selv er en god ide, for at se om der skal/kan gøres mere

    Håber din hest bliver fin igen smiley


  • #2   30. aug 2020 Min fik en seneskade på den indvendige bøjesene da han var 18 år , tog kontakt til dyrlæge med det samme , efter en uge var hævelsen faldet nok til og blive skannet .
    Han stod i 3 måneder på sygefold, uden nogen form for motion , blev skannet igen efter 3 måneder og skaden var utroligt nok allerede helet . Herefter startede jeg med trækketure på 10 min og hver uge blev der lagt yderlige 10 min på . Herefter startede 26 ugers genoptræning .
    Min var kun halt i trav han gik også med kile i ca 1 år. Ellers gik det uden de store problemer , jeg valgt selv og forlænge alle de anbefalede perioder, så mit bedste råd er tid og tålmodighed .
    Nu som 25 står han desværre med en aldersrelateret gaffelbånds skade siden januar og er stadig urentgående .
    Held og Lykke med din .


  • #3   30. aug 2020 Min fik desværre konstateret gaffelbåndsskade i bagbenet i starten af sommerferien smiley
    Jeg fik anbefalet af min dyrlæge at han skulle have 6 laserbehandlinger og PRP-behandling (han har fået begge dele), så måske du skulle snakke med din dyrlæge om det kunne være godt til din hests skade. smiley

    Min hest blev scannet i starten af sommerferien hvor vi fandt skaden, og så skal han kontrolscannes igen i efterårsferien. smiley



  • #4   30. aug 2020 Pia: Jeg vil 100 % af hende scannet inden vi overhovedet går igang med noget som helst genoptræning, men jeg var meget i tvivl om jeg skulle have hende kontrolscannet her efter 4-5 uger.

    Men jeg tror at jeg hellere vil have hende scannet hende én gang for meget end én gang for lidt.
    Derudover gør jeg hvad jeg kan for at hun får skridtmotion, da det var hvad dyrlægen lagde meget vægt på smiley

    Tak og tak for at du har delt dit forløb. Jeg håber virkelig også din bliver god igen smiley

    Mia: Det lyder som om at din skade var meget værre end den min har lavet. På trods af hævelse kunne han scanne med det samme smiley Men jeg har planer om, ligesom dig, at forlænge alle perioder og få lagt en specifik genoptræningsplan af dyrlægen når vi forhåbentlig når dertil.
    Ja tid og tålmodghed er vigtigt - men syntes godt nok det er svært. Når hesten var i sit livs form lige da skaden blev lavet...

    Tak for at du delte din oplevelse smiley Det er meget rart at se hvad man kan forvente. Og jeg håber at din kommer sig over sin skade og tager et par ekstra år smiley


  • #5   30. aug 2020 Sara: Jeg vil bestemt prøve at høre min dyrlæge om laser og andre alternative behandlingsmetoder smiley Jeg spurgte til behandlingsmetoder da skaden lige var sket, men der var det kun kontrolleret motion mv. der skulle til.

    Jeg håber da godt nok din kommer sig over sin skade. Ja der priser jeg mig lykkelig for at min "bare" har lavet en skade på en overfladisk sene. Det skulle vidst give hende en bedre chance for at komme sig, selvom hendes alder taler meget imod hende.


  • #6   30. aug 2020 Hængemulen
    Okay, når din dyrlæge har sagt det, er det nok ik nødvendigt med andre behandlinger smiley

    Jeg kender da i hvertfald nogle stykker som har haft heste med seneskade og som er kommet sig 100% da jeg kiggede hest var jeg også ude at prøve en hest som tidligere havde haft seneskade, men som var kommet sig (valgt dog ikke at gå videre med den af den grund). Så håber også din kommer sig smiley


  • #7   30. aug 2020 Sara: jeg kommer i hvert fald ikke til at gøre noget som dyrlægen ikke har godkendt inden. Jeg vil være alt for bange for at gøre det værre smiley

    Jeg regner da med hun kommer sig fuldt ud. Og dyrlægen mente også hun havde gode chancer borset fra at hun er en 17 år gammel travhest smiley De bliver desværre lidt hurtigere slidt end mange andre heste.


  • #8   30. aug 2020 Hængemulen
    Ens hest får også de bedste chancer hvis man gør 100% hvad de siger.
    Jeg gjorde/gør også alt hvad min dyrlæge siger for at han får de bedste chancer for at kunne blive klar igen smiley


  • #9   30. aug 2020 Jeg har desværre haft fornøjelse af to heste med gaffelbåndsskader - en akut efter badutspring på folden, og en træningsskade og meget værre.

    Pinot på 6 år fik sin badutspringsskade på en forgrening til gaffelbåndet på et forben - jeg så skaden ske, så han fik is på med det samme, og blev sat i boksro. Boksro weekenden over, og så scanning hos dyrlægen.
    Blev sat på 3x3 meter sygefold, og blev trukket med på hård bund lige ud 3 x 10 min dagligt i starten. Han var hævet i vel en månedstid, men haltfri i skridt efter 5 dage. Fik ham kontrolscannet efter 8 uger, hvor det så fint ud - og så er han aldrig blevet scannet siden.
    Jeg gik ture med ham helesommeren, så de første 5 måneder gik med at gå tur. Herefter stille genoptræning over de næste 7 måneder - så han 1 år efter skaden var tilbage på sit tidligere stævneniveau som før, og blev B-hest i dressur i sin første stævnestart.
    Han har aldrig siden haft problemer med det, og er nu 13 år, A-hest i dressur.

    Caspian fik sin træningsskade øverste oppe i gaffelbåndet på et bagben - DET er en lorteskade.
    Han var urengående/let halt i lang tid, boksro eller sygefold kunne han ikke med, så han røg på fold, og jeg tænkte jeg havde en smuk selskabshest. Han blev scannet efter 9 uger, hvor dyrlægen var meget positiv.
    Efter 1 års tid begyndte jeg at genoptræne ham - masser af gåture over 1/2 år.
    Han er ridehest, men ikke på det niveau han var på før ( PSG/INT), men lige så meget at mit fokus har været på Pinot og hans træning. Men jeg rider Caspian - og han har aldrig gået så godt kropsligt, som han gør nu 3 år efter skaden smiley

    Jeg har læst en del om gaffelbåndsskader, og det som går igen er, at det kræver langvarig og kontrolleret genoptræning - og masser af tid.
    En forbens gaffelbåndsskade tager 6-9 måneder før den er helet bedst muligt. En bagbens gaffelbåndsskade 12-18 måneder.
    Problemet er, at scanningerne ikke viser “sandheden”, andet end hvis det er slemt. Så det vigtigste er masser af tid, masser af arbejde på hård bund lige udrettet for at genoprette senen på en korrekt måde, og på at styrke den. Og så skal man selv kunne føle og se hævelser, varme og være opmærksom på om hesten forandre sig i træningen - fx går i mod biddet, hovedet på skrå, bag lod, putter sig, mangler fremdrift ect.

    En seneskade er ikke en dødsdom nødvendigvis, men det er langvarigt og resultatet er måske ikke det man ønsker ved en ridehest, og den usikkerhed gør at det kan drive en ejer nuts smiley
    Går man for tidlig og for hurtig frem, så er det sikkert man ender med en ny skade oveni den gamle skade, så man skal virkelig “skynde sig langsomt”.

    God bedring med hesten.

    Mvh Charlotte


  • #10   30. aug 2020 Stakkels jer! smiley Min pådrog sig en let blødning i den overfladiske bøjesene. Han var halt, men ikke meget og hævelsen var på ingen måde kæmpe, men den var der, og blødningen sås på scanningen! smiley Han fik 14 dages boksro med kun trækture og derefter kom han gradvist på fold. Han stod med BOT-gamacher på begge forben, og så fik han laserbehandlinger på seneskaden. Det var SYGT godt, og det kan jeg varmt anbefale smiley Efter 1 1/2 mdr. begyndte vi let genoptræning med skridtture længere og længere og bagefter meget let genoptræningsprogram fra dyrlægen. Først efter 3 mdr. yderligere var han i fuld ridning. Her var jeg meget forsigtig med vendinger og bundforhold.

    Han fik foldgamacher på og BOT hver nat, da han begyndte at gå på fold. Laserbehandlingerne var 2-3 gange pr. uge de første 2-3 uger. Han fik 1 1/2 mdr. efter skaden foretaget kontrolscanning, (vi ventede lidt, fordi hævelsen faldt rigtig fint og han tydeligt blev bedre og bedre gående på benet), og der sås heldigvis ingenting på senen mere. Jeg fik at vide, at en sene aldrig bliver lige så stærk, som inden en skade, så selvom skaden var minimal, så tog vi det meget alvorligt, og jeg har det stadig i min bevidsthed den dag i dag. Jeg undgik at teste haltheden selv - kun når dyrlægen var der. Mange løber rundt med dem for at se, om de er halte nu eller nu eller nu - det gjorde vi ikke smiley

    Det sværeste ved forløbet var faktisk, at det var vinter og en ung + sensitiv hest, hvorfor den var lige spændende nok den sidste uge, han havde helt boksro, og så havde han lidt svært ved at stå inde og lave så lidt i mange mdr. Men det gik smiley Min anbefaling er klart BOT og laser smiley (Y) Og så MASSER af tålmodighed i genoptræningen + man skal være helt sikker på, at det ser godt ud på scanning, inden man går igang. Hellere for langsomt end for hurtigt smiley Og så nogle gode gamacher til fold samt nogle til ridning, så man ikke risikere slag på stedet - se billede, min var godt pakket ind de første gange på fold smiley smiley smiley . God opvarmning/afskridt er også vigtigt. Selv den dag i dag, næsten 2 år senere, er jeg stadig dybt hysterisk med min opvarmning... jeg skridter ALTID 10-15 minutter med en timer sat til, inden jeg foretager mig noget som helst, så jeg er 100% sikker på, han lige har strukket benene lidt smiley Han rides fuldstændigt normalt uden nogen form for problemer med ben/andet, vi mærker intet til det i dag, og der kan intet ses på scanninger eller udvendigt smiley

    God bedring smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Seneskade - hvad var jeres forløb?

Annonce