{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.053 visninger | Oprettet:

Pris for projek/chancehest {{forumTopicSubject}}

BEMÆRK: HUN ER IKKE TIL SALG!!

Sagen er den at jeg har fået en 8års dv hoppe i bytte for min irish cob. Hun måler mellem 165-168cm
Men jeg må ærligt indrømme jeg ikke kender så meget til denne race.!

EFTER jeg har fået hesten hjem, bliver jeg kontaktet af en af de tidligere ejere, som fortæller lidt om denne hest.
Bla. at den ser spøgelser, den har tendens til at smide sin rytter af, den har muligvis en røngtenfejl (kissing spine - afventer dokumentation på denne!!), mus i det ene ben, ej kan have føl da de dør efter et døgns tid (13 og 26 timer efter fødsel)
Hun har rødt pas og fuld stamtavle:

Far: Secret Destination xx
Ff: Conquistador Cielo xx (usa)
Fm: Confidentiality xx (usa)

Mor: Manitsoq
Mf: Come Back II
MM: Manatse

Lige pt, er jeg ved at træne muskler og give hende lidt ekstra kg da jeg synes hun trænger!?

Hvor meget ville i mene man kunne tage for en hest som denne?

Kommentarer på:  Pris for projek/chancehest
  • #1   15. okt 0.- kr. for mit eget vedkommende, men engang solgte man de her "chancer" for slagteprisen, og med de her defekter, og ingen mulighed for føl heller, tror jeg dælme at køberskaren er forsvindende lille....

• Lisette S
    Lisette S Tilmeldt:
    maj 2020

Følgere: 17 Svar: 26
    #2   15. okt Slagtepris eller foræring. At den ser spøgelser, muligvis har KS og mus hænger helt sikkert sammen. Jeg tror den er smerteplaget. Du skal være _meget_ kritisk med hvem du sender den til, hvis du vælger det. Normalt var det sådan en jeg kunne finde på at modtage, men jeg har stalden fuld og skal muligvis flytte, så det går ikke. Hvis du prøver selv, så find noget kvalificeret undervisning. KS kan virkelig være lumsk og man skal vide hvad man gør, for ikke selv at komme til skade. Bare et godt råd fra en der arbejder med rehabilitering.

Du er velkommen til at skrive.

• #3   15. okt Jeg har et par spørgsmål - tidligere ejer som ikke var den du købte/byttede med ??
    Det kan være en meget dårligt opdraget person - just saying ..

Kam du ride hende ? Når jeg går på din profil er der billeder af at der bliver redet på hesten ?
    Spøgelses kiggere kan hænge sammen med om hesten er fremme (ikke løber rundt i højt gear men om den går frem fra sine bagben) altså går hesten frem for schenklen når du rider hende? Det skal der arbejdes på KS eller ej så er det det Aller vigtigeste projekt for rytteren at få hesten frem, samt er den ikke fremme får du ikke ryggen op..

Har hun haft den her adfærd med dig??
    Hvad siger hende du fik hende fra ??

Prisen på en chance hest er meget forskellig når mam kigget rundt - nogen forlanger jo næsten 50.000 og andre intet ..
    personligt vil jeg mene at en chance hest ikke er meget værd, men det kan de jo blive når mam kan ride dem rundt og bevise at de kan holde ..

En mus er ikke noget at være bange for - kun hvis den sidder problematisk, ofte sidder de ikke kritisk og kommer aldrig til at påvirke ...

• #4   15. okt Øhh...
    Hvorfor i alverden overveje at handle en hest som denne?
    De skavanker og antagelser du beskriver samt ordene ‘en af de tidligere ejere’ er da bare hjerteskærende. Otte år, allerede minimum 3 ejere og muligvis på vej til næste smiley

Hvad er potentialet for et godt liv for sådan en hest?

• #5   15. okt malenetilde, det vidste Anita IKKE noget om da hun byttede, men har efterfølgende fået dette fortalt af en gammel ejer af hoppen

i min verden kan chanceheste godt sælges, HVIS disse ting var oplyst inden byttet, men nu, vil jeg mene max 5000 PGA ks

• #6   15. okt Mille

Jeg har ikke selv redet hende, da jeg prøvede at komme op, røg jeg af efter 2sek i et kæmpe bukkespring!
    Ja en af de tidligere ejer skrev herinde, og ud fra hendes meget korrekte beskrivelse af hesten, tænker jeg hun ved hvad hun snakker om.

• #7   15. okt Malenethilde: som skrevet øverst: HUN ER IKKE TIL SALG!!

Jeg spørger da jeg fik hende i bytte for min egen hoppe som stod til 28000, altså jeg har mistet RIGTIG mange penge på dette byt - og nej, vi fik desværre ikke lavet kontrakt på hende her.

• #8   15. okt Fik du ikke lavet en handelsundersøgelse da du tog denne hest i bytte ? smiley

Hvis jeg var dig, ville jeg få lavet nye røntgen undersøgelser af alle 4 ben, og ryggen, af en dyrlæge som du har tillid til smiley

Det er meget skønnere for dig og have et konkret svar på hvad der er med denne skønne hest før du fortsætte med og træne den, for måske gør du træningen værre HVIS den virkelig har ondt, og måske skal der ændres i træningen hvis hesten har nogle problematikker og du derfor skal træne hesten på en anden måde end du normalt vil gøre...

Det her med og få dokumentation fra "tidligere undersøgelser"... dem ville jeg ikke stole på , bare for og undgå og selv skulle få hesten røntgen undersøgt smiley
    Så hellere få svar på hvordan landet ligger dags dato smiley

Håber du opdatere hvad du ender med og gøre smiley

Og husk en hest reagere ikke med og være "dum" UDEN grund - det er hestens måde og fortælle på: Hjælp mig Hjælp mig smiley
    Og det lyder til at det er det du gerne vil med den her hest ...

Jeg tror desværre du er blevet snydt ved dette køb smiley
    Det prøvede jeg os selv med min unghest , og det kan blive en MEGA dyr affære hvis man ikke får svar på hvad der er grund til hestens adfærd asap... smiley

Og mht hestens problematikker tænker jeg ikke de er blevet undersøgt til bund, taget betragtning af hestens unge alder ..

1. Kissing spine + mus i det ene ben (igen få den røntgen undersøgt så du ved hvor du står med den i forhold til fremtidig ridebrug)

Kissing spine har RIGTIG mange heste i dagens dk, nogle i alvorlig grad, andre pga forkert ridning , eller nogle pga arvelig tendens.. Det er op til os ejere og finde ud af hvor slemt tilfældet er..

Der hvor du blev smidt af din hest, havde du sadel på den der eller var det uden sadel??

Hvis det var med sadel, så prøv en dag uden sadel og få en til og hjælpe med og gå med din hest , så den ikke bare kan løbe afsted med dig i en masse bukkespring..
    nogle gange kan sadelen være problemet end reelt at vi sidder på ryggen af dem, specielt hvis hesten har haft dårlige erfaringer med en tidligere ikke tilpasset sadel...

2. Hvis hesten har forsøgt ifolet uden gode resultater kræver dette en gynækologisk undersøgelse af hesten (det betyder ikke at den ALDRIG kan "bare" fordi den har mistet sine føl ). Men det krævet at den bliver scannet og at man derfra kan se om den reelt har problemer med dette eller om den evt skal skylles for urenheder ..

Så lad være med og mist håbet pga en tidligere ejers erfaring med hesten...

Og at hesten ser spøgelser ??
    Ja det kan sagtens være smerterelateret men det kan os være at hesten har haft dårlige oplevelser der gør den ser spøgelser ..
    vi har en opstaldnings hest der så snart han forlader matriklen er den største kylling og han er BANGE for alt, han er en 10 års dv, og ejer er igang med og gå en masse ture med ham, men han er et rystende espeløv hver gang han kommer "hjemmefra"... ejer har selv avlet ham og kender jo ham ud og ind men det har altid været et problem at han er så bange så snart han kommer "hjemme fra"... han får magnesium men desværre uden effekt ...

• #9   15. okt Theresa s
    Det er skam også planen at vi vil have den tjekket.
    For er 100% sikker på hun har ondt desværre.

• #10   15. okt Du har undersøgelsespligt men sælger har en loyal oplysningspligt
    Hvis første ejer har gjort sælger opmærksom på disse skavanker, så har sælger pligt til at oplyse om det ved salg

Jeg ville bede sælger om at lade handlen gå tilbage og hvis pågældende ikke vil det, ville jeg hive hende i retten

• #11   15. okt Nana
    Sælger fortæller mig at hun ikke kendte til disse ting.

• #12   15. okt Jeg ville spørge sælger, om ikke handlen kan gå tilbage??

...
    At se spøgelser er et vidt begreb.
    Og kan dække over alt, fra en hest der afspejler sig i en utryg rytter til svære adfærdsproblemer, der gør den uridelig.

Påstand om kissing spine.
    Kan være en skraldespandsdiagnose og tynd påstand for at dække over imkompetent rytter (når folk opgiver uden at undersøge) - eller det kan være en god grund til at aflive en hest.

Hvis den var lidt mindre (jeg kan bedst lide små heste) og sød i daglig håndtering, cool med at stå alene, så ville jeg tage imod den som lånehest - hvor ejer betalte dyrlæge og DAKA, når tid til aflivning kommer.

Dvs jeg ville ikke betale for denne hest, for jeg kan finde gratis låneheste til selskab og kan ikke bruge den til mere ud fra beskrivelsen.

• Lisette S
    Lisette S Tilmeldt:
    maj 2020

#13   15. okt Spørg de ejere der havde hesten før hende du byttede med, de vil kunne oplyse dig om sælger fik disse ting af vide eller ej. Har de vidner herpå eller noget skriftligt, så kan du få en advokat på sagen. Hvis ikke, så er der ikke noget du kan gøre. Vær sød at lade være med at lytte til råd om at "sætte sig igennem" overfor hesten eller køre den træt osv. Hvis den har KS eller andet fysisk, så gør det bare ondt værre. Den skal ikke bare lære at svare frem for schenklerne, sådan rehabiliterer man ikke KS. Hvis det bliver aktuelt at du beholder den, så skriv gerne, jeg kan henvise dig til kompetente fagpersoner eller hjælpe selv.

• #14   15. okt Hvis den vitterligt er så plaget som der påståes, så skal den da ikke videre. Den skal aflives...

• #15   15. okt Anne Julie

HVOR skriver jeg den skal videre?!

• #16   15. okt Overskriften handler om prissætning. Hvis du ikke havde en eller anden ide om den skulle videre, så havde overskriften nok været en anden, tænker jeg.

• #17   15. okt Anne Julie F.

Hun spørger jo om hvad denne hest ville koste i ren handel, da hun har byttet sin tidl. Hest som stod til 28.000 for den. Nu hvor TS har fået af vide af en tidl. Ejer af hesten fejler alt muligt.
    Som jeg forstår det handler det for TS om at finde ud af, hvor mange penge hun i bund og grund er blevet snydt for, ikke om hvor mange penge hun kan få for Hesten i salg.

• #18   15. okt Anne Julie
    Jeg tror at ts prøver at få en vurdering af om hun er blevet snydt i byttehandlen, da hun oplyser at hesten der blev byttet med, stod til 28.000

• #19   15. okt Ikke en krone med de lig i skabet
    Jeg har 3 Dv hopper hvor en RDH var gratis
    Hun var 15 år da jeg overtog hende
    pga temperament og indfodet forben
    Den anden kåret i Palomino hun var 16 år da jeg købte hende for 8000kr ( og der fulgte udstyr med for 15.000kr)
    Den tredie ej kåret men rigtig god afstamning hun var 10 år da jeg købte hende for 7000kr

• #20   15. okt Der var du hurtigere end mig, guldhesten smiley

• #21   15. okt Hvis det er den Santa Secreta ville aflivning være klart det bedste eller du beholder den og ser om du kan hjælpe den

• #22   15. okt Præcis Guldhesten og Nana !!

• #23   15. okt Berit det er det!
    Planen er at få hende undersøgt fra top til tå. Pg planen er ikke at sælge hende. Jeg prøver i bund og grund at finde ud af, hvor meget jeg er blevet "snydt" for, hvis man kan sige sådan. Da min nu tidl. hest stod til 28000

• #24   15. okt Nu kan det nok være jeg støder nogle på manchetterne - men “bytte hest” er ofte noget af en chance at tage. Og det lyder da også muligvis i denne her situation, at det var en chancehest/projekthest man fik ud af det.

Og ja der skulle selvfølgelig have været dyrlægetjek ind over, og en rigtig god kontrakt skrevet omkring det. Men sket er sket.

Det næste er, at du har byttet dig til en billig hest - og den kan meget vel vise sig at blive et dyrt bekendtskab. Og her vil jeg sige, at du skal da overveje hvor dyb din pengepung er, før du sætter din dyrlæge i gang med at undersøge hesten fra top til tå. Skal du både have Rgt af ryg og alle ben, samt tjek af mulighed for ifoling, ja så løber pengene hurtigt.

Det kan meget vel være, at det er billigere og sikre for din sundhed ifht ridning/afsmidning, at du forærer hesten til Camilla Stormont eller nyt hesteliv, fremfor at få den tjekket igennem. For principielt hvad vil du gøre, hvis den fejler noget ? Aflive ? Forsøge at tvinge “sælger” til at tage den tilbage ? Forsøge at afhjælpe dens rideproblem hvis den slet ikke fejler noget ?
    Det vigtigste i det her er jo at du ikke kommer til skade, og nr 2 er hvor mange penge du har lyst til at smide i hesten, og for hvilken grund ?

Om det er nogen hjælp, så ved jeg fra min (ældre) omgangskreds, at come back 2 ofte kunne lave nogle meget temperamentsfuld heste, som ikke var amatørheste at håndterer. Så er hoppen fx også udfordret i et svært temperament og så mange skiftende ejere, så bliver det jo heller ikke nemt at rette op på det ridemæssige - så har du lyst til sådan et projekt i det hele taget ?

Pris på sådan en hest 0-3000 kr - og jeg ville nok være glad for bare at slippe af med den, fremfor selv at skulle betale for DAKA.

Mvh Charlotte

• #25   15. okt Jeg tænker et stort spørgsmål i denne "debat" er, at få afklaret hvorvidt tidligere ejer (den, du byttede med), var klar over hestens skavanker/nedsatte ridelighed og hvad byttehandlen lød på (var det en ridehest for en anden ridehest, f.eks?), for hvis tidligere ejere var klar over, at hesten ikke kan rides pga. skavanker i kroppen og alligevel har byttet den til dig med henblik på at være ridehest, uden at fortælle dig om hestens problematikker, så har tidligere ejer handlet i ond tro, og så kan byttehandlen gå tilbage.

• #26   15. okt Indløse Madsen
    Byttet lød på "min" avlshoppe, ej redet men brugt til trækture af børn i bytte for dv'en som skulle anvendes til ridning "sælger" informerede dog om et stykke inde i vores aftale at hesten kunne have gjordkrampe, hvilket jeg i bund og grund ikke så som et kæmpe problem, indtil jeg fik hesten hjem og blev kontaktet af en af de tidligere ejere igen som fortalte om alle de øvrige skavanker hoppen egentligt havde.

• #27   15. okt Ok - jeg tænker umiddelbart at hvis der forelægger røntgen på hesten kan du indhente billederne ved at få tidligere ejers (den som fik billederne taget) accept af at billederne må sendes til din dyrlæge også kan du få be/afkræftet hvad problemerne måske skyldes uden at skulle bruge en kæmpe pose penge selv.

Næste ja du er umiddelbart blevet snydt, men problemet er svært når mam bytter hest for hest, og særligt når mam ikke prøver den først også der fra tager stilling til om det er noget man vil arbejde med eller ej ..
    det er bare SÅ vigtigt at mam prøver hestene hvis de har været redet / tilredet eller som minimum ser dem med rytter på, deres reaktioner osv ..
    ja det er nemt at være bag klog - men det er dyre lærepenge for dit vedkommende på nuværende
    Tidspunkt..

Vigtigere er måske at finde ud af om hun har arvelige fejl - fordi ellers kan hun jo bruges som avlshoppe også kunne hun sagtens være pengene værd ..

• #28   15. okt Mille
    Problemet med at være "avlshoppe" er at føllene dør inden for et døgn efter fødsel, hvertfald de seneste to (13 og 26 timer gamle)
    Selvom hoppen virkelig prøver at gøre det godt for føllene

• #29   15. okt Men har vi grunden til hvorfor føllene dør? Altså har hoppen fået korrekt fodring, har føllene været svage / syge, danner hoppen "giftig" mælk (kan ikke huske hvad det hedder rigtig ) osv..

• #30   15. okt Mille
    Jeg har intet fået at vide om, hvorfor de dør. Dog er der nogle dyrlægeregninger/tilbageholdelsessedler bagerst i passet.
    Men det er da værd at undersøge nærmere om.

• #31   15. okt Ja det tænker jeg også (for din skyld om ikke andet)
    Det er så svært med de her heste og deres tidligere ejere og det man nogen gange skal høre.. en gang i mellem er det godt med lidt opklarings arbejde

• #32   15. okt Jeg ville prøve en hesteadvokat ( det skal være en med forstand på heste handler ) og høre om muligheden for, at lade handlen gå retur. Du har byttet en utilredet hest til en ridehest og det har du ikke fået, hvilket, måske, kan være nok til at tvinge tidligere ejer til at ta hesten retur. Men uanset så kommer du til, at poste mange penge i en udredning, før du evt kan tvinge en handel til, at gå retur, da det kræver, at der er bevis for hestens manglende helbred til ridning og det skal du gøre op med dig selv, om du vil.

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 77
    #33   15. okt Føllets dødsårsag vil ikke nødvendigvis fremgå af hoppens pas - men som Mille er inde på, kan Neonatal Isoerytrolyse, hvor hoppen danner antistoffer mod føllets blodtype i råmælken, være en af mulige årsager, WFFS en anden.
    De er hhv. blodtype og genetisk bestemte, og kan håndteres/forebygges ved test og korrekt hingstevalg - og udgangspunktet er naturligvis, at få afklaret hvad føllene døde af.

Men det er selvfølgelig irrelevant, hvis det var en ride- og ikke en avlshest, du (forventede!) at have byttet dig til...

• #34   15. okt Hvorfor bytte med en hest man ikke engang kan komme på ryggen af fra 1. prøvetur? Har du været desperat?

• #35   16. okt En lille Update på "føl problemet"

Dyrlægen mente der var tale om en hjertefejl hos føllet der døde efter 26 timer.

• #36   17. okt Dejligt at høre du går til bunds i sagen og vil gøre det bedste. Hvad med det andet føl der døde, fandt du ud af hvorfor det?

• #37   17. okt Update på dødsårsag på føl nr 1:

Modtog denne besked idag.

Nej det ved jeg desværre ikke ( det 1 var meget svag ved folingen og kom først op og stå efter 3 timer med hjælp fra dyrlæge men så svag at det gentagne gange kolapsede) Dyrlægen mente den gang at det var en blanding af svag føl / lang foling/ og at Santa var utrolig stresset og selv afkræftet til sidst (dyrlægen mente dog ikke det ville have betydning for fremtiden iforhold til at blive avlshoppe dog skulle man tage hensyn til hende med at hun let stresser op og den person santa knytter sig til skal være til rådighed mange timer i døgnet og at hun bedst egnet sig til et hjem med maks 2-3 heste

• #38   17. okt Kan se at hun stod til salg i slutningen af 2015 for 20.000 kr. smiley Om skaderne så er reelle og heller ikke oplyst i denne annonce eller opstået senere skal jeg ikke kunne sige smiley

http://www.datezr.com/dansk-varmblod-hoppe-3-ar-160-cm-santa.html

• #39   17. okt Projektheste er rimelig dyre (For dyre) i tiden. Så det er svært for mig at pris-sætte.

KS betyder nødvendigvis ikke at hun ikke kan komme til at gå som ridehest.
    Mus kan sagtens sidde uden det har nogen betydning.

(Så afvent dokumentation fra den pågældende dyrlæge. )

Med hensyn til føl, så kan det være hun er WFFS-bærer og de har brugt en hingst der også har været positiv.

• #40   18. okt Jeg har iøvrigt bestil tid ved en fysiurgisk hesteterapeut til at kigge Santa grundigt igennem. Og så er det bare at håbe på, at hun kan finde ud af noget. smiley

profilbillede
  • #41   18. okt nu har jeg ikke læst alle kommentarer, men personligt vil jeg mene at gammel ejer har fejlet bigtime ved at sælge en hest med disse påstået fejl for der ved at kontakte ny ejer med halve oplysninger?
    er føllene obduceret så dødsfald er klarlagt?

• #42   18. okt Helena s

Jeg har kun de to tidligere ejers udsagn, pga dødsårsagerne.

• #43   18. okt hvad har de så sagt er årsagen?

• #44   18. okt De står i nogle af kommentarerne.
    Det første var for svagt efter en lang, stresset foling og den anden af hjertefejl

• #45   18. okt det kan man da ikke tilskrive hoppen?

• #46   18. okt Helena
    Nej netop. Hoppen havde vidst også udvist normal adfærd ved at puffe og "snakke" til føllene. Som en god mor.

Så avl, ville hun i princippet godt kunne bruges til i værste tilfælde.

• #47   18. okt jeg tror jeg ville lære hesten at kende inden jeg tog sorgerne på forskud ??

• #48   18. okt Det gør vi skam også. Samt jeg har kontaktet en fysiurgisk hesteterapeut til at tjekke hende først smiley

• Lisette S
    Lisette S Tilmeldt:
    maj 2020

#49   20. okt Ikke avle på en KS hest, der er en vis arvelig disposition i det. Jeg ville droppe fyssen og bare få den røntgen undersøgt i stedet. I princippet kan alle heste trykkes ømme og man finder altid et eller andet (er selv uddannet), men det fortæller intet om årsagen. Røntgen sammen med en grundig bevægelsesanalyse ( og ikke bare den hvor dyrlægen står og kigger på hesten i longen), er et rigtig godt værktøj til at finde roden til problemerne smiley

• #50   20. okt Linette S - der er jo mange heste der har en form for ks og forskere har efterhånden fundet ud af at langt de fleste (nærmere alle) kan rides med den diagnose, som alle andre heste skal de bare rides korrekt... Jeg ville ikke være nervøs for at avle på sådan en..
    Men der skal også lidt til at skræmme mig hvad ang røngtenfejl..

• Lisette S
    Lisette S Tilmeldt:
    maj 2020

#51   i går kl. 07:51 Har forskerne fundet ud af det? Ikke mig bekendt. Det er meget forskelligt hvordan KS påvirker hesten, og det er langt fra alle der kan rides. At bevidst avle på dyr med KS er derfor meget uønskværdigt. Med tiden vil vi måske få føl med svære knoglemutationer i ryggen, så aldrig nogensinde avle på heste med kendte fejl som KS.

• #52   i går kl. 18:18 Når du nu skriver tendens til gjordkramper er jeg lidt ovre i mavesår da min egen hest har haft det og også havde gjordkramper i ny og næ.
    Og så som du selv er inde på, at få hende tjekket i hoved og røv.
    Til sidst ville jeg også kigge på passende foder til hende så hun måske køler lidt ned.
    Men det er svært før man ved hvor hun har ond.
    Held og lykke med hende.

Kommentér på:
Pris for projek/chancehest

x