{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
847 visninger | Oprettet:

er det nok foder??? {{forumTopicSubject}}

Hej igen HG

Var ude for at købe foder tidligere i dag med min far.
Ingen af os ved noget som helt om foder, så vi spurgte en medarbejder. Vi forklarede damen at vi skulle bruge hesten som en allround ridehest, og skulle måske til et par stævner men ikke noget skørt. Damen foreslog os mineral sticks af nordic horse, og det var det eneste vi skulle fodre hende (uden over hø selvfølgelig).
I følge pakkens vejledning er en cm 4 gram, og du skal fodre 10 gram pr 100 kg hest.
Det er Ca. 2 af dem pr måltid. Er det overhovedet nok!?

https://www.contact-saddle.com/shop/nordic-mineral-sticks-7799p.html?gclid=CjwKCAjw1uiEBhBzEiwAO9B_HRTHbTWKtDDX72NSfX6Xp1e5Fr_vQcBVpL0B8r-ZX7pRRI_xw08nnhoCFtkQAvD_BwE

Lokale historier fra Skive
Vi giver dig de bedste lokale historier om Skive på VORES Skive
Kommentarer på:  er det nok foder???
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 43 Emner: 130 Svar: 8.933
    #1   11. maj Nogle heste kan leve af hø/wrap og vitamin-mineral blanding.

Andre heste har brug for en fuldfoder for at kunne holde en god hul, og have nok energi.

Om det er nok kun med vitamin-mineral blanding er svært at sige, i kan prøve, også holde godt øje med foderstand og energi niveau

• #2   11. maj Hvis energi, huld og pels er fint så er det nok, hvis hun begynder at tabe sig så skal I give noget mere, det kan være en tilskudsblanding, roepiller, eller lucerne af en art.

Hvor meget hø får hun?

• Melissa08
    Melissa08 Tilmeldt:
    mar 2021

Følger: 8 Emner: 7 Svar: 6
    #3   11. maj hun får 9 kg om dagen

• #4   11. maj Er det en stor hest eller pony?
    hvis stor hest, skal hun måske have mere hø...

• #5   12. maj Tanken om måltider er fin til mennesker, hunde og andre rovdyr.
    Vi spiser meget på en gang - og så bliver vi mætte, der går et stykke tid før vi trænger til mad igen.

Sådan fungerer heste, og de fleste græsædere ikke.
    I naturen vandre heste rundt, græsset, vandre hen til vandløbet, drikker, bader måske, vandre videre, græsser, osv.
    Hele dagen er græs, vandre osv.

En hest lever primært af sit grovfoder.
    Gerne tillæg vitaminer og mineraler.
    Nogle heste har brug for koncentrere kalorier, så skal de også have lidt krybbefoder.
    - Men vores trang til at give lækker müsli er menneskers trang til måltider, sjældent hestens behov.

Om din hest har brug for mere end græs/grovfoder og vitaminer, det ved jeg ikke.
    Jeg kan ikke se hende, kan ikke vurdere hende Men find bogen Den Store Foderbog, den er let og læse og skrevet af en af de dyrlæger der ved mest om foder. Er du 13? Den kan du sagtens læse!

• #6   12. maj Gamle Skipper er en pensioneret travhest på 21.

Han lever hos mig i løsdrift, vandrefold.
    Får græs, har adgang til halm, og så en håndfuld kraftfoder, for at lokke ham til at æde sine vitaminer.

Det kan da godt være, at det du er blevet rådet til er nok.
    Heste lever af deres grovfoder, 1 kg tørstof pr 100 kg hest, som minimum . Det vil sige ca 1,5 kg hø eller 1,5-2 kg wrap pr 100 kg hest - fordelt over døgnet.

profilbillede
  • #7   12. maj Det er så individuelt hvad heste har brug for. Det kommer an på deres type (holder den nemt huld, eller ej), er den kræsen, hvad og hvor meget laver den.. Det kan være du skal snakke med en foderkonsulent på et tidspunkt.

Min store dressurhest får et foder med højt fiber indhold, men det kan han slet ikke holde vægten eller et godt energi niveau på alene, så han skal samtidig have et foder med højt fedt indhold. Derfor får han 50/50 af hver. Og han spiser alt fra 10-15 kg wrap og 6-10kg hø efter årstiden og appetit.. Min venindes ene hest kan til gengæld slet ikke tåle det samme foder eller mængde, så han spiser foder der er meget lavt på kalorier og hø i stedet for wrap, for han er en anden type end min og bliver nemt tyk.

Du skal holde øje med din hest. Hvis den taber sig, eller er dvask når du rider den, så skal den have noget mere/andet at spise, så den har energi til det du bruger den til.

• #8   12. maj Har i hesten der hjemme, eller er hun opstaldet ude?
    du er nødt til at have noget kvalificeret hjælp, hvis dine forældre heller ikke ved noget om heste, er det ikke let at finde rundt i.
    Så hvis du kender nogen som kan se hesten og hjælpe med at holde øje med hende, du kan få hjælp af, så vil det være rigtig godt.

• #9   12. maj Hvem har i købt hesten af? Sælger bør kunne vejlede om hvad den har fået før og hvor meget.
    Har du redet på rideskole før eller har planer om undervisning med hesten? I så fald kan berider der formentlig også vejlede jer lidt.

Jeg synes umiddelbart det virker lidt bekymrende at være helt blank på foder når man har anskaffet hest - står den hjemme eller opstaldet ude?

• Melissa08
    Melissa08 Tilmeldt:
    mar 2021

Følger: 8 Emner: 7 Svar: 6
    #10   13. maj Michelle desværre lære man ikke så meget om foder på rideskoler. Da jeg prøvede at spørge en mere øvet rytter sagde hun bare "søg på google" men kunne ikke finde noget på Google.

hesten står opstaldet ude.

• #11   13. maj Melissa - men stedets daglige leder/staldmester og/eller berider (alt efter hvad der er ansat) burde kunne vejlede i den slags.

Man kan selvfølgelig ikke vide alt, når man køber din første hest, men basal viden om fodring og almindelig pleje burde absolut være noget man undersøgte inden anskaffelsen - især hvis den skal opstaldning hjemme his en selv/et sted uden mulighed for vejledning fra mere garvede hestefolk. Men når den er opstaldet ude, burde stedets leder da kunne hjælpe.

Hvad med tidligere ejer? Har i ikke snakket med denne om, hvad hesten fik at spise og fået lidt foder med til en gradvis omstilling til hvad end i vil fodre med?
    Hestemaver er ret sarte ift foderskift, så skift bør ske gradvist

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 107
    #12   13. maj Hvis din hests FE-behov - det svarer til kalorie behov for mennesker - er dækket af stråfoder og/eller græs, er det helt fint kun at give vitamin/mineral ved siden af; de linkede skal din hest formentlig ha' 50-60 g af dagligt (14-15 stk hvis de vejer 4 g), og med mindre du ligefrem ønsker at fordele dem over flere gange, ville det letteste være at gi' dem på en gang.

I øvrigt er jeg enig med flere andre indlæg - det vil være en rigtig god ide, hvis du og dine forældre i fællesskab sætter jeg jer lidt ind i "hestens røgt og pleje", herunder ernæring. Uanset om I kan få kvalificeret rådgivning på opstaldningsstedet, er det altid godt selv at ha' noget basisviden i rygsækken... smiley

• #13   15. maj En hest er skabt til at småspise 16-18 timer i døgnet, sove seks timer fordelt over hele døgnet, og skabt til at bevæge sig.
    Hestene lever dog ikke som de oprindeligt er skabt til i dag, så derfor må man fodre individuelt. Dog fælles for ALLE heste er: De må aldrig gå i længere tid end MAX 4 timer uden græs/wrap/hø for så begynder mavesyren at ætse på mavesækken og så får de mavesår!

Der er en tommelfingerregel hvor mange FE en hest skal have i døgnet. Størstedelen af dette bør ligge i hestens grovfoder (hø/wrap) man kan få købt foder programmet SundHest hvor man kan indtaste hestens race, alder, aktivitetsniveau og deraf får man hvad den gense hest skal have af FE og de forskellige typer vit/min.

Jeg fodrer dog selv ikke efter et program men sørger for at min hest altid har noget græs/wrap at tygge i, også får han sit fuldfoder således at han er dækket helt ind af de forskellige næringsstoffer. Jeg har dog en hest der yder en del og som ikke er så nøjsom, så jeg tilsætter også ekstra fedt og energi efter behov og arbejde smiley
    Jeg anbefaler dig at læse en masse om de forskellige foder mærker og typer, det er der rigtig meget lærdom i smiley

Mvh TT

Kommentér på:
er det nok foder???

x